2023-04-17, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nu tror jag att jag har det. Gällande vad PR sa. Alltså gällande de telefonsamtal han gjorde anonymt till Polisen och till någon journalist på en tidningsredaktion i Mariestad. Han sade ju följande: "Jag vet en som var i Mariestad den kvällen". Samtalet kunde sedermera spåras till just PR. (P4-dok. del 2.)

Jag har aldrig riktigt varit bekväm med den måste jag säga lite bisarra förklaring till detta/dessa samtal. Att det skulle gälla honom själv det här och han en gång för alla ville bli fullständigt utredd genom att rikta uppmärksamhet mot sin egen person. Jag tycker det är mycket konstigt förfarande det här. Men jag kan ju ha fel.

Det slog mig nu vilken person han menar om det inte då är han själv. TP- UAs dåvarande och nuvarande pojkvän/sambo. Helt klart så måste det i så fall vara fallet. Det kan vara därför systrarna så hastigt vill komma med den här förklaringen gällande PRs agerande (P4-dok., "Mardrömmen i Mariestad"). Jag har alltid som sagt tyckt denna förklaring vara underlig. Man kan då fråga sig igen och igen . Vad är det som skall vara så väldigt känsligt med att hemlighålla denna TPs eventuella närvaro i Mariestad den kvällen/natten ?

* UA kom inte ihåg vem den fjärde passageraren var i taxin från Töreboda in till Mariestad. Kan det
vara möjligt egentligen då ? Kan man fråga sig.

* KM sade i dokumentären (del. 1, tror jag) att det var en kille i sällskapet som betalade inträdet för
Helena. Var det den fjärde personen som gjorde det ? TP ? Eller var det ytterligare en taxibil från
förfesten i Töreboda ?

Om det inte är han själv PR menar, så är det helt klart denne TP som menas. Det vill jag nog mena. Varför i så fall gör han det ? Är det för att jävlas bara med UAs nye pojkvän och att han är sotis över detta ? Och vill rikta ljuset på någon annan ? Spekulation.

Man kan då spekulera i om det var endast för att hemlighålla denna övernattning. Antingen i syfte inför föräldrarna (kanske inte så troligt, de bör vetat) eller inför allmänheten för att det eventuellt ser dåligt ut (skuld) eller att bara då hålla bort TP från allmänhetens exponering. Eller var det då något mer allvarligare ? Nja, jag går ändå på det första i detta läge fortsatt. Men, men...fortsatt mystik som sagt över detta.

Har helt missat detta inlägg. Detta var verkligen poletten som trillade ner. PR visste saker som han ville skulle komma ut men han ville inte vara den som sa det utan han ville att någon skulle räkna ut det. "Ställ kritiska frågor" skrev han. Detta hemlighetsmakeri kring vem som åkte med i bilen, Ulrika som påstår att hon inte minns vem som är med. Ulrika har ändrat sig från vad hon sagt i tidigare program till vad hon sagt i senare program. Kanske har polisen i tidigt skede sagt åt henne att undanhålla viss information men det vet vi ju inte. Varför är det sånt hemlighetsmakeri kring denna TP? Var han med på festen i Töreboda? Var det han som var den fjärde passageraren? Var han på statt? Satt UA och väntade på att både HA och TP skulle komma hem? UA hade väninna hos sig när HA ringde hem vid 01.30 enligt journalisten och författaren Lotte Daalgard, är även detta en lögn? Var "väninnan" i verkligheten TP? Hann UA somna innan 02.15 när bråk hörs i området? Hur tog sig UA till Töreboda på söndagen? Inte konstigt att detta fall har förblivit olöst när lögnerna/undanhållandet av sanningen börjar redan hos UA. En vit lögn eskalerar och blir till en rullande snöboll. UA hade kunnat stoppa denna snöboll och klargjort en gång för alla hur allting hänger ihop kring resorna, samtalet hem, TP mm. Men hon väljer att vara tyst. Eller är det inte vita lögner utan något mycket värre?
Citera
2023-04-17, 07:42
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Vi vet att PaRu medvetet såg till att få sig själv utredd för att han var trött på ryktesspridningen.

Mördarna har ringt in tips om PaRu, t.ex. det som Ugglan nämner, att någon har sett PaRu i bilen.Tipsen har varit anonyma för de har varit falska.

