2023-04-20, 22:19
Medlem
Publc service börjar leverera! Bra!

Ryske spionens nya toppjobb – efter spionaget i Sverige

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ryske-spionens-nya-toppjobb-flyttades-efter-spionfallet-avslojats

Äntligen, man har förstått att det är allvar nu.
Citera
2023-04-20, 22:20
Medlem
Att överhuvudtaget Ukraina planerar och kan genomföra stora motoffensiver får psykologisk verkan. Det viktigaste är att det slår mot den ryska stridsmoralen.

Det skall bli intressant att se hur stora ryska styrkor som bara ger upp när officerarna har flytt fältet.

Det är väl inte nödvändigt just nu för Ukraina att gå in på Krim, men antagligen gör man det till hösten eller eftersommaren.

Man behöver inte ned till själva Krimbron. Man kan ha artilleriavstånd till bron för att riktigt göra det till ett helvete för ockupanterna.

Alltså Ryssland startade ett krig för att segra och bestämma villkoren.
Nu tvingas man slåss för att få behålla något. Hur klarar man det psykologiskt och hur skall det förklaras för hemmafronten?
Citera
2023-04-20, 22:24
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Just att Ukraina återigen klarar av att återta mark. Inte som Ryssland gör, kämpar om varje stad och förvandlar dom till ruiner.

När Ukraina skär på djupet så rämnar försvarslinjer av sig självt. Ryska trupper tvingas retirera annars blir dom avskurna. Ungefär vad som hände vid Izium och Kupiansk var det väl. Just dessa frivilliga reträtter är godsaker istället för ett evigt malande typ Bakhmut.

Rysslands uttalade mål är att krossa den ukrainska militären. Och som det ser ut så verkar de vara på god väg. Relationen 1:7 är den uppgift som finns i de läckta pappren från det amerikanska försvaret, en siffra som av andra bedömare anses vara för låg. Exempelvis Antony Shaffer och Douglas Macgregor anser att siffrorna kan vara högre i rysk favör. Vad gäller materiel så har det fyllts på två gånger hos Ukraina, men man har nu ändå mindre materiel än vad man hade då striderna började. Och det verkar vara problem att få fram ammunition i tillräcklig omfattning.
Citera
2023-04-20, 22:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Ett större hål tycks under kvällen ha implementerats i ryska gränsstaden Belgorod.

https://liveuamap.com/en/2023/20-april-crater-on-the-site-of-explosion-in-belgorod-
Citera
2023-04-20, 22:33
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Ja. och det har varit betydelselöst för de krigen vi genomfört de senaste 40 åren.Bra understöd ja, och det tackar vi dem för, men där slutar det. Men nu var det ju inte det jag frågade dig om eftersom att jag redan visste att du har lika mycket koll på artilleri som någon annan form utav pang pang ( i din mening)

Vilka är "vi" i sammanhanget och vilket krig under den tidsperiod du anger kan jämföras med detta, alltså ett krig mellan två starka arméer?
Citera
2023-04-20, 22:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad händer? Vilken är ställningen? Hur lång tid är det kvar till den ukrainska motoffensiven? Finns det ens en möjlighet att ställa in motoffensiven, även om de ukrainska styrkorna inte är tillräckligt förberedda, med tanke på hur mycket snack det varit om saken? Och även om de ukrainska styrkorna lyckas ta sig mot den Azovska sjön, vilket verkar planen. Vad händer sen?

Alltså på riktigt. Utan önsketänkande.

Jag vet att jag kanske är tråkig, men jag tycker inte mycket talar för att den förväntade motoffensiven kommer att bli någon större succé för Ukraina, även om styrkorna lyckas återta en del land. Det kommer kosta i liv och materiel och leda till ett ännu svagare Ukraina som följaktligen kommer ha ännu svårare att hålla försvarslinjerna, var de nu hamnar.

Ja, intressant är det när man ser på din historik i detta ämne. Rekommenderas för alla i tråden.

Hur har det ryska kriget gått, den ryska dominansen ? Varför står man inte än vid Kievs port ? Putins horande utav sitt egna land till Kina ?
Citera
2023-04-20, 22:43
Medlem
Citat:
Rysslands uttalade mål är att krossa den ukrainska militären. Och som det ser ut så verkar de vara på god väg. Relationen 1:7 är den uppgift som finns i de läckta pappren från det amerikanska försvaret, en siffra som av andra bedömare anses vara för låg. Exempelvis Antony Shaffer och Douglas Macgregor anser att siffrorna kan vara högre i rysk favör. Vad gäller materiel så har det fyllts på två gånger hos Ukraina, men man har nu ändå mindre materiel än vad man hade då striderna började. Och det verkar vara problem att få fram ammunition i tillräcklig omfattning.

Vad tror du? 1:10 i rysk favör kanske? Fler bud?

Det spelar ingen roll vad du skriver sålänge du inte kan styrka tramset på något sätt mer än önsketänkande.

