Citat:
Anledningen till att jag rättade dig var att du upprepade felstavningen och jag ville att du uppmärksammade det innan du lämnade in ditt arbete. Det var inte illa menat, jag försökte bara skoja lite.Hur som helst så kan jag lite grann om Platon, men ändå inte så mycket att jag hade hört talas om grottliknelsen. Nu fick jag läsa på, tack för det.
Dock visste jag att hans huvudsakliga teori är att det finns en objektiv sanning vi kan komma åt genom filosofisk eftertanke, och att en ideal stat bör styras av kloka filosofer med hög moral. Där ju grottliknelsen syftar till att förstärka detta budskap kan jag tänka.
För egen del tänker jag på att Platons grottliknelse idag kan användas som en metafor för att beskriva den ökade användningen av sociala medier där vi skapar en bild av oss själva och vår omgivning som inte alltid återspeglar den verkliga världen. Vi kan också skapa filter och förvrängningar som kan leda till att folk "likar" en skev bild av verkligheten.
å jag tänker oxå på marknadsföring; identitet=vem jag är + profil=hur jag gestaltar mig + image=hur jag därför uppfattas. Där profilen är skuggbilden som betraktaren skådar.
Många (alla?) företag arbetar ju med skuggbilder där kunderna inte får veta verkligheten innan de köpt produkten och kanske inte ens då (barnarbete, farliga kemikalier etc)
----------------
jaja replikskiftet gav mig en del att tänka på och lycka till i alla fall.