2023-04-20, 11:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Här har försvarsdepartementet räknat ut en på hur många illegala vapen det fanns 1995 https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/illegala-vapen_GP10342

Då fanns det ca 27000 i omlopp.

Det är alltså en väldigt begränsad andel av människorna i Sverige som har illegala vapen. Vilket SE måste ha haft då han inte har något legalt.

Vi kan kolla mer specifikt på SE om vi har något som indikerar att han har vapen

Känner någon till att han har haft ett: Nej
Har man hittat några tecken på att han innehar vapen, vapenvårdande produkter, ammunition, hölster osv: Nej
Har SE något motiv till att ha ett vapen: Nej
Har någon i SEs närhet saknat ett vapen: Nej
Har SE något vapenintresse: Nja, visserligen mer än medel eftersom han har vapenvana som ligger en bit tillbaka i tiden, det rör dessutom gevär främst. Men enligt närstående finns inte något sådant intresse
Har SE något kriminellt förflutet: Nej

Så gör man snabbt en sannolikhetsberäkning. Det förefaller ytterst osannolikt att SE har haft ett vapen.

Att dra det ännu längre och anta att han hade med sig hem från kontoret lägger ytterligare osannolikhetsdimma över teorin.

Och eftersom vi vet att gm måste ha haft vapen gör det det osannolikt att SE är gm. Han kan nämligen inte vara gm utan vapen.

Vad exakt vill du ha sagt med detta?
Att det är ovanligt att individer i Sverige går runt beväpnande?

Det har jag redan bekräftat säkert 3 gånger nu.
Har jag eller någon någonsin påstått något annat?

Men det är inte frågan.

Frågan är om man ska diska alla människor som inte har ett lagligt vapen eller är yrkeskriminiella.
Du verkar ju tycka det. Och jag tycker inte det.
Citera
2023-04-20, 11:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du som är så noga med fakta tycks missat att JA pekar ut SE på bild redan 1987.

Det blir fullständigt klart att JA sett två olika personer i rättegången. SE och JÅS.

Ja, i tingsrätten pratar han definitivt om två personer.

Fast SE pratade inte med någon i bilarna eller med någon annan på plats, utöver LP, KJ och en polis, enligt sin egen redogörelse. Han befann sig invid kroppen till dess att poliserna sprang förbi.

JA befann sig i bilen och ville inte gå fram till kroppen.

SE var dessutom inne i gränden när detta samtal ska ha skett?

Utpekandet är för övrigt osäkert:

"När han kommer till fotografi föreställande SE E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Det är alltså glasögonen som JA känner igen mannen på, den man som pratade mycket på platsen. Men även JÅS hade ju glasögon. JA tror dock att mannen var yngre än mannen på fotot.

JA var yngre och har tydliga vikar. Om SE hade keps på sig, hur kunde då JA se tunnhårigheten?

För egen del tror jag inte att JÅS var med bland de 15 bilderna, och att JA därför tog fel.

Så JA hade ingen möjlighet att peka ut JÅS, utan valde en annan man med glasögon.

Vilket gav oanade konsekvenser. Om det inte vore för det hade polisen plockat in SE.

Skandiamannens Clark Kent-trick lyckades således över all förväntan. Rena Aleksander Lukas!

Hur kan jag tro det?

Jo, det är 20 personer med i rekonstruktionerna, men bara 15 var med på bild.

JÅS gjorde dessutom sin rekonstruktion på egen hand och kan ha glömts bort. Eftersom han gick runt och pratade med många på platsen skulle väl annars någon annan ha pekat ut honom?

Han höll dessutom en låg profil i media?
Citera
2023-04-20, 11:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
OK!
Det skulle då tyda på ett slumpmässigt mord av en ensamagerande person som ödet gav chansen att skjuta OP, typ Christer A, Skandiamannen , Christer P osv

Ja, det är vad min lilla analys av helheten som ammunitionen är en viktig del av mynnar ut i. En psykiskt adekvat ensamagerande GM som fångar tillfället. Alternativt, i en vid tillfället hoprafsad, opportunistisk och resurssvag grupp.

Något annat är osannolikt givet omständigheterna. Även om inget kan uteslutas, vilket ju är en överanvänd poäng i MOP-sammanhang.

