2023-04-17, 22:47
Medlem
colis avatar
Av ”Grevens” sammanfattning på sid 1 i tråden framgår: (återigen tack ”Greven”)

Den 10 januari 2023:

JJ:s advokat uttalar sig:
- JJ erkänner brott mot gravfriden och att hon misshandlat Tove, men inte haft uppsåt att döda.
- JJ nekar till mord

MH:s advokat uttalar sig:
- MH bestred innan förhandlingen omhäktningen och ville få frågan om omhäktning prövad
- MH omhäktas, på sannolika skäl misstänkt för mord och gravfridsbrott
- MH fortsätter att neka till brott

Frågan är vad nekar till brott avser för MH? Nekade MH då fortfarande till att ha dumpat kroppen/gravfridsbrottet?
Senast redigerad av coli 2023-04-17 kl. 22:49.
Citera
2023-04-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Av ”Grevens sammanfattning på sid 1 i tråden framgår:

Den 10 januari 2023:

[uu]JJ:s advokat uttalar sig:[/u]
- JJ erkänner brott mot gravfriden och att hon misshandlat Tove, men inte haft uppsåt att döda.
- JJ nekar till mord

MH:s advokat uttalar sig:
- MH bestred innan förhandlingen omhäktningen och ville få frågan om omhäktning prövad
- MH omhäktas, på sannolika skäl misstänkt för mord och gravfridsbrott
- MH fortsätter att neka till brott

Frågan är vad nekar till brott avser för MH? Nekade MH då fortfarande till att ha dumpat kroppen/gravfridsbrottet?

Utan att ha korrekt svar på frågan så kanske advokaten ville driva det som ett nekande till följd av att hon gjorde det under tvång från JJ?
Citera
2023-04-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att Johanna var snabbt ute är det ingen som förnekat. Frågan är hur du förklarar att det inte tog mer än två minuter från det att Tove sparkade i väggen till Johanna dök upp hos grannen, med tanke på att hon då också skall ha hunnit döda Tove, och därefter bryr hon sig inte alls om att en alldeles nydödad Tove, som hon efter så kort tid knappast kan ha hunnit säkerställa är död, bara struntar i att Tove ligger där på golvet, och åker till McDonalds. Nä du, det förstår alla med minsta gnutta livserfarenhet att så kan det inte ha gått till.

Om det är någon som skall lägga av, sluta provocera och skaffa sig lite livserfarenhet, så är det du.

Citat:

Men oavsett vad andra bevis talar för eller emot, så måste tidsaspekten kring sparkarna, Johannas närvaro i trapphuset och tiden det tar att kväva någon, gå att få ihop, och det ser inte jag att det gör. Därtill skall det vara ett någorlunda rimligt agerande från Johannas sida, och att hon skulle springa ut i trapphuset och åka till McDonalds direkt efter att hon strypt Tove under så kort tid som det i så fall måste vara frågan om, det verkar också helt orimligt.

Citat:
Vad jag sagt är att tidslinjen inte håller. Det är trevligt att du till sist i alla fall medger det. Men jag måste säga att jag är förvånad att du då istället menar att det är Maja som har mördat Tove, och inte Johanna. Jag trodde faktiskt att du skulle vara lite mer klarsynt än så, det måste jag säga.

Här.
Citera
2023-04-17, 22:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Utan att ha korrekt svar på frågan så kanske advokaten ville driva det som ett nekande till följd av att hon gjorde det under tvång från JJ?

Så kan det ju naturligtvis vara.
Citera
2023-04-17, 23:00
Avslutad
Citat:
Ja, men det hade nog blivit för många ”missuppfattningar” om MH hade ett helt annat händelseförlopp gentemot JJ för att JJ skulle fortsätta ha trovärdighet kvar.

Sen JJ fick Clea som advokat så har nog Clea instruerat henne att trovärdighet är A och O och med sin trovärdighet skruva lite på historien för att passa en lägre brottsmisstanke. Detta är ju exakt vad JJ gjort.

Men jag tror likt du, att MH är skyldig så jag behöver inte motbevisas i just det avseendet.

Det är därför Colis resonemang kring varför hon skulle placera MH i en sådan situation om så verkligen inte var fallet. Clea och JJ har gått igenom utsagan innan förhöret och om inte JJ fattade det själv hade Clea upplyst henne om att det ställer JJ i en mycket sämre dager att placera MH där om JJ vill få det till misshandel.
Fast nu har ju JJ och MH helt olika berättelser om mordet... Så vad har JJ uppnått för trovärdighet?