När PaRu är död så riktar man in sig på någon annan beroende på vad som ligger närmast till hands. KlMa, PU, ClLe eller BW.

Mördarna tar en kärna av sanna uppgifter och blåser upp dem med hjälp av fantasier och falsarier. Personer som har svårt att skilja på fakta och fantasier omfamnar mördarnas narrativ och upprepar det här i forumet. Divadnil är en av dessa personer som springer i full fart i den riktning som mördarna för tillfället vill att vi skall kika åt. Hon började med PU, gick över till KlMa, sedan till ClLe och nu BW. Hon har naturligtvis helt glömt de inlägg hon skrev 2016 och 2017 om varför BW inte kan vara mördaren...

Hon är därför ett vittne mot sig själv, hennes slutsatser styrs av vinden och inte av fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Har helt missat detta inlägg. Detta var verkligen poletten som trillade ner. PR visste saker som han ville skulle komma ut men han ville inte vara den som sa det utan han ville att någon skulle räkna ut det. "Ställ kritiska frågor" skrev han. Detta hemlighetsmakeri kring vem som åkte med i bilen, Ulrika som påstår att hon inte minns vem som är med. Ulrika har ändrat sig från vad hon sagt i tidigare program till vad hon sagt i senare program. Kanske har polisen i tidigt skede sagt åt henne att undanhålla viss information men det vet vi ju inte. Varför är det sånt hemlighetsmakeri kring denna TP? Var han med på festen i Töreboda? Var det han som var den fjärde passageraren? Var han på statt? Satt UA och väntade på att både HA och TP skulle komma hem? UA hade väninna hos sig när HA ringde hem vid 01.30 enligt journalisten och författaren Lotte Daalgard, är även detta en lögn? Var "väninnan" i verkligheten TP? Hann UA somna innan 02.15 när bråk hörs i området? Hur tog sig UA till Töreboda på söndagen? Inte konstigt att detta fall har förblivit olöst när lögnerna/undanhållandet av sanningen börjar redan hos UA. En vit lögn eskalerar och blir till en rullande snöboll. UA hade kunnat stoppa denna snöboll och klargjort en gång för alla hur allting hänger ihop kring resorna, samtalet hem, TP mm. Men hon väljer att vara tyst. Eller är det inte vita lögner utan något mycket värre?
Citera
2023-04-17, 07:54
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Jag föreslår att du kikar på Efterlyst från 1996. Det handlar ju trots allt om PaRu som du slagits för. Notera hur polisen fått in sex anonyma vittnesmål som på olika sätt pekar ut just honom.

Polisen har helt enkelt så dåligt med egna spår att gärningsmännen kan styra polisen genom "tips". Eftersom du själv är vidöppen för tips så bör du utgå från att en del av dina källor helt enkelt är mördaren och hans medhjälpare.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag ingår inte i något drev mot någon speciell överhuvudtaget. Det jag är intresserad av är att få fram
uppgifter från olika källor om olika personer, och därefter sålla, ställa uppgifter mot varandra, analysera dem för att slutligen försöka bilda mig en egen åsikt. Ju mer information, desto bättre förutsättningar att utgå ifrån - förhoppningsvis. (Om uppgifterna är sanna.)

RoEk:s uppgift i media säger att han efter Stadt gick till "badhuset" med ett gäng, varav en i gänget hade med sig sin gitarr. De satt där någon timme för att därefter gå hem/därifrån. Båda uppgifterna skulle kunna stämma, då vi inte vet när RoEk kom tillbaka till huset, ev för att spela poker, OM han nu var där och OM BW kom dit, tog av sig sina kläder och slängde in dem i en tvättmaskin för en tvätt en tidig sommarmorgon. Personligen vet jag inte vad som är sant, för jag var inte där. Det är sanningen, så nära man nu kan komma den, som är intressant.

Du menar att BW är utsatt för en massa falsk ryktesspridning, och det är mycket möjligt, precis som en hel del andra blir/har blivit. Jag förhåller mig neutral till skuldfråga gentemot många "utpekade", då jag inte kan/har kunnat bilda mig en åsikt, då det finns flera saker som pekar mot olika personer. Det kanske skulle vara upplysande om du kunde bena ut det du vet/tror/är övertygad om är falsk ryktesspridning, när det gäller BW (och även andra, om du har information)? Och göra skillnad på det du vet, tror eller är övertygad om.
Citera
2023-04-17, 08:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Jag föreslår att du kikar på Efterlyst från 1996. Det handlar ju trots allt om PaRu som du slagits för. Notera hur polisen fått in sex anonyma vittnesmål som på olika sätt pekar ut just honom.