Man bör sortera upp de ensamagerande typerna lite. Det är en mycket avgörande skillnad mellan opportunisten som vistas på stan, får syn på makarna, får en ingivelse när biobesöket uppenbaras och hämtar den beväpning som personen har tillgång till i Stockholmsområdet å ena sidan och å andra den på stan beväpnade personen som agerar på impuls och omedelbart efter att fått syn på statsministern.

Det är därtill en väsentlig skillnad mellan dessa två typer när det kommer till sannolikheter.
Citera
2023-04-20, 11:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det finns ju dock en möjlighet till ditplacerade kulor, vilket en resurstark organisation har möjlighet till.

Om det är sannolikt eller inte är ju en annan fråga, men möjligheten finns.

Ja, det blir lite som med SE:s vapeninnehav och vana att gå omkring beväpnad. Ytterligt osannolik, men möjligheten finns. Den är med tillvarons beskaffenhet förenlig.

Tycker inte att finns något som talar för ditplacering. PU:s egen och initiala reaktion var att de var ditplacerade i efterhand. Saken undersöktes därför tämligen ingående och gav inget annat vid handen än att det faktiskt rörde sig om mordkulorna. Vill man hävda något annat återstår nog att misstro undersökningarna.

Dessutom är det inte sannolikt att en resursstark grupp som placerat dit kulor agerade som en (i vid mening) resurssvag GM vid själva attentatet.
Citera
2023-04-20, 12:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Aha! Så man "smarrade till" erbjudandet genom att lägga på en ask metal piercing-kulor som lök på laxen, för en upprymd men orutinerad köpare? "De här får du som bonus, mister! Only for you ..."

Klockan med den svarta urtavlan, en central del i alibit, var en något fetare kolumn i MOP-budgeten, dock. 😉

Vet inget annat än att en ganska stor andel av förhörda innehavare av ammunitionen uppger att de fått med sig den vid inköp av revolver. Om det var krydda eller något handlaren inte blev av med på annat sätt vet jag inte. Noviser hade nog ingen aning om nån Metal Piercing. Och dyr var den som sagt.

Pärlor för svin.
Citera
2023-04-20, 12:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mmm..men ingen har gjort någon liknelse mellan personlighetstyperna eller incitamenten för att anförskaffa ett vapen.

Den uppenbara liknelsen mellan barnflickan och Engström är att det rör 2 individer där det tidigare inte är känt att de någonsin har ägt ett vapen. I barnflickans fall är det ännu mer extremt än med Engström. Engström har iaf haft vapen omkring sig. Något sådant finns inte alls på barnflickan.
Men oavsett lyckades hon ta sig upp till Stockholm och köpa ett.

Därmed känns det mer än märkligt att skriva av en individ av "sannoliksanledningar" om de inte är polis, yrkeskriminell eller vapenhandlare.

Uppenbarligen kan man få tag på ett vapen ändå.

Jag påpekade bara det orimliga i att SE förberedde för att slumpartat och plötsligt råka på OP på gatan, känna till att han skulle bli avsnäst och då med sin hobbymoderata bakgrund känna sig motiverad att i förhand införskaffa ett vapen för att skjuta OP och ständigt bära detta på sig.

Dessutom skulle SE i detta föga övertygande scenario valt ett stort klumpigt utsirat vapen med elfenbenskolv som saknade den smidighet och lägre prispunkt som SE med dåliga affärer prioriterade vid val av högst hypotetiska mordvapen.

Kan du då förstå att jämförelsen med barnflickan som fått SMS från gud fader själv haltar lika mycket som en pensionerad åklagare eller självaste logiken i Cluedofabriken?

Jag undrar också var du hittar en kriminell vapenförsäljare som skulle "snäsa av" en belöning på 50 miljoner? Är spåret med SMS från gud och vapeninköp på plattan för SEs del relevant så håller jag med om att logikluckan för GM-SE fortfarande är vidöppen.
Citera
2023-04-20, 12:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag påpekade bara det orimliga i att SE förberedde för att slumpartat och plötsligt råka på OP på gatan, känna till att han skulle bli avsnäst och då med sin hobbymoderata bakgrund känna sig motiverad att i förhand införskaffa ett vapen för att skjuta OP och ständigt bära detta på sig.

