2023-04-16, 22:56
Medlem
EnLitenFryss avatar
Besvärligt läge för Arsenal. Man slirar lite, medan City ser ut att ha toppat formen. Bortamötet på Etihad om 10 dagar blir en nagelbitare.

Fördel för Arsenal där är att man får två dagars mer vila än City och betydligt lättare match just före.

Arsenal möter Saints hemma på fredagen, medan City spelar borta mot Brighton på söndagen. Sen möts de i ligan på onsdagen den 26e.

I de här lägena känns rutin som extremt viktigt. Det här är standard för City, de har varit här förr. Medan Arsenals spelare vet att det är now or never. Sumpar de detta kan det dröja decennier innan man är här igen, ifall Chelsea/Liverpool/United gör en bra sommar och en stark säsong nästa år.

Arsenal har ändå ett par spelare som vunnit stora titlar (i andra klubbar dock): Partey har vunnit spanska ligan, Jesus och Zinchenko i City, Jorginho CL. Kanske kan hjälpa till mentalt.

Tjatar om det, men att City övht släppte Zinchenko och Jesus till Arsenal skvallrar hårt om Citys syn på både Arsenal och de här spelarna. Spelarna - "för dåliga för oss, vi kan få bättre". Arsenal: "inte ett hot varken nu eller på sikt". Och nu står vi här vid säsongs-avslutning och City jagar laget de inte såg som en utmanare.

För mig som LFC-fan är hoppet det sista som överger mig. Denna säsong går faktiskt att rädda lite , om man "bara" börjar vinna. Spelschemat ser inte alls oövervinnerligt ut:

Leeds (B)
Forest (H)
West Ham (B)
Spurs (H)
Fulham (H)
Brentford (H)
Leicester (B)
Villa (H)
Saints (B)

Kan Liverpool få igång ett momentum och ta full pott mot Leeds, Forest och Ham, kan man börja närma sig topp 4. Newcastle ser inte superstabila ut, det går att komma ikapp dem. Men då måste man ju göra sitt eget jobb. Andrahalvlek mot Arsenal skvallrar om att det kan gå, man har kapacitet till det.

Har fortfarande inte kommit över Gabriels uppenbara fasthållning på Salah i sista minuten på Anfield. Hur hela fotbollsvärlden är OK med den sortens fouls eftersom det är toppmöte, sista minuten och Salah lägger sig. "då kan man ju inte blåsa straff väl". Jo, om Gabriel håller fast Salah, ska det vara straff. Clear as day.
Citera
2023-04-16, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Tjatar om det, men att City övht släppte Zinchenko och Jesus till Arsenal skvallrar hårt om Citys syn på både Arsenal och de här spelarna. Spelarna - "för dåliga för oss, vi kan få bättre". Arsenal: "inte ett hot varken nu eller på sikt". Och nu står vi här vid säsongs-avslutning och City jagar laget de inte såg som en utmanare.

Du gillar verkligen att skriva det.

Men nu har City gått ut och sagt att de inte längre kommer att sälja fler spelare till Arsenal.

Spelarnas vilja kanske var avgörande mer än att City satt och analyserade sönder det, som du verkar tro att de har gjort. Jag tror faktiskt inte att en bra säsong av Arsenal gör City till nervvrak.
Citera
2023-04-16, 23:41
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Fördel för Arsenal där är att man får två dagars mer vila än City och betydligt lättare match just före.

Arsenal möter Saints hemma på fredagen, medan City spelar borta mot Brighton på söndagen. Sen möts de i ligan på onsdagen den 26e.

City spelar hemma på lördag i FA cupen (Sheffield U) så matchen mot Brighton är uppskjuten, och Bayern borta nu på ons. På förhand kommer de inte behöva ta ut sig allt för mycket.

Ja Arsenal lyckades värva från gräddhyllan utan de värvningar hade de varit en bit efter som övriga lag är. Man åker ut på hemmaplan mot Sporting man tappar poäng borta mot Liverpool & West Ham det skriker inte mästartakter för min del. Dessutom kunde man förlorat alla 3 matcherna.
Citera
2023-04-17, 06:32
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nervkollaps007
Du gillar verkligen att skriva det.

Men nu har City gått ut och sagt att de inte längre kommer att sälja fler spelare till Arsenal.

Spelarnas vilja kanske var avgörande mer än att City satt och analyserade sönder det, som du verkar tro att de har gjort. Jag tror faktiskt inte att en bra säsong av Arsenal gör City till nervvrak.

