2023-04-16, 12:15
Medlem
Allt fler videos på lurade och missnöjda ryska soldater publiceras så världen kan se just hur jävla rutten den ryska militärmakten är och hur omotiverade de ryska soldaterna är.

” Russian mobik says they are positioned right next to Vuhledar, although they should be in the territorial defence. All they can do is simply hide from shelling and pray to not get hit.

In addition, they are not paid daily allowances for the same reason - supposedly they are in the rear, and not on the front lines.”

https://twitter.com/wartranslated/status/1647165210954743808?cxt=HHwWgIC21YiC9NstAAAA

Här har vi en mobik som råkade komma på sitt befäl när denne onanerade ihop med en annan mobik.
Då skickades han rätt in i storm-trupperna! Det ryska bögeriet är både utbrett och välkänt.

https://twitter.com/wartranslated/status/1647191126644781056?cxt=HHwWgMCzzcfm_9stAAAA
Citera
2023-04-16, 12:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du överdriver betydelsen av ukrainsk grundlag.
Så ryskt av dig.

annars så är grundlagen det som reglerar ett lands styre och form.

Citat:
Det stod inte i Jugoslaviens grundlag att Kosovo skulle bli som det blev. Där stod inte i Sudans grundlag att det skulle bli till Sydsudan och Nordsudan. Där stod inte i Ukrainas grundlag att parlamentet kunde säga att Yanukovich avgick okonstitutionellt.

Det är därför det är avgörande för folket att göra motstånd, tex som när rysslands diktator eller ukrainas ex åresident och dömda landsförädare försöker kringå den, eller rakt upp och ner ta kontroll över den och dess utformning.

Citat:
Låt folk bestämma vad för land de vill tillhöra. Land tillhör de som bor där.

Det är vad ukrainarna kämpar för och ryssarna försöker mörda och våldta bort.
Citera
2023-04-16, 12:18
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Som min analogi med skilsmässa, det finns många många saker ofta som är orsaken inte bara att man varit otrogen en gång speciellt när man har barn ihop som dessa två länder hade och har.

Fungerar man inte tillsammans ska man skiljas. Svårare än så är det inte.

Spelar ingen roll om man har barn tillsammans eller inte.

Putin och du har uppenbarligen inte förstått det och det är ju ganska tragiskt.
Citera
2023-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du överdriver betydelsen av ukrainsk grundlag. Det stod inte i Jugoslaviens grundlag att Kosovo skulle bli som det blev. Där stod inte i Sudans grundlag att det skulle bli till Sydsudan och Nordsudan. Där stod inte i Ukrainas grundlag att parlamentet kunde säga att Yanukovich avgick okonstitutionellt.

Låt folk bestämma vad för land de vill tillhöra. Land tillhör de som bor där.

Citerar mig själv: "..eller vilka reformer som behövs..."

Får jag bestämma att min lilla landplätt i Sverige ska tillhöra Nya Zeeland?
Alltid tyckt det är charmigt att de kallar sig själva för Kiwis. Jag behöver inte fråga Uffe & Co om lov först?
Vad innebär egentligen suveränitet och fyller det något syfte eller är det bara hittepå?
Citera
2023-04-16, 12:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Kan du lista vilka fredsavtal Ryssland skrivit under och sedan markera vilka av dessa dom brutit!

Glöm inte att du ska lista SAMTLIGA avtal!!!

SAMTLIGA betyder SAMTLIGA
Det är inte mitt fel att diktaturen i ditt land begränsat din internetuppkoppling. Om du vill ha information så är det ditt ansvar att söka upp denna – du kan inte förvänta dig att folk på ett internetforum ska göra jobbet åt dig.
Citera
2023-04-16, 12:21
Medlem
Citat:
När man gjorde avtalet så var det säkerligen enormt mycket problem, man fick ge och ta och en jättestötesten som riskerade att välta allt var kravet att Ukraina skulle överföra samtliga kärnvapen till Ryssland. Det gjorde att Ukraina kunde ställa många hårda krav för att ge upp kärnvapnen säkerligen var dess gränser ett av dessa krav.

Vi ska inte glömma att tex Krim gavs bort illegalt på 50-talet och detta brydde sig inte väst om då såklart men i samband med gränsdragningen fanns nog denna fråga på bordet igen och stöttes och blöttes också mellan dessa parter.