Säg att MH verkligen hade sovit och JJ hade berättat för henne i efterhand om vad som hänt i badrummet. Då måste ju JJ ha vetat att MH skulle berätta för polisen att hon sov, och då måste JJ ha vetat om från början att deras historia skulle skilja sig åt på den punkten. Om hon ändå skulle ljuga in MH i berättelsen kunde hon ju ge henne en större roll...?
Citera
2023-04-17, 23:05
Medlem
Jofs avatar
Här saknas det i alla fall inte engagemang från alla inblandade.
Till skillnad från saneringsmorden 😡.
Och de misstänkte pratar också. Tacksamt.
Citera
2023-04-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast nu har ju JJ och MH helt olika berättelser om mordet... Så vad har JJ uppnått för trovärdighet?

Säg att MH verkligen hade sovit och JJ hade berättat för henne i efterhand om vad som hänt i badrummet. Då måste ju JJ ha vetat att MH skulle berätta för polisen att hon sov, och då måste JJ ha vetat om från början att deras historia skulle skilja sig åt på den punkten. Om hon ändå skulle ljuga in MH i berättelsen kunde hon ju ge henne en större roll...?

Ja, men i ditt potentiella scenario om MH verkligen sov igenom mordet hade ju MH inte haft några incitament att tala om att något annat skett än att hon sov? Sorry om jag missförstår dig.

Men håller med om att om hon kunde gett MH en större roll om syftet nu var att hämnas, vilket vissa lyfter som en anledning till att JJ drar in MH.

JJ skruvar ju på sin egen historia för att hamna så nära ett misshandelsåtal som möjligt, med avseende på det som händer minuterna innan mordet och minuterna efter. Om hon verkligen ville hämnas och själv bara bli åtalad för misshandel kunde hon likagärna placerat MHs händer på JJs hals.

Men hon gör ju inte det, därför förefaller det mindre troligt att det skulle vara en lögn av hämnd-skäl.

För känner vi JJ rätt, så hade hon slagit på stora trumman.
Citera
2023-04-17, 23:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja just det - och jag tror själv att tt mördades tidigare och att grannen har tagit fel på 15-20 minuter gällande dunsarna.
Men i praktiken spelar det kanske inte så stor roll, mordet är glasklart.

Däremot är inte MHs roll särskilt glasklar..... har tidigare trott att hon inte deltog, men har ändrat åsikt. Mycket pga att JJ inte hade försvarsskador öht. Hon måste ha haft hjälp.

Ja, jag tycker att det finns en hel del som tyder på att mordet skedde tidigare. Det är ju vad Johanna säger själv också. Hon pratar också om att det gått ganska lång tid utan att Tove rört på sig, och att hon yrar omkring i lägenheten osv innan hon klär på sig och går ut i trapphuset och stöter på grannen. Det som Johanna berättar i det skedet dels om hur Tove legat orörlig en längre stund och dels om hur hon börjar "yra runt" låter ganska trovärdigt för en ung tjej som oplanerat strypmördat en f.d. kompis i sin egen lägenheten. Till att börja med tar det nog en ganska bra stund att komma till insikt med att hon faktiskt har dödat Tove. Det är knappast, som en del i tråden verkar tro, så att hon kallblodigt bara stryper Tove på kortast möjliga tid och så fort det är klart ställer sig upp och tänker - Fint, nu är det klart, nu måste jag gå och prata med grannen. Det är nog snarare. Vad har jag gjort, ska hon vakna, andas hon, är hon död. Och det tar nog en stund innan det sjunker in att Tove kommer inte att vakna, hon kommer inte att röra på sig. Hon är död.

Två tre minuter från att Tove är vid medvetande och försöker sparka sig fri tills Johanna är klar med mordet och går ut i trapphuset. Inte en chans i världen.

Jag börjar också tro att det faktum att hon springer på grannen i trapphuset är en slump. Frågan är om Johanna överhuvudtaget hört att det ringt på dörren. Hon nämner inget om det i förhören inledningsvis. Och hon säger inte att det var för att det ringt på dörren som hon gick ut. Hon kan mycket väl ha varit så upptagen med sitt, att hon inte hört att det ringt på dörren. (Sedan kan man alltid fundera på om grannen verkligen ringde på dörren. Lahajn kanske var för feg. Han kanske gick upp, inte hört något alls, var rädd, och gick ner igen. Det är ingen barnlek för en tonåring att gå och ringa på hos någon mitt i natten. Samtidigt vill han inte erkänna att han inte vågade ringa på dörren, för det var ju det hans pappa sagt åt honom att göra. Och varför gick inte pappan och ringde på dörren, kan man undra. Var han fegare än sin son? Här finns också en intressant motsägelse. Pappan säger att de hörde en duns. Inget mer. Sonen säger sparkar i väggen när han stod utanför. Pappan stod rakt under och hörde ingenting av det. I ett lyhört hus där man hör när folk går vanligt på golvet ovanför. Ja, det finns en hel del att fundera kring när det här pusslet skall läggas.

