Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Detta tycker jag är intressant. Arne Sucksdorffs revolver tycker jag inte blivit utredd/offentliggjort på ett tillfredsställande sätt.
Brasilien på 1970/80-talet var ett land som varit under en militärdiktatur och ingick i Operation Condor.
Det lilla jag läst som polisförhör, mycket maskat och väldigt lite information, tycker jag inte på ett övertygande sätt stöder att revolvern stals i Stockholm.
Om det sen funnits ammunition i vapensamlarens säkerhetsrum som
kan ha haft sitt ursprung i Brasilien blir jag misstänksam då Willy Glaser enligt ett tidigare inlägg mordkvällen varit på fest på Baachii vapen som avslutades på brasilianska ambassaden som låg vägg i vägg med Club Embassy där operation Cosi van Tutti pågick. Se
(FB) Skandiamannen
Hade SE kopplingar till operation "Cosi fan Tutti" så hettar det till ordentligt. SE går då också på mordnatten att knyta till mordammunitionen via Club Embassy, Brasilianska ambassaden, grannen WG och den trettio är senare upphittade tomhylsan i grannens källare i Täby. Mordvapnet kan då ha hämtats på Brasilianska ambassaden och lämnats över till SE genom den olarmade dörren på baksidan av Skandiahuset på mordnatten.
Det finns inget som hindrar att SE laddade om den brasilianska hylsan med amerikanska projektiler då WG även hade just Amerikanska vapen i sin samling. Dörren på Skandias baksida larmades av i god tid före mordet för att möjliggöra denna omladdning. Denna ljusskygga ammunitionshantering kan också förklara det mystiska låset på SEs kontorsrum...
Edit: Om mordvapnet kom från Brasilien så placerade SE ut villospår då han talade i media om "elfenbenskolv" 5 år efter mordet eftersom det inte finns elefanter i Brasilien. Vill man inte krångla till det så mycket så kan SE bara varit ett vittne också, tomhylsfyndet i WGs källare 30 år senare till trots.