2023-04-20, 14:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det vore roligt att se excelarket på vilka vittnen som pekade ut varandra och vilka bilder som ingick i underlaget.

Det är också häpnadsväckande att poliserna på plats inte fick peka ut vittnen i fotokonfrontationer, men där visste redan PU att det var bäst att inte fråga då situationen på mordplatsen var kaosartad och undvek att genomföra detta då pressen och senare Cluedobrigaden bara skulle skjuta detta i sank, med mer eller mindre välriktade argument.

YN har ju till exempel pekat ut CP som GM, vilket inte direkt styrker misstankarna mot SE.

Nej, YN har inte pekat ut CP. Hon menade på att av de tre bilder som visades, så var CP den av de tre som hade ett axelparti som stämde med mannen på David Bagares gata. Hon säger vid samma tillfälle att hon inte såg ansiktet på mannen. Samtidigt var det bara ansikten hon fick se ...
Citera
2023-04-20, 14:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Att du jämför barnflickan från Knutby med SE är aningen svårt att inte raljera om.

Problemet är ju att ingen (framför allt inte jag) har jämfört Engström och barnflickan.

Jag använde barnflickan som ett exempel på individ som har fått tag på ett skjutvapen utan att vara yrkeskriminell eller polis. Ska vi rada upp fler? Eller vad är problemet? Det verkar ju vara en sanning bland flera här att bara yrkeskriminella och poliser kan få tag på vapen.

Jag har inte stipulerat att Engström har något alls gemensamt med barnflickan.
Jag har heller inte stipulerat att Engström har köpt en revolver av en pundare eller på plattan.

Samtliga invändningar från ditt håll är enormt överflödiga och framför allt raljerande.
Citera
2023-04-20, 14:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Detta tycker jag är intressant. Arne Sucksdorffs revolver tycker jag inte blivit utredd/offentliggjort på ett tillfredsställande sätt.

Brasilien på 1970/80-talet var ett land som varit under en militärdiktatur och ingick i Operation Condor.

Det lilla jag läst som polisförhör, mycket maskat och väldigt lite information, tycker jag inte på ett övertygande sätt stöder att revolvern stals i Stockholm.

Om det sen funnits ammunition i vapensamlarens säkerhetsrum som kan ha haft sitt ursprung i Brasilien blir jag misstänksam då Willy Glaser enligt ett tidigare inlägg mordkvällen varit på fest på Baachii vapen som avslutades på brasilianska ambassaden som låg vägg i vägg med Club Embassy där operation Cosi van Tutti pågick. Se (FB) Skandiamannen

Hade SE kopplingar till operation "Cosi fan Tutti" så hettar det till ordentligt. SE går då också på mordnatten att knyta till mordammunitionen via Club Embassy, Brasilianska ambassaden, grannen WG och den trettio är senare upphittade tomhylsan i grannens källare i Täby. Mordvapnet kan då ha hämtats på Brasilianska ambassaden och lämnats över till SE genom den olarmade dörren på baksidan av Skandiahuset på mordnatten.

Det finns inget som hindrar att SE laddade om den brasilianska hylsan med amerikanska projektiler då WG även hade just Amerikanska vapen i sin samling. Dörren på Skandias baksida larmades av i god tid före mordet för att möjliggöra denna omladdning. Denna ljusskygga ammunitionshantering kan också förklara det mystiska låset på SEs kontorsrum...

Edit: Om mordvapnet kom från Brasilien så placerade SE ut villospår då han talade i media om "elfenbenskolv" 5 år efter mordet eftersom det inte finns elefanter i Brasilien. Vill man inte krångla till det så mycket så kan SE bara varit ett vittne också, tomhylsfyndet i WGs källare 30 år senare till trots.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-20 kl. 14:37.
Citera
2023-04-20, 14:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, YN har inte pekat ut CP. Hon menade på att av de tre bilder som visades, så var CP den av de tre som hade ett axelparti som stämde med mannen på David Bagares gata. Hon säger vid samma tillfälle att hon inte såg ansiktet på mannen. Samtidigt var det bara ansikten hon fick se ...

