Läser lite kommentarer efter gårdagens vinst mot Leeds och ser flera, inklusive Liverpoolfans, som tycker 1-0 ska dömas bort eftersom TAA får den på armbågen och vinner boll på så vis.
Så här kan det låta:
Citat:
"Liverpollsupporter…solklar hands. Han har den förvisso intill kroppen men rörelsen han gör för att underlätta att få med sig bollen framåt är enkel att se. Hade den gått emot oss hade jag avlidit i en hjärninfarkt."
"Jag som Liverpoolsupporter kan ju bara konstatera att domarnivån är så otroligt dålig så jag tappar hoppet. Hade blivit galen om vi fick detta målet godkänt emot oss. Solklar hands, skandal. Hur kan det bli godkänt efter VAR-granskning?!? Vad är det som de inte ser?"
Blir rätt frustrerad. Så många som inte kan regelboken men som uttalar sig tvärsäkert.
Så här:
TAA gör sig inte större, arm i naturlig situation (även om armbågen är på väg ut). Boll söker hand, inte vice versa. Han hinner inte reagera. Som regelboken är skriven är det där inte hands, spela på.
Sen skaver det att han så uppenbart vinner fördel av att ha fått bollen studsad på armbågen. Hela närkampen vinns på det, och leder till kontringen som ger 1-0. Så jag förstår hur det "känns fel" att Liverpool får ett mål genom att vinna boll med armen.
Men som regeln är skriven är det inget snack. Ingen hands, spela på. Vilket Liverpool gjorde.
För något år sen var regeln så att bollen fick under inga omständigheter röra en hand/arm för offensiva laget i förspelet till ett mål. Detta togs bort pga de stora protesterna. Det blev absurda bortdömda mål, när domare hittade att bollen vid hörna tagit på en arm/hand någon gång sekunderna före den hamnade i nät och svartvitt dömde bort allt, hur oavsiktlig hands-beröringen än var.
https://theathletic.com/4222756/2021/03/05/accidental-handball-in-build-up-to-a-goal-no-longer-considered-an-offence/
Jag var glad att det plockades bort, eftersom varje gång bollen nuddat en arm i uppbyggnaden ofelbart dömdes bort. Även om arm-beröringen INTE var en hands, alls.
Som sagt, kan förstå irritationen eftersom det känns fel. Att Liverpool vinner stor fördel efter en beröring med armen. Men som regeln formulerad, ingen hands. Den som tycker det ska vara hands - formulera en regel som säger att det där är hands som inte leder till att all armberöring är hands?