2023-04-19, 10:12
Medlem
Nu har man ju varit mer än tydlig med att man avser undvika nationella särlösningar till förmån för ett mer ”internationellt” standardfordon. Det gör att jag skulle bli förvånad om det skulle bli tal om kanonbeväpning m.m

Det är ju inte ett rent stridsfordon. Men runka gärna vidare…

En gissning är ju att en större del av fordonen får vapenstation dock. I alla fall på sikt.
Senast redigerad av Macke85 2023-04-19 kl. 10:22.
Citera
2023-04-19, 12:49
Medlem
Det perfekta fordonet finns inte men Patria 6x6 är rätt nära det för sin roll. Billigt, bepansrat och inget krångel men med förmågan att montera krångel ovanpå när det är rättfärdigat.

En personlig dröm är att Patria 6x6 blir så spridd att vi börjar titta på att använda den som bärare för att bygga upp självständiga understödskompanier.

Ett kompani med en pluton Nemo, en pluton luftvärn samt en pansarvärnspluton skulle kunna skapa helt nya förutsättningar för lokalförsvarsförband eller Hemvärn. Hemvärnsförband och lokalförsvarsförband måste tillåtas vara så billiga att de kan täcka en större yta men det måste finnas något slagkraftigare som gör det möjligt att försvara denna yta och återta terräng vid mindre anfall från motståndaren.
Citera
2023-04-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Det perfekta fordonet finns inte men Patria 6x6 är rätt nära det för sin roll. Billigt, bepansrat och inget krångel men med förmågan att montera krångel ovanpå när det är rättfärdigat.

En personlig dröm är att Patria 6x6 blir så spridd att vi börjar titta på att använda den som bärare för att bygga upp självständiga understödskompanier.

Ett kompani med en pluton Nemo, en pluton luftvärn samt en pansarvärnspluton skulle kunna skapa helt nya förutsättningar för lokalförsvarsförband eller Hemvärn. Hemvärnsförband och lokalförsvarsförband måste tillåtas vara så billiga att de kan täcka en större yta men det måste finnas något slagkraftigare som gör det möjligt att försvara denna yta och återta terräng vid mindre anfall från motståndaren.

Har för mig att just återuppsatta I13 och I21 skulle utbilda just lokalförsvarsförband, och det är till dem som patria 6×6 är riktade till.

Och de förbanden behöver nått kraftigare i understöd än 12,7:a i vapenstation som jag känner är den troligaste beväpningen precis som du säger.

Mest därför jag börjar tänka på fordon som skulle kunna uppfylla den gamla IKV rollen. Kan Nemo uppfylla även den rollen hade det ju varit en lösning. Tänker mest själv att det skulle behövas ett separat fordon för den rollen.

Om man tycker att pv sköts bäst med pvrobot och pvförmågan man kan få ut ur 105mm kanoner på patgb (stryker mgs, Pandora osv) inte är värt det så skulle Nemo kanske kunna duga att skjuta direktriktad spräng
Citera
2023-04-19, 14:41
Medlem
Vitman-33s avatar
En fråga för bättre vetande, kan fordon som dessa med hjul gå på stridsvagnsminor?
Citera
2023-04-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
En fråga för bättre vetande, kan fordon som dessa med hjul gå på stridsvagnsminor?

Nej men stridsvagnsminorna delar sig som Röda havet…

Nej men förlåt alltså, men om du omformulerar det hela till en begriplig fråga så ska jag hjälpa dig med ett svar.
Senast redigerad av Macke85 2023-04-19 kl. 16:27.
Citera
2023-04-19, 16:30
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej men stridsvagnsminorna delar sig som Röda havet…

Nej men förlåt alltså, men om du omformulerar det hela till en begriplig fråga så ska jag hjälpa dig med ett svar.
Menar du att dom trycks bort? Det är ju ingen MRAP och jag ser ingen lika tydlig V-form på chassit. Kanske fullkomligt onödigt?
Citera
2023-04-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Menar du att dom trycks bort? Det är ju ingen MRAP och jag ser ingen lika tydlig V-form på chassit. Kanske fullkomligt onödigt?

Oj det där är en hel vetenskap och det korta svaren är vilken typ av mina vi pratar om eller hur kraftig sprängladdning samt övriga omständigheter runtomkring. De klarar inte varsomhelst men MRAP:ar är såklart inre osårbara heller.

Får jag gissa så har INTE tillverkaren Patria gått ut med någon officiell detaljerad och exakt information om fordonets skyddsnivå.
Senast redigerad av Macke85 2023-04-19 kl. 16:40.
Citera
2023-04-19, 16:49
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Oj det där är en hel vetenskap och det korta svaren är vilken typ av mina vi pratar om eller hur kraftig sprängladdning samt övriga omständigheter runtomkring. De klarar inte varsomhelst men MRAP:ar är såklart inre osårbara heller.

Får jag gissa så har INTE tillverkaren Patria gått ut med någon officiell detaljerad och exakt information om fordonets skyddsnivå.
Ok, jag antar att dessa fordorn främst kommer möta trupp/personminor och det är den ju garanterat säker för. Tycker fordonet verkar okomplicerat, effektivt och kommer fungera perfekt som trupptransport. Om det jag läst stämmer så kan den bära 10 soldater antar att dessa kommer hålla sig en bit bakom 9040:n eller röra sig på redan skyddad terräng. Jag gissar Kongsberg 12.7 fjärrstyrd vapenstation, granatspruta alt såklart manuellt "torn" med KSP 58. Känns onödigt att dessa skulle behöva ha grövre kaliber än 12.7 i min mening.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-04-19 kl. 17:03.
Citera
2023-04-19, 18:28
Medlem
400st i första order mycket bra.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...lar-pa-ingang/
Citera
2023-04-19, 21:06
Medlem
Citat:

De har ju gått ut med att det är STANAG nivå 2, uppgraderbar till nivå 4
https://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569

Citat:
level 2
Kinetic Energy

7.62×39mm API BZ at 30 meters with 695 m/s[1]
Grenade and Mine Blast Threat

6 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
2a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
2b – Mine Explosion under center.
Artillery

155 mm High Explosive at 80 m

Angle: Azimuth 360°; elevation: 0–22°

Citat:
level 4
Kinetic Energy

14.5×114mm AP / B32 at 200 meters with 911 m/s[1]

Angle: Azimuth 360°; elevation 0°
Artillery

155 mm High Explosive at 30 m[4]
Grenade and Mine Blast Threat
10 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
4a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
4b – Mine Explosion under center.
Citera
2023-04-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Sen är frågan vilken pang vi ska ha på grundversionen. Magkänslan säger tksp i styrd vapenstation grundat på inger mer än just magkänsla.

Alternativen är väl granatspruta eller akan. Men jag tror inte på de gamla 20mm trotjänarna.

Sen finns ju alternativet med differentierade plutoner med 1 granatspruta och övriga vagnar tksp. Har man vettig akan är det väl sådär med behovet av granatspruta iofs.
20 mm akan kommer sannolikt inte installeras, eftersom ammunitionen inte längre tillverkas. Remote controlled 12.7 mm kulspruta är nog närmare vad som kommer användas, till en början åtminstone. Kanske någon 25 mm akan längre fram?
Citera
2023-04-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
400st i första order mycket bra.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...lar-pa-ingang/

Ja det var ju en riktig order. Står i länken att det är för stödfunktioner, art, ing, lv osv. Inget om infanteriet. Hmm, undrar om de bara inte skriver om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in