2023-04-19, 10:14
Medlem
Dom kommer att överklagas oavsett .
Citera
2023-04-19, 10:18
Avstängd
CalzoneItalias avatar
20-åringen får livstid tror jag och 18 åringen döms till 8 års fängelse .

Dom meddelas kl 14
Citera
2023-04-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så du menar att om man är i en lokal, lägenhet, villa eller liknande gäller annan lag; att man då måste ingripa?

Visserligen kanske man i rätten anser att Maja rimligen borde ha varit vaken, hört bråket eller minst grannens påringningar, men oavsett vad hon har gjort eller inte har gjort kommer att befinnas vara skydlig till mordet? Även om hom bara suttit kvar på sängen?

Det finner jag orimligt.
Något slags uppsåt måste det väl ändå kunna bevisas, om aldrig så litet.

finns ju många fall där flera varit närvarande men inte kunna bevisats vem som har gjort vad, alla blir dömda för brottet.
Citera
2023-04-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så du menar att om man är i en lokal, lägenhet, villa eller liknande gäller annan lag; att man då måste ingripa?

Visserligen kanske man i rätten anser att Maja rimligen borde ha varit vaken, hört bråket eller minst grannens påringningar, men oavsett vad hon har gjort eller inte har gjort kommer att befinnas vara skydlig till mordet? Även om hom bara suttit kvar på sängen?

Det finner jag orimligt.
Något slags uppsåt måste det väl ändå kunna bevisas, om aldrig så litet.

Det har ingenting att göra med vart du befinner dig, utan om du anses vara i garantställning eller inte. Om du anses vara i garantställning, vilket MH här får anses vara, så har hon en skyldighet att ingripa då det är ett av de uppräknade brotten, mord. Då har man en skyldighet att åtminstonde larma under ett pågående brott.
Citera
2023-04-19, 10:21
Medlem
Tror när domen överklagas till hovrätten att 18 åringen kommer få förmildrande dom, men Johannas kommer kvarstå. Livstid
Citera
2023-04-19, 10:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har inte uteslutit att hon haft en sänkt medvetandegrad. Men det hade krävts total medvetslöshet för att hon inte skulle kämpat emot. Det hade inte behövts särskilt mycket kraft för att orsaka ett par rivmärken.

Säg att du får en hård smäll i huvudet, faller till marken och tuppar av några sekunder. Du öppnar ögonen och känner att nån trycker sina tummar mot din hals så du inte får luft. Då får du total panik och börjar åla dig, försöker slita bort händerna, river och klöser på allt du kommer åt.

Överlevnadsinstinkten är extremt stark. Hjärnan går in i ett läge som talar om för alla muskler att kämpa med allt du har, oavsett om du befinner dig i ett hopplöst läge.
Jo, att T kämpat måste ses som tveklöst.
Jag tänker att J kan ha fått tag i Ts ben när hon sparkade, med tanke på blåmärkena T hade på underbenen, och hållt ett stadigt grepp i ettdera benen medan T förbrukade sina mesta krafter. Och att J inte satte sig på T förrän hon var utmattad. Ts sista krafter gick kanske åt då hon sköt ifrån mot väggen.
Om J satt sig på henne tidigare hade hon troligtvis fått motvärnsskador, då det var i ett senare skede M skulle ha gripit in.
Citera
2023-04-19, 10:23
Medlem
Kan inte detta ” Till exempel har de inte kunnat hitta DNA från någon gärningsperson under Toves naglar – något som kan tala för att Tove inte har kunnat försvara sig, eller kunnat röra sina armar, enligt rättsläkaren” också tala på att de är som dom sa, hon föll och kvävdes av sina spyor och dog pga det och inte pga kvävningen? Eller?
Citera
2023-04-19, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Tack för bra återkoppling!

Om vi gör hela scenariot lite mer komplicerat och lägger även till att MH är medverkande till att få med TT hem till JJ (även om det inte bevisats att MH visste att ett mord skulle ske), att hon är vaken vid mordet men ingriper inte och att hon därefter ”vaktar” kroppen medan JJ är på mc. Behöver man fortfarande bevisa att hon aktivt medverkat i att hålla fast TT eller räcker alla omständigheter runt omkring för att belasta MH för likgiltighetsuppsåt?

Avseende det sista citatet, så har man skyldighet att ingripa vid grova brott som t ex våldtäkt, mord etc precis som en förälder behöver hindra sitt barn. Det finns ett antal specifika brott som är uppräknade varav mord är ett av dessa.

Jag är verkligen inte någon juridisk expert, så om vi kunde få in Haaaag här, vorde det fint.

