2023-04-19, 18:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Uppenbarligen sköt någon OP i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan, med en revolver, varför förstorar du upp det till någon slags svår bergsbestigning? Vad vet du om att revolvertrumman inte redan var preppad med kulor? Men, det verkar vara nycirkus för dig, att en GM (exempelvis) ställer sig med ryggen åt Sveavägen vid typ Göta Banken och tar två kulor ur någon ficka (patronhållare var det verkligen inte många som använde nej) och trycker in i trumman, spänner hanen och går efter (eller inväntar) LOP.

Det är mer eller mindre en bergsbestigning. Att inneha revolver och ammunition, och dessutom ha med det på stan utan anledning är extremt ovanligt.

Att någon faktiskt sköt OP innebär inte att alla i närheten plötsligt blir möjliga vapenbärare.

Dessutom kan du inte ha läst det jag skrev. Det var jag som påstod att revolvern troligtvis måste ha varit redan laddad i det här scenariot. Och Henrikofsweden som invände mot det. Men självklart är de två scenariona möjliga om man antar att SE är gm. Det är inte just specifikt den punkten som gör det osannolikt.
Citera
2023-04-19, 18:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är mer eller mindre en bergsbestigning. Att inneha revolver och ammunition, och dessutom ha med det på stan utan anledning är extremt ovanligt.

Att någon faktiskt sköt OP innebär inte att alla i närheten plötsligt blir möjliga vapenbärare.

Dessutom kan du inte ha läst det jag skrev. Det var jag som påstod att revolvern troligtvis måste ha varit redan laddad i det här scenariot. Och Henrikofsweden som invände mot det. Men självklart är de två scenariona möjliga om man antar att SE är gm. Det är inte just specifikt den punkten som gör det osannolikt.

Jag läste det inlägget du skrev, och reagerade.

Exakt vad, är det som är bergsbestigning eller nycirkus, att inneha revolver och ammunition, dessutom ha den på stan? Personligen läser jag mer eller mindre dagligen om skjutningar och dödsskjutningar på Sveriges gator, du menar alltså att dessa kriminella dessutom är raketforskare och kommande högskolestudenter? Den uppfattningen är du nog tämligen ensam om.

Som sagt, att ha en revolver på sig och en handfull kulor i fickan, är i princip enklare och mindre nycirkus än att gå omkring med en smartphone. Är man (som SE) dessutom bekant med pistol/revolver är det än mindre nycirkus. En gissning, är att du sannolikt bara sett ett handeldsvapen på teve och har noll erfarenhet av det, därav din udda övertygelse.
Citera
2023-04-19, 18:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag läste det inlägget du skrev, och reagerade.

Exakt vad, är det som är bergsbestigning eller nycirkus, att inneha revolver och ammunition, dessutom ha den på stan? Personligen läser jag mer eller mindre dagligen om skjutningar och dödsskjutningar på Sveriges gator, du menar alltså att dessa kriminella dessutom är raketforskare och kommande högskolestudenter? Den uppfattningen är du nog tämligen ensam om.

Som sagt, att ha en revolver på sig och en handfull kulor i fickan, är i princip enklare och mindre nycirkus än att gå omkring med en smartphone. Är man (som SE) dessutom bekant med pistol/revolver är det än mindre nycirkus. En gissning, är att du sannolikt bara sett ett handeldsvapen på teve och har noll erfarenhet av det, därav din udda övertygelse.

Jag har har absolut inte den uppfattningen, det vet jag inte var du fått det ifrån.

Hur många av de här jobbar på kontor, är 50+ och är okända av polisen?

Såklart är skjutningar ganska vanligt bland kriminella. Och har någon som är med i gäng pistol på sig blir jag inte förvånad. Det är dock långt ifrån scenariot vi har här.

Eller jämför du SE med en ortenkrigare?
Citera
2023-04-19, 18:21
Avstängd
Citat:
Jag har har absolut inte den uppfattningen, det vet jag inte var du fått det ifrån.

Hur många av de här jobbar på kontor, är 50+ och är okända av polisen?

Såklart är skjutningar ganska vanligt bland kriminella. Och har någon som är med i gäng pistol på sig blir jag inte förvånad. Det är dock långt ifrån scenariot vi har här.

Eller jämför du SE med en ortenkrigare?

Vi vet inte varför SE (eventuellt) bar vapen, vi vet inte varför GM i MOP bar vapen, vi vet heller inte hans ålder eller etnicitet/bakgrund.

Tja, det är tämligen många som döms för dråp/mord årligen som är förstagångsförbrytare och är okända för polisen, en del av dem är 50+.

Du verkar ha en väldigt bestämd uppfattning om (tunnelseende?) vem/vilka som utför dråp/mord, dumt.
Citera
2023-04-19, 18:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra svar, vilket bidrar att sänka trovärdigheten för Stig Engström som skytt, dvs väljer inte in i kategorin tänkbar attentatsman. Inte "rätt" bakgrund.

