2023-04-19, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det har ingenting att göra med vart du befinner dig, utan om du anses vara i garantställning eller inte. Om du anses vara i garantställning, vilket MH här får anses vara, så har hon en skyldighet att ingripa då det är ett av de uppräknade brotten, mord. Då har man en skyldighet att åtminstonde larma under ett pågående brott.

Sluta med dina uppenbara felaktigheter. Man har inte en garantställning som tredje man när någon mördas (hur vet man ens att någon mördas i den stunden då du påstår att man har ett ansvar att förhindra mordet), hur tänker du att det skulle funka?

Snälla bara låt bli att skriva saker du inte känner dig helt trygg med att du har tillräcklig kunskap om.
Citera
2023-04-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag vet din hållning i vad som hände i bdrummet och som du vet är jag inte säker på vad som hände där inne, och om sparkarna var från en medveten Tove (jag hoppas innerligt inte), eller om det var konvulsionsfasen.

Man önskar verkligen att åklagaren hade genomfört en rekonstruktion, allt för att se hur det matchar rättsläkarnas undersökningar.

Jag är inte säker på hur Majas diagnoser och svårigheter påverkar hennes förmågor, men helt klart är det ju att hon har betydande problem oavsett vad vissa här inne menar. Hon har även drag av autism, men kunde inte uppfylla kriterierna helt för en sådan diagnos. Allt detta kan innebära avvikande eller inte förväntade känslouttryck, men behöver inte betyda att känslorna saknas.

Jag är inte lika säker som du är att hon inte visar känslor, eller har känslor och skulle därmed vara iskall.

Jag tror lite som Sybel och Reviews, att hennes beteende kan vara att låsa ute, stänga, fly från det obehagliga. Hon tar inte in genom att avskärma sig, men därinne finns egentligen tvivlet och obehaget. Jag vet att personer med autismdrag kan känna väldigt starkt, medan det kanske inte avspeglas i deras förväntade ansiktsuttryck eller beteende.

Så, att Maja när hon kommer hem spelar ett spel, kan vara ett tecken på att hon inte orkar vara med sig själv och sina egna tankar, utan skärmar av. Jag kan faktiskt själv känna igen detta, genom att fly in i någon typ idiotfilm när det är lite jobbigt. Något som man inte behöver engagera sig i, men samtidigt tar bort stress och negativa tankar och känslor när det är jobbigt.

Jag måste fråga dig var du läst att Tove var rädd för Maja? Jag har bara läst att Tove var rädd för Johanna. Vem har sagt detta?

Jag kan inte söka i FUP nu. Hittar inte vart jag läste att T var rädd för M.

Men det kan vara från förhöret med PG fotbollstränaren. Aktbil 153 sid 444.

Han pratar om två tillfällen.

Den första var runt jul 2021 (två veckor innan dörrbranden), då ringde T upp PG runt 02:00 men la på. PG ringer upp och T säger att det var ett himla liv. M stod utanför dörren och T fick inte komma ut.

Den andra var en efterfest på sommarhalvåret där T hörde av sig till PG för hon var rädd och behövde komma därifrån och namngav både J och M.
Citera
2023-04-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag undrar verkligen om Maja anses vara i garantställning?

Nu pratar jag förstås ur juridisk synpunkt.

Garantställning brukar väl vissa personer ha, såsom föräldrar, poliser, badvakter, sjöbefäl, brandmän, sjukvårdspersonal osv ha. De kan inte hävda att de inte måste ingripa när någon är nödställd, om det förstås inte finns vissa hinder.

Lagen är väl till för att man kanske inte vågar för sitt eget liv, eller för att man kan bli paralyserd och panikslagen och inte klara av att göra det man borde göra.

Rent moraliskt kan jag känna annorlunda, att Maja, om hon var vaken, borde ha sprungit ut för att få hjälp. Om hon fattade vad som pågick.

Jo, Maja får anses vara i garantställning. Se exempel på Kode-fallet där en dömdes redan på 90-talet när mobiler inte var lika vanliga för skyldighet att larma.
Citera
2023-04-19, 10:52
Medlem
Har inte varit såhär spänd på en dom sedan Tishko fick livstid för mordet Wilma. Även om detta fall kommer överklagas oavsett utfall så ska det bli spännande att se vad tingsrätten kommer fram till.
Citera
2023-04-19, 10:53
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Rättegången är över för längesen grabben, det är domen vi väntar på idag.

