2023-04-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Intressant. Hur kopplar man detta vapen till SE? Kopplingen via Brasilianska ambassaden och ammunitionen känns lite tunn när jag själv resonerar runt det hela. Finns det något mer konkret?

Att projektilerna inte var från Brasilien stärker inte den föreslagna kopplingen så mycket i mina elefantöron.

Edit: Sucksdorffvapnet är väl inte avfärdat som mordvapen, men finns det verkligen troliga kopplingar till SE i det spåret?

Vi kan ju ta och resonera lite. Det blir ju inte bevis men kanske att det stärker/förminskar "teorin/spekulationen" om Sucksdorfsvapnet som mordvapnet.

Jag har inte noterat allt om detta men har för mig att Stig Engströms anställning på Skandia började 1969. Då var https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona styrelseledamot i Skandia tillika ledare för Stay Behind.

Samma år om jag inte missminner mig så tar Försvarsdepartementet över det "politiska och budgetansvaret för Stay Behind" och införlivar av William Colbys rekryterade officerare i Stay Behind-strukturen (obs officerarnas "dubbla lojaliteter", en gång CIA, alltid CIA).

Den interna kontrollen blir striktare och behovet av ex vis mikrofilmframkallning sköts formellt och korrekt av Försvarsmakten utom CIA:s kontroll.

Stig Engström kan ha anställts för att sköta klandestint/hemliga uppdrag inom sitt yrkeskunnande för subversiva element inom Stay Behind under https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona ledning.

Nu till teori/spekulation.

Jag har fått muntlig information om att Stig Engström skall ha haft kontakt med minst en svensk officer rekryterad av William Colby, foton skall finnas. Har tyvärr inte tillgång till dessa. Officeren skall ha deltagit i strider i både Finland och Norge under 2VK, dvs mot både Sovjet som Nazityskland, och verkat under täckidentitet. Hans namn finns inte med i någon förteckning över typ Finlandssvenskar etc. vad jag har sett.

Nu till spekulationen.

Efter kriget skall en man under denna täckidentitet varit delaktig i typ "jakt på naziförbrytare" och i denna verksamhet kommit till Sydamerika, inklusive Brasilien, och dödat två män med vad jag tror är Sucksdorffsvapnet. En av männen dödades "inte långt ifrån där Sucksdorff bodde, tänk Norrlandsavstånd.

Sucksdorfsvapnet "beslagstogs" och kom på för mig okänd väg till Sverige och användes vid mordet på Olof Palme.
Citera
2023-04-20, 17:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vi vet alla om att det finns enstaka personer som har fått tag i vapen trots att de utifrån sett ses som orimliga vapenbärare.

Så det vi undrar över är ju mest varför du försöker bevisa det.

Vad jag försöker bevisa?

Jag försöker påpeka att man kanske ska vara lite försiktig med sina slutsatser och undvika svartvitt tänkande och göra uttalanden som "Engström hade inte vapen".

Hur vet man det?!
Även om han inte är yrkeskriminell eller polis så är det ju fortfarande möjligt för karln att få tag på ett skjutvapen.

Även om det rent statistiskt är ovanligt att en "vanlig människa" går runt med en revolver är ju det inte tillräckligt för att diska någon. Det är ett svartvitt tänkande som inte leder någon vart.

Citat:
Och den där sanningen har du hittat på själv. Jag har gång på gång påpekat att jag aldrig har påstått att det är ett måste. Vem som helst kan få tag på ett vapen. Det är det ingen som säger emot.

Du hittade på den sanningen alldeles själv genom att så gott som diska Engström pga av din hemmasnickrade sannolikhetslära.

Citat:
Det jag försöker få fram är att det inte är troligt. Och den biten förstår jag inte varför den är så svår att erkänna.

Hur många gånger ska jag skriva att det är ovanligt att bära vapen?
Vad exakt är det du saknar i min argumenterande?

Jag skrivit flera gånger att det är väldigt ovanligt att ha vapen (om du inte är polis eller yrkeskriminell).

Frågan är ju fortfarande (för sådär 3e gången) om det är så pass ovanligt (och osannolikt) att man ska diska folk som inte är vapenhandlare, poliser eller yrkeskriminella?

Du verkar ju tycka det!
Citera
2023-04-20, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vi kan ju ta och resonera lite. Det blir ju inte bevis men kanske att det stärker/förminskar "teorin/spekulationen" om Sucksdorfsvapnet som mordvapnet.

Jag har inte noterat allt om detta men har för mig att Stig Engströms anställning på Skandia började 1969. Då var https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona styrelseledamot i Skandia tillika ledare för Stay Behind.

Samma år om jag inte missminner mig så tar Försvarsdepartementet över det "politiska och budgetansvaret för Stay Behind" och införlivar av William Colbys rekryterade officerare i Stay Behind-strukturen (obs officerarnas "dubbla lojaliteter", en gång CIA, alltid CIA).

Den interna kontrollen blir striktare och behovet av ex vis mikrofilmframkallning sköts formellt och korrekt av Försvarsmakten utom CIA:s kontroll.

Stig Engström kan ha anställts för att sköta klandestint/hemliga uppdrag inom sitt yrkeskunnande för subversiva element inom Stay Behind under https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona ledning.

Jag har fått muntlig information om att Stig Engström skall ha haft kontakt med minst en svensk officer rekryterad av William Colby, foton skall finnas. Har tyvärr inte tillgång till dessa. Officeren skall ha deltagit i strider i både Finland och Norge under 2VK, dvs mot både Sovjet som Nazityskland, och verkat under täckidentitet. Hans namn finns inte med i någon förteckning över typ Finlandssvenskar etc. vad jag har sett.

Nu till spekulationen.

Efter kriget skall en man under denna täckidentitet varit delaktig i typ "jakt på naziförbrytare" och i denna verksamhet kommit till Sydamerika, inklusive Brasilien, och dödat två män med vad jag tror är Sucksdorffsvapnet. En av männen dödades "inte långt ifrån där Sucksdorff bodde, tänk Norrlandsavstånd.

Sucksdorfsvapnet "beslagstogs" och kom på för mig okänd väg till Sverige och användes vid mordet på Olof Palme.

Intressant inlägg. Kan inte Suckdorff själv ha tagit med sig revolvern till Sverige? Skedde inte inbrottet hos Arne 1978-1979 och när vapnet kom på vift? Kan det inte ha hamnat i Cedergrens händer i den vevan?

Edit: Förvisso hårklyverier, men slutade inte SE sin anställning på Sveriges Radio aug/sept 1967, och att han började på Skandia direkt efter, alternativt vid årsskiftet 1967/1968? Vill minnas att vi pratade om just det i tråden för ett par veckor sedan.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-04-20 kl. 17:32.
Citera
2023-04-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Intressant inlägg. Kan inte Suckdorff själv ha tagit med sig revolvern till Sverige? Skedde inte inbrottet hos Arne 1978-1979 och när vapnet kom på vift? Kan det inte ha hamnat i Cedergrens händer i den vevan?

De två morden i Brasilien skall ha varit 1984 och 21 april 1985. Både morden omgärdas av konspirationsteorier och inget av dom beskrivs som mord.

Edit: Tack för infon Stig Engströms anställning. Det är vanligt för organisationer att ha framförhållning
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-20 kl. 17:35.
Citera
2023-04-20, 17:37
Avstängd
Citat:
De två morden i Brasilien skall ha varit 1984 och 21 april 1985. Både morden omgärdas av konspirstionsteorier och inget av dom beskrivs som mord.

Okej. Då stämmer det inte (av vad jag hört) att Sucksdorffsvapnet stals 1978-79 och först hamnade i händerna på en halvkänd konsthälare, som därefter sålde det vidare (antagligen till Cedergren)?
Citera
2023-04-20, 17:42
Medlem
Citat:
Okej. Då stämmer det inte (av vad jag hört) att Sucksdorffsvapnet stals 1978-79 och först hamnade i händerna på en halvkänd konsthälare, som därefter sålde det vidare (antagligen till Cedergren)?

Det är det jag tror är "förhistorien" till hur Arne Sucksdorffs revolver skulle kunnat ha hamnat i de kriminella kretsarna där Christer Pettersson figurerade. He (Christer Pettersson) was setup.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frameup#:~:text=In%20the%20United%20States%20crimi nal,someone%20guilty%20of%20a%20crime.
Citera
2023-04-20, 18:02
Medlem
Citat:
Nej, såklart inte. Jag håller med, SE är en osannolik mördare. Det jag vänder mig emot är att man verkar hoppa över o-et i den där meningen.

Vem som helst kan ju vara en osannolik mördare. Vi borde väl leta efter en sannolik istället?
I den här tråden tittar vi vidare på den misstänkta osannolika mördaren.

Vill du jobba med andra misstänkta sannolika mördare står det dig fritt.

Den osannolika har högst misstankegrad för mig.
Citera
2023-04-20, 18:10
Avstängd
Citat:

Nu till spekulationen.

Intressant med officeren som SE skall ha känt, försökte finna hans namn utan framgång för något år sedan.

