Citat:
Jag tror att Maja har varit ”underlägsen” Johanna i det att Maja känt en större rädsla i att mista Johannas vänskap än tvärtom. Folk i den här tråden har tolkat detta som att Johanna har styrt och domderat med Maja, och att Maja inte har vågat protestera. Men jag tycker att det är troligare att Maja själv har försökt göra sig till Johannas bästa kompis genom att hålla med henne i konflikter, inte protestera när hon gör galna saker, skratta åt hennes elaka låttexter osv - allt för att knyta Johanna närmare till sig som bästa vän. Det är faktiskt mer logiskt än tvärtom. Det är ju Maja som är mest beroende av Johanna. Att ha en hängiven ja-sägare runt sig har säkert blåst upp Johannas ego. Om man får stöd i allt man gör så fortsätter man ju.
Det fetade håller jag verkligen med om.
Enligt M själv så har J inte domderat över henne utan det har varit en relation som byggt på ömsesidig respekt. Sen finns det visserligen exempel där J betett sig som ett svin mot M (när hon inte blev insläppt i lägenheten när hon mådde dåligt). Men det hade dom pratat igenom och löst dagen efter.
I dom sista förhören låter det lite annorlunda. Där är J ensam skyldig till mordet och tvingat M att bära. M passar även på att krydda med hur hemsk J är och hur rädd hon är för henne.
Skulle M ha sådan rättspatos och empati som vissa vänner och familj beskrivit henne så är det märkligt att hon inte tar något som helst ansvar för det hon bevisligen gjort sig skyldig till. Utan istället kastar J under bussen och lägger till detaljer som att J diggar till musiken efter mordet och känner sig lättad och glad.