2023-04-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Skulle Johanna verkligen "frivilligt" mörda någon? Samma meningslösa fråga egentligen.

My five cents...

En normal människa hade sprungit ut ur lägenheten och larmat, om hon var oskyldig. Om du ligger och sover och upptäcker att din kompis har mördat din andra kompis. Sätter du dig bara på huk bredvid kroppen och suckar lite lätt för att sedan hjälpa gärningsmannen att göra sig av med kroppen? Kompis eller inte, en sådan insikt i vad som har hänt hade förändrat den kompisrelationen på två röda sekunder. Inte assisterar man den påstått ensamma gärningsmannen i att forsla bort den döda kroppen av en 21-årig ung kvinna. Hon ljuger, och försöker enbart skylla hela händelsen på Johanna för att dölja sin egen delaktighet under mordet och är förmodligen betydligt mer manipulativ och slug än vad folk tror.

Hur man inte kan se att denna Maja är en ondsint medbrottsling förstår jag inte. Som redan avhandlats flera gånger i tråden: bara för att Johanna är psykopatiskt lagd och drivande i sin fixering vid Tove, så innebär det inte att medbrottslingen är utan skuld. Maja är minst lika likgiltig som Johanna är och vill bara komma lindrigt undan. Hon tänker enbart på sig själv, det är uppenbart. Tove är den sista hon tänker på.

Johanna kanske har varit drivande, men det gör Majas inblandning desto värre eftersom hon inte ens verkar ha burit på samma puttrande hat gentemot Tove som Johanna. Hon har alltså varit delaktig i ett mord och undanröjning av kropp och bevisning utan att ens ha något vidare eldfängt motiv, och det gör henne knappast mindre farlig.

Men det är klart, hon har såklart inte gjort nånting alls..
Maja bygger trots allt hela sitt försvar på att skylla ifrån sig på Johanna:

Märkligt yttrande, med tanke på att hon bistått i att forsla bort kroppen och enligt samlad bedömning dels kan knytas till platsen och tidpunkten för mordet, samt planeringen och avsikten att lura upp Tove till lägenheten (oavsett om avsikten var att konfrontera, skada eller döda henne) och enligt adekvat skadebedömning samt uppgifter från J, grannens iakttagelser om dunsar och bråk, stegräknare mm varit delaktig i Toves sista minuter i livet och av allt att döma hjälpt till att hålla ner Tove på golvet. Dessutom har hon varit involverad i hela händelseförloppet under kvällen och det som medförde att Tove följde med upp till lägenheten.

Och även om hon nu inte deltog i själva strypningstillfället, vilket jag dock inte köper, så har hon ändå i så fall tagit mördarens parti och assisterat henne även efter mordet. Maja är inte oskyldig på något sätt och det räcker liksom inte att hävda att man trots allt var "motvillig" om man ändå gick till handling.
Instämmer
Ingen normal mönniska reagerar så som M
om man är helt oskyldig
Citera
2023-04-20, 22:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nämner hon inte i rätten att M tar bort och håller ner T s armar? Har nämndemännen tillgång till obduktionsprotokollet där J s version är dokumenterad?

I J s version om knuffen och fallet så behövs inte M s delaktighet. Hon kommer in först vid det påstådda strypgreppet runt J s hals. Jag ser inget konstigt i att J beskriver att alla 3 var i badrummet och att M agerar först när T tar strypgrepp.

Vänta lite nu...
Var har jag fått det ifrån att rätten kollade i protokollet?? Står det inte något om det i domen?
Och även något om att det rättsläkaren fått till sig om någon av de misstänktas agerande (Majas version?) inte stämde?

Får kolla under bättre förhållanden än nu.

Jag har svårt att se att Maja skulle vilja vara med om ett planerat mord. jag tror att Johanna hade det i sitt huvud hela tiden, därför är det inte en slump att det blir badrummet.

jag tror inte alls på några visningar, förolämpningar, utan att Johanna "lurar" in Tove i badrummet under förevändingen typ "har du kollat" eller liknande. Där har jag svårt att se att Maja skulle gå in först i badrummet.

Fällningen, den är så våldsam, den säger mycket redan bara den. På det stryptag... nä jag har svårt att se Maja medverka i det här.