Dessutom skulle SE i detta föga övertygande scenario valt ett stort klumpigt utsirat vapen med elfenbenskolv som saknade den smidighet och lägre prispunkt som SE med dåliga affärer prioriterade vid val av högst hypotetiska mordvapen.

Kan du då förstå att jämförelsen med barnflickan som fått SMS från gud fader själv haltar lika mycket som en pensionerad åklagare eller självaste logiken i Cluedofabriken?

Jag undrar också var du hittar en kriminell vapenförsäljare som skulle "snäsa av" en belöning på 50 miljoner? Är spåret med SMS från gud och vapeninköp på plattan för SEs del relevant så håller jag med om att logikluckan för GM-SE fortfarande är vidöppen.

Helt irrelevant till sakfrågan gällande sannolikheten/möjligheten för Engström att få tag på ett vapen.

Din ironiska samt raljerande ton resulterar enbart i ovilja att föra ett samtal med dig.

Adios.
Citera
2023-04-20, 12:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, i tingsrätten pratar han definitivt om två personer.

Fast SE pratade inte med någon i bilarna eller med någon annan på plats, utöver LP, KJ och en polis, enligt sin egen redogörelse. Han befann sig invid kroppen till dess att poliserna sprang förbi.

JA befann sig i bilen och ville inte gå fram till kroppen.

SE var dessutom inne i gränden när detta samtal ska ha skett?

Utpekandet är för övrigt osäkert:

"När han kommer till fotografi föreställande SE E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Det är alltså glasögonen som JA känner igen mannen på, den man som pratade mycket på platsen. Men även JÅS hade ju glasögon. JA tror dock att mannen var yngre än mannen på fotot.

JA var yngre och har tydliga vikar. Om SE hade keps på sig, hur kunde då JA se tunnhårigheten?

För egen del tror jag inte att JÅS var med bland de 15 bilderna, och att JA därför tog fel.

Så JA hade ingen möjlighet att peka ut JÅS, utan valde en annan man med glasögon.

Vilket gav oanade konsekvenser. Om det inte vore för det hade polisen plockat in SE.

Skandiamannens Clark Kent-trick lyckades således över all förväntan. Rena Aleksander Lukas!

Hur kan jag tro det?

Jo, det är 20 personer med i rekonstruktionerna, men bara 15 var med på bild.

JÅS gjorde dessutom sin rekonstruktion på egen hand och kan ha glömts bort. Eftersom han gick runt och pratade med många på platsen skulle väl annars någon annan ha pekat ut honom?

Han höll dessutom en låg profil i media?

Det vore roligt att se excelarket på vilka vittnen som pekade ut varandra och vilka bilder som ingick i underlaget.

Det är också häpnadsväckande att poliserna på plats inte fick peka ut vittnen i fotokonfrontationer, men där visste redan PU att det var bäst att inte fråga då situationen på mordplatsen var kaosartad och undvek att genomföra detta då pressen och senare Cluedobrigaden bara skulle skjuta detta i sank, med mer eller mindre välriktade argument.

YN har ju till exempel pekat ut CP som GM, vilket inte direkt styrker misstankarna mot SE.
Citera
2023-04-20, 12:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt irrelevant till sakfrågan gällande sannolikheten/möjligheten för Engström att få tag på ett vapen.

Din ironiska samt raljerande ton resulterar enbart i ovilja att föra ett samtal med dig.

Adios.

Att du jämför barnflickan från Knutby med SE är aningen svårt att inte raljera om.

Jag tycker inte det finns några likheter alls mellan dem.
Hade SE köpt mordvapnet av en pundare på plattan hade denne suttit med en kölapp i handen på en bänk i polishusets reception samma dag som belöningen presenterades i media.

Kanske den enda likheten var att barnflickan inte hade något eget motiv att mörda. Många med KP i spetsen påstår att SE hade lånat sitt motiv från grannarna i Täby. Så där finns en likhet det medger jag.
Citera
2023-04-20, 13:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nu citerar jag ett tidigare inlägg av Roerlig, så det får man ta med nypa salt:

Den förekommer i Expressen 180528. Är det rätt hylsa på bild, så är det av allt att döma inte en Winchester. Detaljer i utformningen är fel och så även stämpeln i botten.

