2023-04-19, 18:23
Medlem
Har svårt att se att båda skulle få livstid även i hovrätten med tanke på de misstänktas unga ålder samt tillvägagångssättet men jag kan ha fel. Oerhört tragiskt för alla inblandade oavsett.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sant.

Min huvudsakliga invändning mot livstidsstraffet för M är att hon uppenbart befunnit sig i en underordnad ställning till J. Det är ju inte M som haft motiv att mörda Tove. Det borde enligt mig avspegla sig på något sätt. Och hon är 18, vilket är minimiålder för livstid*.

Säg så här: om de båda skulle få tidsbestämda straff, hade du dömt ut samma antal år till båda?
Det skulle inte Eksjö tingsrätt ha gjort heller, med tanke på vad det står om de respektive straffvärdena för gravfridsbrottet i domen. Men att det blir samma straff beror ju på att livstids fängelse är maxstraffet. Det är alltså, om man köper domen i dess helhet, inte Maja som får för hårt straff. Det är Johanna som inte kan dömas så hårt som hon förtjänar.

Citat:
*) det skevar när den ökände 17-årige rymlingen, som var 16 år när han mördade en oskyldig under ett försök till avrättning inne på ett gym, fick två års sluten (!) ungdomsvård, medan 18-åriga Maja får livstid.
Men då skevar det i de svenska ungdomsrabattsystehet överhuvudtaget. Oavsett vilka åldersgränser som har gällt, tar det ju alltid varit så att har en gärningsman fyllt X år två dagar före dådet så döms h*n fullt ut X-åring, men om h*n fyllde X år två dagar efter dådet får h*n full åldersrabatt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok, lugn och fin nu.
Det var inte tydligt för mig vilken av de båda mördarnas advokat du citerade.
Men det är klart att jag anade att det var adv Clea Sangborn som kräkts ur sig ett sådant statement.

Adv Clea Sangborn uppvisar hybris.
Det brukar inte vara till nån större hjälp för en mordåtalad klient.
Får erkänna att jag i och med dagens dom i Eksjö TR gällande JJ gladde mig dubbelt: JJ fick precis den påföljd hon förtjänade och hennes advokat Clea Sangborn blev ångvältad och därmed ordentligt tillplattad.
Att hon typ 26 sek (eller åtminstone i den häraden) efter domslutet har kungjorts, hon storstilat och grandiost informerar media att domen kommer att överklagas är ju närmast pinsamt.
Skulle JJ nöjdföklara sig med en livstidsdom?

Förlåt! Va inte meningen att vara otrevlig eller nåt!
Är bara så arg och irriterad på JJ’s advokat som försöker få oss att tycka synd om JJ hela tiden! Bara ”hon är så ung och har fått sitt liv förstört”! Och försöker med nästan allt för att försöka mildra straffet men hon är fan bara pinsam. Livstid var bra men jag önskar det va hela livet! Finns det inte mördare mfl som måste ansöka om nåd efter några år? Tänkte på att JJ aldrig borde få släppas ut igen. Jäkla psykopat…
Citera
2023-04-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon sa inte nej, hon försökte bara undvika genom att hävda olika saker som att hennes pappa kom just, och att hon inte mådde bra eller liknande.

Skillnad om man vet om ett mord, dvs ser vad en person verkligen är kapabel till, du vet att Johanna inte tål att man sätter sig emot (då dör man som Tove) och att man själv riskerar att dras ned i slukhålet (som hon har gjort).

Skulle du vilja vara ovän med Johanna? Sova gott om natten?

Eller skulle du flytta, ha brandlarm i varje rum? Hoppas på att hon nu blir dömd?

Eller oroar d dig för att Johanna blir friad, och lägger planer på "att mörda ex vän diskret", dv s de som vitnat mot henne nu t ex.

Jag funderar å hur de som nu vet att hon hade dom på sin hatlista känner. Och H*mpus och J*ulia?

Många känner nog att de har varit närmare döden än de någonsin fattat.

Detta tror jag att Maja har känt undermedvetet. Man gör som Johanna vill.

