2023-04-06, 12:38
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Lägger inte ner särskilt mycket tid på detta, jämfört med allt annat. Det är en kul hobby av många.

Däremot skriver jag väldigt snabbt. Ctrl paste, ungefär.

Har jobbat sedan min andra akademiska examen för väldigt länge sen. Men detta är fullkomligt ointressant för tråden och FB, bortsett från värderingen av din och min trovärdighet som debattör.

För att vara "oskyldig" är det väldigt många sammanträffanden och mystiska omständigheter kring SE. Därför lutar jag åt att han är GM. Oavsett vilket så är karln en legend som Alexander Lukas eller nåt.

Tror säkert att det kan ramla fram något mer som drar åt tumskruvarna kring mannen på Skandia.

Om du i din dagliga centersysselsättning baserar dina beslut och teorier på ”att det kan ramla fram något mer” så förstår jag att du tror att en man utan vapen och motiv, men med alibi, kan vara den skyldige…

Ja, om det ramlar in något mer. Som motsäger alla empiriska fakta i fallet.

Kan Engström ha haft en tvillingbror eller dubbelgångare exempelvis? Allt är möjligt.
Citera
2023-04-06, 12:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Suck, börjar bli jobbigt att behöva upprepa det ena och det andra.

Det finns ett antal vittnesiakttagelser som handlar om personer med walkietalkie i de områden där LOP rörde sig aktuell kväll.

Det är inte uteslutet att LOP skuggades och att gärningsmannen, eventuellt SE, stod i radio eller telefonförbindelse med skuggare.

Om det var så att SE stor i förbindelse med någon utanför Skandiahuset som hade uppsikt över LOP rörelser är det inte uteslutet att SE fick hjälp med att veta när det är dags att stämpla ut och var han kommer att stöta på LOP.

Du har inte visat några belägg för att SE inte kunde känna till vart LOP tar vägen efter bion, och närr. Således har du ju ingen saklig grund för att utesluta att han visste.

Ska vi behöva jobba med antiteser sådär?

Kan du lägga fram ett endaste belägg som stödjer det du säger? Vi kan ju börja i den ändan

Det finns ingenting alls i materialet som tyder på att SE hade någon förbindelse med några andra.

Dessutom är det extremt märkligt att vara kvar på kontoret om han är i en grupp som ska mörda OP.

Att de går förbi kontoret är ju bara en slump. Så det tar bort alla misstankar om att det skulle vara planerat från SEs sida. Med eller utan medhjälpare.

Ska du få det till att de känner till det får du börja jobba med mötesscenariot, och även det utesluter SE.
Citera
2023-04-06, 12:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, vad skulle vara av intresse där då. Var det ligger?

Apropå det militära vore det intressant om någon farbror hade en aning av vad "skattning 77" gällande i-prov (begåvning) kan tänkas innebära. Jag trodde att man använde skalan 1-9.

Om någon hittat tomhylsor, exempelvis, på tomten. Vem vet. Något spännande skulle kunna ramla fram där.
Citera
2023-04-06, 12:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nja, det är "bara" på ett halvdussin punkter. Det är en mångtusenårig och beprövad position inom försvarsretoriken: att medge somt, men inte allt. Ungefär som en beprövad öppning i schack.

Men retorik faller platt om den inte kan styrkas. Ingen såg samtalet med LP eller språngmarschen ... Han medger till och med själv, 1992, att han gissade sig till vad "supervittnet" sa.

Han är hur som helst den ende på platsen, det enda "vittnet", som finner det påkallat att inta en försvarsposition.

Och detta från Dag Ett.
Nu är du tillbaka med det där att ingen såg samtalet med LP. Du vet mycket väl att det inte stämmer. AH såg det.

Och LL uppger att han såg språngmarschen.

Du verkar inte notera själv att du filtrerar allt genom ett misstänktsfilter. Att SE -92 ger en förklaring till hur det kommer sig att han verkade ha hört vittnesuppgifter ingen verkar ha sagt kan också vara just en förklaring. Allt måste inte vara kodade meddelanden, brännande av vittnesuppgifter, rena lögner, sluga metoder att få in sig som vittne. Oftast är den enkla lösningen den rätta.
Citera
2023-04-06, 12:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om någon hittat tomhylsor, exempelvis, på tomten. Vem vet. Något spännande skulle kunna ramla fram där.

