2023-04-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Rysslands uttalade mål är att krossa den ukrainska militären. Och som det ser ut så verkar de vara på god väg. Relationen 1:7 är den uppgift som finns i de läckta pappren från det amerikanska försvaret, en siffra som av andra bedömare anses vara för låg. Exempelvis Antony Shaffer och Douglas Macgregor anser att siffrorna kan vara högre i rysk favör. Vad gäller materiel så har det fyllts på två gånger hos Ukraina, men man har nu ändå mindre materiel än vad man hade då striderna började. Och det verkar vara problem att få fram ammunition i tillräcklig omfattning.

Inte mycket tyder på att man krossar den ukrainska militären. Som jag ser den ukrainska krigföringen försöker man undvika förluster, därför var man ganska försiktiga vid offensiverna in i Kherson-regionen, det tog ganska lång tid att gå över Inhulets-floden och upprätta brohuvuden och man stormade inte fram efter att ha upprättat brohuvudena.
McGregor har haft väldigt många fel i sina bedömningar. Dom ukrainska verkliga förlusterna får vi inte reda på förrän efter kriget. Dom ryska förlusterna får vi nog aldrig reda på från rysk sida.
Såvitt jag ser det har inte Ukraina satt in sina reserver. Många har utbildats i England och troligen i Polen. Jag tvivlar inte på att Ryssland förmår att mobilisera många men hur är utbildningen och viljan att slåss när man sänds till ett grannland?
Citera
2023-04-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte ryssarna har några problem att tvingas slåss för att behålla något. De motiverar det med att de "slåss mot hela Nato". Om det däremot ser hopplöst ut att behålla det på ena eller andra viset, så kan de nog få moralproblem - eller så måste de "dubbla", genom att eskalera eller mobilisera mer.
Vi får hoppas att de ger oss en anledning till att det blir som de säger då. Eftersom att de lögnar och påstår så vore det ju ändå bäst om vi får det till verklighet, visst? Jag svarar för en del av NATO nu - Ja, vi väntar på ett ja
Citera
2023-04-20, 23:03
Medlem
Citat:
Jag tror inte ryssarna har några problem att tvingas slåss för att behålla något. De motiverar det med att de "slåss mot hela Nato". Om det däremot ser hopplöst ut att behålla det på ena eller andra viset, så kan de nog få moralproblem - eller så måste de "dubbla", genom att eskalera eller mobilisera mer.

Men till slut går väl inte detta. Många yngre ryssar är välutbildade och välinformerade. Ja makten kommer att köra NATO-kortet..

Ja dom kommer att mobilisera. Men bästa trupperna har gått förlorade och troligen dom bästa officerarna också, som varit ute i fält. Ryssland är ett slutet land men jag ser ingen optimism längre när man läser uttalanden och ser snuttar av Ryska TV-shower.

Det är rena rävsaxen. Putin kan inte avsluta kriget för då faller han. Han kan inte heller totalmobilisera för då ökar missnöjet. MISSION IMPOSSIBLE.
Citera
2023-04-20, 23:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Motivationen i den ryska armen är nog på botten för denna invasion.

-Förra året så efterlämnade man massa dyr utrustning efter sig (tanks, etc kostar mycket), eller bara körde ner de i något träsk..(för Ukraina att plocka upp)

-Värdelös träning på kort tid. Bara att se på hur Ukraina har lockat in ryssarna i bakhåll, gång på gång...

-Den Ryska lagstiftningen : Den skärps och skärps.., finns inte frivilliga. Den manliga befolkningen vet vad som väntar och man vill inte ha någon del av det..

Om du är "pro ryssland", borde du inse att Putin är problemet.
Citera
2023-04-20, 23:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Rysslands uttalade mål är att krossa den ukrainska militären. Och som det ser ut så verkar de vara på god väg. Relationen 1:7 är den uppgift som finns i de läckta pappren från det amerikanska försvaret, en siffra som av andra bedömare anses vara för låg. Exempelvis Antony Shaffer och Douglas Macgregor anser att siffrorna kan vara högre i rysk favör. Vad gäller materiel så har det fyllts på två gånger hos Ukraina, men man har nu ändå mindre materiel än vad man hade då striderna började. Och det verkar vara problem att få fram ammunition i tillräcklig omfattning.

Just den där uppgiften med "förlustsiffror" på "1:7" till "Rysslands favör" kom från ett Photoshoppat dokument på Donbass Devushkas (aka Sarah Bills) kanal på Telegram. Uppgiften är helt fejkad och en ren lögn. Proportionerna lär ligga på 1:3 till Ukrainas favör.

https://www.mediaite.com/tv/tucker-carlson-duped-by-fake-military-documents-on-ukraine-war-shared-by-russian-propagandist/
Citera
2023-04-20, 23:07
Medlem
Jag får inget grepp över vad som hänt i Belgorod. Om något exploderat kan det ju ha varit egna luftvärnsmissiler eller att någon transport av ammunition har briserat.

Vet någon vad som har hänt?
Citera
2023-04-20, 23:11
Medlem
Citat:
En intressant fråga är ju varför man överhuvudtaget behöver gå på offensiv. Varför inte bara dra sig tillbaka en stad, och förorsaka otroliga förluster på ryssarna? Det är så man vinner ett attrition war.

