Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
Håller med dig avseende ingripandet, det är rätt benämnt att man ska anmäla brottet, larma.
Jag har inte en lika förstående bild av MH som du har och har svårt att se dessa diagnoser, personlighet, övertag av JJ som särskilt förmildrande när man t ex sitter ensam i en lägenhet och ”vaktar” kroppen när JJ lämnar för resan till mc. Kan bara inte se att allt du påtalar som förmildrande för MH är såpass förmildrande att det skulle förklara att man frivilligt sitter i lägenheten med en död kropp om man inte på något sätt deltagit. Om hon varit livrädd för JJ, hade hon alla möjligheter i världen att lämna vid det tillfället och inte fortsätta delta i brottsligheten med gravfridsbrottet.
Jag vet.
Jag repekterar dig och din tro.
Jag tänker ibland att om jag var Toves mamma, pappa, syskon, A*bin eller vän, så skulle jag nog inte heller vara lika "förlåtande". Jag tänker ibland på att Tove kunde vara min dotter, och då blir jag nästan "sjuk" av ångest. En sådan hemsk känsla...
Men sedan är jag nog en ganska förlåtande person generellt, föröker se saker ur många olika perpektiv. Nu menar jag alltså inte att jag förlåter ett mord! Inte heller medhjälp till mord! Och som jg sagt många gånger, inte heller kan jag färlåta Maja för att hon inte åtminstone inte hörde med någon betrodd i sin närhet, vän eler vuxen om råd när hon fick veta om Johannas mordiska sinne. Kanske förstod hon att denna ev person skulle avråda henne att vara med Johanna. jag tror att Maja i mångt och mycket är mer som ett litet barn rent känslomässigt. Hon kan inte agera som man förväntar sig av en normalt fungernade vuxen.
Jag är inte lika övertygad om att Maja verkligen såg kroppen, men hon
kan ha gjort det innan McD. Jag kan faktiskt tänka mig att Maja inte vill kännas vid sitt omoraliska beteende, vare sig för sig själv eller inför andra. Att hon innerst inne hela tiden vetat om att det har vrit fel, men stoppat huvudet i sanden. Låtsats som att det inte funnits.