Polisen har helt enkelt så dåligt med egna spår att gärningsmännen kan styra polisen genom "tips". Eftersom du själv är vidöppen för tips så bör du utgå från att en del av dina källor helt enkelt är mördaren och hans medhjälpare.

Jag sett Efterlyst några gånger, ja.

Visst kan gm finnas bland alla källor, det kan man aldrig veta. Men att jag bör "utgå från att en del av [m]ina källor helt enkelt är mördaren och hans medhjälpare", det vet jag inte om jag bör utgå ifrån. Inte att en del av dem är mördaren och hans medhjälpare. Men det skulle onekligen vara intressant att veta. Vet du?
Citera
2023-04-17, 08:18
Medlem
Citat:
Vi vet att PaRu medvetet såg till att få sig själv utredd för att han var trött på ryktesspridningen.

Mördarna har ringt in tips om PaRu, t.ex. det som Ugglan nämner, att någon har sett PaRu i bilen.Tipsen har varit anonyma för de har varit falska.

När PaRu är död så riktar man in sig på någon annan beroende på vad som ligger närmast till hands. KlMa, PU, ClLe eller BW.

Mördarna tar en kärna av sanna uppgifter och blåser upp dem med hjälp av fantasier och falsarier. Personer som har svårt att skilja på fakta och fantasier omfamnar mördarnas narrativ och upprepar det här i forumet. Divadnil är en av dessa personer som springer i full fart i den riktning som mördarna för tillfället vill att vi skall kika åt. Hon började med PU, gick över till KlMa, sedan till ClLe och nu BW. Hon har naturligtvis helt glömt de inlägg hon skrev 2016 och 2017 om varför BW inte kan vara mördaren...

Hon är därför ett vittne mot sig själv, hennes slutsatser styrs av vinden och inte av fakta.
Jag har plockat bort misstänkta över tid och också lagt till efter tid det är riktigt. Jag har inte låst mig vid någon eftersom jag inte vet! De flesta har både lagt till och plockat bort misstänkta efterhand som ny information kommer fram. Absolut ingenting konstigt med det. FB är ju ändå ett diskussionsforum och då ventilerar man tankar, spånar, brainstormar etc. Ibland kanske spåningen är uppåt väggarna och då finns det någon annan som har ett bra svar på det som gör att man kan släppa den tanken. Du sitter kanske på sanningen? Kläm fram den då! Eller har du bara äntrat tråden för att försvara BW?
Det man kan utläsa ur tråden är att det ALLTID kommer in nya skribenter som försöker leda diskussionerna åt ett annat håll när BW och PU diskuteras.
Senast redigerad av divadnil 2023-04-17 kl. 08:21.
Citera
2023-04-17, 08:43
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Jag har varit med i tråden förut, men jag förstår vad du menar när du säger att jag gick med i tråden (nu) eftersom jag inte skrivit så mycket förut, bara läst lite då och då.

Jag började skriva nu för att jag tyckte teorin om BW och MiKj var bra, men jag började med att se vilka fakta som stödde observationer av parkerade bilar. Det störde mig att BW ena stunden var på Dillö och nästa stund parkerade han en bil vid sjukhuset. Jag gillade IB03s idé om att en båtfärd från Ekudden är tidsmässigt praktisk om man bor på Dillö, så jag tänkte mig helt enkelt att BW och MiKj tippat Helena i båten och sedan begivit sig till Dillö, en per båt och en per bil.

Men ju mer jag kikade på det hela desto mer såg jag hur lite fakta som låg bakom. Att sedan vissa förfalskar citat eller påstår att GW pratar bredvid mun gör mig ännu mer skeptisk.

Ögonöppnaren för mig var vittnet i Efterlyst 96 som känt igen PaRu i den vita bilen på cykelvägen. Det var då jag förstod att falska vittnen vill styra polisen. Det var då jag insåg att det som sägs om BW bara är påståenden utan grund eller utan relevans för fallet.

Jag har ingen misstänkt.