Jag gillar att skriva det, eftersom jag tycker det narrativet glöms bort. Hur City kan ha sålt titeln till Arsenal för att man inte kunde motstå de pengar Arsenal erbjöd. Att man hellre tog 30 miljoner pund från Arsenal, än att skicka Zinchenko where-ever för en lägre summa.

Jag tror inte City hade sålt de här spelarna till Liverpool för de pengarna t.ex.

Att spelarna ville flytta för att få mer tongivande roller i nytt lag, att de föredrog PL där de kan fortsätta bli snuskigt betalda, ja det ser jag som sannolikt.

Och nej jag tror inte att City blev ett nervvrak av Arsenals stigande kurva. Jag tror bara att City inte såg Arsenal som ett reellt hot mot deras ambitioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
City spelar hemma på lördag i FA cupen (Sheffield U) så matchen mot Brighton är uppskjuten, och Bayern borta nu på ons. På förhand kommer de inte behöva ta ut sig allt för mycket.

Ja Arsenal lyckades värva från gräddhyllan utan de värvningar hade de varit en bit efter som övriga lag är. Man åker ut på hemmaplan mot Sporting man tappar poäng borta mot Liverpool & West Ham det skriker inte mästartakter för min del. Dessutom kunde man förlorat alla 3 matcherna.

Stämmer gällande Sheffield! Jag kollade på en fixture-list som missat den detaljen. Då blir förutsättningarna för City klart mer gynnsamma. Mot Sheffield bör man ha råd och rutin att rotera och ändå vinna komfortabelt, även om Sheffield lär springa livet av sig.
Citera
2023-04-17, 12:28
Medlem
Halloween2s avatar
Jesus och Zinny har ju varit skadade en del denna säsong. Så jag ser det inte som vi har hjälpt Arsenal.

Aké har visat sig vara en bättre LB än vad Zinny var. Alvarez i stället för Jesus tackar jag för ÄVEN om jag faktiskt först önskade mig att se Jesus och Alvarez tillsammans (det var innan Haaland blev klar för City).
Citera
2023-04-17, 12:35
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
[Fabrizio Romano] Understand Alexis Mac Allister and his camp consider summer move as 100% guaranteed. The expectation is for an early transfer. Alexis will give his best for Brighton until June. Liverpool and Man United will discuss with player side soon.

Hoppas han blir Gundogans ersättare och Liverpool köper Mathes Nunes.
Citera
2023-04-17, 15:01
Medlem
Citat:
Har fortfarande inte kommit över Gabriels uppenbara fasthållning på Salah i sista minuten på Anfield. Hur hela fotbollsvärlden är OK med den sortens fouls eftersom det är toppmöte, sista minuten och Salah lägger sig. "då kan man ju inte blåsa straff väl". Jo, om Gabriel håller fast Salah, ska det vara straff. Clear as day.
Sen blåser man straff för följande situation, https://www.youtube.com/watch?v=5oKuJB8Ti9s
Extremt ojämn bedömning på domare + VAR inom PL - lite konstigt ändå att diskussionerna inte är större med tanke på hur mycket fel som begåtts till höger och vänster denna säsong. För det känns som att det är avsevärt mycket mer misstag än innan från domare+VAR
Citera
2023-04-17, 15:04
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Sen blåser man straff för följande situation, https://www.youtube.com/watch?v=5oKuJB8Ti9s
Extremt ojämn bedömning på domare + VAR inom PL - lite konstigt ändå att diskussionerna inte är större med tanke på hur mycket fel som begåtts till höger och vänster denna säsong. För det känns som att det är avsevärt mycket mer misstag än innan från domare+VAR

Antar du menar straffen Arsenal får för Antonios "hands"? Blir lite äpplen och päron, men visst lämnar bedömningsnivån på hands en del att önska.
Citera
2023-04-17, 15:10
Medlem
Citat:
Antar du menar straffen Arsenal får för Antonios "hands"? Blir lite äpplen och päron, men visst lämnar bedömningsnivån på hands en del att önska.
Visst är det två helt olika situationer men man kan ta handsen på Maguire om man vill jämföra hands-situationer.

Menar mer att både Salah och Forest SKALL ha straff i de två situationerna men ingen av dem får det. Den andra situationen är inte straff men utfallet blir ändå tilldömd straff. Och det finns säkert andra exempel att tillgå där någon blivit fasthållen som Salah där det blivit straff.