Och min fråga är om det verkligen är så att man måste ingripa vid våldtäkt? Mitt svar blir nej, men man behöver anmäla om man känner till att ett sådant allvarligt brott planeras:

"Det finns inte någon allmän skyldighet att förhindra eller annars ingripa mot ett pågående brott. Den som är medveten om att det pågår en våldtäkt och som utan fara för sig själv skulle kunna ingripa och avbryta den brottsliga handlingen, kan därför normalt inte straffas om han eller hon väljer att inte ingripa.

Däremot är den som har kännedom om att vissa allvarliga brott, bl.a. våldtäkt mot barn, planeras eller pågår skyldig att anmäla eller annars avslöja brottet. 21 Apr 2022
"

https://www.domstol.se/nyheter/2022/04/ett-avgorande-om-underlatenhet-att-avsloja-brott/#:~:text=Det%20finns%20inte%20n%C3%A5gon%20allm%C3 %A4n,hon%20v%C3%A4ljer%20att%20inte%20ingripa.

Min tro är att det kommer att vara svårt att visa vad Maja visste, även om hon kanske borde ha insett faran.

Men vi utgår från att Maja är och fungerar som vilken vuxen som helst, vilket jag inte tror att hon gör. Hennes lägre IQ, lägre ålder, tidigare trauman, övertaget som Johanna hade i flera dimensioner, och diagnoser, har gjort hennes omdöme och förmåga att agera som en "normal" vuxen.

Det berfriar henne inte, men är något ändå att ta hänsyn till vid en ev dom.
Citera
2023-04-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Kan man skylla på diagnoser när det gäller sådant som att undanhålla anhöriga vad som hänt Tove och var hennes kropp finns?
Att inte larma direkt då hon inser att Tove är död?
Personligen tror jag även att Maja hjälpte Johanna att hålla fast Tove trots att hon borde insett vad som var på väg att hända. Hon har diagnoser men är hon även begåvningshandikappad? Att ha diagnoser innebär inte att man inte förstår skillnaden mellan rätt och fel.

Jag ber om ursäkt, jag skrev inte tillräckligt utförligt och jag uttryckte mig klumpigt.
Det jag misslyckades med att förmedla var hur jag upplevde att M*j* svarade på frågorna och hur hon uppfattade frågorna samt hur förhörsledarna fick korrigera sina frågor ibland.
Detta tog jag upp med en psykolog i min närhet då jag undrade om chock etc kunde bidra till att man hamnar i ett tillstånd där man "låser sig" osv.
Lång historia kort, denne trodde autism kan vara ett skäl till hur man uppfattar frågor lite mer "fyrkantigt".
Ursäkta mitt långa svar men ville försöka utveckla hur jag resonerar kring det.
Citera
2023-04-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okand3333
Kan inte detta ” Till exempel har de inte kunnat hitta DNA från någon gärningsperson under Toves naglar – något som kan tala för att Tove inte har kunnat försvara sig, eller kunnat röra sina armar, enligt rättsläkaren” också tala på att de är som dom sa, hon föll och kvävdes av sina spyor och dog pga det och inte pga kvävningen? Eller?
Att T dog av spyor i lungor är J advokat Cleas påhitt
Det fanns inga spyor i T lungor
Hon dog av strypning
Citera
2023-04-19, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
finns ju många fall där flera varit närvarande men inte kunna bevisats vem som har gjort vad, alla blir dömda för brottet.

jag är som sgt ingen juridisk kunnig person, men jag utgår från att man på ett eller annat sätt kunna via indicer visa på något av de olika möjliga uppsåten.

Det vore väl hemsk om man kan bli dömd utan att minst lilla uppsåt kunde visas?

Tänk dig själv, att du är på en fest där ett mord sker, medan du är på toa eller sover. Duu har ingen aning om vad som sker, eller kanske inte ens känner personerna?

Det finns ingen rimlighet i det.

Däremot vet vi ju att Maja har haft kännedom om Johannas tidigare uppsåt att döda Tove och My, te x. Jag vet inte om åklagaren kunat visa detta för rätten.

Vet inte om detta skule räcka för att döma Maja, oavsett om hon förstått vad som pågått eller inte, dvs att hon borde ha insett risken. Men jag tvivlar på det och att det går att bevisa.
Citera
2023-04-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, att T kämpat måste ses som tveklöst.
Jag tänker att J kan ha fått tag i Ts ben när hon sparkade, med tanke på blåmärkena T hade på underbenen, och hållt ett stadigt grepp i ettdera benen medan T förbrukade sina mesta krafter. Och att J inte satte sig på T förrän hon var utmattad. Ts sista krafter gick kanske åt då hon sköt ifrån mot väggen.
Om J satt sig på henne tidigare hade hon troligtvis fått motvärnsskador, då det var i ett senare skede M skulle ha gripit in.

Benen är mycket starkare än armarna. T spelade fotboll i div 2, så hon var nog ganska vältränad. Tror inte man kan hålla fast benen med sina händer på det sätt. T s armar hade iså fall varit fria. Då borde hon använt dom till att slå sig fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in