Citat:
Jag har plockat bort misstänkta över tid och också lagt till efter tid det är riktigt. Jag har inte låst mig vid någon eftersom jag inte vet! De flesta har både lagt till och plockat bort misstänkta efterhand som ny information kommer fram. Absolut ingenting konstigt med det. FB är ju ändå ett diskussionsforum och då ventilerar man tankar, spånar, brainstormar etc. Ibland kanske spåningen är uppåt väggarna och då finns det någon annan som har ett bra svar på det som gör att man kan släppa den tanken. Du sitter kanske på sanningen? Kläm fram den då! Eller har du bara äntrat tråden för att försvara BW?
Det man kan utläsa ur tråden är att det ALLTID kommer in nya skribenter som försöker leda diskussionerna åt ett annat håll när BW och PU diskuteras.
Citera
2023-04-17, 10:03
Medlem
Är du verkligen så korkad som du vill få sken av? Ta fram en spegel är du snäll!
PaRu är mycket grundligt utredd och han är inte en av gm! Det är jag 100% säker på.
Du hänvisar till efterlyst från drygt 25 år sedan. Att det är falska vittnesmål som har kommit in till polisen är korrekt. Men det är bla bw som ligger bakom dessa. Du kanske undrar varför? För han är mördaren…
Det har flera gånger redogjort för hela händelseförloppet och bws och mks del i gärningen.

Citat:
Jag har varit med i tråden förut, men jag förstår vad du menar när du säger att jag gick med i tråden (nu) eftersom jag inte skrivit så mycket förut, bara läst lite då och då.

Jag började skriva nu för att jag tyckte teorin om BW och MiKj var bra, men jag började med att se vilka fakta som stödde observationer av parkerade bilar. Det störde mig att BW ena stunden var på Dillö och nästa stund parkerade han en bil vid sjukhuset. Jag gillade IB03s idé om att en båtfärd från Ekudden är tidsmässigt praktisk om man bor på Dillö, så jag tänkte mig helt enkelt att BW och MiKj tippat Helena i båten och sedan begivit sig till Dillö, en per båt och en per bil.

Men ju mer jag kikade på det hela desto mer såg jag hur lite fakta som låg bakom. Att sedan vissa förfalskar citat eller påstår att GW pratar bredvid mun gör mig ännu mer skeptisk.

Ögonöppnaren för mig var vittnet i Efterlyst 96 som känt igen PaRu i den vita bilen på cykelvägen. Det var då jag förstod att falska vittnen vill styra polisen. Det var då jag insåg att det som sägs om BW bara är påståenden utan grund eller utan relevans för fallet.

Jag har ingen misstänkt.
Citera
2023-04-17, 10:26
Medlem
Det är mycket riktigt mycket som är konstigt med UAs utsagor. Jag kan inte tänka mig att hon är inblandad men hon har behövt trassla in sig i konstiga formuleringar och vita lögner. Det kan i värsta fall ha fått som konsekvens att fallet inte är löst. Hon måste gå ut med sanningen. Först avviker hon hemåt ganska tidigt med magont. Sedan skulle ändå en tjejkompis har kommit på besök. Och hon minns inte den fjärde personen i taxin. Det är förstås helt uteslutet att hon inte minns det. Visst kan det ha varit tp. Att han sedan tog taxi hem kan förklaras av att han inte var bekant i Mariestad. Men det kan även ha varit ChEr som var på besök och att det är del i att bw var ur balans. Och det är den sortens osäkerhet som inte är bra.

Någonstans i närmaste kretsen ligger ju lösningen (bw+mk). Men det vill inte ua inse.

Det är ett spänningsfält där även PWs fest spelar en roll. Det är inte omöjligt att bw och mk var där och att mk körde tillbaks till Mariestad. Det är typiskt sådant som PW och UA inte vill ska komma fram.

Även det falska vittnesmålet mot ErAn lämnad av någon från Töreboda är också en viktig pusselbit. Det är redan där lögnerns började i detta fall. Och BW som skäller ut ErAn.
Citat:
Citera
2023-04-17, 10:42
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Vilket märkligt påhopp Skvagg för sig skyldig till!

Först insinuerar han att jag skulle anse att PaRu är skyldig, vilket alla kan se att jag inte gjorde. Tvärtom påpekade jag att det vittnades falskt mot honom.

Sedan påstår Skvagg att BW ligger bakom falska vittnesmål. Var och en inser att Skvagg inte har ett enda bevis för att BW skickat in falska tips.

