2023-04-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är inte Rullmans uppfattning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna

Fast jag tycker att han säger mellan raderna att han inte tror på det.
Citera
2023-04-18, 22:13
Bannlyst
Wilma förekommer i två olika förundersökningar / FUP
Vet någon vad den andra FUP :en handlar om / finns den i tråden ?
https://www.krimfup.se/search/johanna-tova-wilma-leshem-jansson

Mvh Jensine73
Citera
2023-04-18, 22:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345

Förutsatte att eftersom du påstod att det fanns så specifika siffor på hur mycket båda tjejernas väger så fanns det dokumenterat (mer än kommentarer på flashback). Jag har inte sett det någonstans i utredningen, förstår det som att det inte finns med andra ord.

Vet inte hur många gånger jag sagt det snart, men för en juridikstuderande, om du nu verkligen är det, så har du väldigt många förutfattade meningar. Toves vikt och längd finns specificerad i utredningen, som juridikstudent borde du själv kunna klara av att lista ut var.

Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Du verkar inte må så bra, det finns hjälp att få, kramar.

Har du gått och blivit psykologstudent nu också? Eller blev du bara kränkt av att jag sätter fingret på alla dina förutfattade meningar?
Citera
2023-04-18, 22:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Ah, ja men nu ringer det en klocka. Och då blir det ju märkligt att presentera det på det sätt Lapidus gjorde. Tack för förklaringen!

Ja, det enda Lapidus gjorde var att visa för oss som är insatta, att han själv har noll koll och inte vet vad han pratar om. Det är tragiskt att sådana felaktigheter skall få sådant utrymme i media.
Citera
2023-04-18, 22:38
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensine73
Wilma förekommer i två olika förundersökningar / FUP
Vet någon vad den andra FUP :en handlar om / finns den i tråden ?
https://www.krimfup.se/search/johanna-tova-wilma-leshem-jansson

Mvh Jensine73
Kan det vara någon av dom här:

https://delafil.se/0dcf1a01ae991df5/Eksjö_TR_B_1877-22_Aktbil_23.pdf
https://delafil.se/eed19b43dda74d8b/Eksjö_TR_B_1877-22_Aktbil_25.pdf
https://www.swefup.se/infusions/downloads/downloads.php?download_id=183
https://pdfhost.io/v/mo9u.a2Fe_Eksjo_TR_B_187722_Aktbil_73
Citera
2023-04-18, 22:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Min fråga var om hon kommer att vara välkommen i villan i Vetlanda. Alltså; kommer hennes föräldrar låta henne komma hem? Kan de lita på henne så att de törs ha henne boende hos dem? Hon har ju uppenbarligen utnyttjat och lurat dem totalt. Hon är en pundare som haft psykoser. Sett demoner. Hon låter ju totalt livsfarlig.

Även om hon inte blir dömd för mord så betyder inte det att hon är oskyldig.
Och hon har då inte sonat sitt brott.

Du frågade om hon var välkommen tillbaka till kyrkan och sedan tog du exempel som gäller för många brottslingar precis var som helst där det finns andra människor.

Den som blir friad i domstol är per definition oskyldig.

Skulle nog faktiskt vilja påstå motsatsen, att hon förefaller tämligen harmlös. Hon är precis som en sked, fullständigt harmlös tills de hamnar i händerna på en psykopat.
Citera
2023-04-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent jurididkt, kan jag inte se att det finns någon som helts möjlighet att bygga upp något alls som kan likna en indiciekedja mot Maja, inte heller att hon skulle varit med på att hålla några händer.

Rent känslomässigt, tror jag inte att Maja har den kapaciteten att vara med på ett mord. Jag tycker att hon verkar vara en mycket motvillig medhjälpare till att ens flytta kroppen, utan Johanna verkar få göra grovjobbet mycket själv.

Jag tror ju att i det skedet som det skulle handl om att hålla händer på Tove, då skulle det ha varit precis i det initiala skedet, men som Johanna beskriver det, skulle det då ha varit i det senare skedet.

