Citat:
Intressant. Hur kopplar man detta vapen till SE? Kopplingen via Brasilianska ambassaden och ammunitionen känns lite tunn när jag själv resonerar runt det hela. Finns det något mer konkret?
Att projektilerna inte var från Brasilien stärker inte den föreslagna kopplingen så mycket i mina elefantöron.
Edit: Sucksdorffvapnet är väl inte avfärdat som mordvapen, men finns det verkligen troliga kopplingar till SE i det spåret?
Att projektilerna inte var från Brasilien stärker inte den föreslagna kopplingen så mycket i mina elefantöron.
Edit: Sucksdorffvapnet är väl inte avfärdat som mordvapen, men finns det verkligen troliga kopplingar till SE i det spåret?
Vi kan ju ta och resonera lite. Det blir ju inte bevis men kanske att det stärker/förminskar "teorin/spekulationen" om Sucksdorfsvapnet som mordvapnet.
Jag har inte noterat allt om detta men har för mig att Stig Engströms anställning på Skandia började 1969. Då var https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona styrelseledamot i Skandia tillika ledare för Stay Behind.
Samma år om jag inte missminner mig så tar Försvarsdepartementet över det "politiska och budgetansvaret för Stay Behind" och införlivar av William Colbys rekryterade officerare i Stay Behind-strukturen (obs officerarnas "dubbla lojaliteter", en gång CIA, alltid CIA).
Den interna kontrollen blir striktare och behovet av ex vis mikrofilmframkallning sköts formellt och korrekt av Försvarsmakten utom CIA:s kontroll.
Stig Engström kan ha anställts för att sköta klandestint/hemliga uppdrag inom sitt yrkeskunnande för subversiva element inom Stay Behind under https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona ledning.
Nu till teori/spekulation.
Jag har fått muntlig information om att Stig Engström skall ha haft kontakt med minst en svensk officer rekryterad av William Colby, foton skall finnas. Har tyvärr inte tillgång till dessa. Officeren skall ha deltagit i strider i både Finland och Norge under 2VK, dvs mot både Sovjet som Nazityskland, och verkat under täckidentitet. Hans namn finns inte med i någon förteckning över typ Finlandssvenskar etc. vad jag har sett.
Nu till spekulationen.
Efter kriget skall en man under denna täckidentitet varit delaktig i typ "jakt på naziförbrytare" och i denna verksamhet kommit till Sydamerika, inklusive Brasilien, och dödat två män med vad jag tror är Sucksdorffsvapnet. En av männen dödades "inte långt ifrån där Sucksdorff bodde, tänk Norrlandsavstånd.
Sucksdorfsvapnet "beslagstogs" och kom på för mig okänd väg till Sverige och användes vid mordet på Olof Palme.