Däremot är det uppenbart för alla att Skvagg vill få tråden att tro en massa saker så att vi håller fast vid BW som misstänkt. Han säger att GW stödjer honom. Han säger sig veta att BW körde på cykelbanan. Han säger sig veta att BW var på Dillön. Precis som sin vapendragare Pudelfrillan påstår Skvagg en massa saker som är rena fantasier eller kanske till och med lögner. Sedan hoppar han på mig och kallar mig för korkad.

Jag har bara bett om belägg för vad han påstår och jag får inga, istället får jag fler påståenden levererade som fakta men utan belägg... men det kanske är som divandil skrev i ett av sina första inlägg i tråden:

Citat:
De uteblivna svaren säger mer om sanningen än de svar som lämnas...

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Är du verkligen så korkad som du vill få sken av? Ta fram en spegel är du snäll!
PaRu är mycket grundligt utredd och han är inte en av gm! Det är jag 100% säker på.
Du hänvisar till efterlyst från drygt 25 år sedan. Att det är falska vittnesmål som har kommit in till polisen är korrekt. Men det är bla bw som ligger bakom dessa. Du kanske undrar varför? För han är mördaren…
Det har flera gånger redogjort för hela händelseförloppet och bws och mks del i gärningen.
Citera
2023-04-17, 10:48
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Läs på innan du skriver. Det falska vittnesmålet spreds av en person som ville imponera på kompisar. Den personen har noll (0) koppling till BW.

Varför kan inte tråden få diskutera konstaterade fakta? Varför sprider du en massa falska påståenden eller fantasier som om de vore fakta?

Folk får misstänka vem de vill, men fylla tråden med falska påståenden är alltid OK. Den som söker sanningen är noga med sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Det är mycket riktigt mycket som är konstigt med UAs utsagor. Jag kan inte tänka mig att hon är inblandad men hon har behövt trassla in sig i konstiga formuleringar och vita lögner. Det kan i värsta fall ha fått som konsekvens att fallet inte är löst. Hon måste gå ut med sanningen. Först avviker hon hemåt ganska tidigt med magont. Sedan skulle ändå en tjejkompis har kommit på besök. Och hon minns inte den fjärde personen i taxin. Det är förstås helt uteslutet att hon inte minns det. Visst kan det ha varit tp. Att han sedan tog taxi hem kan förklaras av att han inte var bekant i Mariestad. Men det kan även ha varit ChEr som var på besök och att det är del i att bw var ur balans. Och det är den sortens osäkerhet som inte är bra.

Någonstans i närmaste kretsen ligger ju lösningen (bw+mk). Men det vill inte ua inse.

Det är ett spänningsfält där även PWs fest spelar en roll. Det är inte omöjligt att bw och mk var där och att mk körde tillbaks till Mariestad. Det är typiskt sådant som PW och UA inte vill ska komma fram.