Min tro är, att fallet och skallskadan har gjort Tove spåpass omtöcknad och möjligen även nära eller medvetslös, och att Tove därför inte har kunnat fajtas och försvara sig särskilt mycket.

Jag har svårt att se att Maja skulle komma till att hjälpa hålla händerna precis när Tove håller på att kvävas, dö. Mycket svårt att tänka att en person kan göra något sådant och det krävs en Johanna personlighet för det. Men att Maja skulle hjälpa Johanna att avsluta Toves liv, med vilja, nej...

Möjligen skulle Maja ha kunnat vakna av tumultet, och trott att det handlade om ett fysiskt bråk, inte Johanna som är på väg att avrätta Tove.

Då kanske hon tror att hon behöver hjälpa till för att förhindra Tove ta på Johannas hals, alltså det som Johanna hävdar. Men jag tror ju at OM Tove gjorde det, så var det för att hon kände sig ytterligt hotad till livet, vilket hon ju var. Då borde väl Maja också se det?

Så möjligen släppte Maja sitt tag om händerna när hon uppfattade vad som höll på att hända.

Fast jag håller inte med om att ingen skulle klandra Maja för något sådant, att skydda Johanna? Eller missuppfattar jag dig här?

I det läget borde hon försöka att skrika till dom, sära dom, skrika på hjälp i trapphuset. Skrika till dom att hon ringer polisen. Aldrig kan man acceptera att det blir ett sådant fysiskt bråk utan att man själv reagerar med allt man kan? Eller det kanske är så du menar?

Rent förnufts/känslomässigt är det dit jag kan sträcka mig, att Maja kanske för några sekunder trodde att hon behövde skydda Johanna, men avbröt. Mest tror jag dokc att hon är oskyldig till mord.

Jag tror dock att Maja vet betydligt mer än det hon har erkänt, men att hon inte gjorde något för att hjälpa Tove. Hon hörde eller såg. Men ingrep inte.

Och som du vet, jag tycker inget av det som hon bevisligen har gjort är på något sätt ok. Hon borde ha bollat med någon hon kände förtroende för, precis som Tove gjorde med PG. Bara för att kolla om hon tänkte och kände rätt/fel. Och vad hon borde göra.

Men som jag fattar det försökte Johanna inte stärka bandet till föräldarrna direkt, utan tvärtom. hon ville väl ha en lydig och viljelös Maja som gjorde ecakt allt hon ville.

Snart vet vi svaret på var rätten kommit fram till.
Alltid lika läskigt.

Eftersom jag ser dom5-10 sparkljuden i väggen 2-3 min efter den höga dunsen som ett bevis för att T är vid medvetande och kämpar för sitt liv, så förutsätter jag att hon även hade kraft i sina armar. Eftersom J inte hade några avvärjningsskador så måste hennes armar varit fasthållna. Att J skulle klara av att låsa T s kropp i ryggläge och även hennes armar samtidigt som hon stryper henne, ser jag som en omöjlighet utifrån mina kunskaper.

När min övertygelse är så stark att M var delaktig i mordet så faller allt övrigt också på plats. Främst hennes beteende före och direkt efter mordet. Men det förklarar även att hon höll fast vid den överenskomna planen ända tills den blev överbevisad. Och väl då gjorde hon som dom flesta andra i liknande situationer. Blånekar och skyller på allt ifrån fylla, sömn och J.

Som sagts innan så ser vi två helt olika personer i M efter att ha läst FUP. Jag ska förklara varför jag inte har några problem med att misstänka M för att vara delaktig i mordet.

M har troligen varit ett perfekt offer för J s manipulation. Men M har inte varit isolerad på det sätt som jag tror krävs för att hjärntvätta någon till den grad att personen inte avslöjar mordplaner, hjälper till att bära en död kropp, att ljuga i månader för dennes skuld. M har haft andra vänner enligt hennes föräldrar. Hon har gått i skolan, sjunger i ett band, tillgivna föräldrar och psykolog.