Glöm inte att det finns bildbevis och geolokalisering på över 10.000 ryska utslagna bepansrade fordon som talar emot dig.

Med tanke på att ryssen bla släpar in T55, säljer sina soldater mellan reguljära och PMC’s och utbredd korruption avslöjas på löpande band så känns det mer som att det är den rysk militären som krossas.

Men visst, det är ett prekärt läge även för Ukraina, det är ett enormt resurskrävande krig som pågår, tragedin som främst drabbar ukrainsk civilbefolkning är minst sagt överväldigande.

Väst måste börja stödja på allvar och sätta ner foten mot den pedofila ryska björnen.
Citera
2023-04-20, 22:45
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ett större hål tycks under kvällen ha implementerats i ryska gränsstaden Belgorod.

https://liveuamap.com/en/2023/20-april-crater-on-the-site-of-explosion-in-belgorod-

Z-debiler bombade sig själva! Flyget tapade FAB 1000 eller 1500 kg på väg till Kharkiv. RyZZkackelackor försöker nu säga att UAF gjorde detta på order av Stoltenberg som var i Kiev.
Citera
2023-04-20, 22:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Går sannolikt inte så fort men skulle bli otroligt glad om jag har fel, det inte minst eftersom jag själv heller inte tar det för självklart att ukrainas motoffensiv lyckas. Bäst vore om en betydande del av ork-horden kom till ett "fuck this shit"-konsensus, viftade vitt och åkte hem och fimpade sin adel istället men antar helvetet fryser till is innan det vill sig till.

Edit:

Precis som med rysk vinst så är en lyckad ukrainsk mot/vårtoffensiv en definitionsfråga. I min bok är det att i syd maka sig fram till azovska sjön och dela upp fronten i två. Är denna situation kommen för att stanna kommer Kherson söder om Dnepr nog falla rätt fort vilket ger Ukraina arbetsro till att fokusera
helt på östfronten.

En intressant fråga är ju varför man överhuvudtaget behöver gå på offensiv. Varför inte bara dra sig tillbaka en stad, och förorsaka otroliga förluster på ryssarna? Det är så man vinner ett attrition war.

Svaret är för att man själv också har stora förluster och tiden talar minst lika mycket för ryssarna, har man nu insett. Men om man visar att man är en bra investering kan man få inte bara bebehållet men ökat stöd.

Det egentliga målet för offensiven är väl att visa att "ukraine is winning", att man kan vinna mot ryssen. Eller?

Och då blir frågan vad som skulle visa det? Jag försökte själv artikulera det men det blev lite för långt/svamlande. Någon som har ett mätbart, koncist förslag? Skulle det räcka att återta större delen av Bachmut helt enkelt? Med förluster som inte är så höga att man inte kan be om ersättning?
Citera
2023-04-20, 22:47
Medlem
Citat:
Jag tycker många inlägg är osakliga. Jag var ute efter sakliga resonemang om hur ställningen är.
det enda du faktiskt gjort sedan du kom hit för att diskutera är att deklarera hur omöjligt det är och efter det så har du svängt och slängt runt en massa påståenden. Lite som att det är din rättighet att spotta skit så länge ingen svarar på det, för då jävlar blir det jobbigt. Hur fan kan du fråga andra efter saker du själv inte vågar närma dig? Dessutom har flera med mig bett dig förklara utan någon som helst beskyllning eller anklagan. Vad är det du vill? Att söka ut orsaker till OT's eller vad? Varför svarar du inte när du får icke kritiska eller persondömande frågor som från mig?
Citera
2023-04-20, 22:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att överhuvudtaget Ukraina planerar och kan genomföra stora motoffensiver får psykologisk verkan. Det viktigaste är att det slår mot den ryska stridsmoralen.

Det skall bli intressant att se hur stora ryska styrkor som bara ger upp när officerarna har flytt fältet.

Det är väl inte nödvändigt just nu för Ukraina att gå in på Krim, men antagligen gör man det till hösten eller eftersommaren.

Man behöver inte ned till själva Krimbron. Man kan ha artilleriavstånd till bron för att riktigt göra det till ett helvete för ockupanterna.

Alltså Ryssland startade ett krig för att segra och bestämma villkoren.
Nu tvingas man slåss för att få behålla något. Hur klarar man det psykologiskt och hur skall det förklaras för hemmafronten?

Jag tror inte ryssarna har några problem att tvingas slåss för att behålla något. De motiverar det med att de "slåss mot hela Nato". Om det däremot ser hopplöst ut att behålla det på ena eller andra viset, så kan de nog få moralproblem - eller så måste de "dubbla", genom att eskalera eller mobilisera mer.
Citera
2023-04-20, 22:54
Medlem
Citat:

Konstig bild?

Ukraina har attackerat mål i Belgorod flertalet tillfällen och kanske lite mer frekvent de senaste månaderna.

Både kuksugaren prigozhin och dystre terroristen girkin verkar vara av åsikten att just Belgorod är ett troligt mål som led i en kommande ukrainsk motoffensiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in