Nu var det ju inte så att det bara handlade om bärande som det gjorde när jag skrev.
Skulle definitivt inte vilja vara ovän med henne men vill ändå tro att när man ser en död kompis så vägrar man bära när man i sitt huvud tänkt att bränna dörrar är fel.
Citera
2023-04-19, 18:25
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Grät mördarduon när domen blev fastslagen?
Japp!
Citera
Medlem
3 livstidsdomar utdelade idag till blattar, det går bra nu..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Väldigt skönt att dessa icke-svenskar får livstid! Vidriga individer

Vad har deras ursprung med att göra? Båda är födda och uppvuxna i Sverige, ena av en svensk familj till och med. De bär svenska namn också.
Citera
2023-04-19, 18:26
Medlem
Har inte följt tråden på ett tag men har läst att man hade blivit osams med tova och det slutade med mord. Vad fan var det så illa som tove gjorde att dom behövde döda henne? Man kan sluta bli vänner också utan att bli så dramatiskt? Nån som kan förklara vad som utlöste detta. Tackar på förhand
Citera
2023-04-19, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Är det någon som har sett om man har kollat i L*hanjs mobil tiden för när han var aktiv enligt hans vittnesmål?

Själv har jag ju hela tidien trott att man inte har haft något mer än aktiviteterna från Johannas och Toves mobil när de åker till Donken, Donkenberställningen mm och att man räknat bakåt därifrån.

Jag har stor tilltro tilll vittnet, och för domen har hans vittnesmål tillsammans med Majas hälsoapp en avgörnade betydelse.

Från domen:

"Kl. 02.40 låg L*ahanj K*ornasan i sängen och tittade på sin mobil"

Just det klockslaget är ju av väldigt stor betydelse, eftersom L*ahanj efter detta är upp och hör dunsarna, ringer på mm.

Majas mobil visar på aktivitet 02:43...

Har bara snusat lite i domen, men jag lyssnade på domarens intervju och fastnade just för detta klockslag.

Förutom detta klockslag ansåg rätten att Johanns vittnesmål varit då hennes version stämde bättre med bevisningen och därför satte man inte tilltro till Majas version att hon sovit.

Lite märkligt att Johannas vittnesmål om Majas fasthållande kan bli så avgörande, med tanke på Johannas andra lögner och omvittnade hämndbegär som även domstolen ju fått ta dela av vad gäller skadegörelsen och mordet. Däremot sätter de inte tilltro till hennes berättelse att mordet skett precis efter att de kommit hem och att greppet om halsen bara varit 10 sekunder.
Citera
2023-04-19, 18:27
Medlem
Conjurings avatar
Hur var Tove som person?
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Förlåt! Va inte meningen att vara otrevlig eller nåt!
Är bara så arg och irriterad på JJ’s advokat som försöker få oss att tycka synd om JJ hela tiden! Bara ”hon är så ung och har fått sitt liv förstört”! Och försöker med nästan allt för att försöka mildra straffet men hon är fan bara pinsam. Livstid var bra men jag önskar det va hela livet! Finns det inte mördare mfl som måste ansöka om nåd efter några år? Tänkte på att JJ aldrig borde få släppas ut igen. Jäkla psykopat…
Det är en sån advokat man vill ha på sin sida. Man gör mycket för pengarna om man försöker få andra att tycka synd om mördare!
Citera
2023-04-19, 18:27
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Väldigt skönt att dessa icke-svenskar får livstid! Vidriga individer
Håller med till 100%. Hela djävla familjerna borde utvisas då dom inte har här att göra. Hur dessa familjer inte anat eller sett någonting då dom 2 mördarna både eldat och bråkat sen lång tid tillbaka. Negern satt ju och väntade i skogen medan Johanna skulle elda upp sitt ex. Så nöjd och det kan inte vara möjligt att utfallet blir nåt annat då mördarna ska överklaga domen. Borde vara dödstraff på båda.
Citera
2023-04-19, 18:29
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Skönt att det finns folk som dömer efter vad förövarna gjort och inte daltar med en lögnerska. Det är väl bara dom "godhjärtade" som tror att negern låg och sov. Otroligt att någon ens kan tro att negern är oskyldig då det dessutom var hon som gick in på Nöjet för att hämta Tove. En otäck människa som jag hoppas aldrig kommer ut igen.

Håller med . Aldrig varit med om maken till daltande med en mördare. Tills motsatsen bevisats så är de båda , (eftersom de befann sig på brottsplatsen och inte gjorde något för att förhindra mordet ) mördare ! Må de ruttna där de hamnar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in