2023-03-29, 15:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om TP varit oärlig så hade han hållit tyst om att PH uppenbarligen talat om för honom att man kommit in i herr Engströms kontorsrum men inte "hittat nåt". Det här stärker TP:s ärliga framtoning.

Är det "ärligt" att ljuga om något som TP gör för att "stärka sin ärliga framtoning"?

Är det någon som tar något den mannen säger på allvar?
Citera
2023-03-29, 15:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Konstigt nog glömde du att påpeka att JA direkt efter mordet var helt säker på att GM var barhuvad.
Detta stödjer "Två-olika-personer-teorin" där Se bara är ett vittne med keps och GM är en helt annan person men barhuvad.
Det där med GM:s klädsel gick Mosander & Borgström genom på ett pedagogiskt sätt i samband med CP-rättegångarna, "vittnesmålen spretar, vi vet inte hur gärningsmannen var klädd men det betyder inte att vittnena ljuger".
Citera
2023-03-29, 15:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det där med GM:s klädsel gick Mosander & Borgström genom på ett pedagogiskt sätt i samband med CP-rättegångarna, "vittnesmålen spretar, vi vet inte hur gärningsmannen var klädd men det betyder inte att vittnena ljuger".

Försöker du förklara att man kan bortse från LJs och YNs observationer eftersom de inte stämmer överens med mordplatsvittnenas beskrivning av GM?
Citera
2023-03-29, 15:18
Medlem
Citat:
Thulehuset byggdes under andra världskriget och enligt uppgifter byggdes mycket under marken vid samma tidpunkt. De utdragna byggtiden på flera år maskerade utsprängningen av de bergrum där Skandias dataservrar senare låg och där hotell och Bahnhof har huserat i modern tid. Enligt uppgifter fanns där efter kriget lokaler för regeringen som skulle kunna användas i krigstid.

När det gäller Stay Behind tror jag att mycket av vapenarsenalen förvarades i hemmet hos medlemmarna på liknande sätt som Hemvärnet förvarade vapen gammalt tillbaka. Men det är min killgissning då vapenkassuner i kontorshus låter lite för uppenbart för att kunna hållas hemligt ens med lås på kontorsrummet.

Även om TP skriver om teorin att SE var medlem i SB i förordet till sin bok är jag mer skeptiskt till att så verkligen var fallet.

Att Stig Engström i 50-årsåldern skulle ha tillhört någon SB-grupp om 10-12 man som skulle organisera en motståndsrörelse och ta upp väpnad kamp mot en ockupationsmakt tycker jag faller på sin egen orimlighet. Det räcker inte med att ha deltagit i några pistolskyttetävlingar för hur länge sedan det nu var.

Men, alla organisationer är i behov av pålitliga personer som kan utföra eller förmedla tjänster som till exempel trycksaker eller fotografiskt material. Stig Engström lär ha haft avancerad fotografisk utrustning och att kunna framkalla tex mikrofilm kunde ha varit något önskvärt på den tiden.

Så kontakt och att utföra tjänster direkt eller indirekt för Stay Behind kan ha varit något som gjorde att Stig Engström fick behålla sin tjänst på Skandia i konkurrens med yngre, effektivare och mer produktiva förmågor.

I så fall kanske Stig Engström inte fullt ut förstod vem han arbetade mer än att det var hemligt och för "militären". Någon insyn i Stay Behind tror jag inte han hade.
Citera
2023-03-29, 15:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Försöker du förklara att man kan bortse från LJs och YNs observationer eftersom de inte stämmer överens med mordplatsvittnenas beskrivning av GM?
Absolut inte.

https://www.youtube.com/watch?v=Jf9IhfoNRZE&t=330s
Citera
2023-03-29, 15:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Konstigt nog glömde du att påpeka att JA direkt efter mordet var helt säker på att GM var barhuvad.
Detta stödjer "Två-olika-personer-teorin" där SE bara är ett vittne med keps och GM är en helt annan person men barhuvad.
"... om han hade mössa eller inte, det vet man inte".
https://www.youtube.com/watch?v=Jf9IhfoNRZE&t=330s
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-29 kl. 15:32.
Citera
2023-03-29, 15:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att Stig Engström i 50-årsåldern skulle ha tillhört någon SB-grupp om 10-12 man som skulle organisera en motståndsrörelse och ta upp väpnad kamp mot en ockupationsmakt tycker jag faller på sin egen orimlighet. Det räcker inte med att ha deltagit i några pistolskyttetävlingar för hur länge sedan det nu var.

Men, alla organisationer är i behov av pålitliga personer som kan utföra eller förmedla tjänster som till exempel trycksaker eller fotografiskt material. Stig Engström lär ha haft avancerad fotografisk utrustning och att kunna framkalla tex mikrofilm kunde ha varit något önskvärt på den tiden.

Så kontakt och att utföra tjänster direkt eller indirekt för Stay Behind kan ha varit något som gjorde att Stig Engström fick behålla sin tjänst på Skandia i konkurrens med yngre, effektivare och mer produktiva förmågor.

