2023-04-21, 20:12
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Är en färsking på aktier men kan flytta runt en summa och kollekta earnings var 4dag?
Citera
2023-04-21, 20:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Är en färsking på aktier men kan flytta runt en summa och kollekta earnings var 4dag?

Förklara närmare vad du menar ?
Citera
2023-04-21, 20:22
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Förklara närmare vad du menar ?

Där är earnings ett visst datum, alltså utbetalningar från företaget ett visst datum. Är jag ute och cyklar?
Citera
2023-04-21, 20:25
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Där är earnings ett visst datum, alltså utbetalningar från företaget ett visst datum. Är jag ute och cyklar?

Utdelningar menar du ?

Men , hur menar du var flytta runt var fjärde dag ?
Citera
2023-04-21, 20:28
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Utdelningar menar du ?

Man ska hålla två dagar innan och 1 dag efter. Så man misill söker efter de där utbetalningarna. Googlade mig fram till att det var två dagar innan man skulle hålla och en dag efter, skrev 4 där för marginalen skull.

Eller ska man hålla längre?, låter konstigt annars, lite plast fans över det.
Citera
2023-04-21, 20:29
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Utdelningar menar du ?

Alltså man säljer o köper en annan aktie.
Citera
2023-04-21, 20:33
Medlem
Citat:
Jag sålde av SSAB innan stängning idag. Fick en dålig magkänsla.
50/50 chans att man står där som ett fegt mähä. Men håller tummarna för dig.

Ja, det är en vild chansning på att jag prickade botten, men får se vad det tar vägen på måndag. Snart rapport också….
Citera
2023-04-21, 20:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Man ska hålla två dagar innan och 1 dag efter. Så man misill söker efter de där utbetalningarna. Googlade mig fram till att det var två dagar innan man skulle hålla och en dag efter, skrev 4 där för marginalen skull.

På utdelningsdagen ska du ha aktier i företaget för att ta del av utdelningen.
Köper du aktier i ett företag så tar det 2 dagar innan ditt köp blir bokfört. Så, ja du behöver köpa in aktier 2 dagar innan utdelningsdagen för att ta del av utdelningen.
Men Du kan sälja dina aktier samma dag utdelningen är. Och ändå få utdelningen. Det beror på att din försäljning inte bokförs förrän 2 dagar efter.
Så i stort är det rätt, men du behöver inte ha kvar aktierna en hel dag innan du säljer dom. Du kan sälja dom samma dag när det är utdelning
Citera
2023-04-21, 20:41
Medlem
Citat:

Citat:

Är det nu du ska bli ”Investor”?
Citera
2023-04-21, 20:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Snart rapport också….

Det var just det som fick en att tänka om ...
Citera
2023-04-21, 20:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Du kan göra så men du kommer inte tjäna några pengar. Problemet är att på X-dagen, dvs den dag du kan sälja aktien och samtidigt få din utdelning, så sjunker aktiekursen med samma belopp som utdelningen var på så detta är ett nollsummespel. Det enda du kommer åstadkomma med din strategi är att åka på ohyggligt höga transaktionsavgifter.

Det finns en regel inom finans som kallas för "principle of no arbitrage". Det betyder att det finns inga situationer i marknaden där du kan samla på dig gratispengar utan risk. Att köpa och sälja aktier i samband med utdelningar hade, om det fungerat, varit gratispengar utan risk och det finns alltså inga sådana möjligheter.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-21 kl. 20:54.
Citera
2023-04-21, 20:54
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
På utdelningsdagen ska du ha aktier i företaget för att ta del av utdelningen.
Köper du aktier i ett företag så tar det 2 dagar innan ditt köp blir bokfört. Så, ja du behöver köpa in aktier 2 dagar innan utdelningsdagen för att ta del av utdelningen.
Men Du kan sälja dina aktier samma dag utdelningen är. Och ändå få utdelningen. Det beror på att din försäljning inte bokförs förrän 2 dagar efter.
Så i stort är det rätt, men du behöver inte ha kvar aktierna en hel dag innan du säljer dom. Du kan sälja dom samma dag när det är utdelning

Bra och tydligt förklarat. Så det därför aktierna sjunker.direkt efter varje utbetalning. Folk tar pengarna och sticker vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in