Svaret är för att man själv också har stora förluster och tiden talar minst lika mycket för ryssarna, har man nu insett. Men om man visar att man är en bra investering kan man få inte bara bebehållet men ökat stöd.

Det egentliga målet för offensiven är väl att visa att "ukraine is winning", att man kan vinna mot ryssen. Eller?

Och då blir frågan vad som skulle visa det? Jag försökte själv artikulera det men det blev lite för långt/svamlande. Någon som har ett mätbart, koncist förslag? Skulle det räcka att återta större delen av Bachmut helt enkelt? Med förluster som inte är så höga att man inte kan be om ersättning?

Som vanligt är du ute till havs utan segel eller åror psyko, ungefär som med sökfunktionen? Donnas Devuschka har aldrig diskuterats, buhu 😿
Du bad aldrig om ursäkt för ditt påhopp och tragiska tolkning då va? Nolla.

Om Ukraina står still så visar dom ryssen och alla ukrainare att man accepterar den ryska annekteringen och att man egentligen inte bryr sig om vilken skada ukrainska medborgare lider under rysk ockupation.

Men visst, det är inte helt enkelt då ukrainska medborgare även kan komma lida skada av stridigheterna en motoffensiv innebär.

att prigozhin och girkin talar om Belgorod kan ju ses från den vinkeln men det finns ju alltid vissa nyckel-avsnitt som kan ha stor påverkan på vilken riktning kriget går.
Det är ju inte alls säkert att Ukraina måste agera som ryssen för att få ryssen att backa så att säga.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-04-20 kl. 23:15.
Citera
2023-04-20, 23:12
Medlem
Citat:

Du gör bara bort dig genom att sprida falska uppgifter. Papprena är ren fake.
Citera
2023-04-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Motivationen i den ryska armen är nog på botten för denna invasion.

-Förra året så efterlämnade man massa dyr utrustning efter sig (tanks, etc kostar mycket), eller bara körde ner de i något träsk..(för Ukraina att plocka upp)

-Värdelös träning på kort tid. Bara att se på hur Ukraina har lockat in ryssarna i bakhåll, gång på gång...

-Den Ryska lagstiftningen : Den skärps och skärps.., finns inte frivilliga. Den manliga befolkningen vet vad som väntar och man vill inte ha någon del av det..

Om du är "pro ryssland", borde du inse att Putin är problemet.

Putin är inte problemet. Ryssland och dess eftersläpande indoktrinerade folk är problemet! Detta kan inte ske om inte folket felar på något vis. Att skylla en för alls misstag är praktiskt men inte rätt,

Ryssland och dess folk är skyldiga för allt som sker nu och inget annat. De har haft 30 år på sig att förändra saker, men egoismen och hungern för lite nyheter räckte. på en 30 års cykel!!!!!!!

nej, det är INTE PUTINS fel. Han är en utav de få som var snart nog att åter igen utnyttja de korkade sönerna och döttrarna i hans så kallade Ryssland.

Ingen annans fel än deras! Om folket skall stå oskyldiga så skall de också stå skyldiga på samma basis
Citera
2023-04-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Konstig bild?

Ukraina har attackerat mål i Belgorod flertalet tillfällen och kanske lite mer frekvent de senaste månaderna.

Både kuksugaren prigozhin och dystre terroristen girkin verkar vara av åsikten att just Belgorod är ett troligt mål som led i en kommande ukrainsk motoffensiv.

Huset vid kratern verkar ganska oskadat. Det lyser även i många fönster?

Kan vara rysk Hells Angels som sprängt något. Ukraina borde inte ha tid med Belgorod anser jag.
Citera
2023-04-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag får inget grepp över vad som hänt i Belgorod. Om något exploderat kan det ju ha varit egna luftvärnsmissiler eller att någon transport av ammunition har briserat.

Vet någon vad som har hänt?
Ett lastbilsupplag Sharia
Citera
2023-04-20, 23:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Inte mycket tyder på att man krossar den ukrainska militären. Som jag ser den ukrainska krigföringen försöker man undvika förluster, därför var man ganska försiktiga vid offensiverna in i Kherson-regionen, det tog ganska lång tid att gå över Inhulets-floden och upprätta brohuvuden och man stormade inte fram efter att ha upprättat brohuvudena.
McGregor har haft väldigt många fel i sina bedömningar. Dom ukrainska verkliga förlusterna får vi inte reda på förrän efter kriget. Dom ryska förlusterna får vi nog aldrig reda på från rysk sida.
Såvitt jag ser det har inte Ukraina satt in sina reserver. Många har utbildats i England och troligen i Polen. Jag tvivlar inte på att Ryssland förmår att mobilisera många men hur är utbildningen och viljan att slåss när man sänds till ett grannland?

Ja ser man det på det viset så ser det inte så mörkt ut för Ukraina, men jag har fått uppfattningen att Ukraina förlorade både mycket manskap och materiel i Kharkov och Kherson, vilket gjorde att luften gick ur offensiven och att man sedan dess jobbat med att bygga upp stridskrafter igen, en uppbyggnad som består av snabbutbildning av manskap för att de ska kunna hantera tidigare obekant materiel. Vilken styrka dessa stridskrafter har får vi se om och när motoffensiven kommer i gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in