Hon har enligt M s mamma inte haft en friktionsfri relation till T. T hade enligt mamman uttryckt att M inte skulle få vara med i gänget. Oavsett sanningshalten i det så visar det iaf på att M inte var på god fot med T.

M har på egen hand tillsammans en en annan tjej gått och letat upp T för någon typ av konfrontation (minns inte exakt). T har uttryckt att hon var rädd för M.

Vi vet inte ens om M var med när J tände eld på T och systerns dörr. Telefondatan kunde varken bekräfta eller dementera. Och J svarade ingen kommentar när hon fick frågan om M var med. Var hon inte med så kanske hon hade varit det om hon inte hade blivit sjuk. Att hon bangade ur är hennes egna ord. Oavsett så visste hon om att T s liv var i fara och hon gjorde ingenting.

Men det jag reagerat mest på och ser som ett tecken på en djupare störning är henne beteende direkt efter mordet. Hon beter sig som om ingenting har hänt. Hon äter, spelar spel, skickar snaps och sover. Hennes föräldrar märker ingen skillnad på henne. Och den till synes totala avsaknad av ånger och ledsamhet under förhören är också anmärkningsvärd för en 18 åring som sitter oskyldigt anklagad för mord.
Citera
2023-04-18, 22:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tror att rätten imorgon kommer att komma fram till att det är orimligt att MH sov under de 50 minuter som de befann sig i lägenheten. Jag tror att de kommer bygga det resonemanget på följande omständigheter:

- aktivitet i hälsoapp - man kommer att anta att MH är bärare av sin egen telefon då ingen annan antytt något annat.
- toalettbesök enligt MH vid två tillfällen i nära anslutning till mordtillfället
- oljud i form av påringning på ytterdörren
- oljud i form av duns och sparkar i vägg
- troligtvis även ett tumult i nära anslutning där hon påstås ha sovit..

Tror att du har rätt i att dessa detaljer definitivt gör MHs sömnstory osannolik.
Man ska inte heller glömma den bestickande avsaknaden av motvärnsskador på JJ. Allt talar för att en tredje person helt enkelt måste hållit fast T - JJ kan inte både hållit fast och strypt utan att få egna skador efter Ts kamp.

I allt som MH har gjort, saker som hon erkänt :

från sökandet efter T på Nöjet, tummen upp sms, ensam med Ts kropp, trätt på plastpåsar, grabbat tag om benen och burit Ts kropp, åkt med och burit ut kroppen i skogen, lyst med telefonen, gömt kroppen, suttit i bilen med vetskap att JJ tänder eld på kroppen, kastat ut Ts nycklar, blivit hemkörd, suttit med JJ dagen därpå, ljugit för sina föräldrar, ljugit för polisen, ljugit i häktet.

- under alla ovanstående enskilda moment och händelser har MH faktiskt haft möjlighet att avbryta, att vägra delta, att ropa på hjälp, ringa och larma.

Men MH deltog i allt - utan att vägra, avbryta eller larma.

Hon berättade inte ens sanningen för förhörsledarna. En sanning som hon dock berättade för sin samsittande häktesvännina - medan hon fortsatte ljuga i alla förhör. Helt utan att ha minsta kontakt med JJ.

MH måste ha insett - när kroppen väl hittades och strypmordet avslöjades - att hon och JJ aldrig mer kommer kunna vara kompisar eller fortsätta som förut i Vetlanda.
MH måste också varit helt klar över att JJ aldrig mer kommer ha samma inflytande, eller ens någon framtida kontakt med MH.
MH hade absolut inte längre någon orsak att göra JJ till viljes eller på något sätt vara rädd för JJ - ändå fortsatte MH sina lögner i häktet i 1 1/2 månader efter att Ts kropp hittats.

Det är väldigt lång lid, väldigt många förhörstimmar som MH envetet och bestämt fortsatte ljuga.

