2023-04-18, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Har inte läst tråden och tycker så klart synd om alla som försöker resa på jobbet och annars .. Shit

Ja, det handlar ju inte bara om kollektivtrafiken! För biltrafiken är starkt beroende av kollektivtrafiken, när inte kollektivtrafiken fungerar tar fler folk bilen och då korkar de igen Södra- och Norra länken. Då stannar hela Stockholm, vilket staden ändå gör ungefär 4 gånger varje dag p.g.a moderna ingenjörers inkompetenta trafiklösningar.
2023-04-18, 00:31
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Precis, antingen i form av tågvärd eller konduktör, vilket vi hade på Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Tvärbanan bra länge innan de togs bort för 10 år sedan.

Lidingöbanan har kvar sina tågvärdar!

LL
2023-04-18, 00:32
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
För att den tuffa stora svenska killen satt på flashback och bröstade upp sig i stället.
Du kunde ju faktiskt visat din manlighet och hjälpt den lilla unga tjejen, men... nää sånt gör man ju inte som flashbackare. Man sitter ju hellre på ett anonymt forum och spelar tuff
Vilken sorglig människa
Jag rötterna längre österut i Asien än de som stökar så jag är ingen "tuff stor svensk kille". Brukar känna mig svensk i de flesta sammanhang förutom när det gäller chefers accepterande av stök. Det kan inte vara upp till en ensam personal på golvet att försöka stoppa det. Oavsett om det är på biblioteket eller på tåget. Ännu värre om vanligt folk ska förväntas ingripa.
2023-04-18, 00:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
har sett att det skulle hålla på i 3 dagar, d.v.s. t.o.m. onsdag. Är det troligt att den kan komma att utökas? Tänkte åka till Stockholm på torsdag...
Det är väl inte alls otänkbart. Gäller dock bara pendeln. Inte regionaltåg, Arlandabanan, lokalbanor och tunnelbana.
2023-04-18, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är väl inte alls otänkbart. Gäller dock bara pendeln. Inte regionaltåg, Arlandabanan, lokalbanor och tunnelbana.
Enligt mig kan det spåra ur hur lätt som helst när dessa ändå har börjat med sitt.
Vågar inte åka tryggt just nu. Håller mig borta från stan tills denna strejk är över.
2023-04-18, 00:53
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Lidingöbanan har kvar sina tågvärdar!

LL

MTR är inte trafikoperatör på den linjen.
2023-04-18, 01:59
Medlem
Jag tror tyvärr lokförarna och MTR började på fel fot och bråkat från start.

MTR kom in i pendeltåget med inställningen; vi har drivit tunnelbanan vi kan driva pendeln. Och varken lyssnade eller brydde sig om feedback från lokförar håll. Nya processer infördes utan finkänslighet, snack om avgångpunktlighet som mätvärden som om det skulle vara lika lätt som tunnelbanan där trafikverket mfl inte var involverade.

Lokförarna å sin sida kände att iom MTR att deras status som lokförare skulle urhålkas. En tunnelbane förare är nämligen klart under en lokförare. Att bara tvingas ha på sig samma uniform var ett problem. Att MTR hade kört tunnelbana var inte meriterande alls. Dom kunde inte det där med tåg och behövde lyssna.

Så två parter som inte ville se den andra sidans styrkor och svagheter och så blev det som det blev.
2023-04-18, 03:00
Medlem
Det som lade grunden till förfallet var att "sälja" tågen till Tji King Pin genom MTR. Om man skulle hålla en folkomröstning i dag, hur många skulle då ha gillat idén?
2023-04-18, 04:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vantage81
Jag tror tyvärr lokförarna och MTR började på fel fot och bråkat från start.

MTR kom in i pendeltåget med inställningen; vi har drivit tunnelbanan vi kan driva pendeln. Och varken lyssnade eller brydde sig om feedback från lokförar håll. Nya processer infördes utan finkänslighet, snack om avgångpunktlighet som mätvärden som om det skulle vara lika lätt som tunnelbanan där trafikverket mfl inte var involverade.

Lokförarna å sin sida kände att iom MTR att deras status som lokförare skulle urhålkas. En tunnelbane förare är nämligen klart under en lokförare. Att bara tvingas ha på sig samma uniform var ett problem. Att MTR hade kört tunnelbana var inte meriterande alls. Dom kunde inte det där med tåg och behövde lyssna.

Så två parter som inte ville se den andra sidans styrkor och svagheter och så blev det som det blev.

Lite fånigt att prata om status mellan två yrken som är väldigt snarlika.
Det är lite olika tekniska system, regelverk och vanligtvis lite mer passagerare på ett pendeltåg jämfört med ett tunnelbanetåg men båda utbildningarna är svåra att komma in på med en massa tester för urvalet.

Tunnebaneförare har 13 veckors utbildning och den är riktigt intensiv med mycket teori och praktik som ska pressas in på kort tid.
Pendeltågsförare (lokförare) har 44 veckor men då är takten i utbildningen inte alls lika intensiv.

Båda utbildningarna hålls av MTR, APU resp YH:

https://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/vara-vanligaste-yrken1/tunneltagforare/

https://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/vara-vanligaste-yrken1/lokforare/
Senast redigerad av BWisser 2023-04-18 kl. 04:14.
2023-04-18, 04:20
Medlem
R5As avatar
Mycket bra. Kul och se stockholmare som snackar om att man ska lämna bilen och tänka på klimatet lida. Hoppas ett gäng av de fick sparken från sina jobb som yrkar om sådsnt.
2023-04-18, 04:29
Bannlyst
Mycket bra detta! Äntligen vågar vi Svenskar demonstrera mot sådant vi inte tycker är rätt. Självklart ska de ha bättre lön och arbetsvillkor mm. Lokförare är inget jobb då min make jobbade som lokförare en gäng i tiden. Bättre lön så att det skriker om det!
2023-04-18, 04:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
MTR är inte trafikoperatör på den linjen.

Stämmer, den drivs av AB Stockholms Spårvägar som ägs av ett bussbolag som i sin tur ingår i en större koncern.
Nog för lite lönsamhet i en sån liten linje att det skulle vara värt för företag som MTR att köpa upp dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsved18
Mycket bra detta! Äntligen vågar vi Svenskar demonstrera mot sådant vi inte tycker är rätt. Självklart ska de ha bättre lön och arbetsvillkor mm. Lokförare är inget jobb då min make jobbade som lokförare en gäng i tiden. Bättre lön så att det skriker om det!

De har mer än väl nog betalt. Medelsnittslönen för en pendeltågsförare är 40000 kr/mån:

https://www.ratsit.se/lonestatistik/pendeltagsforare-lon
Senast redigerad av BWisser 2023-04-18 kl. 04:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in