2023-04-19, 17:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Clea Sangborn, som är Johanna Leshem Janssons advokat, säger att de kommer överklaga domen.

De dömer 18-åringen på min klients uppgifter, att hon har varit med i badrummet där händelsen ägt rum. Men man tror henne i vissa delar, i vissa inte. De tror henne när det gäller vad hon säger om medtilltalad, men inte i hur länge det här stryptaget har varit.

Ett överklagande på logiken "om ett påstående är sant, är alla påståenden från samma person sann" är ganska dömt att misslyckas

Clea har bara halmstrån. JJ är rökt även i hovrätt, 100 %. Den riktiga striden i hovrätt kommer gälla Maja.
Citera
2023-04-19, 17:50
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Från början sa han ju att ingen av de skulle bli dömda för mord...han är en jäkla snackgubbe

Ska bli kul att se han nästa gång i TV4-rutan och se vad han har att säga. Förmodligen kommer han att säga att Hovrätten kommer att ändra osv bl a bl a...
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Man kan konstatera att Anna Sjöman inte tog målet själv, utan lät en av sina rådmän, Erik Handmark, ta det. Jag trodde nog att de flesta lagmän skulle anse att det ingick deras uppgifter att ta de tyngsta eller mest uppmärksammade målen, till vilka det här målet rimligen måste räknas. Handmark tillhör uppenbart inte den svenska domarkårens allra mest framstående stilister (jag är till exempel lite ovan vid att "kräk" förekommer som synonym till "spyor" i en dom) och ibland blir domen i pratigaste laget - det långa avsnittet om rättsläkarutlåtandet närmast forcerat mångordigt - men jag tycker att idén om att Johanna har avsiktsuppsåt och Maja insiktsuppsåt är sund, och köper man bara att Maja har uppsåt, skit samma vilket, så betingas hennes livstidsdom väsentligen av det allvarliga gravfridsbrott hon gjort sig skyldigt till i samband med mordet. Hade hon inte hjälpt Johanna att undanskaffa och gömma Toves lik hade hon fått ett tidsbegränsat straff, också allt annat lika.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nej men fy vad nedlåtande mot intellektuellt funktionshindrade. Hon gick för det första i vanlig grundskola upp till högstadiet och klarade det, hon är inte så utvecklingsstörd att hon inte kan klä på sig själv och sitter som ett kolli. Hon ska absolut INTE ha lägre straff för det, ska mördare få högre straff beroende på deras IQ?! Helt befängt. Folk som har större funktionshinder än henne och gått i ren särskola hela tiden, samt bor på ett boende för att dom knappt kan handla själva kan fortfarande ta beslut och är medvetna om vad dom gör.
Du missförstod nog lite. Jag menar inte att skuldfrågan skall påverkas av Ms personlighet. Däremot tycker jag att straffet skall avspegla att hon verkar ha psyko-sociala problem och befunnit sig i en underordnad ställning till J. Det faktum att hon inte deltog i försöket till mordbrand (förlåt, ”skadegörelse”…) och i stället berättade om den är rimligen också en förmildrande omständighet. Om hon hade fått 16 år och kommit ut efter drygt 10 år vid 28 års ålder så hade nog många kunnat leva med det. Hon är trots allt bara 18.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-04-19 kl. 18:07.
Citera
2023-04-19, 17:51
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Däremot tycker jag att ett kortare straff för den till synes klenbegåvade M hade varit på sin plats. Hon ljuger så dåligt att man rodnar inombords.

Varför det? Hon har ju bidragit till Toves död.

Att hon är svagbegåvad ändrar väl ingenting?
Citera
2023-04-19, 17:52
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att kalla en lögnare som Js påstående för bevis är att ha undermåliga krav på vad som kan anses vara bevis, så om Rullman lyckats få fram något med bärighet vore det tacknämligt.

På vilket sätt anser du att Johanna är en större lögnare än Maja ? Tycker du att det Maja säger om Johanna är sanningen ? Släpp lite på din Maja-dyrkan och försök se dessa två för vad de är; Två mördare som i samförstånd tagit livet av en jämnårig kamrat.
Citera
2023-04-19, 17:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Ja eller möjligtvis 18 är för MH. Domen är välmotiverad och åklagaren har dessutom nya bevis på att MH hållit fast Toves armar.

Nya bevis för att MH höll fast armarna? Vänligen utveckla.
Citera
2023-04-19, 17:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att kalla en lögnare som Js påstående för bevis är att ha undermåliga krav på vad som kan anses vara bevis, så om Rullman lyckats få fram något med bärighet vore det tacknämligt.
Nja, det finns bara två möjliga gm och det kan inte ha gått till som Johanna säger. Att strypa Tove hade tagit lite tid och Tove hade med fria armar kämpat emot och gett Johanna klös och rivmärken. Nu saknas det helt klös och rivmärken på någon av gm så antingen var Tove medvetslös eller så har någon hållit fast hennes armar. Eftersom negressen ljuger om att hon sov hela tiden enligt stegräknaren och ljuden som grannarna hörde så är det hon som deltagit. Även Johanna säger att negressen hållit i Toves armar och det finns märken på handlederna. Ett logiskt resonemang som bygger på sunt förnuft.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Stora skadestånd uttdelade som garanterar att kvinnorna kommer vara skuldsatta livet ut. Hoppas även att HR låter skadestånden bestå eller ökar dem.
Skadestånden är det inget konstigt med. Dem tror jag inte hovrätten ändrar nämnvärt om de inte också frikänner någon av de tilltalade.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Du missförstod nog lite. Jag menar inte att skuldfrågan skall påverkas av Ms personlighet. Däremot tycker jag att straffet skall avspegla att hon verkar ha psyko-sociala problem och befunnit signinen underordnad ställning till J. Det faktum att hon inte deltog i försöket till mordbrand (förlåt, ”skadegörelse”…) och i stället berättade om den är rimligen också en förmildrande omständighet. Om hon hade fått 16 år och kommit ut efter drygt 10 år vid 28 års ålder så hade nog många kunnat leva med det. Hon är trots allt bara 18.

Jag vill inte att en våldsam, svagbegåvad gorilla ska komma ut tidigare.

Hon är knappast annorlunda som person efter 10 år i fängelse.
Citera
Avslutad
Citat:
Du missförstod nog lite. Jag menar inte att skuldfrågan skall påverkas av Ms personlighet. Däremot tycker jag att straffet skall avspegla att hon verkar ha psyko-sociala problem och befunnit signinen underordnad ställning till J. Det faktum att hon inte deltog i försöket till mordbrand (förlåt, ”skadegörelse”…) och i stället berättade om den är rimligen också en förmildrande omständighet. Om hon hade fått 16 år och kommit ut efter drygt 10 år vid 28 års ålder så hade nog många kunnat leva med det. Hon är trots allt bara 18.

Nej, straffet speglar skulden. Inte fan ska man få lägre straff för mord för att man är deprimerad eller har adhd eller inlärningssvårigheter. Om du inte tycker att det påverkar skuldfrågan så påverkar det inte straffet.
Citera
2023-04-19, 17:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du menar samma mordbrand som skedde med hennes goda minne, utan minsta varning eller avrådan eller upphört umgänge?

För övrigt vet vi inte om Maja deltog i mordbranden eller ej, vi har bara hennes ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in