Kanske det. Nu har ju dock polisen hittat ammunition av rätt typ hos en misstänkt redan. Det verkar göra varken till eller från i det fallet. Känslan är att det bara är bevis mot SE som är intressanta.
Citera
2023-04-06, 12:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej, vad skulle vara av intresse där då. Var det ligger?

Apropå det militära vore det intressant om någon farbror hade en aning av vad "skattning 77" gällande i-prov (begåvning) kan tänkas innebära. Jag trodde att man använde skalan 1-9.

Var kan man finna infon?

Men 7 var standardbetyg på en bra godkänd person. Det typiska soldatbetyget bör ha varit 10-5-5.

Om 77 refererar till något med iq har man förmodligen mätt två olika aspekter, där en måste vara ren formalintelligens.

Ett rent iq-mått kan det inte gärna ha varit. Då hade man märkt det på SEs sätt att tala, skriva o.s.v.
Citera
2023-04-06, 12:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det första förhöret är kortfattat och summariskt nedtecknat. Det går inte att säkert avgöra exakt vad SE avsåg att förmedla gällande observationen av mannen i gränden. Flera tolkningar är möjliga.

Den rimligaste tolkningen av det han uppger i detta första förhör och som är i linje med det han senare uppger, menar jag, är en man som är vänd mot mordplatsen.

Men går att tolka det på andra sätt och inget kan som vanligt uteslutas, så man får väl lämna detta öppet.

Ja, det är nog så att intryck från senare förhör letar in sig i det första ibland. Det ska dock inte blandas ihop med att tolka det första förhöret i skenet av det han senare uppger för att bedöma om det han säger vid olika tillfällen om saken framstår som sammanhållet.
Utan en teori har du ju bara en massa uppgifter som far omkring. Det man måste göra förr eller senare är att försöka sätta ihop allting till ett sammanhängande händelseförlopp och se om det går att få ihop det. Och det jag har fastnat för är alltså teorin som går ut på att SE inte har sett någon överhuvudtaget inne i gränden. Här kommer en sammanfattning:

SE, som inte har sett någon i gränden under kvällen, kommer hem till Täby. Han slår på TV:n och får höra att polisen söker en ung man i mörkblå täckjacka som enligt säkra vittnesuppgifter skall ha setts fly in i gränden och vidare uppför trappan. Bra, tänker SE. Då kan jag ringa till polisen och säga att jag också befann mig på mordplatsen strax efter skotten, och att jag också gjorde en sådan här iakttagelse som vittnena skall ha gjort. För över allt annat vill ju SE tydligen framställa sig som ett vittne, oavsett om det nu var han själv som sköt Palme eller inte. Han kontaktar också tidningarna (SvD och Aftenposten) och berättar om sin iakttagelse av den flyende mördaren.

Sedan på tisdagen den 4/3 träder det tidigare okända vittnet Lars J fram i Aftonbladet. Lars J skall ha stått stilla därinne i gränden lite senare och tittat mot mordplatsen. Bra, tänker SE. Nu kan jag säga att det var det här stillastående och tittande vittnet Lars J jag såg i stället. På det sättet slipper jag hamna i så farlig närhet till mordet som jag försatte mig i med de uppgifter jag lämnade den 1/3, och jag får nu möjlighet att i stället placera mig på mordplatsen vid en senare tidpunkt.

Det är mycket möjligt att det går att få ihop andra teorier, där SE:s agerande och resonerande efter mordet blir lika enkelt och begripligt som i den här teorin, men hittills har jag inte sett någon sådan. Den som har ett bättre förslag får gärna lägga fram det, eller länka till det om det redan har beskrivits någonstans.
Senast redigerad av Draifos 2023-04-06 kl. 13:13.
Citera
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är väl här skiljelinjen går i tråden.

Mellan de som anser att misstankegraden mot SE var så pass kvalificerad och i ärendet unik att det var rimligt att lägga ned utredningen med hänvisning till att han var avliden. Och de som menar att SE är mer av en i mängden och att utredningen i sådana fall kunde lagts ner långt tidigare med hänvisning till nåt annat uppslag som inte gick att utreda vidare.

Enig.

Citat:
I detta finns även idén att SE särskiljer sig från övriga misstänkta genom att han faktiskt befann sig på platsen. På andra sidan skiljelinjen säger man då att SE är misstänkt för att han befann sig på platsen (och betedde sig märkligt) och det av en helt oskyldig anledning.

