2023-04-18, 17:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
JJ är också ung och ostraffad. Tycker du att hon också ska få straffrabatt?
Det var henne jag åsyftade och jag nämnde inte min åsikt om någonderas kommande straff.
Citera
2023-04-18, 17:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Får hon komma hem till villan i Vetlanda i morgon?
Är hon välkommen tillbaka dit?
Är hon välkommen tillbaka till Pingstkyrkan?

Knappast.

Men om det visar sig att hon är oskyldig. Varför skulle hon då inte vara välkommen tillbaka?

Kyrkan om någon skall väl vända andra kinden till, förlåta, och ta hand som alla sina får.

Nej, jag tror nog snarare bara att det är så att de inte flyttade bägge samtidigt. De flyttar nog Maja om några dagar.
Citera
2023-04-18, 17:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Hon är nog inte välkommen till någon svensk stad... bland folket där...

Kyrkan? Ptja de välkomnar ju de mest vidriga människor som finns så vad skulle vara skillnaden på MH?
Citera
2023-04-18, 17:57
Avslutad
Citat:
Hon kommer aldrig kunna sätta sin fot i Vetlanda igen.
Citera
2023-04-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Är det verkligen så ?
Är det inte så att det mördande slaget, skottet eller annat som gör att mordoffer dör. Mer straffbart än att hålla fast invivid som dör ?
Hur visste MH att JJ skulle ta död på TT ?

Det är ju det här rätten har att fundera över. Om MH håller fast armarna på TT medan JJ stryper TT i flera minuter måste MH såklart vara införstådd med att TT kan avlida, och nånstans är det ju självklart då att hon kan fällas för mord.
Citera
2023-04-18, 17:59
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Maj* borde rimligen få minst ett år på anstalt då hon inte släpptes när TR. förhandlingen avslutades.

Men livstid blir det nog inte för sengångaren...
Citera
2023-04-18, 18:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Maj* borde rimligen få minst ett år på anstalt då hon inte släpptes när TR. förhandlingen avslutades.

Men livstid blir det nog inte för sengångaren...

Instämmer. Men om hon får just ett år, då är hon ute om ett par månader.
Citera
2023-04-18, 18:01
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Intressant tanke att de kunde fått ut mer om JJs och MHs häktningstid och förhör pågått längre.
Kan ju onekligen vara så.
Åklagaren tyckte nog att han hade nog på fötter för att åtala båda två för mord, men inte minst diskussionerna här visar att det finns en del frågetecken.

Man bestämde sig tydligen också för att inte alls förhöra JJ de första 18 dagarna. Man trodde att man skulle få bäst resultat med att börja med MH och sedan ställa JJ inför MHs berättelse.
Men det var tydligen en felbedömning - det gick ytterligare 1 1/2 månad innan någon av dem berättade något. Då hade man också börjat förhöra även JJ.
Därför tror jag att MH är lite lurig, hon gör intryck av att vara en annan person än hon egentligen är.

Ja JJ erkände ju först. Sen M.
M ljuger för att få mildare straff. Det är ju något de sagt hela tiden i förhör. Att bad hon säger påverkar hennes strafflängd.

De gjorde det båda två och ska dömas lika hårt anser jag.
Citera
2023-04-18, 18:05
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Imorgon kl 14 kommer domen.
Vad tror ni det blir?

Svårt med MH tycker jag. För mig är det tydligt att hon ljuger, men varför är svårare. Är det för att hon blivit tipsad av sin advokat att inget mer säga eller rätta ut, eller är det för att hon själv bara trasslat in det för sig.
På ett sätt får jag en känsla att hon faktiskt varit styrd av JJ och vågar bara inte ändra på storyn mer, för att verka trovärdig.
På ett annat sätt får jag känslan av att hon är ganska kall, tunn och likgiltig i sin beskrivning runt det hela.
För är hon oskyldig, så hade jag förväntat mig att hon skulle ha brutit samman och berättat tidigare vad som skett, samt vart Tove var. Men hon kanske antog/ blev lovad av JJ, att JJ skulle själv ta på sig skulden ifall de skulle åka dit och valde därför att hålla sig till den story de kommit överens om.
Är hon skyldig så är det nog inte lätt att styrka det, med de bevis som finns.

Hur som helst, så tror jag att det blir svårt att fälla MH för mord.

JJ = livstid
MH = 1 - 4 år
Citera
2023-04-18, 18:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Knappast.

Men om det visar sig att hon är oskyldig. Varför skulle hon då inte vara välkommen tillbaka?

Kyrkan om någon skall väl vända andra kinden till, förlåta, och ta hand som alla sina får.

Nej, jag tror nog snarare bara att det är så att de inte flyttade bägge samtidigt. De flyttar nog Maja om några dagar.

Oskyldig? Det kan inte finnas någon människa i Vetlanda som anser att MH är oskyldig oavsett vad domen blir.

Om hon uppriktigt ångrar sig så är hon nog välkommen till kyrkan men hon har väl inte visat några tecken på ånger? Skulle du vilja ha henne runt dina barn i kyrkan? Skulle du kunna lita på henne? Skulle du vilja ha henne som ett föredöme för de andra ungdomarna i kyrkan?
Citera
2023-04-18, 18:06
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon kommer aldrig kunna sätta sin fot i Vetlanda igen.

Med det anletet hon besitter och så känt detta fallet blivit så kommer hon inte kunna bo i någon svensk stad... utan att någon känner igen henne.
Citera
2023-04-18, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Med det anletet hon besitter och så känt detta fallet blivit så kommer hon inte kunna bo i någon svensk stad... utan att någon känner igen henne.
Förhoppningsvis får hon många år bakom galler. Om hon sen utvandrar så tror jag ingen saknar henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in