Jag tror den är av fabrikatet Companhia Brasileira de Cartuchos.

Stämpel upphittad hylsa: 357 MAG CBC
Stämpel mordammunition: W-W SUPER 357 MAGNUM

Enligt Expressens "vapenexpert" räckte det väl att den upphittade hylsan passade i relevant vapentyp för att konstruera en säljande rubrik? Få redovisade spår i PU pekar väl mot Brasilien? Brasiliansk ammunition är väl inte så vanlig i Indien heller? Somliga tror att ammunitionen kom till Sverige och GM-SE från just Indien.

Edit: I artikeln pekas ett hål i taket ut på bild där en krok suttit. På kroken kunde ett gevär från vapentillverkaren Winchester hängt spekuleras det vidare om. Där hittar Expressen "en koppling" till tillverkaren av mordammunitionen. Hur stark denna koppling med ett hål i innertaket hos grannen och SE är i verkligheten förblir något var och en får värdera själva.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-20 kl. 13:36.
Citera
2023-04-20, 13:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Här har försvarsdepartementet räknat ut en på hur många illegala vapen det fanns 1995 https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/illegala-vapen_GP10342

Då fanns det ca 27000 i omlopp.

Det är alltså en väldigt begränsad andel av människorna i Sverige som har illegala vapen. Vilket SE måste ha haft då han inte har något legalt.

Vi kan kolla mer specifikt på SE om vi har något som indikerar att han har vapen

Känner någon till att han har haft ett: Nej
Har man hittat några tecken på att han innehar vapen, vapenvårdande produkter, ammunition, hölster osv: Nej
Har SE något motiv till att ha ett vapen: Nej
Har någon i SEs närhet saknat ett vapen: Nej
Har SE något vapenintresse: Nja, visserligen mer än medel eftersom han har vapenvana som ligger en bit tillbaka i tiden, det rör dessutom gevär främst. Men enligt närstående finns inte något sådant intresse
Har SE något kriminellt förflutet: Nej

Så gör man snabbt en sannolikhetsberäkning. Det förefaller ytterst osannolikt att SE har haft ett vapen.

Att dra det ännu längre och anta att han hade med sig hem från kontoret lägger ytterligare osannolikhetsdimma över teorin.

Och eftersom vi vet att gm måste ha haft vapen gör det det osannolikt att SE är gm. Han kan nämligen inte vara gm utan vapen.

1986 var siffran illegala vapen högst troligt ännu mindre än 27.000. Dessutom bör väl diskussionen begränsas till relevanta revolvrar? Om SE hade ett illegalt gevär i handledsväskan går det ändå inte ihop med spekulationen att han var GM.

Jag tror mängden relevanta illegala revolvrar i Stockholm höll sig under tresiffrigt 1986, men här killgissar jag bara.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-20 kl. 13:38.
Citera
2023-04-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nu citerar jag ett tidigare inlägg av Roerlig, så det får man ta med nypa salt:

Den förekommer i Expressen 180528. Är det rätt hylsa på bild, så är det av allt att döma inte en Winchester. Detaljer i utformningen är fel och så även stämpeln i botten.

Jag tror den är av fabrikatet Companhia Brasileira de Cartuchos.

Stämpel upphittad hylsa: 357 MAG CBC
Stämpel mordammunition: W-W SUPER 357 MAGNUM

Detta tycker jag är intressant. Arne Sucksdorffs revolver tycker jag inte blivit utredd/offentliggjort på ett tillfredsställande sätt.

Brasilien på 1970/80-talet var ett land som varit under en militärdiktatur och ingick i Operation Condor.

Det lilla jag läst som polisförhör, mycket maskat och väldigt lite information, tycker jag inte på ett övertygande sätt stöder att revolvern stals i Stockholm.

Om det sen funnits ammunition i vapensamlarens säkerhetsrum som kan ha haft sitt ursprung i Brasilien blir jag misstänksam då Willy Glaser enligt ett tidigare inlägg mordkvällen varit på fest på Baachii vapen som avslutades på brasilianska ambassaden som låg vägg i vägg med Club Embassy där operation Cosi van Tutti pågick. Se (FB) Skandiamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in