2023-04-18, 20:10
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Ordet "cuck" används fel här. Såå fel.
Mja, man skulle kanske helre ha jämfört fackförbundet med en vänsterprasslare
2023-04-18, 20:14
Medlem
Vilket värdelöst fackförbund lokförarna har. Värdelös MP-politiker som uttalar sig också.

Jag stöttar lokförarna eftersom jag har erfarenhet av hur viktiga tågvärdarna är för vår (resenärenas) trygghet men också hur viktiga de är när det händer sjukdoms- och olycksfall på tåget eller när tåget kört på något på spåret.

Lokförarna måste vara helt trygga i sin roll och kunna koncentrera sig på sin huvuduppgift. Då behövs tågvärdarna. Det är redan lokförarbrist i hela landet, men nu ska arbetsgivarna fucka ännu mera istället för att bara ha kvar tågvärdarna som alla som sköter den faktiska driften vill (det är också de som har bäst erfarenhet och kunskap om vad som behövs för att de ska göra ett bra och säkert jobb) - och säkert majoriteten av resenärerna också.
2023-04-18, 20:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Starta en egen tråd om strejker.
Här diskuterar vi en vild strejk.
Precis min poäng. Långt ifrån alla strejker är fackligt organiserade.
2023-04-18, 20:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jag tror att dina erfarenheter kommer från helt andra brancher än järnvägen. Lokförarna har utbildats för att sätta säkerheten främst och är skyldiga att upprättahålla säkerheten och följa järnvägens regelverk oavsett vad deras chefer vill.

En förare är t.ex skyldig att ta sig själv ur tjänst om han känner att han inte är i skick för att köra. Det spelar då ingen roll om ledningen anser att föraren ska köra.

Om någonting är fel med ett fordon så är föraren skyldig att ta det ur trafik, det gäller även om hans chef skriker i telefonen att tåget måste gå.

Det finns en säkerhetskultur och ett regelverk på järnvägen som står över företagens vinstvilja och som alla järnvägsanställda är utbildade i och drillade till att följa.
Du har rätt jag är inte i branchen.

Men menar du att en lokförare har ”rätt” att ”överpröva” ledningens beslut?

Låter inte riktigt riktigt. Att det personliga anvaret är på en sån nivå är de är ansvariga oavsett. En sorts grundlag som lokförare måste följa och som ingen kan rubba.

Tyvärr, jag köper inte detta. Lokförarnas fack, Seko, hade inget att säga förutom att de förkastade de vilt strejkande lokförarna.
2023-04-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Någonstans så kan jag väl tycks att lokförarna har visst fog för sina krav iaf fram tills AI kan implementeras i Stockholm.

Men de fattar nog inte hur det hör påverkar andra "arbetare" frugan fick en kraftig reprimand pga kunde inte ta sig till sitt konsultjobb i tid och där fanns ingen förståelse för lokföraren kan jag säga.

Får bli taxi resten av veckan.

Det är inte lokförarnas fel, det är hennes puckade chefs fel som ger en reprimand för det, och för att hon inte har ett annat färdmedel.
2023-04-18, 20:24
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Tyvärr, jag köper inte detta. Lokförarnas fack, Seko, hade inget att säga förutom att de förkastade de vilt strejkande lokförarna.

Av den enkla anledning att allt annat hade varit ett avtalsbrott från deras sida, och då snackar vi inte ett par tusen per strejkdeltagare utan betydligt värre påföljder.
2023-04-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du har rätt jag är inte i branchen.

Men menar du att en lokförare har ”rätt” att ”överpröva” ledningens beslut?

Låter inte riktigt riktigt. Att det personliga anvaret är på en sån nivå är de är ansvariga oavsett. En sorts grundlag som lokförare måste följa och som ingen kan rubba.

Det är i alla fall så det är. En lokförare har inte bara rätt att ifrågasätta ett beslut som bryter mot regelverket, det är förarens skyldighet.

Nu säger jag inte att tågvärdarnas avskaffande är ett brott mot regelverket utan jag försöker bara förklara varför förarna reagerar så kraftigt mot beslutet. Det är för att de upplever att SL och MTR försöker kringgå säkerheten för att spara pengar.

Reaktionen är jämförbar med hur du själv hade reagerat om din chef bad dig att göra någonting olagligt för att företaget skulle ro hem en bra affär.
2023-04-18, 20:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Av den enkla anledning att allt annat hade varit ett avtalsbrott från deras sida, och då snackar vi inte ett par tusen per strejkdeltagare utan betydligt värre påföljder.
Tyvärr jag köper inte detta. Att facket skulle hålka mun om en helt galen idé utan bara lokförarna själva behövde ta tag i saken.

