2023-04-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar att det är på gränsen till otänkbart att denna ammunitionstyp aktivt skulle valts ut av en resursstark organisation för ett attentat.

Det finns flera anledningar till det. Men dem har jag nog tjatat om tillräckligt många gånger i MOP-trådarna.

OK!
Det skulle då tyda på ett slumpmässigt mord av en ensamagerande person som ödet gav chansen att skjuta OP, typ Christer A, Skandiamannen , Christer P osv
Citera
2023-04-19, 12:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som jag tolkat det som skrivits tidigare i tråden har vapensamlarens vapen inte provskjutits tidigare.

En sak som jag tror många, åtminstone jag, missuppfattat är att resultatet av provskjutningen kom någon vecka innan presentationen i juni 2020 men det stämmer inte. Man fick resultatet "i god tid före beskedet i februari om att en lösning skulle presenteras".

Det besked man fick i juni var det här, det vill säga ett allmänt utlåtande om möjligheterna att över huvud taget kunna binda ett vapen.
"Utifrån den begränsade spårmängden bedöms kulorna från Sveavägen sakna potential för att med dagens metoder kunna bindas till/identifiera det vapen eller den pipa de utskjutits ur"

Kulorna från Sveavägen har dessutom sannolikt aldrig haft potential att kunna bindas till, och därigenom identifiera, det vapen de utskjutits ur. Därmed är det fullt möjligt att det vapen som dödade Olof Palme kan ha passerat SKL/NFC utan att ha kunnat identifieras som mordvapnet”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-som-sankte-palmeutredningen-nio-dagar-innan-presentationen

Där dog alltså hoppet om att någonsin kunna koppla ett vapen till kulorna.
Hittade en rapport på Vita Husets hemsida, angående teknisk bevisning och validitet. Man har ett avsnitt om just det här med skjutvapen, bl.a om matchning av kulor mot vapen. Den som orkar (det är ganska jobbig text) kan titta på "Firearms Analysis" som börjar på s.104:
REPORT TO THE PRESIDENT
Forensic Science in Criminal Courts: Ensuring Scientific Validity of Feature-Comparison Methods
https://obamawhitehouse.archives.gov/sites/default/files/microsites/ostp/PCAST/pcast_forensic_science_report_final.pdf
Som jag tolkar rapporten så har synen på möjligheten att koppla kulor till vapen förändrats ordentligt de senaste åren. Bl.a. verkar man nu ha upptäckt problem med validiteten i de studier som tidigare har gjorts i ämnet. I studierna försöker man beräkna risken för false positive, dvs. att man säger att kulorna matchar ett vapen fast det egentligen inte är rätt vapen. Tydligen finns det två olika metoder man kan använda när man gör sådana här studer, "open-set" resp. "closed-set". Tidigare har man kört med "closed-set", vilket är den metod som har kritiserats på senare tid eftersom den verkar ge en orealistisk och överdriven bild av validiteten. Den relativt lilla risken för false positive man har räknat med under tidigare år, den ökar tydligen hundrafalt nu när man gör studierna enligt "open-set", dvs. en typ av studier som ger en mer realistisk bild av validiteten.

Så när NFC skriver där att det inte går att med dagens metoder koppla mordkulorna till ett vapen, då handlar det nog inte bara om att kulorna skulle ha speciellt dåligt med spår. Det handlar kanske mer om att dagens metoder nu har visat sig vara (och alltid har varit) rätt värdelösa.
Senast redigerad av Draifos 2023-04-19 kl. 13:01.
Citera
2023-04-19, 12:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Wall ska ha gjort en lång intervju med Krister Petersson i slutet av förra året som ska publiceras i hans kommande bok.

https://gunnarwall.wordpress.com/2023/03/20/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen-3/#comment-43455

Spännande!

Men trist att behöva vänta, att Wall ska mjölka ut ännu en bok av det hela. Kommer författaren ändra uppfattning, tro? Bli en "yellowliner" ... 😉
Citera
2023-04-19, 12:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det finns inga kända uppgifter om hans ammunitionsinnehav.

