2023-04-18, 19:16
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och hur stor procent av alla strejker i världen är fackligt organiserade?
Starta en egen tråd om strejker.
Här diskuterar vi en vild strejk.
2023-04-18, 19:19
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du är ute och cyklar och det vet du.

Bussförare har väldigt mycket svårare arbetsmiljö och trafiksituation än någon spårförare.

Och om olyckan är framme vad bidrar då en tågvärd med?

Vilket är grunden till detta. Svar: inte ett piss.
Hahaha
Vem hanterar resenärer när lokföraren är avsvimmad eller i chock och evakuering ska ske?
Vem informerar resenärer om vad ska ske osv?
Vet du vad en kontaktledning är riven innebär?
Pajas
2023-04-18, 19:21
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Du är ute och cyklar och det vet du.

Bussförare har väldigt mycket svårare arbetsmiljö och trafiksituation än någon spårförare.

Och om olyckan är framme vad bidrar då en tågvärd med?

Vilket är grunden till detta. Svar: inte ett piss.
Har inte läst tråden, men är det inte Syndikalisterna (SAC) https://www.sac.se/ som vill kuppa bort LO som är i farten?

De syftar väl till att ta bort privata företag i transportsektorn?
2023-04-18, 19:22
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Jag har själv jobbat som både yrkeschaufför och kört 25m bil och släp i stadsmiljö samt som lokförare på olika typer av tåg. Det är du som inte har en aning om vad du pratar om.
Jag respekterar dig och din erfarenhet. Och som parentes tycker jag alla som gör sitt jobb är duktiga och förtjänar respekt. Ofta får man inte särskilt mycket respekt och beröm från chefer.

Men i detta fall köper jag inte pendeltågsförarnas sak. De är, som jag nämt förut i denna tråd, som de strejkande sopåkarna. De har ingen sak egentligen. De vill bara bråka.

Och därför har jag uttryckt mig hårt. Att de borde sparkas och stänmas och skickas i fängelse.

De är ett bekvämt patrask som ser sin bekvämlighet hotad. Det är allt det handlar om egentligen.

Därför borde dessa primadonnor straffas hårt.

Nu kommer de förstås inte bli straffade. Men de borde bli det.
2023-04-18, 19:24
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Hahaha
Vem hanterar resenärer när lokföraren är avsvimmad eller i chock och evakuering ska ske?

Pajas
Hahaha vem hanterar resenärer när busschaufören är avsvimmad eller i chock och evakuering ska ske?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-04-18 kl. 19:30.
2023-04-18, 19:42
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Hahaha vem hanterar resenärer när busschaufören är avsvimmad eller i chock och evakuering ska ske?
I det scenariot räcker det inte med en sketen tågvärd ändå
2023-04-18, 19:46
Medlem
EndGames avatar
Någonstans så kan jag väl tycks att lokförarna har visst fog för sina krav iaf fram tills AI kan implementeras i Stockholm.

Men de fattar nog inte hur det hör påverkar andra "arbetare" frugan fick en kraftig reprimand pga kunde inte ta sig till sitt konsultjobb i tid och där fanns ingen förståelse för lokföraren kan jag säga.

Får bli taxi resten av veckan.
2023-04-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Hahaha
Pajas

Hur gör man i Danmark som kör s-tog utan tågvärd? Eller i Köpenhamn Metro där inte ens förare finns?
Det finns en rad åtgärder som man kan göra för att säkerställa att tågtrafiken är säker för passagerarna och tågvärdar är så långt ned på listan att det inte ens finns med i regelverket för tågtrafik.

Det kommer säkert finnas personal på långdistanstågen i framtiden men väldigt få på pendeltåg och tunnelbanan. På sikt inga alls då tågen kommer bli självgående.
2023-04-18, 19:54
Medlem
fendadens avatar
Den egentliga frågan är väl varför deras fackförbund totalt cuckar sig och lägger sig platta för MTR istället för att ställa sig bakom strejken? Man kan ju undra vad fackförbunden finns till för utöver att sitta och "löneförhandla" en gång per år, för att sedan fika och föra plakatpolitik resten av året.
2023-04-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Den egentliga frågan är väl varför deras fackförbund totalt cuckar sig och lägger sig platta för MTR istället för att ställa sig bakom strejken? Man kan ju undra vad fackförbunden finns till för utöver att sitta och "löneförhandla" en gång per år, för att sedan fika och föra plakatpolitik resten av året.
Vad är billigast för arbetsgivarna? Ett fritt fackförbund eller ett köpt fackförbund? medlemmarna betalar oavsett
2023-04-18, 20:03
Medlem
Citat:
Det är du som har en ”märklig” iställning som inte kan gilla läget. Och efter ett par kontrollfrågor till ansvarig om din oro inte köper att detta är det som gäller när de svarar att de är medvetna.

Sådana som du är problemet. Att man inte kan acceptera att andra kan fatta beslut om ditt arbete. Att du är den enda som ”förstår” och alla andra är dumskallar.

Det är sådana som du som är problemet. Som inte kan förstå att chefer och ledning har en annan syn på saker som du i botten inte ser eller vill se.

Du äger inte problemet. Det är din chef hela vägen upp till högsta hönset som äger problemet. Som arbetstagare kan man påtala saker. Men sedan är det upp till cheferna att bestämna. När de bestämt är det bara att gilla läget även om man inte höll med.

Så gör man när man ser sig som en del i enorganisation som man tror på.

Vad lokförarna gör är ett tydligt avstånd från hela organisationen och ledningen. Det är därför jag tycker de ska sättas dit hårt och kanske sparkas.

De förstår inte sin plats och roll.

Jag tror att dina erfarenheter kommer från helt andra brancher än järnvägen. Lokförarna har utbildats för att sätta säkerheten främst och är skyldiga att upprättahålla säkerheten och följa järnvägens regelverk oavsett vad deras chefer vill.

En förare är t.ex skyldig att ta sig själv ur tjänst om han känner att han inte är i skick för att köra. Det spelar då ingen roll om ledningen anser att föraren ska köra.

Om någonting är fel med ett fordon så är föraren skyldig att ta det ur trafik, det gäller även om hans chef skriker i telefonen att tåget måste gå.

Det finns en säkerhetskultur och ett regelverk på järnvägen som står över företagens vinstvilja och som alla järnvägsanställda är utbildade i och drillade till att följa.
2023-04-18, 20:08
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Vad lokförarna gör är ett tydligt avstånd från hela organisationen och ledningen. Det är därför jag tycker de ska sättas dit hårt och kanske sparkas.

De förstår inte sin plats och roll.
Hade varit kul ifall de provade att gå den vägen. Säkert väldigt populärt bland väljarkåren också

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in