Det GÅR att hålla bil billigt, om man inte har så stora krav.
En mer än 30 år gammal 2CV är skattebefriad - endast 62:-/registerhållningsavgift.
800:-/året för helförsäkring hos Folksam om bilen är MHRF-godkänd.
MHRF-godkänd kan den bli genom att du är medlem i klubben och någon besiktningsman godkänt bilen.
Servicen inskränker sig till smörjning av 4 fettnipplar var 250
nde mil, samt oljebyte - 2 liter - var 500:ade mil + filterbyte varannan gång. Kupéluftfilter saknas, men motorluftfiltret blåses rent med tryckluft var 500:ade mil. 2 tändstift och en sats brytarkontakter med kondensator var 2.500:ade mil. Michelindäcken har visserligen stigit i pris, men handlar man nya var 10.000:ende mil hos dackonline så kommer man billigt undan. Lite rostskyddsbehandling klarar du själv.
Har du gått med i klubben så får du hjälp med det mesta av klubbkamraterna.
Finns även "CitroenAkuten" som lämnar råd om det mest.
Facebook-gruppen ger även råd - fast där får man ta råden med en nypa salt - liksom på Flashback.
Värdeminskning behöver du inte tänka på - jag köpte min för 35.000:- för 28 år sedan. Den är i dag värd runt 80.000:-. (plus minus 20.000:-)
Största utgiftsposten är bränslet - då den drar närmare ½ liter bensin per mil.
Jag är lyckligt lottad som bor på vischan = inga parkeringsproblem/-kostnader.
Har noll buss, tunnelbana, pendeltåg inom bekvämt räckhåll och dryga ½-milen till tåget(som verkar ankomma och avgå efter en slumpvärdestabell).
En mer än 30 år gammal 2CV är skattebefriad - endast 62:-/registerhållningsavgift.
800:-/året för helförsäkring hos Folksam om bilen är MHRF-godkänd.
MHRF-godkänd kan den bli genom att du är medlem i klubben och någon besiktningsman godkänt bilen.
Servicen inskränker sig till smörjning av 4 fettnipplar var 250
nde mil, samt oljebyte - 2 liter - var 500:ade mil + filterbyte varannan gång. Kupéluftfilter saknas, men motorluftfiltret blåses rent med tryckluft var 500:ade mil. 2 tändstift och en sats brytarkontakter med kondensator var 2.500:ade mil. Michelindäcken har visserligen stigit i pris, men handlar man nya var 10.000:ende mil hos dackonline så kommer man billigt undan. Lite rostskyddsbehandling klarar du själv.Har du gått med i klubben så får du hjälp med det mesta av klubbkamraterna.
Finns även "CitroenAkuten" som lämnar råd om det mest.
Facebook-gruppen ger även råd - fast där får man ta råden med en nypa salt - liksom på Flashback.
Värdeminskning behöver du inte tänka på - jag köpte min för 35.000:- för 28 år sedan. Den är i dag värd runt 80.000:-. (plus minus 20.000:-)
Största utgiftsposten är bränslet - då den drar närmare ½ liter bensin per mil.
Jag är lyckligt lottad som bor på vischan = inga parkeringsproblem/-kostnader.
Har noll buss, tunnelbana, pendeltåg inom bekvämt räckhåll och dryga ½-milen till tåget(som verkar ankomma och avgå efter en slumpvärdestabell).