Vet inte hur tongångarna var över Sovjets flotta då, vem som ville ha vad av den i slutändan så blev merparten ryskt tror jag.
Ukraina och ryssland förhandlade, ett avtal skrevs som garanterade Ukrainas gränser (inkl Krim). Ett avtal som ryssland valde att bryta emot 2014 och sedan totalskrota 2022. Varför skulle det vara illegalt av den sovjetiska politbyrån att ändra gränserna mellan de olika sovjetrepublikerna? Politbyrån gjorde flera ändringar under de 70 år Sovjetunionen existerade
Citera
2023-04-16, 12:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Komplett idioti. Ett par bomber och alla är utraderade. Det där ser ut som hämtat från trettioåriga kriget.
Du tänker att filmen visar ukrainska soldater som marscherar mot fronten i klassisk första-världskriget-manér? Och låtit alla fancy västerländska stridsvagnar och artillerisystem stå kvar hemma på baserna och samla damm?
Citera
2023-04-16, 12:26
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Komplett idioti. Ett par bomber och alla är utraderade. Det där ser ut som hämtat från trettioåriga kriget.

Vad var då Rysslands mobilisering? Hämtat från 1800-talet?

Oerhört stor skillnad, eller hur?

Stolpskott!
Citera
2023-04-16, 12:27
Medlem
Citat:
Men snälla, svaret var att man ansåg att Ukraina var under amerikansk inflytande!!!

Förstår du inte svenska meningar eller har du för bråttom att svara kanske...
Det står Ukrainas befolkning fritt att själva forma sin framtid, men att invadera grannländer är inte ett acceptabelt sätt att nå dessa mål. Om de vill bli rika och framgångsrika som vi i väst eller fortsätta vara förtryckta och efterblivna som diktaturerna ryssland och folkmordsrepubliken Kina måste vara den Ukrainska befolknings val, inte den ryska diktatorns.
Citera
2023-04-16, 12:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Citerar mig själv: "..eller vilka reformer som behövs..."

Får jag bestämma att min lilla landplätt i Sverige ska tillhöra Nya Zeeland?
Alltid tyckt det är charmigt att de kallar sig själva för Kiwis. Jag behöver inte fråga Uffe & Co om lov först?
Vad innebär egentligen suveränitet och fyller det något syfte eller är det bara hittepå?

Där finns en gränsdragningsproblematik.

Ska en individ få förklara sig självständig? Nej.

Ska 40 miljoner få förklara sig självständiga, även om det är mot grundlagen? Säkerligen, i alla fall i många fall. Utifrån vilka principer? Demokratisk teori (t ex Dahl), utilitarism. Det blir även en empirisk bedömningsfråga där parametrar ska vägas in som chans till fred/krig, styresskick, utveckling, osv.

Någonstans mitt emellan ligger alltså gränsen.

Enligt mig då alltså. Enligt andra på forumet här så är det heligt och etnisk rensning är bara beklagligt, och miljoner liv kan spillas för att Ukrainas grundlag ska gälla.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-04-16 kl. 12:34.
Citera
2023-04-16, 12:32
Medlem
Citat:
Som min analogi med skilsmässa, det finns många många saker ofta som är orsaken inte bara att man varit otrogen en gång speciellt när man har barn ihop som dessa två länder hade och har.
Så du menar att man efter en skilsmässa och bodelning har rätt att slå ihjäl/våldta sin exfru om man 30 år senare är missnöjd med att hon hittat nya kompisar?
Citera
2023-04-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Den ryska stilen, haha .

Här har vi en soldat som iaf har hjärna nog att beskriva några av problemen som gör den ryska armén så sanslöst dålig som den är:

” 14 months in, Russian volunteer Anastasiya Kashevarova suddenly found that Russian morale is low because Russian soldiers have no idea what they're fighting for. Not only that, but their "feats" are not appreciated, payments are delayed, wrong people are being rewarded, yada yada.”

https://twitter.com/wartranslated/status/1646861890159624194?cxt=HHwWhIC-0byK6totAAAA

Detta är inget som kommer förändras innan det ryska samhället förändras i grunden såklart. Hur mycket rysstrollen i tråden än vägrar inse det.

Det är såklart positivt för de ukrainska styrkorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in