• 1
  • 2
2023-04-20, 23:32
Medlem
JerryCottons avatar
Vet inte riktigt om smör faller inom kategorin halvfabrikat, men det är ju det de facto. Eller?

Det fanns en gång i tiden en eminent tråd om smör, jag pratar äkta smör. Inte margarin, Bregott, Milda o.s.v. Den arkiverades av någon konstig anledning. Här pratar vi om smör i 500 grams klossar, mindre förpackningar funkar också.

Men varför smakar precis all svenskt massproducerad smör noll och nada jämfört t.ex. med Valios finska smör eller ett tyskt smör? Det kostar dessutom mycket mer. Vad är poängen med att köpa svenskt då det är mycket dyrare och inte ens smakar smör? Använder andra länder en bättre syrningskultur kanske?

Det är bara att jämföra Valio och Arla. Liknade klimat i båda länder, liknande djurskyddslagar och ändå smakar Valios smör just SMÖR, Arlas smakar nada. Har testat de flesta svenska stormeijeriers smör, ingen smörsmak. Hit me med det godaste smöret som finna att tillgå i svenska matvarubutiker!

Ps. nu pratar vi om "normalsatat" smör. Kan du inte skilja på smör och margarin, låt bli att skriva i tråden. Tack på förhand!
Citera
2023-04-20, 23:39
Medlem
sommarlovs avatar
Nog 17 smakar svenskt smör smör!
Citera
2023-04-21, 00:05
Moderator
tobess avatar
Du svarar väl själv på din fråga. Om du nu anser att Valio är gott och billigare så är det väl ändå enligt dig själv det "godaste smöret som finna att tillgå i svenska matvarubutiker!" eftersom Valio ju går att köpa typ överallt.

Om det är det godaste svenska smöret du är ute efter så är det ju en annan fråga.

Oavsett, om du vill ha rejäl smörsmak så är det väl ändå nästan lättast att helt enkelt göra det själv? Köp grädde, fram med elvispen tills det blir till smör, knåda och endera häll bort eller spara kärnmjölken (utmärkt till pannkakor t.ex.), tillsätt lite salt, njut.
Citera
2023-04-21, 00:20
Medlem
Är det inte någonting med hur smöret produceras, dvs när i processen man tillsätter mjölksyrakulturen?

Jag har för mig att man numera tillsätter mjölksyrakulturen efter man kärnat smöret så man kan använda kärnmjölken till annat.

"Smörsmak"-smör har mjölksyrakulturen tillsatt i grädden innan smöret tillverkas vilket ger en godare* "smörsmak" medans vanligt smör bara smakar "fett"

I många länder så syras inte smöret och smakar således bara "fett".

*högst subjektivt
Citera
2023-04-21, 00:23
Medlem
mensverkets avatar
Jag reagerade på nåt liknande. Jag köpte smör åt någon när jag ändå handlade annat åt denna person.
Reaktionen jag fick var att det va för mkt fetthalt.
Finns det verkligen smör med låg fetthalt?
Citera
2023-04-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Är det inte någonting med hur smöret produceras, dvs när i processen man tillsätter mjölksyrakulturen?

Jag har för mig att man numera tillsätter mjölksyrakulturen efter man kärnat smöret så man kan använda kärnmjölken till annat.

"Smörsmak"-smör har mjölksyrakulturen tillsatt i grädden innan smöret tillverkas vilket ger en godare* "smörsmak" medans vanligt smör bara smakar "fett"

I många länder så syras inte smöret och smakar således bara "fett".

*högst subjektivt

Sannolikt pga saltet. Det som är normalsaltat Arlasmör innehåller kanske bara hälften av saltet i Valiosmöret? Men det står väl på förpackningen?
Citera
2023-04-21, 00:38
Medlem
BekraftadNegers avatar
Valios är det enda jag hittat med riktig smörsmak, så instämmer med TS

Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Jag reagerade på nåt liknande. Jag köpte smör åt någon när jag ändå handlade annat åt denna person.