Dock menar jag, att givet TP:s uppgifter att han samlade på amerikanska polisrevolvrar och förutom på vapen även på ammunition, så är Winchester Metal Piercing ett troligt innehav. Detta då ammunitionstypen var en amerikansk polisiär produkt.

Den får nog betecknas som mycket ovanlig, även om den förekom. Att den var sällsynt kan man sluta sig till genom att införsel och spridning i riket vid tiden är ganska väl känd.

Men även i och med att den var mycket dyr i kombination med dåliga egenskaper för precisionsskytte (instabil). För Magnumskyttar var ammunitionskostnaden en begränsande faktor. Mordammunitionen har jag beräknat kostade i dagens penningvärde ca 7 kr per patron. En helmantlad standardammunition Norma eller Lapua kanske 3 kr. Omantlad/belagd sportskytteammunition 1 kr och hemladdad 50 öre. Däromkring.

De två sistnämnda varianterna var det man vanligen använde, som jag förstått det. När det gällde skjuta med "riktig" ammunition tog man lite det som fanns och ibland var det Winchester Metal Piercing. Det var den som råkade ligga på hyllan osv. Och i en del fall tyckte nog någon att det var kul att testa den. Man kan även notera att det i PU-materialet är vanligt att skyttar får med den vid köp av revolver, den låg helt enkelt och dammade hos en del handlare..

Kostnad för att skjuta statsministern 14 kr.

Aha! Så man "smarrade till" erbjudandet genom att lägga på en ask metal piercing-kulor som lök på laxen, för en upprymd men orutinerad köpare? "De här får du som bonus, mister! Only for you ..."

Klockan med den svarta urtavlan, en central del i alibit, var en något fetare kolumn i MOP-budgeten, dock. 😉
Citera
2023-04-19, 12:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hon var en individ som aldrig någonsin hade haft kontakt med eller ägt ett vapen.
Hon åker upp från Småland och köper ett vapen på plattan i Stockholm.

Jag har ingen aning om hur du kommer fram till att det är orimligt att Engström fick tag på ett vapen.

Om vi utgår från premissen att GM inte har använt ett vapen registrerat på sig själv för en stund.
Vad gör det rimligt eller orimligt för en person att anförskaffa ett vapen?
På vilket sätt är det orimligt för just Engström att få tag på ett vapen?

Vore spännande om du kunde utveckla dina tankar där. För jag har på riktigt ingen aning om hur man avgör det. Är det personlighetstyp du tänker på? Är det tillgång till vapen i sin omgivning? Vad exakt avgör om det är rimligt eller orimligt?
Jag vet inte vad knutbygrejen har med det här att göra. Jag vet att det finns osannolika vapeninnehav are. Skillnaden här är ju dock att hon skaffade det i ett syfte. Vad SEs syfte skulle vara är väldigt oklart. Jag kan också lätt föreställa mig att det hade kunnat gå att hitta något som tyder på vapeninnehav 30 år senare. Inte självklart såklart, men ändå.

Det är också skillnad mellan att hitta en osannolik vapeninnehavare och sedan förundras över osannolikheten i det. Här börjar man i andra änden och antar vapeninnehav och undrar inte allas över osannolikheten i det.

Det som gör det osannolikt är att SE inte har någon i sin närhet som känner till vapeninnehavet, han har aldrig haft ett känt intresse av att ha ett, han har ingen känd koppling till ett vapen, ingen har sett vapenfett, kulor, hölster osv.

Tycker du inte själv att en slumpmässig kontorsarbetare är en osannolik vapenbärare?

Ni har dessutom i det här fallet inte nöjt er med att anta vapeninnehav, ni har också gjort antagandet att han hade det laddat och klart påväg hem från jobbet.
Senast redigerad av Faderlig 2023-04-19 kl. 13:10.
Citera
2023-04-19, 13:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag menar att det är på gränsen till otänkbart att denna ammunitionstyp aktivt skulle valts ut av en resursstark organisation för ett attentat.

