Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Hur det hjälper oss? Jo, vi vet ju att gm måste ha haft skjutvapen. Och vi vet att SE är en osannolik vapenbärare. Det är inte jättesvårt att addera de två konstaterandena.
Fast vad det "kokar ner till" är ju fortfarande - Anser du det vara så pass osannolikt att Engström fick tag på ett vapen att man kan diska honom? Där kommer vi inte mötas helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Sedan är det faktiskt undersökt om han har haft tillgång till ett vapen. Ingen känner till att han har haft ett, ingen i hans krets saknar ett. Och även om just SEs möjliga vapentillgång kollades för sent för att man ska vara nöjd så letade man ju vapen generellt innan det. Hade vapenhandlaren eller någon i hans närhet saknat ett vapen eller hört något om ett sådant hade de med stor sannolikhet kommit fram till polisen redan 1986. Detta gör inte vapeninnehavet troligare, tvärtom.
Helt riktigt. Ingen har berättat om att Engström ägde ett vapen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
SE är baserat på vapenfrågan en mycket osannolik gm. Problemet är att ni förbiser det och istället fokuserar på andra delar utan att ta med er den kunskapen. Alla scenarion om gm-SE bygger på det här vilda antagandet. Man kan inte bara pussla ihop ett möjligt scenario och strunta i den största pusselbiten med antagandet att "Eftersom han är gm hade han ett vapen"
Vi tar det igen. Har jag någonsin uttryckt mig så? Varför upprepar du detta till mig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Du får det att låta som att sannolikhetslära är hokus pokus och något man bara kan strunta i. Lägger man inte till sannolikheter i tänkandet kan man ju komma fram till exakt vad som helst.
Sannolikslära ingår i mitt dagliga arbete. Jag har fortfarande ingen aning om hur räknar på sannolikheten gällande om Stig Engström hade ett vapen. Vi pratar inte om Ida Svensson 7 år gammal här. Vi pratar om en vuxen individ som har haft vapen omkring sig sedan 50-talet. Jag utgår från att väldigt många i umgänget i Täby hade vapen av olika sort. Och kan barnflickan ordna fram en puffra på plattan kan Engström likaväl få tag på en Magnum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Gm är med största sannolikhet yrkeskriminell, vapenhandlare, polis eller liknande. Någon som faktiskt har ett vapen.
Jag är helt enig om att GM hade ett vapen.
Men att han måste vara yrkeskriminell, vapenhandlare eller polis förstår jag inte alls hur du kommer fram till.
Gör gärna så här!
I GMP finns ju massa statistik på sådant här.
Vilka är det som generellt begår liknande brott.
Hur många yrkeskriminella, vapenhandlare och poliser tror du finns med på den listan?
Då kan vi börja räkna sannolikhet på riktigt.
Gör mer än gärna en sammanställning så tittar vi på det tillsammans!