Det är tveksamt om man verkligen skulle klarat av allt detta - och velat fortsätta ljuga? - om man själv var helt oskyldig till mordet.
Troligen inte. Framför allt inte om man samtidigt försöker visa upp en bild av en svag, rädd och lättstyrd person. Det går inte ihop.
Senast redigerad av coli 2023-04-18 kl. 23:00.
Citera
2023-04-18, 22:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom jag ser dom5-10 sparkljuden i väggen 2-3 min efter den höga dunsen som ett bevis för att T är vid medvetande och kämpar för sitt liv,

Hur kan det komma sig att tanken aldrig har slagit dig att Johanna hade just de där 2-3 minutrarna, från den höga dunsen tills sparkarna kommer, på sig att sätta sig över Tove och säkra Toves armar under sina ben och börja strypa henne?

Återigen så ser du bara det du vill se, och blundar för allt annat.
Citera
2023-04-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur kan det komma sig att tanken aldrig har slagit dig att Johanna hade just de där 2-3 minutrarna, från den höga dunsen tills sparkarna kommer, på sig att sätta sig över Tove och säkra Toves armar under sina ben och börja strypa henne?

Återigen så ser du bara det du vill se, och blundar för allt annat.

Kan du nämna ett enda fall där en gm strypt ett medvetet offer framifrån med sina händer utan att själv få några skador så posta det.

Eller en MMA fight där någon låser motståndarens armar med sina ben eller knän sittandes på bröst/mage längre än några sekunder.

Lycka till!
Citera
2023-04-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När min övertygelse är så stark att M var delaktig i mordet så faller allt övrigt också på plats..

Detta är s.k. confirmation bias. Att utifrån åklagarens tidigare uppfattning om målet enbart ser bevisning i den mån det styrker tesen. Det är i alla brottmål viktigt att försvaret lyfter detta så att inte rätten delar åklagarens tes utan ser bevisningen i sin enskilda form.
Citera
2023-04-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tror att rätten imorgon kommer att komma fram till att det är orimligt att MH sov under de 50 minuter som de befann sig i lägenheten. Jag tror att de kommer bygga det resonemanget på följande omständigheter:

- aktivitet i hälsoapp - man kommer att anta att MH är bärare av sin egen telefon då ingen annan antytt något annat.
- toalettbesök enligt MH vid två tillfällen i nära anslutning till mordtillfället
- oljud i form av påringning på ytterdörren
- oljud i form av duns och sparkar i vägg
- troligtvis även ett tumult i nära anslutning där hon påstås ha sovit.

Jag tror att rätten kommer se det som orimligt att hon sov så djupt mellan toalettbesöken att hon hade missat oljuden som oberoende granne vittnar om.

Det är också inte rimligt att hon ska ha fallit i djupsömn mellan varven på toaletten utan hade isåfall befunnit sig i den första ”insomningsfasen” alternativt den andra fasen ”lätt sömnfas/bassömn” vilket innefattar att man blir väckt av ljud som är på ca 45db och motsvarar lågmält prat. Hon har ca 20-25 minuter mellan varven på toaletten.

Om rätten konstaterar att MH inte sov, vilket utifrån ovan omständigheter borde anses vara helt orimligt så öppnar det upp frågan:

- Varför stannar MH kvar i lägenheten med en död kropp när JJ lämnar lägenheten utan att larma om hon nu inte deltagit?

- MHs tumme upp på JJs sms är helt iskallt när hon uppenbarligen sitter med en död kropp, då enligt ovan resonemang konstaterat att det är helt orimligt att hon sov.

- MHs försvar att hon är tvingad av JJ att bära TTs kropp till en avskild plats faller helt pladask. När JJ lämnar för avresa till mc har MH alla möjligheter att lämna lägenheten om hon nu kände sig hotad av JJ och inte ville delta i bortförandet av den avlidna.
Tror tjyven att Mh är medskyldig till mord . Lätt att säga att hon sov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in