2023-04-18, 11:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag håller med dig i vartenda och och detta har jag poängterat i många inlägg. Ville bara poängtera att medhjälp inte är "helt ute ur matchen" enligt Rullman :-)

Medhjälp är absolut inte helt ute ur bilden. Särskilt inte i en tingsrätt, de kan hitta på lite vad som helst. Skulle inte förvåna mig om de tycker att medhjälp är en "lagom" dom för Maja. Vi får hoppas att domstolen tillsatt en erfaren och objektiv rätt som förstår bevisvärdering.
Citera
2023-04-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är förhör 9 november- 21 och de manglar Johanna med barren i sängen, de inköpta bensinflakorna och lakanet på Dollarstore, likadana som hittats på Tove, precis som plastsäckrna som ligger på bordet...googlingarna, koordinaterna...

Men det är faktiskt intressant att Johanna här säger att inte var det jag eller Tove, och att hon visade Tove runt i lgh, vilket är det som Maja också säger.

"Du och Tove var aldrig i det rummet?
Vi gick in i sovrummet jag visade henne runt i lägenheten. Så jag gick en sväng.
"

Visserligen är detta innan erkännndet, men varför skulle hon utesluta Maja här om Maja var runt på rundvandringen?

Jag tror ju inte att Maja var inne i badrummet vid "rundvandringen", utan detta är en lögn.

Jag tror att Tove blev inknuffad i badrummet, därför är Johanna bakom henne i dörröppningen. Tove säger då "vad f-n håller du på med?" Och försöker ta sig ut. Det är då Johanna fäller henne.

Och helt ärligt? Hur ofta tänker personer som inte är våldsamma, på att fälla någon?

Möjligen om man gått i någon kampsport, att man lärt sig sådana grepp. Det kanske Johanna har gjort?

Men jag tror just detta med att "fälla" någon när man känner sig förolämpad???

Jag har missat att det låg sopsäckar på bordet, men har som sagt bara läst det som andra har lagt upp här i tråden (från FUP). Förmodligen ingen som skrivit om det trots att det funnits frågor i tråden ang sopsäckar och var de kom ifrån.

Rummet/sovrummet är väl samma rum? I den lilla ettan kan jag förstå att MH inte hade någon anledning att följa med på en "rundvandring".

Min misstanke är att både JJ/MH stått utanför toa när TT gick in för att kissa innan hon tänkt cykla hem.
Kanske låg TT.s telefon i hallen och de försökte hinna läsa i den. Höll för dörren så inte TT kunde komma ut. TT lyckades få upp dörren lite och klämde handen, frågade vad håller ni på med.

JJ fick ett tag på TT och fällde henne till golvet, MH var med i bakgrunden och hjälpte sin betydelsefulla kompis när det började hetta till ordentligt.

OM nu MH skulle bli dömd till ett kortare straff och är ute om något år... hur ska hon botas så det inte kommer någon annan och "lurar" i henne något ännu värre? Jag ser henne som minst lika farlig som JJ, och att hon förmodligen även varit inblandad i detta mord.
Citera
2023-04-18, 11:45
Medlem
Citat:
För att döma någon för Mord, tillsammans och i samförstånd, krävs att man haft uppsåt att vederbörande skulle dö. Samt att ens agerande utgjort ett led i en gemensam brottsplan, vilket då handlar om att man solidariserat sig med gärningen, genom råd eller dåd (psykiskt eller fysiskt)

Gällande diskoteksbrands-domen så var ju det längesen så jag kommer inte riktigt ihåg allt. Men det jag kommer ihåg och det jag kunnat kontrollera i efterhand är hovrättsdomen - Och där fanns inte något sådant resonemang (kanske var i tingsrättsdomen då?)
För Hovrätten resonerade utifrån att de fyra mycket nära vännerna agerat i en enighet. Samtliga dessa fyra blev tillsammans nekade att komma in gratis, och samtliga uttryckte stark irritation över detta. Därefter har samtliga lämnat festlokalen ihop, för att sedan ta sig tillbaks in via en kulvert. Samtliga var med när den brandfarliga dunken hittades/togs med - Och därefter var samtliga med när branden anlades och lämnade sedan tillsammans platsen.

Vidare har gärningsmännen var för sig i förhör uttryckt att anledningen till att man återvänt och tagit sig in i kulverten var för att man ville släppa in folk på festen bakvägen via kulverten. Medans en annan har hävdat att man gjorde detta för att leta verktyg, för att göra inbrott på festen. Medans en annan säger att man tog sig tillbaks för att förstöra saker i byggnaden. Medans en fjärde säger att man tog sig tillbaks till in för "att starta brandlarmet". Trots alla dessa olika förklaringar har man varken kunnat hitta tecken på inbrottsförsök eller skadegörelse i aktuella utrymmen. Däremot startades ju en brand, vilket stämmer väl in på påståendet att försöka sätta igång brandlarmet.

