2023-04-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Då mina vänner är vi framme vid målet (jag vet, de kommer naturligtvis överklagas till hovrätten, skulle inte förvåna mig om de även når HD eftersom de är ett unikt fall). Men de har varit en jävla resa, från när Tove försvann och man följde de slaviskt, till hon hittades och hoppet var ute, till väntan på fup, och efter man läst fup. En bergochdalbana känslomässigt, från ett gäng tårar till ren ilska. Nu hoppas man bara på att knyta ihop säcken så att Toves anhöriga får ett rättvist avslut. Och jag har ju redan skrivit vad jag tror de hela slutar. Johanna är klar, där är de inga konstigheter. Hade så klart hoppats på livstid, men man får väl vara nöjd med 18 år. Maja blir de mest spännande, där kan de gå lite hur som helst. De högsta hon kan åka på är runt 8-12år och då blir de medhjälp. De lägsta hon kan få är att hon är en fri kvinna innan dagen är slut, och då stannar de vid brott mot griftefriden. Jag hoppas på att hon får medhjälp, men tror de blir brott mot griftefriden fast "grovt", och då får hon runt 6år istället för 6 månader. De är mina gissningar, och man hoppas på så högt som möjligt.

Jag trodde domen skulle komma runt kl 11 som de brukar vara, men på radion snackar dom om i eftermiddag, är de kl 15 då eller?

Domen kommer kl 14:00!
Citera
2023-04-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violaa
Domen kommer kl 14:00!

Fan! riv av plåstret!
Citera
2023-04-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det finns ett häkte på Hinseberg, det är dit hon är flyttad.
Jo jag vet men nog fan är det ett märkligt sammanträffande

Jag tror det betyder något annars varför flytta henne ett dygn innan domen avkunnas.
Citera
2023-04-19, 08:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Men om en person har fått sänkt medvetandegrad, då? Motsäger inte dig nu. Men jag tänker(undrar) om T förlorat sitt medvetande till viss del, och sparkarna va den sista kraft som ”kom ut”, innan hon förlorade medvetandet helt, och J ströp ihjäl henne

Om T blivit kraftigt medvetandepåverkad av något slag mot huvudet skulle det synts vid obduktionen av hjärnan. Som kontusioner i hjärnvävnaden med efterföljande svullnad, ödem och mikrokärlskador.
Det fanns inget sådant enligt rättsläkaren.

Det var sannolikt en kamp i badrummet.
T hade många ytliga skador på kroppen, blåmärken etc.
Med beaktande av de 5-10 bensparksljuden i väggen 2-3 minuter efter första dunsarna, när T sannolikt fälldes till golvet, och avsaknad av fynd på medvetslöshet av trauma - har T sannolikt inte varit medvetslös eller kraftigt medvetande under hela strypförloppet.

Då borde rimligen T också försökt försvara sig med allt och försökt slingra sig loss.
Men det finns inte ett spår efter det på JJ som satt på T och ströp henne. Inte en enda motvärnsskada på JJ.

Den rimliga slutsatsen blir då att någon annan också måste hållit fast T. Hållit i Ts armar/händer - precis som JJ vittnar om att MH gjorde.
Senast redigerad av coli 2023-04-19 kl. 08:08.
Citera
2023-04-19, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En hämndens ängel som nu bestämmer sig för att gå fri från mord och samtidigt dra med sig den mörka själ som hade fräckheten att förråda henne - begäret efter att skada och förgöra stiger så återigen, däri finns ingen mättnad.

Men vis av tidigare misslyckade försök till skuldförskjutning, så lägger hon in M som en central figur i det avgörande slutet - utan M:s fasthållande, ingen strypning. Båda lika delaktiga i "olyckshändelsen."

Ja J är väldigt slug.
Citera
2023-04-19, 08:23
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja J är väldigt slug.

Känner inte henne men tycker hon verkar vara väldigt korkad. Däremot så verkar hon tro att hon är väldigt slug. Häktad två dygn efter att hon begått mord , tyder inte på att hon verkar vara särskilt slug !
Citera
2023-04-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Känner inte henne men tycker hon verkar vara väldigt korkad. Däremot så verkar hon tro att hon är väldigt slug. Häktad två dygn efter att hon begått mord , tyder inte på att hon verkar vara särskilt slug !

JJ är otroligt manipulativ, inställsam, svartsjuk, utstuderande, mycket våldsam som anser sig ha rätten att döda vem hon vill, hon gör det dessutom också och har försökt mörda exet samt TT innan hon fullbordade mordet- en mycket obehaglig och extremt allmänfarlig individ!!!
Citera
2023-04-19, 08:39
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Fan! riv av plåstret!