Nja, det är väl signalementet, hans närvaro längs GMs flyktväg + beteende efteråt (otrovärdiga uppgifter) som skapar misstanken. Inte enbart att han var på plats. I såfall borde ju alla vittnen vara misstänkta och det är de ju inte av naturliga anledningar.

Citat:
En sak som inte är så oskyldig som påskines är den att att åklagaren inte alls alls pekar ut SE som GM. Saken framstår som att han gör det. Han placerar mordvapnet i SE:s hand.

Enig. Så uttryckte hans sig.

Citat:
Och till det får man foga att lägga ner en förundersökning med hänvisning till att en misstänkt är avliden görs, som jag tolkar det, när man "vet" vem GM är och det inte finns några andra tänkbara möjligheter. Typ, ett dråp i nära relation där den misstänkte tar livet av sig i anslutning till brottet.

Jag kommer nog inte till samma slutsats att man "vet" att Engström är GM.
Man misstänker det. Längre än så kan man ju inte ta det rent juridiskt idag.

Citat:
Detta sammantaget innebär att man i praktiken pekar ut honom som den troliga gärningsmannen och att han därmed skrivs in i historien som sådan. Snarare än att det rör sig om vardagsjuridiska teknikaliteter.

Som sagt. Jag delar inte den slutsatsen. De börjar ju med att poängtera att de inte är en domstol och att de kommer presentera vad de har kommit fram till. Att de har en misstänkt som är avliden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, han "behövde" inte det. Det hade varit mycket rimligare att hoppas att det inte var så illa och ligga så lågt som möjligt.

Enda gången gm kan ha sett LJ är från toppen av trappan dessutom. Det är inte nära håll.

Sedan är det ju imponerande av SE att hitta på den här planen i panik och under flykt. På bara någon minut. När han enligt många här i tråden var full ska tilläggas.

Imponerande att hinna tillbaka till Skandia så snabbt dessutom.

Och sedan, återigen. En himla tur att väktarna skaffade sig falska minnen om vad som hände när han kom tillbaka.
Varför kan inte GM-SE se LJ från en tidigare position i trappan?
Citera
2023-04-06, 12:59
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Vill minnas att PH säger att det gick att ta sig in och ut via cykelförrådet. Cyklade inte SE ibland?

I det här dokumentet, på s. 6, nämns en trappa nära hans kontor, som ledde ner till Luntmakargatan.

På s. 12 står det om Skandias skytteförening på Sveavägen 20.

Det står även om att SE jobbade över mycket på 80-talet och att han drack på kontoret.

Det där sommarhuset på Muskö har man inte sett så mycket om tidigare. Har någon forskat i det?

Förhör av folk som jobbat på Skandia:

https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view

Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser det där.

Polisen frågar förhoppningsfullt en kollega om Engström haft kontakt med någon handikappad flicka… Tar de så allvarligt på en yrande kärring på Åland?

Skriver Thomas Pettersson något om det?

(Kollegan har f.ö. fel om det var vanligt att män hade bögslungor på 1980-talet. Det hörs ju för fan på namnet.)
Citera
2023-04-06, 13:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Var kan man finna infon?

Men 7 var standardbetyg på en bra godkänd person. Det typiska soldatbetyget bör ha varit 10-5-5.

Om 77 refererar till något med iq har man förmodligen mätt två olika aspekter, där en måste vara ren formalintelligens.

Ett rent iq-mått kan det inte gärna ha varit. Då hade man märkt det på SEs sätt att tala, skriva o.s.v.

Nej, det är det knappast fråga om och inte har man beräknat intelligenskvoter vid mönstring.

Där är inlägg med länk (FB) Skandiamannen

Som jag tolkar det är det test man använt i-prov 166-B. Och skattning blir 77. Kanske misstar mig.
Citera
2023-04-06, 13:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser det där.

Polisen frågar förhoppningsfullt en kollega om Engström haft kontakt med någon handikappad flicka… Tar de så allvarligt på en yrande kärring på Åland?

Skriver Thomas Pettersson något om det?

(Kollegan har f.ö. fel om det var vanligt att män hade bögslungor på 1980-talet. Det hörs ju för fan på namnet.)

Ja, du framstår verkligen som Det Goda Samvetet här i tråden. Utredningen 2017 och framåt gjorde det Utredningen 1987 skulle ha gjort: Gå ända in i kaklet och ställa frågor samt undersöka, så långt det går. Antingen för att avföra karln på riktigt, eller ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in