Smör har 80%, inget annat. Personen du handlade åt beställde säkert en massa godis och hade inga problem med det, så brukar de tänka, fettfascisterna... feta är de ofta också.
Citera
2023-04-21, 00:44
Avstängd
Jag köper alltid Valio också. Klart bättre än det svenska smöret.
Citera
2023-04-21, 00:53
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Bregott havssalt är godast

Läst trådstarted, det kan ju inte vara så svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nog 17 smakar svenskt smör smör!

Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Svensken kallar inte margarin för smör, därför så finns det inget problem förutom din språkförståelse.

Kolla inlägget ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du svarar väl själv på din fråga. Om du nu anser att Valio är gott och billigare så är det väl ändå enligt dig själv det "godaste smöret som finna att tillgå i svenska matvarubutiker!" eftersom Valio ju går att köpa typ överallt.

Om det är det godaste svenska smöret du är ute efter så är det ju en annan fråga.

Jag ställde en fråga men den verkar vara väliot svår att förstå.

Oavsett, om du vill ha rejäl smörsmak så är det väl ändå nästan lättast att helt enkelt göra det själv? Köp grädde, fram med elvispen tills det blir till smör, knåda och endera häll bort eller spara kärnmjölken (utmärkt till pannkakor t.ex.), tillsätt lite salt, njut.

Så du förstår inte heller frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av mensverket

Jo, just Arla försöker kränga "smör" med låg fetthalt. Det vill säga mer vatten. Idiotiskt om du frågar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Valios är det enda jag hittat med riktig smörsmak, så instämmer med TS

Smör har 80%, inget annat. Personen du handlade åt beställde säkert en massa godis och hade inga problem med det, så brukar de tänka, fettfascisterna... feta är de ofta också.

Tack! Jag propagerar inte för just Valio men svenskt smör smakar inte smör! Köp 500 gram Arla normalsaltat och jämför med ett finskt eller t.ex. tyskt smör. Sen kan ni uttala er.
Citera
2023-04-21, 01:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det är bara att jämföra Valio och Arla. Liknade klimat i båda länder, liknande djurskyddslagar och ändå smakar Valios smör just SMÖR, Arlas smakar nada. !
Det beror ju till viss del på vilken mjölk som används och vilket foder kossorna har ätit och det är väl ingen större skillnad i produktionsprocessen heller..
Fetthalten i Arlas smör är lite högre, men knappt någon skillnad utan det är väl salthalten.
så de är ganska lika.
Men framförallt är det saltet. Saltet är ju en smakförstärkare och i sverige är vi lite mer försiktiga med salt. Valio normalsaltat innehåller 2,5 ggr mer salt än Arla.
Köp Arla extrasaltat så blir jämförelsen rättvis.
---------------------------
Men på smörgåsen tar man ju ekologiskt smör för att få fram den härliga smaken som saknas från grädde som kommer från kor som tuggar kraftfoder. Som de på valio.
Citera
2023-04-21, 01:22
Medlem
Jag har provat köpa hem italienskt hantverkssmör förut... Det smakar typ som vanliga Arla smöret. Så jag tror ärligt talat inte att det är något fel på vårat svenska smör.
Har i och för sig inte provat Valio.
Citera
2023-04-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Jag har provat köpa hem italienskt hantverkssmör förut... Det smakar typ som vanliga Arla smöret. Så jag tror ärligt talat inte att det är något fel på vårat svenska smör.
Har i och för sig inte provat Valio.

Köpte nån franskt fancypants-smör på lokala Ican för några år sedan, vill minnas att det var inslaget i brunt typ smörpapper. Var så jävla gott att man kunde bita en ordentlig tugga direkt av smörklumpen.

Tyvärr inte sett det igen sedan dess. Redan då var det rejält dyrt, men faktiskt värt sitt absurda pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in