Haha! Din kommentar fick mig att skratta rakt ut 😁

Efter att ha spenderat merparten av mina kvällar senaste veckorna med att lyssna på lite olika rättegångar (bl.a. Arbogakvinnan, mordet på 25-årig kvinna i Notviken, mordet på Lena Wesström) är jag lite orolig inför rättens dom i Tove-fallet.
Främst av anledningen att det här är ett minst sagt udda och komplext brottsfall.
För mig personligen krävdes djupdykning i all den bevisning och de indicier som förundersökningen tagit fram för att få någorlunda grepp om tillvägagångssätt, möjligt motiv, MGM's delaktighet, med mera. Men de som dömer i tingsrätten har inte tillgång till FUP vid rättegång, såvida inte avvikelser (dvs vad som sagts vid tidigare förhör) åberopas. Nu var jag ej på plats vid rättegången, följde endast via livechattar, men har svårt att tänka mig att avvikelser inte åberopades av åklagare och/eller advokater. Men min oro är om det gjordes det tillräckligt många gånger under de få dygn som rättegången ägde rum.
Men oavsett om det gjordes eller inte så kan inte tingsrätten haft det enkelt att komma fram till vad JJ och MH ska dömas för och till.
Citera
2023-04-19, 08:40
Medlem
tror jj får livstid för mord o grovt gravfridsbrott och mh får 10 eller 14 år för medhjälp till mord o grovt gravfridsbrott
Citera
2023-04-19, 08:42
Medlem
Citat:
Då mina vänner är vi framme vid målet (jag vet, de kommer naturligtvis överklagas till hovrätten, skulle inte förvåna mig om de även når HD eftersom de är ett unikt fall). Men de har varit en jävla resa, från när Tove försvann och man följde de slaviskt, till hon hittades och hoppet var ute, till väntan på fup, och efter man läst fup. En bergochdalbana känslomässigt, från ett gäng tårar till ren ilska. Nu hoppas man bara på att knyta ihop säcken så att Toves anhöriga får ett rättvist avslut. Och jag har ju redan skrivit vad jag tror de hela slutar. Johanna är klar, där är de inga konstigheter. Hade så klart hoppats på livstid, men man får väl vara nöjd med 18 år. Maja blir de mest spännande, där kan de gå lite hur som helst. De högsta hon kan åka på är runt 8-12år och då blir de medhjälp. De lägsta hon kan få är att hon är en fri kvinna innan dagen är slut, och då stannar de vid brott mot griftefriden. Jag hoppas på att hon får medhjälp, men tror de blir brott mot griftefriden fast "grovt", och då får hon runt 6år istället för 6 månader. De är mina gissningar, och man hoppas på så högt som möjligt.

Jag trodde domen skulle komma runt kl 11 som de brukar vara, men på radion snackar dom om i eftermiddag, är de kl 15 då eller?
Ja det här har varit en jävla resa
Nu får vi ändå hoppas på livstid för J
Och vad det blir för M är svårt att gissa, kan bli vad som
men jag hoppas på att det blir 18 år för henne
Allt annat är fel mot T anhöriga
Citera
2023-04-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Längesedan jag grottade mig i kriminalfall och jag har inte följt detta fall måste jag erkänna. Men får jag komma med en gissning så blir det inte full pott på detta. Alltså inte livstid för den ena och inte för mord för den andra.

Time will tell!

Det som jag tycker är intressant är varför vissa mord uppmärksammas som detta och inte andra. Visst ovanliga GM men det är denna förväntan om hårda domar som fascinerar mig då andra slipper undan med ungdomsfängelse några år efter att ha avrättat någon ute på gatan mitt på ljusa dagen.
Jag tror inte heller på de kommer dömas till hårdaste straffen, alltså livstid som åklagaren yrkade. Tror JJ får 16 år för mord och MH kanske medhjälp till mord men inte lika långt straff (båda döms för gravfridsbrott, JJ för grovt gravfridsbrott pga hon brände kroppen inte bara samma natt utan åkte tillbaka och brände kroppen igen). Angående MH är jag dock lite tveksam, känns som hon kan hamna mellan allt från 2 år till 14-16 men det är otydligt huruvida hon har varit med inne på badrummet och finns inga direkta bevis på att hon hade agg eller hat gentemot Tove (Toves tvillingsyster sa själv under rättegången det aldrig varit någon osämja mellan dem och MH), medan JJ har mycket i bagaget som pekar på hat som funnits länge inklusive försök till mordbrand hos Toves familj.
Citera
2023-04-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
tror jj får livstid för mord o grovt gravfridsbrott och mh får 10 eller 14 år för medhjälp till mord o grovt gravfridsbrott
Vi får hoppas att det inte blir mindre än så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in