Skulle kunna vara så.

Men den enklare förklaringen är att alla i ledningen och ansvariga politiker vet vad som behövs göras.

Okej, det finns motvallskärringar nere på golvet som kommer att opponera sig.

Så nu är vi här. Motvallskärringarna protesterar som ingen egentligen står för. Som sopgubbarnas strejk i Stockholm. Ett gäng obstinata kärringar som ville vara viktiga. Ingen känsla för vad chefer eller allmänhet önkade. Bara deras egen position. Att vara oumbärliga.

Återigen. Denna strejk rör kärringar och primadonnor som vill ha kontroll och vara oumbärliga istället för att känna sin viktighet i att se till att miljoner av stockholmare kommer till och från sina arbeten.

Dessa lokförare är en skam för Stockholm och Sverige.
2023-04-18, 20:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är i alla fall så det är. En lokförare har inte bara rätt att ifrågasätta ett beslut som bryter mot regelverket, det är förarens skyldighet.

Nu säger jag inte att tågvärdarnas avskaffande är ett brott mot regelverket utan jag försöker bara förklara varför förarna reagerar så kraftigt mot beslutet. Det är för att de upplever att SL och MTR försöker kringgå säkerheten för att spara pengar.

Reaktionen är jämförbar med hur du själv hade reagerat om din chef bad dig att göra någonting olagligt för att företaget skulle ro hem en bra affär.
Pendeltågslokförarna är primadonnor. De har ingen känsla och insikt i det viktiga kall deras arbete innebär.

Därför borde de sparkas och ersättas med personer som är lojala med MTR, med Stockholm, och med Sverige.
2023-04-18, 20:45
Medlem
Varför är det så många svagbegåvade personer inte fattar att det är brist på lokförare och att en utbildning tar typ ett år.
2023-04-18, 20:45
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kamerasystemet gör resandet mindre tryggt av flera orsaker, nämner här några:

-Tågvärden kan under färd övervaka vagnarnas interna kameror för att upptäcka brott och andra avvikelser, det kan inte lokföraren.

-Tågvärden kan direkt ge HLR om det upptäcks någon som blir sjuk ombord.

-Tågvärden tar direkt över ombordansvaret och de nödåtgärder som behöver tas om lokföraren blir indisponibel av sjukdom, olycka mm.

-Tågvärden övervakar tågets dörrar och fortsätter informera resenärer för att minska risken för spontanevakuering från resenärernas sida vid tillfällen då lokföraren måste lämna hytten för att kontrollera olika saker på tågets utsida, t.ex. tjuvbroms eller varmgång.

-Tågvärden ser bättre vid avgångsproceduren att ingen blir klämd eller att barn åtskiljs från sina föräldrar om någon av dessa hunnit ombord men inte de andra.

-Vid långt multipelkopplat tågsätt sitter tågvärden i bakre enheten och kan då direkt hjälpa resenärerna där i och lokföraren kan hjälpa de som är i den första enheten, är mycket viktigt vid nedriven kontaktledning eller om man tappar kommunikationen med bakre enhet så att lokföraren inte kan göra utrop i denna vid olycka.

Finns hur många orsaker till som gör att tågvärden behövs kvar i tåget och i hytt med säkerhetstjänst. Dessa kameror är ett skämt och ger dåliga bilder som är små som bildytan av en första generationens iPhone ungefär, dvs inte lätt att på ett säkert sätt göra en säker avgångspeocedur.

Kan du ge ETT ENDA EXEMPEL där något av OVANSTÅENDE har inträffat i verkligheten ?
Rena fantasier och hopplösa försök att rädda en yrkesgrupp som har mycket lågt existensberättigande..........
Tunnelbana och tvärbana = Dubbelbemannnade
vem skall annars ge HLR ?
Om vi skulle köra ditt race så skulle alla bussar vara dubbelbemannade, just in case
inte med en busschaufför utan en bussvärd för vem skall se till att igen blir klämd i bakre dörr
chauffören ser ju bara utsidan med backspegeln
Alla lastbilar skulle vara dubbelbemannade, utifall att ! Alltid bra att vara två !

På vanliga SJ tåg så har man ju konduktörer med en arbetsuppgift, kolla biljetter,
tågvärdarna på pendeln är ju betalda medresenärer. och dom vet det.
2023-04-18, 20:50
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Varför är det så många svagbegåvade personer inte fattar att det är brist på lokförare och att en utbildning tar typ ett år.
Vem/vilka syftar du på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in