2023-04-20, 06:06
Medlem
Corvaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nu har man ju varit mer än tydlig med att man avser undvika nationella särlösningar till förmån för ett mer ”internationellt” standardfordon. Det gör att jag skulle bli förvånad om det skulle bli tal om kanonbeväpning m.m

Det är ju inte ett rent stridsfordon. Men runka gärna vidare…

En gissning är ju att en större del av fordonen får vapenstation dock. I alla fall på sikt.
Ang det så finns ju följande text i FMVs pressmeddelande: "Programmet bygger på att man ska undvika nationella särkrav, vilket bland annat är en fördel under serieproduktion med gemensam komponentflora, men även i ett försörjningsperspektiv i vidmakthållandefas. Det medger även interoperabillitet.

– Sen måste det så klart bli vissa svenska anpassningar på de fordon vi beställt till Försvarsmakten, det kommer man inte ifrån. Det handlar till exempel om anpassningar för sambandssystem och verkanssystem, säger Håkan Larsson."

Så det kan väl tolkas som att det i grunden kommer att vara samma fordon, men i fråga om t.ex. beväpning kan det skilja sig åt.
Citera
2023-04-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Ja det var ju en riktig order. Står i länken att det är för stödfunktioner, art, ing, lv osv. Inget om infanteriet. Hmm, undrar om de bara inte skriver om det.
Det står också att de ska ersätta Patg 203. Som ju redan finns till de olika förbanden.

Men i försvarets materialförsörjning 2022. Så nämns de att dessa ska ingå i de kompletterande beställningen när försvaret fick mer pengar. Och att dessa patg ska ingå i lokalförsvarsskytteförband. Liten enkel förenklat.

Läste någonstans att de kostar 10 miljoner styck. Så en RWS för runt 6 miljoner är jag tveksam till att alla får. Ska några av dem få bättre beväpning så borde dessa också Stanag 4 skyddsnivå.

Så vill vi ha bättre skyddade och beväpnade hjulfordon så bör man satsa på PATG360.
Senast redigerad av slurppen 2023-04-20 kl. 11:19.
Citera
2023-04-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det står också att de ska ersätta Patg 203. Som ju redan finns till de olika förbanden.

Men i försvarets materialförsörjning 2022. Så nämns de att dessa ska ingå i de kompletterande beställningen när försvaret fick mer pengar. Och att dessa patg ska ingå i lokalförsvarsskytteförband. Liten enkel förenklat.

Läste någonstans att de kostar 10 miljoner styck. Så en RWS för runt 6 miljoner är jag tveksam till att alla får. Ska några av dem få bättre beväpning så borde dessa också Stanag 4 skyddsnivå.

Så vill vi ha bättre skyddade och beväpnade hjulfordon så bör man satsa på PATG360.

Njä tänker inget rws till stödförbanden. Men lokalförsvarsförbanen behöver någon mer eldkraft. Eget fordon kanske är bäst ändå.

Sedan bra fråga hur den här menad som lättare bilen mår av nivå 4 skydd och tex rws med akan på. Skulle vara bra jämförelse, total pimpad ptgb 300 mot ptgb 360 med akan. 360n kanske tom är billigare.
Citera
2023-04-20, 17:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock fungerar det inte i Norrland med hjulfordon om det skall ryckas fram vid sidan av vägen.
I södra Sverige och Gotland däremot eller för enheter som inte har strid som huvuduppgift är det en annan femma.

Citat:
Hur fasen gör Finnarna med det där? De gillar ju bevisligen hjulfordon.
Dom gamla PASI fungerade hur bra som helst i skogarna i finska Lappland då jag tjänstgjorde. Förstår inte varför hjulburet inte skulle fungera i Norrland?
Citera
2023-04-20, 17:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Finns det patria med 105mm kanon liknande stryker mgs?
Patria 6x6 är lättare fordon menat som personaltransport. Jag tror inte man kan länge så stora vapensystem på dem. Patria AMV är nog bättre för det, den finns med 120mm torn.
https://www.youtube.com/watch?v=xuh-AagZ2lA
Citera
2023-04-21, 07:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom gamla PASI fungerade hur bra som helst i skogarna i finska Lappland då jag tjänstgjorde. Förstår inte varför hjulburet inte skulle fungera i Norrland?
I meterdjup snö vid sidan vägen? Inte en chans.
Citera
2023-04-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Patria 6x6 är lättare fordon menat som personaltransport. Jag tror inte man kan länge så stora vapensystem på dem. Patria AMV är nog bättre för det, den finns med 120mm torn.
https://www.youtube.com/watch?v=xuh-AagZ2lA
De visar de nya Patria 6x6 med tksp och en sköld till Litauens fordon. Men också att det är möjligt med ett torn och typ någon 30 mm akan. Sedan visas de också med Nemo som har en lättare marinversion.

Med dagens pansarvärnsrobotar så tror jag att AMV med 120 mm torn utgår. USA är redan på väga att överge dem. Och ersätta sina Stryker 120 mm med ett obemannat torn och 30 mm akan. Däremot om man skulle välja en lättare stridsvagn/IKV 105/120 mm som ett alternativ. Ett alternativ med 30/35 mm akan och Nemo kan vara lämpliga alternativ för AMV.
Citera
2023-04-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
De visar de nya Patria 6x6 med tksp och en sköld till Litauens fordon. Men också att det är möjligt med ett torn och typ någon 30 mm akan. Sedan visas de också med Nemo som har en lättare marinversion.

Med dagens pansarvärnsrobotar så tror jag att AMV med 120 mm torn utgår. USA är redan på väga att överge dem. Och ersätta sina Stryker 120 mm med ett obemannat torn och 30 mm akan. Däremot om man skulle välja en lättare stridsvagn/IKV 105/120 mm som ett alternativ. Ett alternativ med 30/35 mm akan och Nemo kan vara lämpliga alternativ för AMV.

Undrar om tksp som standard men en 30mm akan per pluton hade varit nått. Eller en pluton per kompani med 30mm akan. För infanteri då.
Citera
2024-03-20, 13:38
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande (FMV beställer pansarfordon):
Citat:
FMV har tecknat avtal med Patria Land Oy om beställning av 321 pansarterrängbilar med tillhörande vapenstationer för leverans till Försvarsmakten. Avtalet är värt cirka 5,3 miljarder kronor.
Citera
2024-03-20, 23:35
Medlem
Man har alltså gjort en ”första beställning” utöver de 20 vi redan fått eller är på väg att få? Då landar vi i 341 vagnar? Eller har jag missat nåt?

Hoppas man beställer minst 150 till, samt ytterligare reservvagnar att ha för att täcka förluster m.m.
Citera
2024-03-21, 19:28
Medlem
Verkar sitta en femcylindrig Scania i den beställda vagnen. Med tanke på vad den motorn kostar så stannar en stor del av slutsumman i Sverige. Vimmlar väl av Scanias prylar i försvaret vilket gör underhåll smidigare
Citera
2024-03-23, 22:09
Medlem
Varför ställer ingen den enda fråga av värde: hur klarar dessa fordon en drönare? Rätt i framrutan? Rätt ner i motorventilationen? Rakt in i däcksidan? Finns det INGEN lärdom från Ukraina? Sitter hellre på ett rostigt pick-upflak med en semiautomatisk hagelbraka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in