Johanna ändrar tiden för dådet till när de kom hem. Ja, det är för att det är lättre att få in Maja i bilen också, förutom att det inte verkar iskallt att sedan bara minuter efter börja tranportera en död och hennes prylar.

Maja kan ha gått rakt in i mordet, men jag tror inte på någon aktiv handling där hon hjälpt till för att döda Tove med den intentionen.
Citera
2023-04-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag känner hästtjejer som är mycket fina tjejer
Finns inget ont i dem
Du har rätt, det finns det säkert, men säkert är också att vill man tygla hästar så vill man tygla annat också
Citera
2023-04-20, 22:18
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossepack
Ännu ett bevis på att hästbrudar är livsfarliga och inga man vill leva med om man nu inte underkastar sig och hela sitt liv.
Ett tips från coachen är att håll er undan från såna!
Hästbrudar?
Jonna H var också det.

Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Nu är ju inte jag en sån expert som du verkar vara. Men finns det tillräckligt med stark bevisning för att Maja inte har hållit i Toves händer ? Det är väl jätte skönt att dessa två sitter inne , förhoppningsvis för gott. Folk som mördar , och folk som inte förhindrar mord , när de är på plats och kan , vill vi väl inte ha på våra gator. Sen tycker jag att du ska kontakta TR med dina observationer angående tillräckligt med bevis osv . Det måste ju ha varit något de missat eftersom hon blev dömd till livstids fängelse. Lycka Till !

Jag är verkligen ingen expert. Det visar ju sig att jag hade fel.
Men jag tror inte att denna nuvarnade bevisning räcker i HR.

Men förmodligen kommer det att stärkas upp både från åklagarhåll och förvar.
Det viktiga är ju att man kommer så nära sanningen som det går.
Citera
Medlem
Citat:
Nej mår man illa så vill man inte äta
men törstig kan man nog vara

Det är min erfarenhet också. Lite udda att ber om mat precis när man försökt kräkas. Själv hade jag beställt en stor dricka om jag hade vetat att personen skulle till McD. Men enligt M sa inte ens J vart ifrån hon skulle fixa mat.
Citera
2023-04-20, 22:19
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ett dråp en fyllekväll???

Tove är mördad och tänk dig den dödsångest hon måste ha haft 😥
Helt försvarslös ger sig de här tjejerna på henne misshandlar stryper och gömmer hennes kropp och eldar på den
Och på det så sitter dom här tjejerna tysta vart de har gömt T
Utan någon som helst empati för T anhöriga
Hatar kanske vi alla inte gör men vi vill absolut inte ha sådana här farliga och empatilösa människor ute på gatorna så de kan göra illa fler människor

Tove är död, vi vet att hon dog, i övrigt kan vi inte genom domen bedöma om det var dråp eller mord eftersom den inte följer en normal rättsprincip om logik och objektivitet utan är författad utifrån perspektivet att de misstänkta gärningsmännen skall dömas till livstid. Inget pekar på att något resonemang runt skuld skett. Läs rådmannens övriga domar och häpna. Rådmannen är ökänd.
Citera
2023-04-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Vi har fri bevisföring i Sverige, men resonemanget i domen är tidvis parodiskt i sin iver att döma och efter att ha läst rådmannens övriga domar anser jag det vara symtomatiskt.

Det finns inga bevis för att Tove sparkar en enda gång eller varifrån de påstådda ljuden skulle komma. Om hon nu sparkat så vilt borde hon påvisa skador från sina ben, men inga skador finns på henne som skulle kunna stödja tingsrättens resonemang. Avsaknaden av skador visar däremot att hon i princip varit viljelös.

Vittnet kan precis som alla andra i denna tråd vara offer för lynchmobbsmentaliteten som råder i den lilla bonnhålan. Vi kan börja där. Rätten skall hålla sig objektiva inför alla indicier, precis som de inte skulle lita helt ut på objektiviteten i vittnesutdsagan hos en KuKluxklan-medlem som just lynchat en neger. Men här resonerar de bortom logikens lagar, och försöker få folk att tro att det de författat är logiskt.

Domen är skrämmande i sin enögdhet och till yttermera visso uppseendeväckande.