Du sammanfattade just på ett förtjänstfullt sätt ett av två "huvudvittnen" som KP byggde hela sin teori och pressträff på.
Citera
2023-04-20, 14:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
1986 var siffran illegala vapen högst troligt ännu mindre än 27.000. Dessutom bör väl diskussionen begränsas till relevanta revolvrar? Om SE hade ett illegalt gevär i handledsväskan går det ändå inte ihop med spekulationen att han var GM.

Jag tror mängden relevanta illegala revolvrar i Stockholm höll sig under tresiffrigt 1986, men här killgissar jag bara.

Så är det nog. Så många finns det inte

Det är oerhört märkligt att det inte kan erkännas att det är en försvårande grej i GM-SE-teorin. Man har nästan löst pusslet att få ihop ett scenario där han är gm genom att med mycket fantasi, antaganden och krångel.
Men så ska sista pusselbiten få plats. Hade han ett vapen att utföra det här med? Äh, inte fan vet jag. Folk har vapen ibland, säger de och pressar in den sista pusselbiten trots att det är lätt att se att den snarare ser ut som en Duplo-bit än en pusselbit.
Citera
2023-04-20, 14:53
Medlem
Citat:
Hade SE kopplingar till operation "Cosi fan Tutti" så hettar det till ordentligt. SE går då också på mordnatten att knyta till mordammunitionen via Club Embassy, Brasilianska ambassaden, grannen WG och den trettio är senare upphittade tomhylsan i grannens källare i Täby. Mordvapnet kan då ha hämtats på Brasilianska ambassaden och lämnats över till SE genom den olarmade dörren på baksidan av Skandiahuset på mordnatten.

Det finns inget som hindrar att SE laddade om den brasilianska hylsan med amerikanska projektiler då WG även hade just Amerikanska vapen i sin samling. Dörren på Skandias baksida larmades av i god tid före mordet för att möjliggöra denna omladdning. Denna ljusskygga ammunitionshantering kan också förklara det mystiska låset på SEs kontorsrum...

Edit: Om mordvapnet kom från Brasilien så placerade SE ut villospår då han talade i media om "elfenbenskolv" 5 år efter mordet eftersom det inte finns elefanter i Brasilien. Vill man inte krångla till det så mycket så kan SE bara varit ett vittne också, tomhylsfyndet i WGs källare 30 år senare till trots.

Min tanke är att mordvapnet var Arne Sucksdorffs revolver och att det var detta riktiga mordvapen PU tillsammans med Sigvard Cedergren ville plantera hos Christer Pettersson.
Citera
2023-04-20, 15:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Min tanke är att mordvapnet var Arne Sucksdorffs revolver och att det var detta riktiga mordvapen PU tillsammans med Sigvard Cedergren ville plantera hos Christer Pettersson.

Intressant. Hur kopplar man detta vapen till SE? Kopplingen via Brasilianska ambassaden och ammunitionen känns lite tunn när jag själv resonerar runt det hela. Finns det något mer konkret?

Att projektilerna inte var från Brasilien stärker inte den föreslagna kopplingen så mycket i mina elefantöron.

Edit: Sucksdorffvapnet är väl inte avfärdat som mordvapen, men finns det verkligen troliga kopplingar till SE i det spåret?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-20 kl. 15:08.
Citera
2023-04-20, 16:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Problemet är ju att ingen (framför allt inte jag) har jämfört Engström och barnflickan.

Jag använde barnflickan som ett exempel på individ som har fått tag på ett skjutvapen utan att vara yrkeskriminell eller polis. Ska vi rada upp fler? Eller vad är problemet? Det verkar ju vara en sanning bland flera här att bara yrkeskriminella och poliser kan få tag på vapen.

Jag har inte stipulerat att Engström har något alls gemensamt med barnflickan.
Jag har heller inte stipulerat att Engström har köpt en revolver av en pundare eller på plattan.

Samtliga invändningar från ditt håll är enormt överflödiga och framför allt raljerande.
Vi vet alla om att det finns enstaka personer som har fått tag i vapen trots att de utifrån sett ses som orimliga vapenbärare.

Så det vi undrar över är ju mest varför du försöker bevisa det.

Och den där sanningen har du hittat på själv. Jag har gång på gång påpekat att jag aldrig har påstått att det är ett måste. Vem som helst kan få tag på ett vapen. Det är det ingen som säger emot.

Det jag försöker få fram är att det inte är troligt. Och den biten förstår jag inte varför den är så svår att erkänna.
Citera
2023-04-20, 16:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du sammanfattade just på ett förtjänstfullt sätt ett av två "huvudvittnen" som KP byggde hela sin teori och pressträff på.

Ja, YN::s beskrivning av mannen som sprang förbi stämmer ju på minst ett halvdussin punkter med SE, medan endast en punkt, axelbredden, stämmer på CP. Till och med Ström, som avskrev SE, insåg att mannen som sprang på David Bagares gata var lik SE ...
Citera
2023-04-20, 16:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Att du jämför barnflickan från Knutby med SE är aningen svårt att inte raljera om.

Jag tycker inte det finns några likheter alls mellan dem.
Hade SE köpt mordvapnet av en pundare på plattan hade denne suttit med en kölapp i handen på en bänk i polishusets reception samma dag som belöningen presenterades i media.

Kanske den enda likheten var att barnflickan inte hade något eget motiv att mörda. Många med KP i spetsen påstår att SE hade lånat sitt motiv från grannarna i Täby. Så där finns en likhet det medger jag.
Håller med, det går inte att jämföra barnflickan med herr Engström i skjutvapensammanhang. Den senare var ju nästan en vapenfetischist om man jämför med barnflickan.
Citera
2023-04-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Här har försvarsdepartementet räknat ut en på hur många illegala vapen det fanns 1995 https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/illegala-vapen_GP10342

Då fanns det ca 27000 i omlopp.

Det är alltså en väldigt begränsad andel av människorna i Sverige som har illegala vapen. Vilket SE måste ha haft då han inte har något legalt.

Vi kan kolla mer specifikt på SE om vi har något som indikerar att han har vapen

Känner någon till att han har haft ett: Nej
Har man hittat några tecken på att han innehar vapen, vapenvårdande produkter, ammunition, hölster osv: Nej
Har SE något motiv till att ha ett vapen: Nej
Har någon i SEs närhet saknat ett vapen: Nej
Har SE något vapenintresse: Nja, visserligen mer än medel eftersom han har vapenvana som ligger en bit tillbaka i tiden, det rör dessutom gevär främst. Men enligt närstående finns inte något sådant intresse
Har SE något kriminellt förflutet: Nej

Så gör man snabbt en sannolikhetsberäkning. Det förefaller ytterst osannolikt att SE har haft ett vapen.

Att dra det ännu längre och anta att han hade med sig hem från kontoret lägger ytterligare osannolikhetsdimma över teorin.

Och eftersom vi vet att gm måste ha haft vapen gör det det osannolikt att SE är gm. Han kan nämligen inte vara gm utan vapen.
Finns en bok med titeln "Den osannolika mördaren", kan du läsa om du känner för. Titeln är inte vald av en slump.

Bara för att någon är osannolik gör inte att personen kan vara skyldig.
Citera
2023-04-20, 17:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Finns en bok med titeln "Den osannolika mördaren", kan du läsa om du känner för. Titeln är inte vald av en slump.

Bara för att någon är osannolik gör inte att personen kan vara skyldig.
Nej, såklart inte. Jag håller med, SE är en osannolik mördare. Det jag vänder mig emot är att man verkar hoppa över o-et i den där meningen.

Vem som helst kan ju vara en osannolik mördare. Vi borde väl leta efter en sannolik istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in