2023-04-17, 23:07
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det lär bli en dyr nota för SL om det fortsätter fram tills onsdag. Jag har hittils åkt taxi tre gånger för ca 1500kr.

Gäller inte denna:

"SL ersätter inte för andra resor vid planerade förändringar i trafiken som SL har informerat om här på sl.se minst tre dygn i förväg." (SL)

Lite gråzon?
2023-04-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varvid vi stannar där, missade tydligen att det var begränsat till just dessa.

Nej, problemet är inte begränsat till just detta. Pendeltågen är bara ett problem, tvärbanan och andra spårvagnar är helt utan vagnset! För MTR kan inte underhålla sin vagnpark så tågseten har fått spansk flagg. Så nu kör enbart en vagn per kvart i rusningstrafik. Den viktigaste spåret är ju dessutom helt avstängt sedan 4 år tillbaka. Tunnelbanan vänder bara på halva linjen för "reparationer" så det går inte att ta sig någonstans i Stockholm nu.
2023-04-17, 23:10
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Gäller inte denna:

"SL ersätter inte för andra resor vid planerade förändringar i trafiken som SL har informerat om här på sl.se minst tre dygn i förväg." (SL)

Lite gråzon?

Finns det en risk att bli försenad mer än 20 minuter till sin destination så har man rätt till ersättning.

https://sl.se/kundservice/forseningsersattning/nar-du-kan-fa-ersattning
2023-04-17, 23:11
Medlem
Citat:
Gäller inte denna:

Lite gråzon?

Så Stockholms kollektivtrafik kan dra in samtliga avgångar bara de informerar i förväg på sin dåliga hemsida? De tar inte ansvar för att hel Stockholm står still när detta sker?
2023-04-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Säkrare?

Här har du felet:

I Stockholm är det som längst en kilometer mellan stationerna i tunnelbanan. Det finns utrymningsvägar överallt så länge som passagerarna undviker strömskenan. Men det här gäller inte på järnvägen ute i skogen! Vem fasiken skall utrymma tåget om det händer något? Det blev ju kaos förra gången SJ stod stilla mitt ute i ingenmansland i 30 graders värme. Folk började ju hoppa framför passerande tåg och greja, fastän det fanns tågtjänstemän på plats. Hur tror du att det kommer att gå om tågen är förarlösa?

Har du missat att diskussionen handlar om järnvägen och inte tunnelbanan?
Köra förarlöst på spårvagnarna är också ren idioti, då spårvagnarna i Stockholm inte klarade av semi-automatik när det prövades. Antingen tvärnitade tåget eller så körde den rakt genom folkmassa.

Nej det har jag inte missat.
Det finns många projekt där man är på väg att även avskaffa föraren även för konventionella tåg, tex så är man långt kommet i Frankrike.

När det gäller tågvärdarna så kör Danmark sina s-tåg på de sättet.

För inte allt för länge sedan kördes pågatågen också utan tågvärdar.

Allt tyder på att de inte bara är onödiga utan dessutom orsakar förseningar.

En tredjedel av alla tågolyckor är pga den mänskliga faktorn vilket även det är ett skäl till att man försöker bygga bort den risken.

Tåg med få eller ingen personal är punktligare, mer kostnadseffektiva och dessutom rätt utfört säkrare.
2023-04-17, 23:37
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Finns det en risk att bli försenad mer än 20 minuter till sin destination så har man rätt till ersättning.

https://sl.se/kundservice/forseningsersattning/nar-du-kan-fa-ersattning

Hur länge brukar du behöva ligga ute med pengarna?
2023-04-17, 23:43
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men det går ju alldeles utmärkt att köra pendel/tunnelbana utan tågvärdar i de flesta länder,
standard är ju konduktörer som kollar/säljer biljetter ombord men den funktionen finns ju inte
i stockholms pendeltågsvärld. När uppstod kategorin tågvärd i Stockholm ?
På -80 / -90 talet fanns ju inga tågvärdar, bara föraren/lokförare ?
Nu bor jag i Västsverige och åker sällan i Stockholm. Men klientelet som åker tåg idag är sämre än vad det var på 90-talet. Värst var det åren efter flyktingvågen 2015 när det var stora grupper av män, förlåt jag menar barn, som åkte på tåget och tågvärdarna (inte sällan en liten ung tjej) inte vågade slänga av dem nästa station när de inte hade biljett. Det blev mycket lugnare att åka tåg på kvällen efter att de började kolla biljetterna innan man får stiga ombord. Sker dock inte dagtid.
2023-04-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag tänkte mer på entrèn till plattformen, det är väl spärrar där man bör vara rätt spänstig för att kunna ta sig förbi utan att betala.

De trötta som jobbar i spärren bryr sig föga om folk som plankar.
2023-04-17, 23:49
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Nu bor jag i Västsverige och åker sällan i Stockholm. Men klientelet som åker tåg idag är sämre än vad det var på 90-talet. Värst var det åren efter flyktingvågen 2015 när det var stora grupper av män, förlåt jag menar barn, som åkte på tåget och tågvärdarna (inte sällan en liten ung tjej) inte vågade slänga av dem nästa station när de inte hade biljett. Det blev mycket lugnare att åka tåg på kvällen efter att de började kolla biljetterna innan man får stiga ombord. Sker dock inte dagtid.
För att den tuffa stora svenska killen satt på flashback och bröstade upp sig i stället.
Du kunde ju faktiskt visat din manlighet och hjälpt den lilla unga tjejen, men... nää sånt gör man ju inte som flashbackare. Man sitter ju hellre på ett anonymt forum och spelar tuff
Vilken sorglig människa
2023-04-17, 23:53
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Hur länge brukar du behöva ligga ute med pengarna?

Ca två veckor när jag har gjort det tidigare, men nu är handläggningstiden på ca 3-4 veckor. Jag tror säkert att det blir längre än så pga strejken.
2023-04-18, 00:05
Avstängd
Helt rätt.
Jag hoppas dom inte viker ner sig för påtryckningarna som regeringen och kinesiska bolaget kommer slänga på dom
2023-04-18, 00:13
Medlem
Har inte läst tråden och tycker så klart synd om alla som försöker resa på jobbet och annars .. Shit

Men jag saknar den tiden ibland när Stig Malm och grabbarna ringde Partiet och berättade vad Partiet skulle göra .
Fackpampar med lite hår på Bröstet varför inte ---flat out kalla det Manligt ..så inte Arbetsgivaren blir för stor på det får ...en spark i klockspelet Statsfacket Nordkorea style kan hålla upp sitt korrupta papper om kollektivavtal och sen torka sig rumpan med papperet.
Gnälla och hota med avsked i fula kostymer .Går ju inte --- fattas folk Dumfan sparka lokföraren som fattas för att han strejkar --Vem kör sedan tågen Dummy Kan ju inte driva rörelse utan slavar det fattade ju tom Plantageägaren
Tag dig i R*ven

Väntar vi på Byggnads sympati strejkar för att bli av med " Arbetsplatskriminaliteten " Heja Heja Heja

Med lite flyt skeppar vi trögskallarna i regeringen Också .. Inte ett rätt vad jag vet ..Är det en ordningsfråga igen behöver ju fetknoppen på Justitieministeriet får en spark på klasen ..

Reporterns " Är detta för svårt för dig detta Också Tröge Fan varför sparkar du inte RIPO chefen " --- Rock and Roll ..

Efter byggnads parkerar Transport Lastbilarna Heja Heja Heja Heja Heja Heja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in