Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
SE var förvisso ingen vanlig kontorssnubbe: Han "jobbade över" 1-2 gånger i veckan för att kunna "koppla av" med whiskey? Han hade privilegier i det öppna kontorslandskapet med ett eget låsbart rum OCH ett kamerautrymme? Han råkade imitera gärningsmannens rörelser ända upp till trappens krön, och därefter råkade gärningsmannen vara lik honom ...
Han, Stig Engström, är den ende som påstår att han "imitera gärningsmannens rörelser ända upp till trappens krön, och därefter råkade gärningsmannen vara lik honom" och trots att + 20 vittnen från mordplatsen måste ha sett Stig Engström i massmedia och rättssal så är det ingen som sagt; "Men det är ju han, jag såg honom på mordplatsen."
Om Stig Engström hade haft en privat skjutbana på arbetsplatsen hade jag kunnat hålla med dig, men de privilegier du nämner leder inte tankarna till en beväpnad medarbetare utan till någon som har konfidentiellt material som inte skall ligga framme.
I fallet med Stig Engström kan det handla om arbeten för Stay Behind, som framkallning av mikrofon från inhämtningsoperationer från andra sidan Östersjön eller något liknande.
Jag har tidigare tagit upp detta, se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Att Stig Engström i 50-årsåldern skulle ha tillhört någon SB-grupp om 10-12 man som skulle organisera en motståndsrörelse och ta upp väpnad kamp mot en ockupationsmakt tycker jag faller på sin egen orimlighet. Det räcker inte med att ha deltagit i några pistolskyttetävlingar för hur länge sedan det nu var.
Men, alla organisationer är i behov av pålitliga personer som kan utföra eller förmedla tjänster som till exempel trycksaker eller fotografiskt material. Stig Engström lär ha haft avancerad fotografisk utrustning och att kunna framkalla tex mikrofilm kunde ha varit något önskvärt på den tiden.
Så kontakt och att utföra tjänster direkt eller indirekt för Stay Behind kan ha varit något som gjorde att Stig Engström fick behålla sin tjänst på Skandia i konkurrens med yngre, effektivare och mer produktiva förmågor.
I så fall kanske Stig Engström inte fullt ut förstod vem han arbetade mer än att det var hemligt och för "militären". Någon insyn i Stay Behind tror jag inte han hade.
https://wpu.nu/wiki/Hans_Forslund är intressant i sammanhanget då han och Stig hade affärer ihop, kanske kontaktyta mot Stay Behind. Hans Forslund hade sitt företag på Luntmakargatan rätt över gatan till Skandia. Det var han som "lånade ut stugan i Idre" till Stig Engström. Om nu Stig var där, eller var han på Åland?
Hans bror hade med fritidsbyar i fjällterräng att göra, byggnation tror jag. Skulle säkert passa bra för Stay Behind med en sådan kontakt. Hans far var fd major okänt vilket vapenlag, vem vet kanske underrättelsetjänst.
Och Stigs bekant Willy Glaser, med amerikanskt medborgarskap, gjorde reservofficerskurs i Sverige som signalofficer när William Colby rekryterade svenska officerare till Stay Behind på 1950-talet. Med tjänstgöring i USA och militär kurs där, Airborne om jag inte minns fel. And it goes on and on.