Jo det har jag. Min fråga berör om MH kan belastas för likgiltighetsuppsåt för JJs gärning.
Om MH inte sover så är hon rimligen medveten vad som sker. Då undrar jag om MH behöver medverka i gärningen för att belastas för likgiltighetsuppsåt eller om det räcker att hon ser vad som händer men är likgiltig inför effekten.
Däri ligger skillnaden i vår syn på saken. Jag tror inte att T var fullt medveten.
RL menade att det var troligt att T var medvetandesänkt.
Jag har inte uteslutit att hon haft en sänkt medvetandegrad. Men det hade krävts total medvetslöshet för att hon inte skulle kämpat emot. Det hade inte behövts särskilt mycket kraft för att orsaka ett par rivmärken.
Säg att du får en hård smäll i huvudet, faller till marken och tuppar av några sekunder. Du öppnar ögonen och känner att nån trycker sina tummar mot din hals så du inte får luft. Då får du total panik och börjar åla dig, försöker slita bort händerna, river och klöser på allt du kommer åt.
Överlevnadsinstinkten är extremt stark. Hjärnan går in i ett läge som talar om för alla muskler att kämpa med allt du har, oavsett om du befinner dig i ett hopplöst läge.
JJ är otroligt manipulativ, inställsam, svartsjuk, utstuderande, mycket våldsam som anser sig ha rätten att döda vem hon vill, hon gör det dessutom också och har försökt mörda exet samt TT innan hon fullbordade mordet- en mycket obehaglig och extremt allmänfarlig individ!!!
Allt det där du beskriver betyder inte att hon är slug , vilket inlägget jag svarade på antydde. Allt annat hon och Maja är , är helt andra saker !
En ung kvinna som googlar på hur hon ska mörda en person - det är ett ovanligt brott som inte kunnat ske före Internets tid. För vem skulle hon frågat under 90-talet?
Jag hoppas på en dom som inte överklagas - för Toves familjs skull. 12 år för JJ och 4 år för Maja
Jahopp dags för domen då, jag tror att Johanna får livstid medan maja får 18 år.
Hoppas du har rätt! Oavsett vad kommer domen med all säkerhet att överklagas, men jag tycker det vore oerhört förnedrande och fel gentemot Tove om MH bara får ett fjutt-straff på 2-3 år.
Ja, det läggs in väldigt mycket mening i ett ord när J yttrar det. Men vad anser du om meningen i Ms uttalande att det inte är något speciellt i luften när hon och Johanna ligger och snappar med varandra efter mordet och efter att ha dumpat kroppen? Samma som alltid, liksom? Känner du någon vibb av det?
Ja, att M, av självbevarelsedrift, helt stänger av och tänker att ingenting hänt.
Eftersom jag ser dom5-10 sparkljuden i väggen 2-3 min efter den höga dunsen som ett bevis för att T är vid medvetande och kämpar för sitt liv, så förutsätter jag att hon även hade kraft i sina armar. Eftersom J inte hade några avvärjningsskador så måste hennes armar varit fasthållna. Att J skulle klara av att låsa T s kropp i ryggläge och även hennes armar samtidigt som hon stryper henne, ser jag som en omöjlighet utifrån mina kunskaper.
När min övertygelse är så stark att M var delaktig i mordet så faller allt övrigt också på plats. Främst hennes beteende före och direkt efter mordet. Men det förklarar även att hon höll fast vid den överenskomna planen ända tills den blev överbevisad. Och väl då gjorde hon som dom flesta andra i liknande situationer. Blånekar och skyller på allt ifrån fylla, sömn och J.
Som sagts innan så ser vi två helt olika personer i M efter att ha läst FUP. Jag ska förklara varför jag inte har några problem med att misstänka M för att vara delaktig i mordet.
M har troligen varit ett perfekt offer för J s manipulation. Men M har inte varit isolerad på det sätt som jag tror krävs för att hjärntvätta någon till den grad att personen inte avslöjar mordplaner, hjälper till att bära en död kropp, att ljuga i månader för dennes skuld. M har haft andra vänner enligt hennes föräldrar. Hon har gått i skolan, sjunger i ett band, tillgivna föräldrar och psykolog.
Hon har enligt M s mamma inte haft en friktionsfri relation till T. T hade enligt mamman uttryckt att M inte skulle få vara med i gänget. Oavsett sanningshalten i det så visar det iaf på att M inte var på god fot med T.
M har på egen hand tillsammans en en annan tjej gått och letat upp T för någon typ av konfrontation (minns inte exakt). T har uttryckt att hon var rädd för M.