Det finns flera anledningar till det. Men dem har jag nog tjatat om tillräckligt många gånger i MOP-trådarna.
Det finns ju dock en möjlighet till ditplacerade kulor, vilket en resurstark organisation har möjlighet till.

Om det är sannolikt eller inte är ju en annan fråga, men möjligheten finns.
Citera
2023-04-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har heller inte påstått något av det du invänder mot.

Jag vet att det är olika saker och att det inte ger ett säkert alibi.

Men att han uppskattar samtalet till ett par minuter, ger detaljer om det och att det stämmer överens med tidslinjen gör att det tyder på att det var så. Oavsett hur mycket ni vill något annat.

Sedan kan man aldrig vara säker såklart.
Förhören är 3 månader efter händelsen.

ALG tror hon börjar jobba 20:45.

Hon har blandat ihop med en annan dag.

Likväl Kan HO blandat ihop samtalet med SE.

Kanske var ett längre samtal den 19 februari där vissa saker tas upp, och andra kort den 28 feb.
Citera
2023-04-19, 13:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag vet inte vad knutbygrejen har med det här att göra.

Men det har jag ju förklarat 2 gånger nu.
Det är ett exempel på en individ som rent objektivt man aldrig skulle kunna tänka sig inneha ett skjutvapen. Men ändå införskaffade individen det.

Och poängen är ju att det känns inte direkt superproduktivt att bara upprepa "Engström hade inget vapen" hela tiden. Hur vet du det?!

Ja! Vad vi vet idag har han inte haft licens för ett vapen. Vad vi vet idag har han inte ägt ett vapen.
Men det betyder ju inte att han faktiskt inte anförskäffade ett vapen ändå. Konstigare saker har väl hänt? Är det så jäkla otänkbart att GM använder ett vapen som inte är registrerat på honom och som närstående inte kände till?

Citat:
Jag vet att det finns osannolika vapeninnehav are. Skillnaden här är ju dock att hon skaffade det i ett syfte. Vad SEs syfte skulle vara är väldigt oklart.

Men då är vi ju tillbaka till att det har gått 30 år och karln är död.
Hur ska vi få reda på det?
Han kanske var en rädd jävel och tyckte det kändes bra att ha den i ett hölster under rocken?
Han kan till och med hade planerat att skjuta OP?
Jag har ingen aning.

Citat:
Jag kan också lätt föreställa mig att det hade kunnat gå att hitta något som tyder på vapeninnehav 30 år senare. Inte självklart såklart, men ändå.

Berätta mer. Hur ska man gå tillväga här tänker du?

Citat:
Det är också skillnad mellan att hitta en osannolik vapeninnehavare och sedan förundras över osannolikheten i det. Här börjar man i andra änden och antar vapeninnehav och undrar inte allas över osannolikheten i det.

Jag har ingen aning vad du syftar på här. Antar att det gäller någon annan än mig?

Citat:
Det som gör det osannolikt är att SE inte har någon i sin närhet som känner till vapeninnehavet, han har aldrig haft ett känt intresse av att hitta ett, han har ingen känd koppling till ett vapen, ingen har sett vapenfett, kulor, hölster osv.

Förutom ME. Vem tänker du skulle kunna känna till detta?
Citat:
Tycker du inte själv att en slumpmässig kontorsarbetare är en osannolik vapenbärare?
Jag förstår nog inte hur just en kontorsarbete minskar möjligheten till vapeninnehav.
Vilka yrken ökar sannolikheten tänker du?

Citat:
Ni har dessutom i det här fallet inte nöjt er med att anta vapeninnehav, ni har också gjort antagandet att han hade det laddat och klart påväg hem från jobbet.

Vilka är ni?
Det vore trevligt om du slutade att dra alla över en kam och sedan rikta det mot mig.

Om Engström faktiskt sköt OP får man självklart utgå ifrån att han var beväpnad och att han hade ammunitionen tillgänglig på sig ja?
Citera
2023-04-19, 13:21
Medlem
Citat:

Kostnad för att skjuta statsministern 14 kr.

Den var helt underbart gräv
Citera
2023-04-19, 13:24
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad knutbygrejen har med det här att göra. Jag vet att det finns osannolika vapeninnehav are. Skillnaden här är ju dock att hon skaffade det i ett syfte. Vad SEs syfte skulle vara är väldigt oklart. Jag kan också lätt föreställa mig att det hade kunnat gå att hitta något som tyder på vapeninnehav 30 år senare. Inte självklart såklart, men ändå.

Det som gör det osannolikt är att SE inte har någon i sin närhet som känner till vapeninnehavet, han har aldrig haft ett känt intresse av att ha ett, han har ingen känd koppling till ett vapen, ingen har sett vapenfett, kulor, hölster osv.

Varför måste det vara laddat? Eller vem har påstått att så måste varit?
Citera
2023-04-19, 14:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Förhören är 3 månader efter händelsen.

ALG tror hon börjar jobba 20:45.

Hon har blandat ihop med en annan dag.

Likväl Kan HO blandat ihop samtalet med SE.

Kanske var ett längre samtal den 19 februari där vissa saker tas upp, och andra kort den 28 feb.
"Har" det är djärva antaganden som presenteras som fakta.

Det är möjligheter och inget annat. Det sannolika är dessutom att dom har rätt.
Citera
2023-04-19, 14:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men det har jag ju förklarat 2 gånger nu.
Det är ett exempel på en individ som rent objektivt man aldrig skulle kunna tänka sig inneha ett skjutvapen. Men ändå införskaffade individen det.

Och poängen är ju att det känns inte direkt superproduktivt att bara upprepa "Engström hade inget vapen" hela tiden. Hur vet du det?!

Ja! Vad vi vet idag har han inte haft licens för ett vapen. Vad vi vet idag har han inte ägt ett vapen.
Men det betyder ju inte att han faktiskt inte anförskäffade ett vapen ändå. Konstigare saker har väl hänt? Är det så jäkla otänkbart att GM använder ett vapen som inte är registrerat på honom och som närstående inte kände till?

Men då är vi ju tillbaka till att det har gått 30 år och karln är död.
Hur ska vi få reda på det?
Han kanske var en rädd jävel och tyckte det kändes bra att ha den i ett hölster under rocken?
Han kan till och med hade planerat att skjuta OP?
Jag har ingen aning.

Berätta mer. Hur ska man gå tillväga här tänker du?

Jag har ingen aning vad du syftar på här. Antar att det gäller någon annan än mig?

Förutom ME. Vem tänker du skulle kunna känna till detta?

Jag förstår nog inte hur just en kontorsarbete minskar möjligheten till vapeninnehav.
Vilka yrken ökar sannolikheten tänker du?

Vilka är ni?
Det vore trevligt om du slutade att dra alla över en kam och sedan rikta det mot mig.

Om Engström faktiskt sköt OP får man självklart utgå ifrån att han var beväpnad och att han hade ammunitionen tillgänglig på sig ja?

"Om Engström faktiskt sköt OP får man självklart utgå ifrån att han var beväpnad och att han hade ammunitionen tillgänglig på sig ja?"

Här har vi problemet med tankegången. Du verkar vara medveten om att du tänker så själv.

Det rätta är att tänka "gm var beväpnad. Det är inte sannolikt att SE var det, därför är det inte sannolikt att han är gm"

Tycker du det är sannolikt eller osannolikt att SE var beväpnad? Fundera på den enkla frågan. Att refera till Knutby, som inte har många likheter med detta, för att bevisa att osannolika vapeninnehavare finns vet jag inte varför du håller på med. Vi vet nog alla att sådana finns.

Problemet är återigen att man måste utgå från det här. Det är en sak att förundras över en osannolik händelse när utgången redan är bekräftad. Att bara anta det innan det är bekräftat är att ge sig själv inbillad röntgensyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in