Ja men det är att få HÖRA den vi längtar efter.
Citera
2023-04-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoySnitch
Sluta med dina uppenbara felaktigheter. Man har inte en garantställning som tredje man när någon mördas (hur vet man ens att någon mördas i den stunden då du påstår att man har ett ansvar att förhindra mordet), hur tänker du att det skulle funka?

Snälla bara låt bli att skriva saker du inte känner dig helt trygg med att du har tillräcklig kunskap om.

Det är inte felaktigheter:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alla-kan-tvingas-att-hjalpa-nodstallda

Du kan läsa vidare under respektive fall.
Citera
2023-04-19, 10:57
Medlem
Citat:
Jo, Maja får anses vara i garantställning. Se exempel på Kode-fallet där en dömdes redan på 90-talet när mobiler inte var lika vanliga för skyldighet att larma.

Ursäkta om jag är okunnig på området, men i mitt huvud är "garantställning" när man till daglig dags SAS anses vara en person som är en "garant" för den andra personens hälsa eller whathaveyou. Typ en förälder, eller annan vårdnadshavare i liknande ställning. Det kan väl ändå inte gälla MH?
Citera
2023-04-19, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller med dig avseende ingripandet, det är rätt benämnt att man ska anmäla brottet, larma.

Jag har inte en lika förstående bild av MH som du har och har svårt att se dessa diagnoser, personlighet, övertag av JJ som särskilt förmildrande när man t ex sitter ensam i en lägenhet och ”vaktar” kroppen när JJ lämnar för resan till mc. Kan bara inte se att allt du påtalar som förmildrande för MH är såpass förmildrande att det skulle förklara att man frivilligt sitter i lägenheten med en död kropp om man inte på något sätt deltagit. Om hon varit livrädd för JJ, hade hon alla möjligheter i världen att lämna vid det tillfället och inte fortsätta delta i brottsligheten med gravfridsbrottet.

Jag vet.

Jag repekterar dig och din tro.

Jag tänker ibland att om jag var Toves mamma, pappa, syskon, A*bin eller vän, så skulle jag nog inte heller vara lika "förlåtande". Jag tänker ibland på att Tove kunde vara min dotter, och då blir jag nästan "sjuk" av ångest. En sådan hemsk känsla...

Men sedan är jag nog en ganska förlåtande person generellt, föröker se saker ur många olika perpektiv. Nu menar jag alltså inte att jag förlåter ett mord! Inte heller medhjälp till mord! Och som jg sagt många gånger, inte heller kan jag färlåta Maja för att hon inte åtminstone inte hörde med någon betrodd i sin närhet, vän eler vuxen om råd när hon fick veta om Johannas mordiska sinne. Kanske förstod hon att denna ev person skulle avråda henne att vara med Johanna. jag tror att Maja i mångt och mycket är mer som ett litet barn rent känslomässigt. Hon kan inte agera som man förväntar sig av en normalt fungernade vuxen.

Jag är inte lika övertygad om att Maja verkligen såg kroppen, men hon kan ha gjort det innan McD. Jag kan faktiskt tänka mig att Maja inte vill kännas vid sitt omoraliska beteende, vare sig för sig själv eller inför andra. Att hon innerst inne hela tiden vetat om att det har vrit fel, men stoppat huvudet i sanden. Låtsats som att det inte funnits.
Citera
2023-04-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare

var det du och jag som hade en konversation?
Eller varför svarar du åt någon annan?

Personen skrev att hen hoppas att det kommer vara expertvittnen, alltså talar för en kommande händelse.
Rättegången är över och därför vet vi vilka som vittnade.
Citera
2023-04-19, 11:02
Medlem
Braxarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare

Släpps ljudmaterialet i samband med domen alltså?
Citera
2023-04-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ursäkta om jag är okunnig på området, men i mitt huvud är "garantställning" när man till daglig dags SAS anses vara en person som är en "garant" för den andra personens hälsa eller whathaveyou. Typ en förälder, eller annan vårdnadshavare i liknande ställning. Det kan väl ändå inte gälla MH?

Jag är inte heller kunnig inom området utan läst lite extra om det nu under Tove-fallet.

Då använder de begreppet garantställning som någon form av samlingsbegrepp när någon har en skyldighet att anmäla pågående brott.

Ett känt fall var Kode-fallet där en blev dömd för just denna åtalspunkt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alla-kan-tvingas-att-hjalpa-nodstallda
Citera
2023-04-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxaren
Släpps ljudmaterialet i samband med domen alltså?

Finns redan gott om ljudmaterial på yt om du söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in