2023-04-20, 22:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Det finns inga bevis för att Tove sparkar en enda gång eller varifrån de påstådda ljuden skulle komma.

Vänta lite nu. Om Tove är dödad utan större problem och utan att orsaka en massa oljud, varför skulle JJ eller MH helt plötsligt därefter börja göra en massa oljud som låter som sparkar i väggen? Borde inte de ha intresse av att hålla låg profil i det läget?
Citera
2023-04-20, 22:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Dom är inga ”invandrarbarn”. Enligt gruppen har J en pappa från Israel, vet inte om det är sant men hennes mamma är svensk och hon är född här. M adopterades när hon var 9 månader. Alltså heller inte invandrad.
Nä, helt riktigt.
Tänk om rättvisan varit lika ambitiös mot våra skjutglada invandrarbarn - småpojkar, som den har varit mot dom här två mordänglarna.
Det hade varit Bra.
Dessa tjejers mord får SÅ mycket uppmärksamhet. Killarnas nästan ingen.

Varför?
Citera
2023-04-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Jag gör inga prognoser. Det enda jag kan konstatera är att denna domstol inte resonerat fram och tillbaka kring bevisföring etc på det vis som man förväntar sig av en domstol. Jag läser rätt många fupar och domar av vetgirighet. (Jobbar ej med brottsmål utan har en annan befattning). De var dömda redan innan. Det framgår med all klarhet. En domstol laborerar fritt utifrån varför någon eventuellt ljuger och finner alternativa förklaringar normalt men här funnes inget resonemang alls. Det gör domen unik. Livstidsstraffen är också unika.

Jag tror att med ett någorlunda normalt resonemang av jurister kommer den yngre frias från mord. Tyvärr är denna dom så illa författad att den inte går att använda som något annat än i rent avskräckande syfte i utbildning.
Normalt resonerade jurister?
Så du menar att Lapidius Clea Boström och Silbersky är de
advokaterna med normalt resonemang
Och de advokater som inte tycker som dem inte resonerar normalt i detta fallet?
Citera
2023-04-20, 22:54
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Båda kommer frias, fett skadestånd, åttasiffrigt, sedan skyddad identitet och dygnetrunt skydd resten av livet.
Är du skön eller?
Isf kan vem som helst komma undan med mord.

Är rädd för att HD kan sänka straffen tyvärr.
Citera
2023-04-20, 22:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, alltså hela detta stycket ställer jag mig sjukt frågande till vad de egentligen menar. De avslutar resonemanget med ”då måste hennes telefon vara påslagen”. Har det ens vart tveksamheter kring det?

Förstår inte heller varför de anser att det måste registrerats steg bara för att hon svarar på ett sms. Är hon stillasittande på toaletten så registreras inga steg.

"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."
Eller hur!? - Hon sitter givetvis ner på badrumsgolvet, skickar sms. Jag tror att hon talar sanning och att TR har tagit fel på tidpunkten för mordet, dvs 02:41 när grannen uppfattar den första dunsen (T faller av fällningen). Mordet borde ha skett långt tidigare, omkring 02:30, då stämmer också grannarnas vittnesmål och M:s hämtning av mobil i sängen med stegregistrering.
Hon uppger själv att hon har förflyttat sig mellan badrum, vardagsrum och kök (där hon äter sin burgare).

När M sitter på golvet och skickar sitt sms är T redan ute ur badrummet. En hypotes ska väl tilläggas.
Citera
2023-04-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du kan må illa av att ha ätit för lite under dagen också. Bakfylla i kombination med för lite mat ger illamående. Lösning: en Donkenburgare.

Även sömnbrist ger illamående hos vissa individer.(I alla fall i min familj).
Citera
2023-04-20, 22:56
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vänta lite nu. Om Tove är dödad utan större problem och utan att orsaka en massa oljud, varför skulle JJ eller MH helt plötsligt därefter börja göra en massa oljud som låter som sparkar i väggen? Borde inte de ha intresse av att hålla låg profil i det läget?

Det är kanske Johanna som sparkar i väggen när hon inser att Tove är död? Vem vet? Vad som vi tror är logiskt kanske inte är logiskt. Det enda vi vet är att vi inte vet, och det finns inget av det som Tingsrätten skriver som är styrkt, trots att de anser att det är styrkt. Det är bara tankeexperiment som saknar medicinskt stöd. Där har vi ett stort problem som skiljer ut denna dom från andra. Den är helt enkelt inte trovärdigt författad.
Citera
2023-04-20, 22:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det finns en anledning till att snabbmatshak är öppna längre än nattklubbarna på helgerna.
Många vill ha en burgare eller kebab eller nåt efter krogen. Det vet alla som varit på nattklubb
Var lite det jag var ute efter.
Citera
2023-04-20, 22:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är många orimligheter du tycker att rätten ska ta i beaktning, du kanske också vill hävda att det egentligen var en utomjording som mördade TT, åklagaren har ju faktiskt inte bevisat att utomjordingar inte finns, och om dom finns så kan dom ju faktiskt ha varit hemma hos just JJ den kvällen? Eller? Men så kan vi ju inte ha det, för då går det aldrig bevisa nåt. Att det inte är rimligt att släpa in och ut en kropp ur en enrumslägenhet flera gånger samtidigt som ett påstått vittne enligt en app i telefonen är vaken är ju så orimligt att det får anses bevisat att det inte hänt. Det handlar ju inte om att lägga bevisbörda på MH, det handlar om att hennes historia måste avfärdas.

Nej, jag anser inte att åklagaren eller rätten har visat att Maja är skyldig.

Det är möjligt att hon inte sov, men det bevisar ju inte att hon var inne badrummet och höll Toves händer. lika lite som att Johannas vittnesmål är att ta som bevis.
Inte heller vet vi att Johanna inte skulle ha klarat av att döda Tove på egen hand. Rättsläkaren har inte lämnat sådan besked så att man kan tolka det så.

T ex vet vi inte om Tove slogs nästan medvetslös av fallet, inte helller om sparkarna som hördes var medvetan sparkar i väggen. Men det har rätten bestmt att det var. Och därför sitter Maja och håller Toves händer...
Citera
2023-04-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nä, helt riktigt.
Tänk om rättvisan varit lika ambitiös mot våra skjutglada invandrarbarn - småpojkar, som den har varit mot dom här två mordänglarna.
Det hade varit Bra.
Dessa tjejers mord får SÅ mycket uppmärksamhet. Killarnas nästan ingen.

Varför?
För att arab muslim afrika har gått alla hbtq kurser här i Sverige! 😁
Citera
2023-04-20, 22:59
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Normalt resonerade jurister?
Så du menar att Lapidius Clea Boström och Silbersky är de
advokaterna med normalt resonemang
Och de advokater som inte tycker som dem inte resonerar normalt i detta fallet?

Låt mig förklara. I en hovrätt dömer jurister. Om du jämför andra domar med denna dom så kommer du att se skillnaden.
Citera
2023-04-20, 23:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Även sömnbrist ger illamående hos vissa individer.(I alla fall i min familj).
Precis; kombinationen den natten kunde inte leda till annat än just illamående. Och sömnbrist hade hon efter endast några timmars sömn natten innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in