SE var förvisso ingen vanlig kontorssnubbe: Han "jobbade över" 1-2 gånger i veckan för att kunna "koppla av" med whiskey? Han hade privilegier i det öppna kontorslandskapet med ett eget låsbart rum OCH ett kamerautrymme? Han råkade imitera gärningsmannens rörelser ända upp till trappens krön, och därefter råkade gärningsmannen vara lik honom ...
Citera
2023-04-19, 18:35
Medlem
Det var synd att inte SE blev kallad till en rekonstruktion.
Det hade varit intressant att se utfallet av den.

"Krister Petersson påtalar att Stig Engström länge gick under radarn i Palmeutredningen. Trots att han snabbt själv anmälde sig som vittne till händelsen, blev han till exempel inte kallad till polisens rekonstruktion efteråt. Det var i ett prisbelönt reportage i Filter som Skandiamannen, Stig Engström, pekades ut som Palmes mördare, 2018."

https://sverigesradio.se/artikel/7492169
Citera
2023-04-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE var förvisso ingen vanlig kontorssnubbe: Han "jobbade över" 1-2 gånger i veckan för att kunna "koppla av" med whiskey? Han hade privilegier i det öppna kontorslandskapet med ett eget låsbart rum OCH ett kamerautrymme? Han råkade imitera gärningsmannens rörelser ända upp till trappens krön, och därefter råkade gärningsmannen vara lik honom ...

Han, Stig Engström, är den ende som påstår att han "imitera gärningsmannens rörelser ända upp till trappens krön, och därefter råkade gärningsmannen vara lik honom" och trots att + 20 vittnen från mordplatsen måste ha sett Stig Engström i massmedia och rättssal så är det ingen som sagt; "Men det är ju han, jag såg honom på mordplatsen."

Om Stig Engström hade haft en privat skjutbana på arbetsplatsen hade jag kunnat hålla med dig, men de privilegier du nämner leder inte tankarna till en beväpnad medarbetare utan till någon som har konfidentiellt material som inte skall ligga framme.

I fallet med Stig Engström kan det handla om arbeten för Stay Behind, som framkallning av mikrofon från inhämtningsoperationer från andra sidan Östersjön eller något liknande.

Jag har tidigare tagit upp detta, se nedan.

Citat:
Att Stig Engström i 50-årsåldern skulle ha tillhört någon SB-grupp om 10-12 man som skulle organisera en motståndsrörelse och ta upp väpnad kamp mot en ockupationsmakt tycker jag faller på sin egen orimlighet. Det räcker inte med att ha deltagit i några pistolskyttetävlingar för hur länge sedan det nu var.

Men, alla organisationer är i behov av pålitliga personer som kan utföra eller förmedla tjänster som till exempel trycksaker eller fotografiskt material. Stig Engström lär ha haft avancerad fotografisk utrustning och att kunna framkalla tex mikrofilm kunde ha varit något önskvärt på den tiden.

Så kontakt och att utföra tjänster direkt eller indirekt för Stay Behind kan ha varit något som gjorde att Stig Engström fick behålla sin tjänst på Skandia i konkurrens med yngre, effektivare och mer produktiva förmågor.

I så fall kanske Stig Engström inte fullt ut förstod vem han arbetade mer än att det var hemligt och för "militären". Någon insyn i Stay Behind tror jag inte han hade.

https://wpu.nu/wiki/Hans_Forslund är intressant i sammanhanget då han och Stig hade affärer ihop, kanske kontaktyta mot Stay Behind. Hans Forslund hade sitt företag på Luntmakargatan rätt över gatan till Skandia. Det var han som "lånade ut stugan i Idre" till Stig Engström. Om nu Stig var där, eller var han på Åland?

Hans bror hade med fritidsbyar i fjällterräng att göra, byggnation tror jag. Skulle säkert passa bra för Stay Behind med en sådan kontakt. Hans far var fd major okänt vilket vapenlag, vem vet kanske underrättelsetjänst.

Och Stigs bekant Willy Glaser, med amerikanskt medborgarskap, gjorde reservofficerskurs i Sverige som signalofficer när William Colby rekryterade svenska officerare till Stay Behind på 1950-talet. Med tjänstgöring i USA och militär kurs där, Airborne om jag inte minns fel. And it goes on and on.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-19 kl. 19:31.
Citera
2023-04-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ja, frågan är väl varför vi ska börja med antagandet att han har fel?

Att han kan minnas fel är ju såklart möjligt. Men varför ska vi bara anta det? Det troliga är att hans detaljerade beskrivning om det samtalet är korrekt.
Vi antar inte det.

Vi läser förhöret.

Vi drar rimliga slutsatser.

"F: Kan du då för mig berätta Henry, minns du den här dagen, det är en fredag 1986-02-28 .

O: Ja, jag minns den ganska väl. Men vad jag kommer ihåg är liksom från 23:40 ungefär."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-02
Citera
2023-04-19, 19:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vi vet inte varför SE (eventuellt) bar vapen, vi vet inte varför GM i MOP bar vapen, vi vet heller inte hans ålder eller etnicitet/bakgrund.

Tja, det är tämligen många som döms för dråp/mord årligen som är förstagångsförbrytare och är okända för polisen, en del av dem är 50+.

Du verkar ha en väldigt bestämd uppfattning om (tunnelseende?) vem/vilka som utför dråp/mord, dumt.

Det är inte tunnelseende, det är statistik och sannolikhet. Det är inte saker man bara kan förbise utan att tappa logiskt tänkande på vägen.

Det här är heller inte ett vanligt mord/dråp. Det är ett mord på öppen gata på en för gm offer utan personlig relation. På ren intuition bara sekunder efter att de stött på varandra dessutom.

Där sjunker rimlighet i att det skulle vara SE rejält. Någon som SE har vad jag vet aldrig i världshistorien gjort något sådant här. Så att anta att det är så bara för att det är så är skumt.

Att man konstaterar att vi inte vet varför SE skulle bära vapen utan att ta in det som en märklig grej i GM-SE-teorin är utom mitt förstånd.

Även om man utgår från att SE ljuger och hittar på om allting så kan man ju fråga sig vad som är vanligast. Revolverbeväpnade män påväg hem från jobbet eller narcissister med bekräftelsebehov och mytomaniska drag
Citera
2023-04-19, 19:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi antar inte det.

Vi läser förhöret.

Vi drar rimliga slutsatser.

"F: Kan du då för mig berätta Henry, minns du den här dagen, det är en fredag 1986-02-28 .

O: Ja, jag minns den ganska väl. Men vad jag kommer ihåg är liksom från 23:40 ungefär."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-02

"Vi drar rimliga slutsatser". Det är samma sak som antaganden om du inte visste det.

Att de är rimliga är högst subjektivt dessutom.
Citera
2023-04-19, 19:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han, Stig Engström, är den ende som påstår att han "imitera gärningsmannens rörelser ända upp till trappens krön, och därefter råkade gärningsmannen vara lik honom" och trots att + 20 vittnen från mordplatsen måste ha sett Stig Engström i massmedia och rättssal så är det ingen som sagt; "Men det är ju han, jag såg honom på mordplatsen."

Om Stig Engström hade haft en privat skjutbana på arbetsplatsen hade jag kunnat hålla med dig, men de privilegier du nämner leder inte tankarna till en beväpnad medarbetare utan till någon som har konfidentiellt material som inte skall ligga framme.

I fallet med Stig Engström kan det handla om arbeten för Stay Behind, som framkallning av mikrofon från inhämtningsoperationer från andra sidan Östersjön eller något liknande.

Jag har tidigare tagit upp detta, se nedan.

https://wpu.nu/wiki/Hans_Forslund är intressant i sammanhanget då han och Stig hade affärer ihop, kanske kontaktyta mot Stay Behind. Hans Forslund hade sitt företag på Luntmakargatan rätt över gatan till Skandia. Det var han som "lånade ut stugan i Idre" till Stig Engström. Om nu Stig var där, eller var han på Åland?

Hans bror hade med fritidsbyar i fjällterräng att göra, byggnation tror jag. Skulle säkert passa bra för Stay Behind med en sådan kontakt. Hans far var fd major okänt vilket vapenlag, vem vet kanske underrättelsetjänst.

Och Stigs bekant Willy Glaser, med amerikanskt medborgarskap, gjorde reservofficerskurs som signalofficer när William Colby rekryterade svenska officerare till Stay Behind på 1950-talet. Med tjänstgöring i USA och militär kurs där, Airborne om jag inte minns fel. And it goes on and on.

Inte bara han själv. Slutordet i polisens utredning av honom 1986-87 blev: "Det kan dock konstateras att minst 1 person varit klädd på ett liknande sätt som SE. Det var den person som YN mötte på David Bagares gata."

YN och LJ var de som hade möjlighet att få bäst vy av GM, och detaljerna de uppger för tankarna till SE.

De vittnen som satt i bilar eller befann sig ute på gatan var inte lika nära eller ostörda i sina observationer. Dessutom kan man fråga sig hur mycket de kunde se, med tanke på situationen. Här ser man bara mörka konturer, vid 0:49-0:53. Då kan man ändå frysa bilden.

Det kunde inte de på plats:

https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=40

P.S. Har inga större vibbar vad gäller en konspiration med flera inblandade.

Men är ändå nyfiken på de två som besökte Skandiahuset kl. 19:55-22:30 samt 22:00-22:05, den aktuella kvällen ... Båda skrevs ut av AK.

Hon kanske minns?
Citera
2023-04-19, 19:38
Medlem
Citat:
Laddade han bara med två skott tror du?

Men okej. Då ska en onykter, ilsken och medicinerad SE först ta fram revolvern ur hölstret, sedan plocka fram patronhållaren ur väskan och ladda med minst två skott. Utan att tappa något, utan det tar någon särskild tid och utan att någon märker det.

Scenariot blir bara krångligare och krångligare
Det är inte ETT scenario. Du behöver inte dra allting till sin spets.

Kanske 0,8 promille eller 1,2. Vi vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in