2023-04-21, 16:53
Medlem
Det GÅR att hålla bil billigt, om man inte har så stora krav.
En mer än 30 år gammal 2CV är skattebefriad - endast 62:-/registerhållningsavgift.
800:-/året för helförsäkring hos Folksam om bilen är MHRF-godkänd.
MHRF-godkänd kan den bli genom att du är medlem i klubben och någon besiktningsman godkänt bilen.
Servicen inskränker sig till smörjning av 4 fettnipplar var 250nde mil, samt oljebyte - 2 liter - var 500:ade mil + filterbyte varannan gång. Kupéluftfilter saknas, men motorluftfiltret blåses rent med tryckluft var 500:ade mil. 2 tändstift och en sats brytarkontakter med kondensator var 2.500:ade mil. Michelindäcken har visserligen stigit i pris, men handlar man nya var 10.000:ende mil hos dackonline så kommer man billigt undan. Lite rostskyddsbehandling klarar du själv.
Har du gått med i klubben så får du hjälp med det mesta av klubbkamraterna.
Finns även "CitroenAkuten" som lämnar råd om det mest.
Facebook-gruppen ger även råd - fast där får man ta råden med en nypa salt - liksom på Flashback.
Värdeminskning behöver du inte tänka på - jag köpte min för 35.000:- för 28 år sedan. Den är i dag värd runt 80.000:-. (plus minus 20.000:-)
Största utgiftsposten är bränslet - då den drar närmare ½ liter bensin per mil.

Jag är lyckligt lottad som bor på vischan = inga parkeringsproblem/-kostnader.
Har noll buss, tunnelbana, pendeltåg inom bekvämt räckhåll och dryga ½-milen till tåget(som verkar ankomma och avgå efter en slumpvärdestabell).
Citera
2023-04-21, 16:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arthjerna
Hej alla glada! Jag håller på att kika för att skaffa min första bil och håller på att kolla upp ungefär hur mycket det kommer kosta. Jag blir som lite paff hittils när jag har kollat, är det verkligen såhär illa?

Pendling 8 mil (0,5l/mil) 8 * 0,5 = 4 liter/dag, 80kr/dag
Parkering: 600kr / månaden (24h)
Skatt: cirka 3500kr / år (291kr/månaden)
Besiktning: 339kr/år (28kr/månaden)
Försäkring: 4236kr/år (353kr/månaden)

Detta ger en grundplåt på:
Pendling: 1680kr/månaden
Parkering: 600kr/månaden
Skatt: 291kr/Månaden
Besktning: 28kr/månaden
Försäkring: 353kr/månaden

Totalt: 2952kr PER MÅNAD

Hur sjukt är inte detta? Och detta är bara för att ta mig TILL och FRÅN jobbet, detta räknar inte ens med saker som nöjesresor osv. Utan 2952kr bara för att få EXISTERA

Ifall man kollar ett pendlingskort hos SL kostar det 1850kr/månaden vilket betyder att jag skulle spara 1102kr av att inte ha en bil varje månad.

Har jag verkligen uppfattat detta rätt? Går det att ta sig runt de? Nått smart sätt att få gratis 24/7 parkering? Jag bor i hyresrätt så har ej någon villa med gård jag kan ställa bilen på

Du glömde däck och service också. Allt beror på vilken bil du tittat på men någon form av service kommer krävas.

Service är omöjligt att säga då vi inte vet vilken bil du tittar på men räkna med minst 1500kr/år för en enkel grundservice. Vissa år kommer det sticka iväg till 10-20 000kr beroende på vad som behöver göras. Bromsar runt om håller ca 10 000mil och kostar ca 10 000kr.
Kamrem har jag noll koll på men säkerligen liknande summa. Håller lite längre än bromsarna.

Fyra nya 18” däck går på ca 8000kr och uppåt men det är också beroende på vilken storlek du ska ha och givetvis vilken profil och märke. Vinterdäcken är säkert några hundra dyrare.
Däck håller mellan 2-3 år beroende på hur mycket du kör.