Kruxet med Maja är att Johanna flera gånger ändrar sin berättelse kring Maja, att hon återkommande nämner att hon inte vet vad Maja är eller gör, att hon talar om endast sig själv och Tove. Jag får känslan att Johanna lägger till Maja i sin berättelse när hon utvecklar den, och det där är något som dessutom induceras av polisen på ett smått otäckt sätt i förhöret. Jag rörde vid det i ett inlägg tidigare. Polisen agerade på ett liknande vis när de förhörde pappan, där de förvrängde det pappan sade och sedan ställde ledande frågor. Pappan följde dock aldrig de ledande frågorna utan vidhöll sin version. Det är intressant att även Johanna när hon återger förloppet i förhöret som jag citerat del av nedan, också återger det som pappan sa, att det var en duns som de hört och ifrågasatt.

Ur FUP:
Citat:
Det hade gått ganska lång tid och hon hade inte rört på sig så jag insåg
någonstans att jag måste få ut henne liksom och flytta och, eh, tanken började gro att vi
måste flytta henne och gömma henne liksom någonstans där ingen kunde liksom hitta
henne för ingen skulle verkligen fatta det var inte meningen liksom och då var skadan
redan skedd liksom. Så att jag, ja jag yrar omkring i lägenheten och vet liksom inte.
Jag kan inte tänka en riktig tanke men på något sätt tar jag på mig jacka och jag tar på
mig liksom att par badtofflor också och plockar med Toves mobil och nycklar och tänkte
att jag visste inte riktigt vad jag skulle göra liksom, göra av det men jag tänkte att jag
skulle gå ner och cykla bort Toves cykel då så att den inte liksom var kvar.
Men när jag går ner i trapphuset så står min granne i sin lägenhet och har dörren öppen och då
undrar han ju vad det är som har hänt och då berättar jag att, eller han säger att han vaknade
då av den där dunsen då och då säger jag att det är min kompis och då menade jag Maja hade
trillat i golvet för hon mådde dåligt och då så där och att jag skulle köra till Mc Donald´s och
köpa mat och då erbjöd han sig att köra mig
Citera
2023-04-17, 23:27
Medlem
colis avatar
Varför uppgav egentligen JJ att hennes mamma skulle köra till McD när JJ mötte grannen?

JJ var ju enligt uppgift nykter, hon drack inte.
Hon hade ju lätt kunnat säga till grannen att hon var helt nykter och själv skulle köra och köpa burgare och var på väg ut för att hämta sin egen rosa bil. Den hon sedan hämtade för att köra fram och baxa in Ts kropp i.

Varför drog hon till med den osannolika historien om att hennes mamma skulle ta sin bil vid klockan tre på natten och komma förbi för att köra JJ till McD och sedan hem igen? För att köpa en liten hamburgare till en kompis som var hungrig??

Eller förklarade JJ dunsarna, sparkarna och att de inte öppnade dörren med att de alla varit ute och festat och druckit? Då kunde hon ju inte gärna också säga att hon skulle köra med sin bil.

T bodde med sin sambo bara 200 m från McD. Var det därför JJ tog med sig Ts mobil, för att efterlikna ”Ts hemfärd”?
Men varför åkte JJ då dit med sin egen mobil? Och gick extra ur bilen för att hälsa på kompisar på McD? Eller tänkte hon berätta att de alla varit på McD?
Men varför då åka med grannen och inte ta sin egen bil och låtsas att Ts åkte med??
Citera
2023-04-17, 23:38
Avslutad
Citat:
Ja, men i ditt potentiella scenario om MH verkligen sov igenom mordet hade ju MH inte haft några incitament att tala om att något annat skett än att hon sov? Sorry om jag missförstår dig.

Men håller med om att om hon kunde gett MH en större roll om syftet nu var att hämnas, vilket vissa lyfter som en anledning till att JJ drar in MH.

JJ skruvar ju på sin egen historia för att hamna så nära ett misshandelsåtal som möjligt, med avseende på det som händer minuterna innan mordet och minuterna efter. Om hon verkligen ville hämnas och själv bara bli åtalad för misshandel kunde hon likagärna placerat MHs händer på JJs hals.

Men hon gör ju inte det, därför förefaller det mindre troligt att det skulle vara en lögn av hämnd-skäl.

För känner vi JJ rätt, så hade hon slagit på stora trumman.
Ja var det hämnd hon ville ha så känns det lite futtigt att bara säga att Maja tog bort Toves händer från Johannas hals och höll i dem. Då hade hon kunnat gett Maja en mycket större roll i mordet. Det hade varit ord mot ord, men det är det ju nu också.
Citera
2023-04-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Som fd läkarstudent så tycker jag att det är konstigt att hon blandade anti-depp och alkohol. Hon borde ha vetat bättre.
Jag känner till flera som äter anti-depp och det har aldrig varit problem för dem art dricka alkohol
Citera
2023-04-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Snygg argumentation!
Efter mordet
Erkänner för medfången att Tove blivit strypt och bränd trots uppgiften inte kommit ut ännu
Men J berättade väl för M i bilen dagen efter att hon hade strypt T, enligt M?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in