Jag delar andra juristers åsikter att sista ordet inte är sagt.
Vad tror du det i så fall det skulle bero på att T var helt viljeslös?

Och T hade skador på sina underben enl rättsläkaren
Citera
2023-04-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Vi har fri bevisföring i Sverige, men resonemanget i domen är tidvis parodiskt i sin iver att döma och efter att ha läst rådmannens övriga domar anser jag det vara symtomatiskt.

Det finns inga bevis för att Tove sparkar en enda gång eller varifrån de påstådda ljuden skulle komma. Om hon nu sparkat så vilt borde hon påvisa skador från sina ben, men inga skador finns på henne som skulle kunna stödja tingsrättens resonemang. Avsaknaden av skador visar däremot att hon i princip varit viljelös.

Vittnet kan precis som alla andra i denna tråd vara offer för lynchmobbsmentaliteten som råder i den lilla bonnhålan. Vi kan börja där. Rätten skall hålla sig objektiva inför alla indicier, precis som de inte skulle lita helt ut på objektiviteten i vittnesutdsagan hos en KuKluxklan-medlem som just lynchat en neger. Men här resonerar de bortom logikens lagar, och försöker få folk att tro att det de författat är logiskt.

Domen är skrämmande i sin enögdhet och till yttermera visso uppseendeväckande.

Jag delar andra juristers åsikter att sista ordet inte är sagt.

Enligt grannen som knackade på dörren hördes sparkarna från vänster utanför ytterdörren där ligger badrummet. Det tros vara Toves sista ”rop” på hjälp i dödskampen.
Citera
2023-04-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Hästbrudar?
Jonna H var också det.

? Hur menar du
Citera
2023-04-20, 22:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag reagerade också över detta när jag läste domen, det är inte rimligt sett till att de redan är på väg mot mc, JJ och grannen, några minuter efter det. Det finns ett händelseförlopp som jag inte riktigt kan uppskatta till 5-6 minuter om man utgår från tidsstämplar från telefonerna.

Jag reagerade också, likt du, på den konstiga slutledningen av Majas steg och kopplingen till tiden 03.00, fick läsa om flera gånger utan att riktigt förstå vad de menar i sitt resonemang.
Skönt att någon annan också reagerar på vad de har kommit fram till. Så jag har försökt bena ut vad som eventuellt kan menas, utan att ha full koll på hälsoappen:

TR fastslår tidpunkten för mordet till strax efter kl 02:40 och utgår man från den tiden så kommer givetvis M:s toabesök kl 02:43 krocka mitt i ett pågående mord.

02:43 tar M upp mobilen och 48 steg registreras 17 min framåt, fram tills 03:00 då hon skickar sms och mobilen låses automatiskt efter x antal min eller sek. Ingen aktivitet därefter.
M kan ha lämnat mobilen på badrumsgolvet och gått in i köket kl 03:09 när J var tillbaka med maten? (mobilen behöver nödvändigtvis inte följa med överallt och den följde heller inte med ut).

Är det någon som har en invändning mot min tolkning av ovanstående, dvs appens registrering; hojta gärna till och rätta mig!

"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."

Den understrukna texten i TR:s domslut går emot förhören i FUP; se jämförelser nedan:

TR s 31:

"Efter ett tag* gick hon upp igen och hon har för sig att hon mötte Johanna Leshem Jansson när hon var på väg till toaletten igen eftersom hon mådde illa. Hon vet inte vad Johanna Leshem Jansson höll på med men Johanna Leshem Jansson hade på sig sin jeansjacka. Hon har för sig att Johanna Leshem Jansson berättade att grannen tänkt skjutsa henne till McDonalds och frågade henne om hon ville ha något att äta. Hon sa ja till detta och sen gick Johanna Leshem Jansson ner medan hon själv gick på toaletten. Hon hade vid detta tillfälle inte märkt att Johanna Leshem Jansson varit ute i trapphuset och sedan kommit tillbaka. Hon såg inte Tove vid detta tillfälle och Johanna Leshem Jansson sa inget om Tove. Hon tror heller inte att hon frågade Johanna Leshem Jansson om vad som hade hänt med Tove vid det tillfället."