För den pengen det kostar per månad att ha bil kan du kanske ta lån och bo närmare jobbet och då slippa bilen.
Det är riktigt skönt att ha gångavstånd till jobbet kan jag tillägga. Du får sova längre, du kommer hem tidigare och du slipper alla kostnader och strul som det är att ha bil.
Citera
2023-04-21, 17:00
Medlem
Kottkompotts avatar
Hade jag inte haft familj så finns det bara ett tillfälle då jag kunnat tänka mig att ha bil, och det är om pendlingsmöjligheterna till jobbet är katastrofala.
Det är rätt trist att sitt och köra en bil över en halvtimme varje morgon, hade föredragit att glo på telefonen och läsa om teknik och istället få ta en promenad på en kvart utöver pendlingen.
Citera
2023-04-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Det är svindyrt med bil. Jag bor på vischan.. Och från och med snart, så är enda möjligheten för mig att parkera ett parkeringshus. Vilket kostar 1250kr i månaden.

Och jag behöver inte ens åka till jobbet - jag jobbar hemifrån. Men det är ju kul att köra bil! Och vad gör man inte för att reta miljöpartister.

Ligger det parkeringshus som kostar 1250kr/mån på vischan? Har vi olika definitioner på vischan eller är det när du parkerar i stan? Är du där så ofta att di behöver månadsbiljett?
Citera
2023-04-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ligger det parkeringshus som kostar 1250kr/mån på vischan? Har vi olika definitioner på vischan eller är det när du parkerar i stan? Är du där så ofta att di behöver månadsbiljett?

Jag bor mitt emot P-huset. Helt nybyggt område. P-huset är inte ens klart än. Och där jag parkerar för närvarande kommer det bli en park. Så alla hyresgäster är tvingade att hyra plats i p-huset. Annars får man parkera nån annanstans. (vilket i princip inte går)

Jag bor i södra Norrland, så det är min defenition på Vischan. Men, ja.. jag bor mitt i "stan" (skulle dock aldrig kalla det för stad).
Citera
2023-04-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag bor mitt emot P-huset. Helt nybyggt område. P-huset är inte ens klart än. Och där jag parkerar för närvarande kommer det bli en park. Så alla hyresgäster är tvingade att hyra plats i p-huset. Annars får man parkera nån annanstans. (vilket i princip inte går)

Jag bor i södra Norrland, så det är min defenition på Vischan. Men, ja.. jag bor mitt i "stan" (skulle dock aldrig kalla det för stad).

Ok, "ute på vischan" för mig är ute bland åkrarna.
Citera
2023-04-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ok, "ute på vischan" för mig är ute bland åkrarna.

Iofs inte väldigt långt till åkrarna. fem kilometer kanske. Men bodde jag där, så hade jag nog inte behövt någon parkeringsplats, då hade jag kunnat parkera på åkern. Eller nåt dylikt.
Citera
2023-04-21, 17:28
Medlem
Använd gärna Motormännens bilkostnadskalkyl som inkluderar allt inklusive beräknad värdeminskning.

https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/bilkostnadskalkyl/

En riktigt billig bil kostar 20-25 kronor milen får man räkna med.
Citera
2023-04-21, 17:39
Medlem
crusades avatar
Tips på bil till TS

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volkswagen_polo_5_dorrar_1_4_comfortline_86hk_kamr em_bytt/107461093

Bränsleförbrukning ca 0,6 liter per mil.
Slå försäkring via regnummer, kolla flera olika bolag det kan skifta mycket.
Citera
2023-04-21, 17:41
Medlem
jtds avatar
600 kronor för parkering var billigt i sverige, betalade 3500 garage hemma och 1500 för fast plats utanför kontoret när jag bodde kvar i det skitlandet
Citera
2023-04-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Tips på bil till TS

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volkswagen_polo_5_dorrar_1_4_comfortline_86hk_kamr em_bytt/107461093

Bränsleförbrukning ca 0,6 liter per mil.
Slå försäkring via regnummer, kolla flera olika bolag det kan skifta mycket.
Väldigt lagom liten bil.
Citera
2023-04-21, 17:49
Medlem
Klockmonsters avatar
en bil kostar exakt : 53.972 kr.

hur långt e ett snöre..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto