2023-04-19, 14:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Varför måste det vara laddat? Eller vem har påstått att så måste varit?
Hur sköt han annars? Ska vi lägga till i scenariot att han stod ute på öppen gata och laddade revolvern i minusgrader?

Han måste ju minst haft ammunitionen med sig och lättillgänglig för att göra något sådant.
Citera
2023-04-19, 14:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"Om Engström faktiskt sköt OP får man självklart utgå ifrån att han var beväpnad och att han hade ammunitionen tillgänglig på sig ja?"

Här har vi problemet med tankegången. Du verkar vara medveten om att du tänker så själv.

Det rätta är att tänka "gm var beväpnad. Det är inte sannolikt att SE var det, därför är det inte sannolikt att han är gm"

Oj, nu blev det snurrigt.

Så du menar att OM Engström är GM så är det inte rätt att tänka att han var beväpnad?

Istället ska kan man tänka att det inte var sannolikt att Engström var beväpnad och därmed är det inte sannolikt att han var beväpnad?

Hur kommer man fram till dessa sannolikheter?

Citat:
Tycker du det är sannolikt eller osannolikt att SE var beväpnad?

Jag har ingen aning om vad jag ska börja med att beräkna denna sannolikhet.
Jag satsar på att vara intellektuellt ärlig genom att säga jag vet inte om Engström var beväpnad.
Citat:
Fundera på den enkla frågan. Att refera till Knutby, som inte har många likheter med detta, för att bevisa att osannolika vapeninnehavare finns vet jag inte varför du håller på med. Vi vet nog alla att sådana finns.

Om du nu vet det, vad är problemet? Om en ung flicka från Småland kan åka upp till Stockholm och köpa en puffra på plattan. Varför kan inte Engström det?!

Citat:
Problemet är återigen att man måste utgå från det här. Det är en sak att förundras över en osannolik händelse när utgången redan är bekräftad. Att bara anta det innan det är bekräftat är att ge sig själv inbillad röntgensyn.

Vad inbillar jag mig menar du?

Har jag någonsin uttryckt att Engström är GM?
Har jag någinsin uttryckt att Engström ens hade ett vapen?

Varför kan du inte hålla reda på vem du skriver till?!

Har jag inte uttryckt massor av gånger att jag inte vet ovanstånde saker?

Det enda jag försöker bena ut nu är hur man kommer fram till dina påståenden.
Du basunerar ju väldigt ofta ut att Engström inte hade något vapen. Hur vet du det?!
Citera
2023-04-19, 14:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oj, nu blev det snurrigt.

Så du menar att OM Engström är GM så är det inte rätt att tänka att han var beväpnad?

Istället ska kan man tänka att det inte var sannolikt att Engström var beväpnad och därmed är det inte sannolikt att han var beväpnad?

Hur kommer man fram till dessa sannolikheter?

Jag har ingen aning om vad jag ska börja med att beräkna denna sannolikhet.
Jag satsar på att vara intellektuellt ärlig genom att säga jag vet inte om Engström var beväpnad.

Om du nu vet det, vad är problemet? Om en ung flicka från Småland kan åka upp till Stockholm och köpa en puffra på plattan. Varför kan inte Engström det?!

Vad inbillar jag mig menar du?

Har jag någonsin uttryckt att Engström är GM?
Har jag någinsin uttryckt att Engström ens hade ett vapen?

Varför kan du inte hålla reda på vem du skriver till?!

Har jag inte uttryckt massor av gånger att jag inte vet ovanstånde saker?

Det enda jag försöker bena ut nu är hur man kommer fram till dina påståenden.
Du basunerar ju väldigt ofta ut att Engström inte hade något vapen. Hur vet du det?!
Du kan själv fundera på hur man kommer fram till det.

Fundera på om du själv tycker att det är sannolikt att en ostraffad kontorsarbetare är beväpnad.

Om du ska låtsas om att det inte går att veta om det är sannolikt eller ej kan jag tyvärr inte hjälpa till.
Citera
2023-04-19, 14:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du kan själv fundera på hur man kommer fram till det.

Fundera på om du själv tycker att det är sannolikt att en ostraffad kontorsarbetare är beväpnad.

Om du ska låtsas om att det inte går att veta om det är sannolikt eller ej kan jag tyvärr inte hjälpa till.

Jag låtsas absolut ingenting!
Jag försöker på riktigt förstå!

Vi kan ju börja med att du faktiskt svarar på lite frågor så kommer vi nog fram!

1. Om en ung flicka från Småland kan åka upp till Stockholm och köpa ett vapen på plattan. Varför kan inte Engström göra något liknande?

2. Vad är det med kontorsarbetare som gör dem osannolika vapeninnehavare? Vilket yrke ökar "sannolikheten"?
Citera
2023-04-19, 15:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag låtsas absolut ingenting!
Jag försöker på riktigt förstå!

Vi kan ju börja med att du faktiskt svarar på lite frågor så kommer vi nog fram!

1. Om en ung flicka från Småland kan åka upp till Stockholm och köpa ett vapen på plattan. Varför kan inte Engström göra något liknande?

2. Vad är det med kontorsarbetare som gör dem osannolika vapeninnehavare? Vilket yrke ökar "sannolikheten"?

1.Det är klart SE kan det. Det är bara inte sannolikt

2.Yrkeskriminella är väl framförallt de som bär vapen, annars finns andra kategorier som vapenhandlare, poliser osv. Kontorsarbetare hör dessutom till en samhällsgrupp som mer sällan bär vapen än blåställsyrken som flyttgubbe tex.
Citera
2023-04-19, 15:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Är sannolikheten så pass liten att Engström hade tillgång till vapen (alt införskaffade/fick ett/stal ett illegalt) att han är utesluten som GM menar du?

