2023-04-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vi får hoppas att det inte blir mindre än så

Skulle dock inte bli förvånad om MH får lägre..
Citera
2023-04-19, 08:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tror att du har rätt i att dessa detaljer definitivt gör MHs sömnstory osannolik.
Man ska inte heller glömma den bestickande avsaknaden av motvärnsskador på JJ. Allt talar för att en tredje person helt enkelt måste hållit fast T - JJ kan inte både hållit fast och strypt utan att få egna skador efter Ts kamp.

I allt som MH har gjort, saker som hon erkänt :

från sökandet efter T på Nöjet, tummen upp sms, ensam med Ts kropp, trätt på plastpåsar, grabbat tag om benen och burit Ts kropp, åkt med och burit ut kroppen i skogen, lyst med telefonen, gömt kroppen, suttit i bilen med vetskap att JJ tänder eld på kroppen, kastat ut Ts nycklar, blivit hemkörd, suttit med JJ dagen därpå, ljugit för sina föräldrar, ljugit för polisen, ljugit i häktet.

- under alla ovanstående enskilda moment och händelser har MH faktiskt haft möjlighet att avbryta, att vägra delta, att ropa på hjälp, ringa och larma.

Men MH deltog i allt - utan att vägra, avbryta eller larma.

Hon berättade inte ens sanningen för förhörsledarna. En sanning som hon dock berättade för sin samsittande häktesvännina - medan hon fortsatte ljuga i alla förhör. Helt utan att ha minsta kontakt med JJ.

MH måste ha insett - när kroppen väl hittades och strypmordet avslöjades - att hon och JJ aldrig mer kommer kunna vara kompisar eller fortsätta som förut i Vetlanda.
MH måste också varit helt klar över att JJ aldrig mer kommer ha samma inflytande, eller ens någon framtida kontakt med MH.
MH hade absolut inte längre någon orsak att göra JJ till viljes eller på något sätt vara rädd för JJ - ändå fortsatte MH sina lögner i häktet i 1 1/2 månader efter att Ts kropp hittats.

Det är väldigt lång lid, väldigt många förhörstimmar som MH envetet och bestämt fortsatte ljuga.

Det är tveksamt om man verkligen skulle klarat av allt detta - och velat fortsätta ljuga? - om man själv var helt oskyldig till mordet.
Troligen inte. Framför allt inte om man samtidigt försöker visa upp en bild av en svag, rädd och lättstyrd person. Det går inte ihop.
När hon erkänner allt annat hon gjort, varför erkänner hon inte att hon håller Ts händer?
Citera
2023-04-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om T blivit kraftigt medvetandepåverkad av något slag mot huvudet skulle det synts vid obduktionen av hjärnan. Som kontusioner i hjärnvävnaden med efterföljande svullnad, ödem och mikrokärlskador.
Det fanns inget sådant enligt rättsläkaren.

Det var sannolikt en kamp i badrummet.
T hade många ytliga skador på kroppen, blåmärken etc.
Med beaktande av de 5-10 bensparksljuden i väggen 2-3 minuter efter första dunsarna, när T sannolikt fälldes till golvet, och avsaknad av fynd på medvetslöshet av trauma - har T sannolikt inte varit medvetslös eller kraftigt medvetande under hela strypförloppet.

Då borde rimligen T också försökt försvara sig med allt och försökt slingra sig loss.
Men det finns inte ett spår efter det på JJ som satt på T och ströp henne. Inte en enda motvärnsskada på JJ.

Den rimliga slutsatsen blir då att någon annan också måste hållit fast T. Hållit i Ts armar/händer - precis som JJ vittnar om att MH gjorde.
Instämmer
Nu får vi hoppas att även rätten inser det
Citera
2023-04-19, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Skulle dock inte bli förvånad om MH får lägre..
Ja jag är rädd för att det tyvärr kan bli så
Citera
2023-04-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När hon erkänner allt annat hon gjort, varför erkänner hon inte att hon håller Ts händer?
Menar du J så är det för
att hon troligtvis inte hade grepp om T händer
M lögner är svåra att få grepp om
Inte mycket till erkännande där
Senast redigerad av Anedin 2023-04-19 kl. 08:55.
Citera
2023-04-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För att hon inte har hållit i händerna. Hon kanske ljuger om saker men en sak hon ständigt verkar reagerar starkt på är just ”hållit i händerna/armarna” delen. Både under förhören och rättegången reagerar hon rätt starkt specifikt på det. Medan med andra saker mumlar hon eller sitter tyst. Skadorna på armbågarna har liten sannolikhet att uppstå genom någon håller i händerna, enligt rättsläkaren, så jag tolkar det som att hon menar det låter osannolikt att skador på armbågarna uppstår genom att MH hållit fast Toves händer/armar.

Ingen aning om vart MH befann sig under tiden, hon kanske var med inne på badrummet och yrade omkring runt JJ men tycker det låter osannolikt att hon hållit fast i Toves händer.
Citera
2023-04-19, 08:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kan du nämna ett enda fall där en gm strypt ett medvetet offer framifrån med sina händer utan att själv få några skador så posta det.

Eller en MMA fight där någon låser motståndarens armar med sina ben eller knän sittandes på bröst/mage längre än några sekunder.

Lycka till!
Däri ligger skillnaden i vår syn på saken. Jag tror inte att T var fullt medveten.
RL menade att det var troligt att T var medvetandesänkt.
Citera
2023-04-19, 09:19
Medlem
Tiares avatar
Tror Johanna blir dömd för både mord och gravfridsbrott och får 18 år och när det gäller Maja så tror jag och hoppas att hon bara blir dömd för gravfridsbrott, så det är väl max 4 år där. Men men, we’ll see.
Citera
2023-04-19, 09:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja var det hämnd hon ville ha så känns det lite futtigt att bara säga att Maja tog bort Toves händer från Johannas hals och höll i dem. Då hade hon kunnat gett Maja en mycket större roll i mordet. Det hade varit ord mot ord, men det är det ju nu också.
Varför la J inte all skuld på M?
Svar: Damage control

När M berättat för samsittaren att T blivit strypt, körd till skogen och bränts, konfronteras J först med dumpningsresan, om jag minns rätt. J och Sangborn vet då inte hur mycket eller vad M ev. mer berättat.

Min tro är då att Sangborn pressat J lite på vad som hänt och J berättat - en del.
Sangborn har då insett att J ligger risigt till och för att styra förloppet råder hon J att erkänna en mindre förseelse som fick en olycklig utgång. Med erkännandet försatt J chansen att lägga skulden på M, vilket jag inte tror att de tänkt på.

Om J sett den kopplingen, tror jag inte hon är så förtjust i Sangborn längre.
Citera
2023-04-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Tror Johanna blir dömd för både mord och gravfridsbrott och får 18 år och när det gäller Maja så tror jag och hoppas att hon bara blir dömd för gravfridsbrott, så det är väl max 4 år där. Men men, we’ll see.

Får inte JJ livstid innebär det att man kan döda och bränna folk utan att få tillräckligt hårda straff för det, det vore sjukt om hon får något annat är livstid
Citera
2023-04-19, 09:23
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Får inte JJ livstid innebär det att man kan döda och bränna folk utan att få tillräckligt hårda straff för det, det vore sjukt om hon får något annat är livstid

Mm vet, men tror hennes ålder kan påverka lite och ge henne bara 18.
Citera
2023-04-19, 09:24
Medlem
Jahopp dags för domen då, jag tror att Johanna får livstid medan maja får 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in