I så fall kanske Stig Engström inte fullt ut förstod vem han arbetade mer än att det var hemligt och för "militären". Någon insyn i Stay Behind tror jag inte han hade.

Bra skrivet!

Jag delar den bilden.

Slutsatsen av det vi vet om Engström resulterar i att det svårt att tänka sig honom som medlem i någon "hemlig" organisation. Dock kan jag mycket väl tänka mig att han användes för trycksaker/fotografier och dylikt. Hans kontaktnät var brett och han delade de politiska åskådningar som florerade i den miljön.
Citera
2023-03-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Sne-tänt på fyllan. Förtal av avliden känns inte långt borta.

Finns ingenting som säger att Engström druckit en droppe den dagen eller kvällen.
Så, vad får du det ifrån?

Väktarna prata med honom när han gick ut. En vänlig man på väg på semester.

Det blir bara pinsammare och pinsammare när "anhängare" av TP/Filter hittepå ska hitta motiv.

(Sne-tänt på fyllan. Låter mer som en A-lagare från Rotebro. Den mannen har
sne-tänt på fyllan många gånger. En gång tog han livet av en person när han sne-tände.)

Har du själv eller nån du känner "snetänt" på drogen Alkohol?

Förtal av avliden? Vilket jävla trams.

Var är det för krokodiltårar du drar fram?

Att du skulle bry dig specifikt om SE som misstänkt är bara löjligt.

Det är bara ett svepskäl för att du inte vill att man ska misstänka honom.

Har du nån länk när du attackera misstankar mot:

CA

CP

Polisspåret CÖ

VG

Saltmannen

PKK

Kan du inte hänvisa till dessa inlägg är det bevis på att din argumentation bygger på andra incitament.

1. Det var inte ditt favoritspår som presenterades på konferensen.

2. Spåret presenteras av staten.
Citera
2023-03-29, 15:42
Medlem
Citat:
Just det, placerar keps på AB, "kände igen" herr Engström men beskrev JÅS.
JA såg GM.

JA pekar på bilden av SE.

Kommer minnesbilden av keps från GM?

Vi har flera exempel på ihopblandat vittnesmål.

Spegelvändningar osv.
Citera
2023-03-29, 15:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har du själv eller nån du känner "snetänt" på drogen Alkohol?

Förtal av avliden? Vilket jävla trams. Var är det för krokodiltårar du drar fram?
Att du skulle bry dig specifikt om SE som misstänkt är bara löjligt.
Det är bara ett svepskäl för att du inte vill att man ska misstänka honom.
Har du nån länk när du attackera misstankar mot:
CACPPolisspåret CÖVGSaltmannen PKK
Kan du inte hänvisa till dessa inlägg är det bevis på att din argumentation bygger på andra incitament.
1. Det var inte ditt favoritspår som presenterades på konferensen.2. Spåret presenteras av staten.

Vad får du det ifrån att Engström var på fyllan?
Vad får det det ifrån att Engström sne-tände på fyllan?

Det är ren fantasi och trams. Har Du eller ni "anhängare" inget bättre att komma med?
Citera
2023-03-29, 15:54
Medlem
Citat:
Thulehuset byggdes under andra världskriget och enligt uppgifter byggdes mycket under marken vid samma tidpunkt. De utdragna byggtiden på flera år maskerade utsprängningen av de bergrum där Skandias dataservrar senare låg och där hotell och Bahnhof har huserat i modern tid. Enligt uppgifter fanns där efter kriget lokaler för regeringen som skulle kunna användas i krigstid.

När det gäller Stay Behind tror jag att mycket av vapenarsenalen förvarades i hemmet hos medlemmarna på liknande sätt som Hemvärnet förvarade vapen gammalt tillbaka. Men det är min killgissning då vapenkassuner i kontorshus låter lite för uppenbart för att kunna hållas hemligt ens med lås på kontorsrummet.

Även om TP skriver om teorin att SE var medlem i SB i förordet till sin bok är jag mer skeptiskt till att så verkligen var fallet.
Skandias Datahall låg på entréplanet från 1968 ca i själva Thulehuset.

1978 har man köpt upp flera fastigheter runt Thulehuset och förbinder dom med tunnlar.

Datahallen flyttar man då in i där Banhof har sina lokaler idag.

I Norge har man hittat förråd som SB hade. Ser ingen motsats till att svenska SB skulle ha det för samma sak.

Av en slump kom kriminella i Borlänge över automatvapen som hemvärnet förvarade under en skola i skyddrummen. Detta skedde på 90-talet.
Citera
2023-03-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Vad får du det ifrån att Engström var på fyllan?
Vad får det det ifrån att Engström sne-tände på fyllan?

Det är ren fantasi och trams. Har Du eller ni "anhängare" inget bättre att komma med?
Varför svarar du inte på mina frågor ?

Vet du vad en hypotes är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in