Även intressant med Operation Seapals 1943-1944. Även intressant att Arne Sucksdorff var och filmade i de områdena samtidigt ("Skuggor över snön", utkom 1946), rykten säger att Sucksdorff även filmade delar av övningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Sepals

https://www.filmarkivet.se/movies/skuggor-over-snon/
Citera
2023-04-20, 19:18
Medlem
Citat:
Intressant med officeren som SE skall ha känt, försökte finna hans namn utan framgång för något år sedan.

Även intressant med Operation Seapals 1943-1944. Även intressant att Arne Sucksdorff var och filmade i de områdena samtidigt ("Skuggor över snön", utkom 1946), rykten säger att Sucksdorff även filmade delar av övningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Sepals

https://www.filmarkivet.se/movies/skuggor-over-snon/

Ja, jag tror att man får gå tillbaka till VK2 för att få den rätta bakgrunden till dessa mäns agerande under kalla kriget och dess slutskede 1986-1989. Det löser inte MOP automatiskt men kan leda i rätt riktning.

Martin Munthe, tydligen släkting till Malcolm Munthe skrev följande

Krylbosmällen igen

av Martin Munthe @, lördag, maj 18, 2013, 21:02 (1400 dagar sedan) @ Anette H.

Nja, jag vill inte riktigt säga vem det handlade om (som sprängde det tyska ammunitionståget i Krylbo, min anm) därför att han fram till sin död ganska nyligen bad själv att får slippa bli inblandad.

Men det handlade om en svensk officer som hade försatt Sverige i ett extremt kritiskt politiskt läge om det hade framkommit att han hade någonting med det att göra. Utan tvekan hade det dragit in Sverige i kriget.

Malcolm och den här mannen var männen som utförde sabotaget.

Som jag har förstått det så var det inte Malcolm som placerade laddningarna på tåget - han satt utklädd till landskapsmålare i närhete och agerande ögon och öron. Det finns vittnen som såg Malcolm på plats i vit målarrock och med stafli. Malcolm gillade förklädnader.
Källa: (FB) Krylbosmällen, vilka var egentligen skyldiga? (Misstänkt sabotage 1941 Avesta)

För mig är den svenske officeren en stark kandidat till att bli rekryterad av CIA / William Colby till Stay Behind och det skulle inte förvåna mig om han var den Stig Engström hade kontakt med.

Har du kontakt med Martin Munthe och kan få honom att lossa tungans band kanske mysteriet blir löst.

Jag är är intresserad av att att få ex vis ett foto eller offentligt dokument, svensk eller utländskt som kan bekräfta den muntliga infotmation jag har fått. Då kan få ihop mer och posta det här.
Citera
2023-04-20, 20:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Uppgifterna tyder såklart på att SE gjort denna iakttagelse (oavsett ställning i skuldfrågan), medan din teori kantas av märkliga spekulationer pusslande. Men det vet du redan att jag tycker, sedan länge. Ditt ältande har inte givit något nytt vid handen.
Har funderat en del över dina senaste inlägg, men fattar fortfarande inte vad din teori om mordet egentligen går ut på. Skall man förstå det som att din teori är att SE har sett Lars J i gränden, men att du samtidigt inte har en aning om från vilket håll han i så fall skall ha sett honom?
Senast redigerad av Draifos 2023-04-20 kl. 20:53.
Citera
2023-04-20, 20:22
Medlem
Jag känner jag skulle vilja veta mer om Stigs och Glasers bekantskapskrets.
Folk från hemvärnet?
Officerare från till exempel marinen?
Stay Behind personer är förstå intressanta men väldigt svåra att få fram information om,
de verkar vara duktiga på att hålla tyst om olika saker.
Då är jag mer tveksam om Stig själv skulle kunna hålla tyst om hade kunskap om något speciellt.

https://wpu.nu/wiki/Willy_Glaser
Citera
2023-04-20, 20:33
Medlem
Rust-Lees avatar
MASKATM] illfrågas om hon känner igen namnet |[MASKATMASKA] som var ihop med en kvinna vid namn men det är inte bekant för henne. Hon informeras om att [MASKAT] och Jär säker på att hon inte känner igen den personen.

[MASKATM] tillfrågas hur Stig och|[MASK] relation såg ut och hon uppgav att Stig inte var någon affärsman som På fråga om bara de två kunde umgås men det gjorde de inte. Stig hade inte några kompisar.

Förhör med ME.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-07-B

Är meningen bruten eller försöker ME förmedla att Stig allmänt inte hade några kompisar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in