Citat:
2.Yrkeskriminella är väl framförallt de som bär vapen, annars finns andra kategorier som vapenhandlare, poliser osv. Kontorsarbetare hör dessutom till en samhällsgrupp som mer sällan bär vapen än blåställsyrken som flyttgubbe tex.

Så GM behöver vara yrkeskriminell, vapenhandlare eller polis?

Så sannolikheten för att Engström skulle kunna ha ett vapen ökar om han hade varit en flyttgubbe istället för kontorsarbetare?
Citera
2023-04-19, 15:17
Medlem
Citat:

Om jag får göra en invändning till punkt nr. 2.

Reservofficerare och befäl inom Hemvärn var ofta "kontorsarbetare" i ledande ställning.

I det fall de bar vapen vid tiden för mordet på Sveriges statsminister Olof Palme så var det i uniform och vapnet var förmodligen en kpist M45.

Men framför allt, de valde vapen med tanke på sitt uppdrag, och varför inte en .357 magnum för ett statsministermord.

Med tanke på att jag växt upp i en reservofficerares (kapten) familj.

En man för det mesta klädd i kostym och , tadam , fluga, men också fulkt kapabel att leda ett skyttekompani i strid och vars något krassa inställning till sovjetiska soldater var; "Det går hål på dom om man skjuter på dom".

Så precisera era schabloner! Det blir så urvattnat och tråkigt annars.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-19 kl. 15:28.
Citera
2023-04-19, 15:53
Medlem
Citat:
"Har" det är djärva antaganden som presenteras som fakta.

Det är möjligheter och inget annat. Det sannolika är dessutom att dom har rätt.
Stöd finns i

1. AK förhör

"F: Får jag fråga här, tiden 16:45 till 20:45 vem tjänstgjorde mer än du i receptionen?

K: Det var jag och Anna-Lisa Gahn. Där har jag sagt fel till den förra som förhörde mig, för jag sade nämligen Ann-Sofi Olofsson, jag var bomsäker på att det var hon.

Men sedan har jag fått reda på av henne att det inte var hon utan det var Anna-Lisa Gahn. Hon är nattväktaren, hon jobbar tillsammans med Henry Olofsson. Men hon fick hoppa in istället, hon hade tydligen bytt.

F: Jaha, så hon tjänstgjorde också då klockan 16:45-20:45 .

K: Ja.

F: Och sedan fortsatte hon från 20:45 .

K: hon nästan ha gjort.

F: Ja, det är det enda du kan komma på.

K: Ja, som jag vet att hon har larmat."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00-A

2. Besöksloggen

https://imgur.com/gallery/pupIt6I

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

3. Logik

Frågor på det ?

Har ok nu ?
Citera
2023-04-19, 15:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är knappast en hållbar inställning att SE "som vittne eller GM" har sett Lars J. Uppfattningen att SE har sett Lars J är ju så extremt starkt kopplad till att man har en bestämd uppfattning i den sk. skuldfrågan, så det måste väl vara i princip omöjligt att tänka sig att SE har sett Lars J oavsett från vilket håll.

Uppgifterna tyder såklart på att SE gjort denna iakttagelse (oavsett ställning i skuldfrågan), medan din teori kantas av märkliga spekulationer pusslande. Men det vet du redan att jag tycker, sedan länge. Ditt ältande har inte givit något nytt vid handen.
Citera
2023-04-19, 15:57
Medlem
Citat:
Hur sköt han annars? Ska vi lägga till i scenariot att han stod ute på öppen gata och laddade revolvern i minusgrader?

Han måste ju minst haft ammunitionen med sig och lättillgänglig för att göra något sådant.

Vem har påstått något i frågan?

Ser inget hinder att Revolvern kan laddas ute på Sveavägen.

Om så bör det skett vid Götabanken alt norra reklampelaren kanske.

Går inte att utesluta då det inte tar många sekunder.
Citera
2023-04-19, 16:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om jag får göra en invändning till punkt nr. 2.

Reservofficerare och befäl inom Hemvärn var ofta "kontorsarbetare" i ledande ställning.

I det fall de bar vapen vid tiden för mordet på Sveriges statsminister Olof Palme så var det i uniform och vapnet var förmodligen en kpist M45.

Men framför allt, de valde vapen med tanke på sitt uppdrag, och varför inte en .357 magnum för ett statsministermord.

Med tanke på att jag växt upp i en reservofficerares (kapten) familj.

En man för det mesta klädd i kostym och , tadam , fluga, men också fulkt kapabel att leda ett skyttekompani i strid och vars något krassa inställning till sovjetiska soldater var; "Det går hål på dom om man skjuter på dom".

Så precisera era schabloner! Det blir så urvattnat och tråkigt annars.
Jo, det stämmer ju såklart. Alla "kontorsgubbar" är ju inte detsamma. Men i det här fallet handlar det ju om en grafiker. Så han räknas inte in där
Citera
2023-04-19, 16:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Är sannolikheten så pass liten att Engström hade tillgång till vapen (alt införskaffade/fick ett/stal ett illegalt) att han är utesluten som GM menar du?

Så GM behöver vara yrkeskriminell, vapenhandlare eller polis?

Så sannolikheten för att Engström skulle kunna ha ett vapen ökar om han hade varit en flyttgubbe istället för kontorsarbetare?

Nästintill utesluten enbart på den punkten ja.

Nej, han behöver inte. Men det hade ökat sannolikheten för honom om han hade varit vapenhandlare eller yrkeskriminell.
Flyttgubbe drog jag till med lite förhastat, det är nog en försumbar sannolikhets skillnad mellan dom och kontorsarbetare vad gäller vapeninnehav.

Har du funderat på om du tycker det är sannolikt för SE att vara beväpnad eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in