Vi vet inte ens om M var med när J tände eld på T och systerns dörr. Telefondatan kunde varken bekräfta eller dementera. Och J svarade ingen kommentar när hon fick frågan om M var med. Var hon inte med så kanske hon hade varit det om hon inte hade blivit sjuk. Att hon bangade ur är hennes egna ord. Oavsett så visste hon om att T s liv var i fara och hon gjorde ingenting.
Men det jag reagerat mest på och ser som ett tecken på en djupare störning är henne beteende direkt efter mordet. Hon beter sig som om ingenting har hänt. Hon äter, spelar spel, skickar snaps och sover. Hennes föräldrar märker ingen skillnad på henne. Och den till synes totala avsaknad av ånger och ledsamhet under förhören är också anmärkningsvärd för en 18 åring som sitter oskyldigt anklagad för mord.
Ja, jag vet din hållning i vad som hände i bdrummet och som du vet är jag inte säker på vad som hände där inne, och om sparkarna var från en medveten Tove (jag hoppas innerligt inte), eller om det var konvulsionsfasen.
Man önskar verkligen att åklagaren hade genomfört en rekonstruktion, allt för att se hur det matchar rättsläkarnas undersökningar.
Jag är inte säker på hur Majas diagnoser och svårigheter påverkar hennes förmågor, men helt klart är det ju att hon har betydande problem oavsett vad vissa här inne menar. Hon har även drag av autism, men kunde inte uppfylla kriterierna helt för en sådan diagnos. Allt detta kan innebära avvikande eller inte förväntade känslouttryck, men behöver inte betyda att känslorna saknas.
Jag är inte lika säker som du är att hon inte visar känslor, eller har känslor och skulle därmed vara iskall.
Jag tror lite som Sybel och Reviews, att hennes beteende kan vara att låsa ute, stänga, fly från det obehagliga. Hon tar inte in genom att avskärma sig, men därinne finns egentligen tvivlet och obehaget. Jag vet att personer med autismdrag kan känna väldigt starkt, medan det kanske inte avspeglas i deras förväntade ansiktsuttryck eller beteende.
Så, att Maja när hon kommer hem spelar ett spel, kan vara ett tecken på att hon inte orkar vara med sig själv och sina egna tankar, utan skärmar av. Jag kan faktiskt själv känna igen detta, genom att fly in i någon typ idiotfilm när det är lite jobbigt. Något som man inte behöver engagera sig i, men samtidigt tar bort stress och negativa tankar och känslor när det är jobbigt.
Jag måste fråga dig var du läst att Tove var rädd för Maja? Jag har bara läst att Tove var rädd för Johanna. Vem har sagt detta?
Den situation du berättar om tror jag är när Tove är hemma hos A*lbin och Maja och A*lexandra går hem till A för att prata med Tove. Johanna kom sedan efter ett tag och anslöt sig. Det handlade om den där incidenten där Tove skulle ha sagt till H*ampus om Johannas otrohet, medan det verkar som att Tove trodde att det handlade om någon kille som Johanna legat med. Då blev Tove riktigt ångestfylld och låste in sig, medan A*lbin blev riktigt arg på tjejerna och som Maja förklarade" stod upp för Tove". Det var då Tove också hade kontakt med sin fotbollstränare, och berättade om att hon var rädd och att hon inte kunde komma ut från toan för att de stod där. Hon skar sig sedan med en kniv i låret, självskadebeteende för att dämpa ångesten.
När hon erkänner allt annat hon gjort, varför erkänner hon inte att hon håller Ts händer?
...för att det är resor värre att vara med när mordet sker, rent rättsligt? Eller för att det känns för jobbigt? Eller för att hon, som många andra *mördare*, helt enkelt bara låst sig vid en del av ett förlopp?
Eller så har hon gjort betydligt mer än att hålla fast händerna, vilket är min egen lilla teori som växt fram det senaste. Jag tror båda MGM varit beslutna om att "fånga" TT i badrummet, jag tror båda går till våldsam attack direkt, och jag tror att anledningen till att båda ljuger om förloppet beror på exakt det. Det här stämmer fortfarande bra med bärande delar av JJs historia - TT försöker knuffa sig förbi JJ men JJ knuffar tillbaka henne, där står MH beredd att fortsätta våldet.
Men JJ kan inte lägga mer ansvar än fasthållningen på MH, för då röjer hon mer exakt det verkliga förloppet. Och MH kan inte erkänna nåt alls, för om hon börjar avvika från historien om narkolepsi det minsta lilla så kommer hon snart ha avslöjat alltihopa.