Edit: Är så jag menar med att bedömningsnivån är så extremt varierande att det mer känns som de har ett mynt de singlar lite snabbt med och dömer efter.
Citera
2023-04-17, 15:18
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Visst är det två helt olika situationer men man kan ta handsen på Maguire om man vill jämföra hands-situationer.

Menar mer att både Salah och Forest SKALL ha straff i de två situationerna men ingen av dem får det. Den andra situationen är inte straff men utfallet blir ändå tilldömd straff. Och det finns säkert andra exempel att tillgå där någon blivit fasthållen som Salah där det blivit straff.

Edit: Är så jag menar med att bedömningsnivån är så extremt varierande att det mer känns som de har ett mynt de singlar lite snabbt med och dömer efter.

Ja, bristen på konsekvent bedömningsnivå är frustrerande. (har dock inte sett Maguires hands).

En av mina käpphästar, som jag tjatat mig blå om, är hur bedömningsnivån är olika baserat på matchminut och scenario. Jag är helt övertygad om att Salah kunnat få den straffen hemma mot Fulham i 35e. Eller för all del, mot Arsenal också i 35e. Men nu är förutsättningen: Sista minuten. Possibly titelavgörande. Liverpool har redan fått en straff. Salah lägger sig. Och då törs inte domarna döma efter regelboken. Och det är inte bara Liverpool som drabbas av den här sortens flexibla bedömningsnivåer.

Fans, spelare och ledare vill ha det så här. Det som är rött kort i matchminut 88 är inte det i matchminut 2, särskilt inte om matchen är viktig. Har man redan fått en straff, ska det mycket till att få en andra. Osv osv.

Jag hade en naiv förhoppning om att detta skulle försvinna med VAR. Att domare blåser straffar och röda kort för situationer "ingen märker", sen får vi se på VAR att jamenvisstfan, det där är rätt tydligt. Och sen lägger spelarna av att fuska.

Istället får vi se klipp efter klipp där domarna missar OBVIOUS fouls och låter spelet gå. Eller situationer de granskar som är clear as day, och släpper.
Citera
2023-04-17, 16:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Fans, spelare och ledare vill ha det så här. Det som är rött kort i matchminut 88 är inte det i matchminut 2, särskilt inte om matchen är viktig. Har man redan fått en straff, ska det mycket till att få en andra. Osv osv.

Vill de? Jag tycker inte jag hör annat än att fans och ledare (spelare tvingas väl hålla käften så från de hör man inte så mycket) tycker att VAR suger.

Min klara åsikt är att som VAR funkar nu har man bara adderat ännu en människa som gör mänskliga bedömningar, näst intill omöjliga sådana. Jag menar vilken människa ska kunna bedöma om ens kollega gjort ett "clear and obvious error"? Det ska mycket till. Det är därför plandomarens beslut för det mesta kvarstår hur fel alla än tycker det var. För det var inte clear and obvious.

Arsenals straff i helgen var en sån där som om plandomaren inte blåst hade VAR inte rättat. Repriserna visar att bollen tar på Antonios armbåge som han har intill kroppen. Plandomaren trodde antagligen att den tog på den utsträckta armen bakom.
Men VAR menar väl då att det inte är ett uppenbart fel eftersom bollen faktiskt tog på en arm och då blir det upp till plandomarens bedömning.

En enda gång har jag sett VAR faktiskt gå in och rätta när det har blåsts straff och det var när Mike Dean av alla upplyste plandomaren om att Vardy faktiskt tokfilmade att han blev påsprungen av Ramsdalen.
Citera
2023-04-17, 16:12
Medlem
Citat:
Jag hade en naiv förhoppning om att detta skulle försvinna med VAR. Att domare blåser straffar och röda kort för situationer "ingen märker", sen får vi se på VAR att jamenvisstfan, det där är rätt tydligt. Och sen lägger spelarna av att fuska.

Istället får vi se klipp efter klipp där domarna missar OBVIOUS fouls och låter spelet gå. Eller situationer de granskar som är clear as day, och släpper.
Helt enig med dig, nu känns det enbart väldigt mycket värre.

Kan ta Wieghorst mot Forest som ett av oändligt många exempel, visst är det dumt att göra lite eftersläng i irritation som han gör men Forest-spelaren drasar i backen som om han var döende och håller sig för ansiktet trots att smällen på repris tydligt visar att ingen del i ansiktet träffades.
Med hjälp av VAR - ge rött kort till tydigt uppenbart filmande / fuskande spelare så lär allt sådant försvinna på 2-3 omgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in