2023-04-19, 17:06
Medlem
Snuttepruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Livstid är det enda rimlig i detta fall.

Öga för öga kanske hade varit ännu bättre

2 förvirrade tonåringar som begår ett dråpartat mord. Den ena med inte hundraprocentigt klarlagd delaktighet i mordet. Det var inte den här typen av unga kriminella förändringen i lagen avsåg. För några år sen hade de inte fått i närheten av livstid i den åldern. Oturligt nog för dom skedde detta i en tid då samhället skriker efter längre straff för unga brottslingar, men det är som sagt inte denna typ av förbrytare som avses då man pratar om längre straff.
Jag anser att 15 år hade varit rimligt och att de då är ute efter 10 år. De kommer vara väl rehabiliterade då, och vetskapen om att samhället ser dem som mördare får de leva med för alltid. Det är straff nog anser jag för icke återfallsförbrytare, o jag tror att domen kommer justeras neråt i hovrätten.

Det känns heller inte helt tryggt att 18-åringen fått livstid. Dels pga hennes ålder o dels pga jag inte tycker hennes delaktighet är helt klarlagd.
Vilken bevisning finns mot henne att hon deltog i själva mordet utöver 20-åringens vittnesmål?
Senast redigerad av Snutteprutten 2023-04-19 kl. 17:12.
Citera
2023-04-19, 17:07
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det vanliga straffet för mord är livstids fängelse.

Man kan dock få 10 års fängelse. Förut gick man strikt på regeln att straffet för mord var 10 år eller livstid men det har ändrats till att straffet för mort är lägst 10 år eller max 18 år eller livstid. Många dömdes då till 10 år i fängelse för mord och kom då ut efter 6,5 år. Detta har ändrats tack och lov.
Citera
2023-04-19, 17:07
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Måste vara väldigt ovanligt i svensk rättshistoria att två så unga tjejer får livstid. Kommer spontant inte på några andra fall även om det säkert har förekommit.

Innan kunde du inte dömas för livstid om du var under 21 år. Men den lagen ändrades efter årsskiftet 2022 till 18 år.
Citera
2023-04-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Ja jag menar självklart Johannas advokat!! JJ är inte ledsen för det hon gjort utan att hon förstört sitt liv för all framtid!!
Ok, lugn och fin nu.
Det var inte tydligt för mig vilken av de båda mördarnas advokat du citerade.
Men det är klart att jag anade att det var adv Clea Sangborn som kräkts ur sig ett sådant statement.

Adv Clea Sangborn uppvisar hybris.
Det brukar inte vara till nån större hjälp för en mordåtalad klient.
Får erkänna att jag i och med dagens dom i Eksjö TR gällande JJ gladde mig dubbelt: JJ fick precis den påföljd hon förtjänade och hennes advokat Clea Sangborn blev ångvältad och därmed ordentligt tillplattad.
Att hon typ 26 sek (eller åtminstone i den häraden) efter domslutet har kungjorts, hon storstilat och grandiost informerar media att domen kommer att överklagas är ju närmast pinsamt.
Skulle JJ nöjdföklara sig med en livstidsdom?
Citera
2023-04-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ok, så dom har inta sagt något om det. Finns det ingen som har nån aning? Inget med svatsjuka eller så?
Hat svartsjuka är väl det de flesta tror här på sidan
Citera
2023-04-19, 17:09
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Innan kunde du inte dömas för livstid om du var under 21 år. Men den lagen ändrades efter årsskiftet 2022 till 18 år.
Eller livstid. Som nu.
Citera
2023-04-19, 17:09
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Gw har aldrig fel, rätten har fel. Iaf om du frågar GW
GW är kriminolog inte jurist eller lagsättare eller expert på domar.
Citera
2023-04-19, 17:10
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Fan vad segt att bli mördad av en ne*er och en ju*e. Höjden av förnedring

20-åringen har typiskt svullen j- näsa och skelande lite galna ögon har ju båda
18- åringen ser ju t.om lite efterbliven ut
Instämmer med dig till punkt och pricka. Hon har ett typiskt "syndrom-utseende".
Citera
2023-04-19, 17:10
Medlem
ziracorns avatar
Nu är det alltså 0240 som mordet begås
Innan var det 0230

Fan, vad snabb Johanna är på väg ut till grannen!

Visst, möjligt men en aning märkligt

Stämmer ju med 0243 på Majas telefon, i och för sig

Varför sitter dom från 0151 till 0239 i köket/vandrar runt i lägenheten innan dom slår till?

Helt obegrioligt!
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-19 kl. 17:13.
Citera
2023-04-19, 17:11
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Är nog inte läge att korka upp champagnen innan de är dömda även i hovrätten.

Ja nu ska det bli intressant att se om dom skiljer på könen, eller om dom döms samma

eftersom som ska ha samma lön ska dom ju även ha samma straff
Citera
2023-04-19, 17:11
Medlem
Den där jäkla Lapidius snackar fortfarande om Cleas teori om kräks i lungor
Han pratar om att det ev blir någon annan som tas in för att kolla det rättsmedicinska utlåtandet
Citera
2023-04-19, 17:13
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hat svartsjuka är väl det de flesta tror här på sidan
Svartsjuk på vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto