2023-04-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är verkligen inte någon juridisk expert, så om vi kunde få in Haaaag här, vorde det fint.

Och min fråga är om det verkligen är så att man måste ingripa vid våldtäkt? Mitt svar blir nej, men man behöver anmäla om man känner till att ett sådant allvarligt brott planeras:

"Det finns inte någon allmän skyldighet att förhindra eller annars ingripa mot ett pågående brott. Den som är medveten om att det pågår en våldtäkt och som utan fara för sig själv skulle kunna ingripa och avbryta den brottsliga handlingen, kan därför normalt inte straffas om han eller hon väljer att inte ingripa.

Däremot är den som har kännedom om att vissa allvarliga brott, bl.a. våldtäkt mot barn, planeras eller pågår skyldig att anmäla eller annars avslöja brottet. 21 Apr 2022
"

https://www.domstol.se/nyheter/2022/04/ett-avgorande-om-underlatenhet-att-avsloja-brott/#:~:text=Det%20finns%20inte%20n%C3%A5gon%20allm%C3 %A4n,hon%20v%C3%A4ljer%20att%20inte%20ingripa.

Min tro är att det kommer att vara svårt att visa vad Maja visste, även om hon kanske borde ha insett faran.

Men vi utgår från att Maja är och fungerar som vilken vuxen som helst, vilket jag inte tror att hon gör. Hennes lägre IQ, lägre ålder, tidigare trauman, övertaget som Johanna hade i flera dimensioner, och diagnoser, har gjort hennes omdöme och förmåga att agera som en "normal" vuxen.

Det berfriar henne inte, men är något ändå att ta hänsyn till vid en ev dom.

Det ska bli väldigt intressant att få höra rättegången, jag hoppas och tror att många frågetecken benas ut och jag hoppas även sakkunniga inom psykologi vittnar då det skulle vara till "hjälp" för oss (mig) som ej är utbildade inom vare sig juridik eller psykologi men tycker det är oerhört intressant.
Citera
2023-04-19, 10:39
Medlem
Citat:
Jag är verkligen inte någon juridisk expert, så om vi kunde få in Haaaag här, vorde det fint.

Och min fråga är om det verkligen är så att man måste ingripa vid våldtäkt? Mitt svar blir nej, men man behöver anmäla om man känner till att ett sådant allvarligt brott planeras:

"Det finns inte någon allmän skyldighet att förhindra eller annars ingripa mot ett pågående brott. Den som är medveten om att det pågår en våldtäkt och som utan fara för sig själv skulle kunna ingripa och avbryta den brottsliga handlingen, kan därför normalt inte straffas om han eller hon väljer att inte ingripa.

Däremot är den som har kännedom om att vissa allvarliga brott, bl.a. våldtäkt mot barn, planeras eller pågår skyldig att anmäla eller annars avslöja brottet. 21 Apr 2022
"

https://www.domstol.se/nyheter/2022/04/ett-avgorande-om-underlatenhet-att-avsloja-brott/#:~:text=Det%20finns%20inte%20n%C3%A5gon%20allm%C3 %A4n,hon%20v%C3%A4ljer%20att%20inte%20ingripa.

Min tro är att det kommer att vara svårt att visa vad Maja visste, även om hon kanske borde ha insett faran.

Men vi utgår från att Maja är och fungerar som vilken vuxen som helst, vilket jag inte tror att hon gör. Hennes lägre IQ, lägre ålder, tidigare trauman, övertaget som Johanna hade i flera dimensioner, och diagnoser, har gjort hennes omdöme och förmåga att agera som en "normal" vuxen.

Det berfriar henne inte, men är något ändå att ta hänsyn till vid en ev dom.

Håller med dig avseende ingripandet, det är rätt benämnt att man ska anmäla brottet, larma.

Jag har inte en lika förstående bild av MH som du har och har svårt att se dessa diagnoser, personlighet, övertag av JJ som särskilt förmildrande när man t ex sitter ensam i en lägenhet och ”vaktar” kroppen när JJ lämnar för resan till mc. Kan bara inte se att allt du påtalar som förmildrande för MH är såpass förmildrande att det skulle förklara att man frivilligt sitter i lägenheten med en död kropp om man inte på något sätt deltagit. Om hon varit livrädd för JJ, hade hon alla möjligheter i världen att lämna vid det tillfället och inte fortsätta delta i brottsligheten med gravfridsbrottet.
Citera
2023-04-19, 10:39
Medlem
Citat:
jag är som sgt ingen juridisk kunnig person, men jag utgår från att man på ett eller annat sätt kunna via indicer visa på något av de olika möjliga uppsåten.

Det vore väl hemsk om man kan bli dömd utan att minst lilla uppsåt kunde visas?

Tänk dig själv, att du är på en fest där ett mord sker, medan du är på toa eller sover. Duu har ingen aning om vad som sker, eller kanske inte ens känner personerna?

Det finns ingen rimlighet i det.

Däremot vet vi ju att Maja har haft kännedom om Johannas tidigare uppsåt att döda Tove och My, te x. Jag vet inte om åklagaren kunat visa detta för rätten.

Vet inte om detta skule räcka för att döma Maja, oavsett om hon förstått vad som pågått eller inte, dvs att hon borde ha insett risken. Men jag tvivlar på det och att det går att bevisa.

Fast om du är på en fest, ligger och sover (medan din telefon själv är ute och rör på sig) - vaknar och det ligger en död människa på golvet - då är du med och hjälper till och göra er av med liket - och sen håller du även knäpptyst om detta... Känns det som ett troligt händelseförlopp ? Nja...
Citera
2023-04-19, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det har ingenting att göra med vart du befinner dig, utan om du anses vara i garantställning eller inte. Om du anses vara i garantställning, vilket MH här får anses vara, så har hon en skyldighet att ingripa då det är ett av de uppräknade brotten, mord. Då har man en skyldighet att åtminstonde larma under ett pågående brott.

Jag undrar verkligen om Maja anses vara i garantställning?

Nu pratar jag förstås ur juridisk synpunkt.

Garantställning brukar väl vissa personer ha, såsom föräldrar, poliser, badvakter, sjöbefäl, brandmän, sjukvårdspersonal osv ha. De kan inte hävda att de inte måste ingripa när någon är nödställd, om det förstås inte finns vissa hinder.

Lagen är väl till för att man kanske inte vågar för sitt eget liv, eller för att man kan bli paralyserd och panikslagen och inte klara av att göra det man borde göra.

Rent moraliskt kan jag känna annorlunda, att Maja, om hon var vaken, borde ha sprungit ut för att få hjälp. Om hon fattade vad som pågick.
Citera
2023-04-19, 10:41
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Det ska bli väldigt intressant att få höra rättegången, jag hoppas och tror att många frågetecken benas ut och jag hoppas även sakkunniga inom psykologi vittnar då det skulle vara till "hjälp" för oss (mig) som ej är utbildade inom vare sig juridik eller psykologi men tycker det är oerhört intressant.
Hur menar du?
Någon/några psykologer var inte kallade till TR. förhandlingen för att höras...
Citera
2023-04-19, 10:42
Medlem
Den som är blåst är ju dem som tror att Maja är det bara för att hon är ful?

Hon har varit känslomässigt fäst vid Johanna men alla försöker få det till att hon är ett offer för manipulation, varför?

Har ingående grunnat på fallet i nära ett halvår, läst varenda inlägg och naturligtvis FUP, min övertygelse är att dom båda var väl i förstådda i att Tove skulle bort även om jag tror att Maja inte var den som initierade det hela och inte heller får samma kick av mordet, däremot älskar hon Johanna och därför vill hon behaga henne.
Citera
2023-04-19, 10:42
Medlem
Citat:
jag är som sgt ingen juridisk kunnig person, men jag utgår från att man på ett eller annat sätt kunna via indicer visa på något av de olika möjliga uppsåten.

Det vore väl hemsk om man kan bli dömd utan att minst lilla uppsåt kunde visas?

Tänk dig själv, att du är på en fest där ett mord sker, medan du är på toa eller sover. Duu har ingen aning om vad som sker, eller kanske inte ens känner personerna?

Det finns ingen rimlighet i det.

Däremot vet vi ju att Maja har haft kännedom om Johannas tidigare uppsåt att döda Tove och My, te x. Jag vet inte om åklagaren kunat visa detta för rätten.

Vet inte om detta skule räcka för att döma Maja, oavsett om hon förstått vad som pågått eller inte, dvs att hon borde ha insett risken. Men jag tvivlar på det och att det går att bevisa.

Men snälla, det är en liten lägenhet..
Det är 1 rum och kök, det är allt.
Det är helt omöjligt att hon inte skulle varit medveten om vad som händer där inne.

Har varit på festa många gånger i väldigt stora hus, så fort det börjar bli "sträng stämning" så märker man det direkt, även om du är på en annan våning.
Citera
2023-04-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okand3333
Kan inte detta ” Till exempel har de inte kunnat hitta DNA från någon gärningsperson under Toves naglar – något som kan tala för att Tove inte har kunnat försvara sig, eller kunnat röra sina armar, enligt rättsläkaren” också tala på att de är som dom sa, hon föll och kvävdes av sina spyor och dog pga det och inte pga kvävningen? Eller?
Rättsläkaren har helt uteslutit att hon skulle kunna ha kvävt av sina egna spyor. Det finns inga andra alternativ än strypning säger hon.
Sen är det mycket troligt att Tove inte kunnat försvara sig just för att någon hållt fast hennes armar medan den andra personen höll sina händer runt hennes hals.
Citera
2023-04-19, 10:47
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Googla lite och kolla hur många som verkligen sitter livstid i Sverige. Borde byta namn på straffet omgående med tanke på hur missvisande det är.

Citat:
"Totalt sitter 194 personer fängslade på livstid i Sverige, varav elva är kvinnor."

Ja det är inte många det.
Citera
2023-04-19, 10:48
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Fast om du är på en fest, ligger och sover (medan din telefon själv är ute och rör på sig) - vaknar och det ligger en död människa på golvet - då är du med och hjälper till och göra er av med liket - och sen håller du även knäpptyst om detta... Känns det som ett troligt händelseförlopp ? Nja...

Hahaha, ja så galet kan de ju vara ,J har alla telefoner hahaha
Citera
2023-04-19, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

rättegångar kan verkligen se olika ut, och denna har varit väldigt avskalad vad gäller vittnesmål och andra experter. Vi får väl se vad som händer härnäst efter domarna, och om man bygger på med lite mer.

Jag följde fallet Lena Wesström väldigt noga: Det var ett lite annorlunda upplägg där kan man säga, med enorma mängder vittesmål, analytiker från NFC och även en sakkunnig i våld i nära relationer.

Där fick vi även ta del av både åklgarens och försvarets til rätten inskickade bilder som visades i rätten, t ex tidslinjer, uppkopplingar mm. Det gav en helt annan inblick i hela rättegången, även om man aldrig får hör slutpläderingen, som tyvärr verkar vara något som man inte kan få ut till allmänheten, vilket är jättesynd. En direktrapportering blir aldrig detsamma, mycket missas av förklarliga skäl.
Citera
2023-04-19, 10:49
Medlem
Citat:

Rättegången är över för längesen grabben, det är domen vi väntar på idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in