* Efter 02:19 och toabesöket

FUP s 1263:

A: Okej. Eh, kan du minnas när, för vi förstår ju nu då, eh, på den här Johannas berättelse att hon hade en helt annan plan där hon går ut ifrån lägenheten men då möter hon grannen och så hittar hon på det här att hon måste köpa mat till dig den här cheeseburgaren.
M: Nej.
A: Alltså när hon möter grannen så måste hon ju säga någonting så förstår jag det i alla fall och sen åker hon iväg med honom till Mc Donald ́s.
M: Men jag bad ju om mat.

FUP s 1267:

BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när Johanna åker till Mc Donald ́s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig när hon är på Mc Donald ́s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.

FUP s 1271:

Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.

Jag tror att M har blandat ihop första och andra gången J lämnar lgh; hon möter J i hallen, säger att hon är hungrig, J går ner och det är här jag vill mena att M går tillbaka till sängen för att hämta sin mobil; alltså kl 02:43. Enligt grannen pratar han och J 2-3 min, enligt J två min.

J går därefter upp och hämtar sin mobil, lämnar bilnycklar, säger till M att grannen skjutsar henne istället; på väg till Donken kl 02:47.
Citera
2023-04-20, 22:23
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Skulle Johanna verkligen "frivilligt" mörda någon? Samma meningslösa fråga egentligen.

My five cents...

En normal människa hade sprungit ut ur lägenheten och larmat, om hon var oskyldig. Om du ligger och sover och upptäcker att din kompis har mördat din andra kompis. Sätter du dig bara på huk bredvid kroppen och suckar lite lätt för att sedan hjälpa gärningsmannen att göra sig av med kroppen? Kompis eller inte, en sådan insikt i vad som har hänt hade förändrat den kompisrelationen på två röda sekunder. Inte assisterar man den påstått ensamma gärningsmannen i att forsla bort den döda kroppen av en 21-årig ung kvinna. Hon ljuger, och försöker enbart skylla hela händelsen på Johanna för att dölja sin egen delaktighet under mordet och är förmodligen betydligt mer manipulativ och slug än vad folk tror.

Hur man inte kan se att denna Maja är en ondsint medbrottsling förstår jag inte. Som redan avhandlats flera gånger i tråden: bara för att Johanna är psykopatiskt lagd och drivande i sin fixering vid Tove, så innebär det inte att medbrottslingen är utan skuld. Maja är minst lika likgiltig som Johanna är och vill bara komma lindrigt undan. Hon tänker enbart på sig själv, det är uppenbart. Tove är den sista hon tänker på.

Johanna kanske har varit drivande, men det gör Majas inblandning desto värre eftersom hon inte ens verkar ha burit på samma puttrande hat gentemot Tove som Johanna. Hon har alltså varit delaktig i ett mord och undanröjning av kropp och bevisning utan att ens ha något vidare eldfängt motiv, och det gör henne knappast mindre farlig.

Men det är klart, hon har såklart inte gjort nånting alls..
Maja bygger trots allt hela sitt försvar på att skylla ifrån sig på Johanna:

Märkligt yttrande, med tanke på att hon bistått i att forsla bort kroppen och enligt samlad bedömning dels kan knytas till platsen och tidpunkten för mordet, samt planeringen och avsikten att lura upp Tove till lägenheten (oavsett om avsikten var att konfrontera, skada eller döda henne) och enligt adekvat skadebedömning samt uppgifter från J, grannens iakttagelser om dunsar och bråk, stegräknare mm varit delaktig i Toves sista minuter i livet och av allt att döma hjälpt till att hålla ner Tove på golvet. Dessutom har hon varit involverad i hela händelseförloppet under kvällen och det som medförde att Tove följde med upp till lägenheten.

Och även om hon nu inte deltog i själva strypningstillfället, vilket jag dock inte köper, så har hon ändå i så fall tagit mördarens parti och assisterat henne även efter mordet. Maja är inte oskyldig på något sätt och det räcker liksom inte att hävda att man trots allt var "motvillig" om man ändå gick till handling.

Bra skrivet. Jag har hela tiden varit säker på att Maja deltagit på det sätt J berättar. Men nu efter att ha lyssnat på Majas vittnesmål så är jag ännu mera säker på det. Jösses som hon ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in