Har det du säger påståtts i domen så kan jag tänka mig att detta handlat om att man ansett att dom agerat gemensamt och i samförstånd - och då viljat understryka att något avståndstagande eller frivilligt tillbakaträdande, så som att göra motstånd, slå larm eller ta sig därifrån - inte förelegat.

Tack för ett mycket utförligt och informativt svar!

Den som tände på, erkände att han tände på, så övrigas del i det hela var att befinna sig på platsen och i händelseförloppet.

Om man skulle dra denna parallellen mot TTs fall, skulle MH kunna åka dit på just alla dessa bitar du radar upp ovan t ex
Kom gemensamt
Lämnade gemensamt
Vänskapsband etc

Förutsatt att man bedömer MHs utsaga som orimlig sett till sömnen. Dvs att man inte behöver bevisa att hon haft en aktiv del vid gärningen (stryptaget mot TT).
Citera
2023-04-18, 11:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
5 388 sidor och du har uppenbarligen inte fattat nånting, varken om mordet eller om hur rättsväsendet fungerar. Läser du ens det som andra förklarar för dig, eller bestämde du dig så tidigt för hur mordet gick till/inte gick till att det är helt omöjligt att tänka om? Som t.ex. Heretic77 med beundransvärt tålamod ett flertal gånger har påpekat handlar det om att ta fram en logisk händelsekedja, inte att nödvändigtvis kunna beskriva eller motivera i detalj vad som hänt i exakt varje situation under exakt varje sekund av händelseförloppet.

Det var vad åklagaren gjorde mot SD i Hjärstafallet, som Nötis älskar att referera till. Där hade Nötis inga problem att förstå en logisk händelsekedja.

Problemet verkar istället vara att Nötis väljer ut någon som är "ond"; SD och JJ. Och sedan försvarar alla andras dåliga beteende och val och försöker bortförklara det med att de också är offer och hjärntvättade av "den onde". Personligt ansvar verkar inte vara något som Nötis tycker är viktigt. Bortförklaringar, ursäkter och undanflykter verkar vara viktigare.

Jag tror att det får Nötis att känna sig som en god människa som alltid ser det bästa i folk och försöker förstå. En fin egenskap kanske men väldigt tröttsam i en ABoK-tråd.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-18 kl. 11:51.
Citera
2023-04-18, 11:54
Medlem
snooper123s avatar
Imorgon kl 14 kommer domen.
Vad tror ni det blir?
Citera
2023-04-18, 12:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Tack för ett mycket utförligt och informativt svar!

Den som tände på, erkände att han tände på, så övrigas del i det hela var att befinna sig på platsen och i händelseförloppet.

Om man skulle dra denna parallellen mot TTs fall, skulle MH kunna åka dit på just alla dessa bitar du radar upp ovan t ex
Kom gemensamt
Lämnade gemensamt
Vänskapsband etc

Förutsatt att man bedömer MHs utsaga som orimlig sett till sömnen. Dvs att man inte behöver bevisa att hon haft en aktiv del vid gärningen (stryptaget mot TT).

Nej, man kan inte dra den parallellen.

Vid diskoteksbranden gick alla fyra in i kulverten med uppsåt att idka skadegörelse, alla hade samma uppsåt, exakt vem som begick vilken handling spelar då mindre roll. Det är grunden för medgärningsmannaskap.

Maja "kom gemensamt" till Johannas lägenhet inte med uppsåt att mörda, utan för att samtala och reda ut. Notera att även Tove "kom gemensamt" till Johannas lägenhet. Det gör inte henne skyldig till sitt eget mord.

Frågan är vad du menar med att Maja "lämnade gemensamt". Exakt vad lämnade Maja gemensamt? Att Maja gjort sig skyldig till gravfridsbrott är det nog ingen som förnekat. Men det är inte ens bevisat att Maja befann sig i rummet när Tove mördades, och var hon inte där så kan man med all rätta argumentera för att Maja varken "kom" eller "lämnade" gemensamt.

Vänskapsband etc har aldrig inneburit skuld och kommer heller aldrig göra det i ett rättssamhälle.

Om de fyra som fälldes för diskoteksbranden hade fler kompisar som kom gemensamt med dem till festen, och som lämnade med dem efteråt, skall de alltså då också fällas enligt dig, även om de inte befann sig i kulverten när branden anlades? De kom ju gemensamt, lämnade gemensamt och hade vänskapsband till de som anlade branden, alltså är de skyldiga enligt ditt resonemang.

Du får googla "Guilt by association".
Citera
2023-04-18, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, men ett erkännande om att de har dumpat kroppen, det är ju ett väldigt allvarligt erkännande! Tove har ju varit i lgh med dom två, och sedan dumpar de kroppen! Underförstått, att de ha med Toves död att göra ju.

Och i förhören innan har Johanna grillats av den vass förhörsledren Lennart, som är sylvass i sina obeservartioner och kommentarer i förhören.

Det är koordinater och det är inköp, lakan och bensinflaskor, granbarr och plastsäckar, Toves mobil som reser med Johanna och Johannas tafatta försök att lägga skulden på vännerna och Maja om sökningarna på hennes mobil, och frågetecken om vem som skulle ha tagit Johannas mobil för att åka från Johannas lägenhet till fyndplatsen för att sedan lämna tillbaka mobilen hos Johanna osv, osv.

Majas erkännande där, är ju väldigt, väldigt tung i den kistan så att säga. Klart att hon blir besviken på att Maja inte "lyder" hennes instruktioner om den gemensamma historien.

Johannas historik visar på ett starkt, mycket starkt behov av att hämnas på andra.

Ja, jag tror att Maja kan vara väldigt underkuvad Johanna och göra det Johanna ber henne om. Så när Johanna ber henne skicka bilderna från Göteborg, då gör hon det. Säkert ingår det i Johannas intruktioner att verka som vanligt dagen efter. Maja gör det som Johanna säger till henne att göra och säga.
Om hon har ett så starkt behov av att hämnas, varför lägger hon då inte mer skuld på Maja? Johanna hade kunnat påstå vad som helst, hon hade kunnat lagt hela ansvaret på Maja. Hon hade kunnat sagt att Maja fällde Tove, eller att det var Maja som ströp henne. Du kan ju inte påstå att Johanna har ett starkt behov av att hämnas, när hon tar på sig 95% av mordet själv.

Du påstår att Maja är helt underkuvad Johanna. Men hur går det ihop med att det är Maja som berättar om dumpningen,m? Mer underkuvad än så är hon inte. Det kan hon självständigt berätta om, eller hur?

Så varför skulle inte hennes berättelse om hur hon snappar med Johanna vara lika självständig? Det är Maja själv som berättar om morgonen efter mordet för polisen. Johanna är inte i rummet och påverkar. Maja väljer sina ord själv, precis som när hon berättar om dumpningen. Hon beskriver snappandet med Johanna 1 timme efter mordet i väldigt vardagliga, oberörda termer. Att skicka bilder på sina ansikten till varann är något man gör när man inte har nåt att annat att gör, när man har tråkigt. Detta beskriver hon att de gör 1 timme efter dumpningen, 2 timmar efter mordet. Stämningen är ”inget speciellt.”

Hon beskriver inte att hon är tvingad till nåt av Johanna, eller att Johanna tjatar om att hon ska hålla tyst, eller att hon ligger och gråter i sin säng. Hon beskriver att hon snappar ansiktsbilder och att hon spelar mobilspel.
Citera
2023-04-18, 12:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Imorgon kl 14 kommer domen.
Vad tror ni det blir?

Johanna blir fälld på samtliga punkter.

För Majas del är det lite av ett lotteri vad tingsrätten hittar på. Men min uppfattning är att den dom mot Maja som vinner laga kraft inte fäller henne för delaktighet i mordet, men däremot för griftefridsbrott, och det ligger nog i farans riktning att det blir grovt, även om det kan diskuteras givet hennes något begränsade delaktighet och att det inte var hon som var drivande. Här skulle man faktiskt kunna resonera kring att hon mer varit medhjälpande än gärningsman. Men jag tror som sagt att hon fälls för medgärningsmannaskap i den delen, och eventuellt till och med grovt då syftet varit att dölja mord.

Återigen en klen insats av Majas försvarare.
Citera
2023-04-18, 12:20
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ingen orimlig tanke. Om jag minns rätt så blev Majas mobil kvar i lägenheten när de åkte för att dumpa Toves kropp. Maja hade uppenbarligen inte mobilen på sig och inte heller så himla bra koll på den. Det kan ju bero på att Johanna tagit den och flyttat på den, och det kan ha skett av misstag i stundens hetta.

Kanske bara behövde en ficklampemobil för att flytta cykeln ock tog mayas i farten.

Att hon har med sig en mobil vid första grannträff står 100 procent klart. Frågan är vems? Varför ta med plånbok, och körkort när du ändå (vid det tillfället) inte ska flytta nån kropp. Hon ska flytta cykeln, eventuellt köra upp bilen några meter. Då struntar hon i körkortet.
Citera
2023-04-18, 12:22
Avslutad
Citat:
För att döma någon för Mord, tillsammans och i samförstånd, krävs att man haft uppsåt att vederbörande skulle dö. Samt att ens agerande utgjort ett led i en gemensam brottsplan, vilket då handlar om att man solidariserat sig med gärningen, genom råd eller dåd (psykiskt eller fysiskt)

Gällande diskoteksbrands-domen så var ju det längesen så jag kommer inte riktigt ihåg allt. Men det jag kommer ihåg och det jag kunnat kontrollera i efterhand är hovrättsdomen - Och där fanns inte något sådant resonemang (kanske var i tingsrättsdomen då?)
För Hovrätten resonerade utifrån att de fyra mycket nära vännerna agerat i en enighet. Samtliga dessa fyra blev tillsammans nekade att komma in gratis, och samtliga uttryckte stark irritation över detta. Därefter har samtliga lämnat festlokalen ihop, för att sedan ta sig tillbaks in via en kulvert. Samtliga var med när den brandfarliga dunken hittades/togs med - Och därefter var samtliga med när branden anlades och lämnade sedan tillsammans platsen.

Vidare har gärningsmännen var för sig i förhör uttryckt att anledningen till att man återvänt och tagit sig in i kulverten var för att man ville släppa in folk på festen bakvägen via kulverten. Medans en annan har hävdat att man gjorde detta för att leta verktyg, för att göra inbrott på festen. Medans en annan säger att man tog sig tillbaks för att förstöra saker i byggnaden. Medans en fjärde säger att man tog sig tillbaks till in för "att starta brandlarmet". Trots alla dessa olika förklaringar har man varken kunnat hitta tecken på inbrottsförsök eller skadegörelse i aktuella utrymmen. Däremot startades ju en brand, vilket stämmer väl in på påståendet att försöka sätta igång brandlarmet.

Har det du säger påståtts i domen så kan jag tänka mig att detta handlat om att man ansett att dom agerat gemensamt och i samförstånd - och då viljat understryka att något avståndstagande eller frivilligt tillbakaträdande, så som att göra motstånd, slå larm eller ta sig därifrån - inte förelegat.
Fast den ene GM kan väl ha avsiktsuppsåt och den andre likgiltighetsuppsåt? Dvs att den förste är ute efter att mörda och den andre märker vartåt det barkar och är likgiltig inför att effekterna av deras gemensamma våld kan utmynna i att offret dör.
Citera
2023-04-18, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Håller helt med. Maja har betett sig som en bortskämd skitunge alltigenom sedan hon blev anhållen, det borde också räknas in i bedömningen. Låt oss säga att hon på riktigt sov (vilket jag starkt betvivlar) så har hon ändå dragit den ena lögnen efter den andra. Hade hon varit oskyldig till mord så hade hon berättat vad som hänt, var Tove fanns osv. Det är helt oförlåtligt och oresonligt att hon lät Tove ligga död i skogen i över två veckor, och det är inte Majas förtjänst att Tove hittades ens. Hade polisen förlitat sig på Maja så hade Tove fortfarande legat där ute. Fy fan.

Ursäkta hackigt och virrigt inlägg, blir bara så upprörd när jag tänker på det.
Håller med, det är oerhört respektlöst mot anhöriga och mot Toves kvarlevor. Hon har förlängt plågan för anhöriga och fortsätter att göra det genom att inte tala sanning.
Citera
2023-04-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Vadå "alla som befinner sig på en plats"? När har jag sagt nåt sånt?

MH befinner sig inte "på en plats", hon befinner sig i samma enrumslägenhet där mordet begås, hon är vaken och hon pekas ut av den andra MGM. Därutöver hjälper hon till att transportera bort liket. Det är svårt att tänka sig ett fiktivt mord där det finns mindre utrymme för ett alternativt förlopp. "Problemet" för åklagaren här är i princip att han måste visa att bägge MGM har for avsikt att mörda TT. Att bägge varit delaktiga vill jag hävda är utom rimligt tvivel osv.

"Det som slår mig när jag läser detta är att det inte är självklart att det går att döma nån till mord om det finns två potentiella gärningsmän på platsen där mordet sker och det inte finns konkreta bindande bevis (typ övervakningskameror?)."

Syftar på den här invändningen. Den var generell om bevisbörderproblem då det finns flera potentiella gärningsmän. Jag håller med i det här specifika fallet om att M borde agerat annorlunda på många punkter och därför ska hållas ansvarig för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in