Även det falska vittnesmålet mot ErAn lämnad av någon från Töreboda är också en viktig pusselbit. Det är redan där lögnerns började i detta fall. Och BW som skäller ut ErAn.
Citera
2023-04-17, 10:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Hej på er!!Jag fick ett tips om att det spekuleras vilt om Den tragiska händelsen med Helenas Försvinnande. Det spekuleras även om olika ev gärningsmän.. Jag tror att det ska vara jag som är Pk. Känner igen mycket som skrivs här. Men att jag skulle kunna vara en ev gärningsman kommer jag krossa här och nu. Jag ska berätta min kväll.. Jag var på förfest med min sambo och en del vänner . Jag åkte ner till statt och festade med alla.. Ganska ointressant vad som hände innan, Mewn på statt festade vi som alla andra. Vet att min dåvarande sambo talade med helena , dom kände varandra sen skolan om jag mins rätt!!, Jag hälsade bara. Kände inte Helena. Visste dock vem hon var!!När statt stängde så tog min sambo taxi hem och jag gick in till statts parken med ca 7 vänner. Vi satt vid fontänen och söp och spelade gittar långt in på natten. säkert till 4.. Det finns en Reporter som är känd i mariestad. han skrev om oss i parken som ev vittnen. la ut en bild på mig och två vänner. Det kom ju ETT gäng utlänningar till oss och frågade var man kunde efterfesta. vi föreslog ekudden. detta var stora nyheter ett tag. så alltså var jag bland vänner.. Polisen skjutsade hem mig ca 4:30 tiden . jag var för full och hade pissat på mig själv. så det är nog jag som har det starkaste skyddet. Alltså uteslut mig från denna tragiska händelse. jag har aldrig varit eller jobbat som vakt heller för den delen. däremot har jag inte varit på lagens rätta sida. men det är en annan sak det!!JAG har alldrig förgripit mig på kvinnor heller. Hade inte svårt att skaffa kvinnor poå den tiden. Men här ska ni få något av mig.... Efter Helena försvann så var vi ett gäng som gick skallgång. men det var 1 person som aldrig följde med.. Vakten pu.. Han såg vi inte skymten av på månader. han var som uppslukad. Backar lite nu.. När jag kom hem så la jag mig ner i sängen och däckade direkt.. Vid 6 tiden dunkar det på dörren som fan!! Jag undrar vad fan som står på.. Öppnar dörren . Där står en kille PU. han är jäkligt noga med sitt yttre .men han ser ut som ett bergatroll. skitig och rufsig i håret. Han kommer in och tar tag i mig. Säger.. Jag har gjort något fruktansvärt. Vadå frågar jag. han fortsätter. lova mig att du säger att jag varit med dig hela kvällen och natten. lova mig det. Min sambo ber honom att lugna ner sig . för han väcker hela huset. han är sjövild. springer omkring i våran lägenhet och säger gång på gång. vad har jag gjort.. jag försöker fråga vad han gjort. han säger att han ska berätta och att han ska lugna ner sig.. han lägger sig i soffan men kan inte ligga stilla. han är i extas. jag som inte är direkt nykter somnar om. jag fattar inget. När vi vaknar så är han borta. ser inte honom på bra länge. ca 14 dagar går när han jag och en vän går förbi hans bil. han bodde 2 hus ifrån mig. där står han i gummistövlar och storstädar sin bil. vi garvar för han såg rätt barnslig ut kommer jag ihåg. det var inte bara gummistövlarna. utan hela hans klädsel . diskhandskar mm.. vi frågar om han ska med ut och leta. och jag säger att alla som varit på stan den aktuella natten ska gå till polisen och lämna sin redogörelse vad man gjorde. Det ville inte han. Det knepiga är att jag inte tänkte lite djupare. Jag har lämnat allinfo till polisen om detta. dom vet självklart var jag var. vi var 7 i statts parken fram tills polisen skjutsade hem mig.. Så att jag PK har med sakern att göra är befängt.. jag säger inte att det är han mr x. Men det finns oklarheter . det kan jag slå fast..

Citat:
Tack så mycket för din redogörelse, PK! Du bekräftar härmed uppgifterna jag fått om PU och att han skulle bett om alibi tidigt på morgonen, 14/6-92. Att du var en av de som han skulle bett om alibi, stämmer också med de uppgifterna.

Det senare - plus att det inte finns något annat mot dig, när det gäller Helenas försvinnande (vad jag känner till) - gör att jag aldrig sett dig som ev. misstänkt i detta fall, däremot har det stärkt andra uppgifter.

Starkt gjort av dig att skriva om detta i tråden! Tack igen!

//Prinzezzan

Citat:
Muscaria avled tyvärr drygt en vecka efter sin sista inloggning. Vi hade kontakt under ett par år, då och då, via PM, mail och telefon in i det sista. Han berättade för mig i telefon något liknande som han verkar ha skrivit i det PM, och som Ugglan säger sig ha tagit del av. PU ska ha kommit hem till några och bett dem om alibi för natten. Jag antecknade detta då, men var just det pappret eller anteckningsblocket med uppgifterna finns i dag, det har jag inte koll på. Någonstans finns de. Men att en sådan utsaga har kommit från honom, det kan jag gå i god för. Om jag inte minns fel, så ska det ha varit tre eller fyra personer där. Kan det ha varit någon med "Z" i namnet?

Det här om man ska föra vidare något som en avliden person berättat i skrift eller tal många år efter att personen avlidit, det är en svår moralisk fråga. Speciellt om man inte vet vad personen själv ville.
Jag har själv i tråden svarat på frågan om vem Muscaria såg som trolig gm - vilket jag ångrade stort efteråt. Det kan vara lätt att dras med ibland... Tyvärr. Jag har också gått ut med information om vad PR sagt. Skillnaden där är att i det senare fallet hade jag fullt "mandat" att använda hans uppgifter på det sätt jag ansåg vara adekvat. Jag kan skriva under på att både Muscaria och PR verkligen var angelägna om att Helenas försvinnande skulle klaras upp.

Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med vad man lägger ut. Dock, olika användare väljer själv, och tar därmed också eget ansvar för sina handlingar.

PU är ju en mycket intressant figur att studera kring detta försvinnande. Jag har tidigare under lång tid viftat bort detta och haft en ovilja att titta närmare på denne. Men ju mer man tittar på denne man och hans konversation eller "holmgång" med PK i tråden så går det inte bara att strunta i honom. Definitivt inte.

Tar man då detta centrala , som då Ugglan har tryckt på länge så är det ganska hett. Direkt efter Rednecksvedalas (PK) första inlägg (på s.437) så svarar Prinzezzan PK, 10(!) minuter senare i en vad jag kan tyda som upphetsning. Hon har hört tidigare från Muscaria om detta sökande av alibi från PU, gällande denna natt/morgon den 14 juni 1992. Bara detta i sig och att PU(Återvändsgränd4) bekräftar att han varit uppe hos PK upprörd och riven en natt , är ett stort rykande vapen. PU säger att han inte minns vilken natt det var och vill hävda att detta kan ha hänt mycket senare, 1993-1994 eller något.

PK säger att det bultar på dörren vid 6-tiden på morgonen och att SuEK går och öppnar dörren. PU står där med brusten läpp, rufsig i håret, smutsiga kläder samt riven. Han hojtar och även gråter och säger att han gjort något fruktansvärt. PK vaknar och dessa båda stänger in sig i ett rum och PU vill avkräva PK ett alibi utan att berätta vad det gäller. PU sov på soffan och hinner att dra igen på morgonkvisten innan PK hinner fråga PU igen, vad det var för något han skulle täcka upp för. PK och SuEk kommer fram tillsammans att det måste ha varit denna natt för försvinnandet som PU kom upp. PU tror inte detta.

När de blir hörda av Polisen 1-2 veckor efter försvinnandet, nämner inte PK denna händelse för dem. Han gör inte detta för att han och PU är mycket bra vänner vid denna tid och han vill först höra från PU om detta, men denne menar han går inte att få tag på. Veckorna går och blir till år och det är inte förrän 1997 efter ha sett "Efterlyst"(1996) som han och SuEk går till Polisen och berättar om denna händelse. Vid denna tid är PU och han inte heller några vänner, snarare hunnit att bli ovänner.

PU som blir hörd av Polisen i början av 2000-talet blir aldrig konfronterad av Polisen med PKs och SuEks uppgifter om denna morgonpåhälsning. Ganska enkelt att se kanske då.1. PK kommer med denna uppgift 5 år efteråt och ,nämnde alltså inte detta i första förhöret (1-2 veckor efter. försvinnandet). 2. Polisen har säkert tidigare haft ett ont öga till PK som var kriminell vid denna tid, och som han sade ungefär: "gäckade" Polisen vid denna tid. 3. Enligt PK skall även Polisen kört hem PK från Stadsparken, stupfull samma natt som försvinnandet, detta ökar heller inte på trovärdigheten i Polisens ögon.

Polisen kan då ha helt förkastat PK som en illvillig lögnare och en person som man inte kan lita på, mycket p g a hans tidigare bakgrund som knarkande kriminell. Men bara för den sakens skull kan man inte per automatik bara kasta allt han säger i papperskorgen. Vi har ju i denna lägenhet, den som han har barn med vid tidpunkten, den ordentliga SuEk .Detta faktum är ju en mycket viktig faktor att ta hänsyn till vad gäller bedömningen av PKs trovärdighet, skulle jag vilja säga.
Senast redigerad av IB03 2023-04-17 kl. 11:09.
Citera
2023-04-17, 12:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Jag baxnar, Jag ska försöka få in mitt X på denna tråd. Så får hon säga sitt, om det går. Du ljuger ju mig rätt upp i ansiktet. vad döljer du?? Nu kommer jag lägga ut lite undan för undan. inte allt. men en del. man får vara taktisk mot dig. Du har varit uppe hos mig, dunkat på dörren.. komma in till mitt X och MIG OCH BETT OM ALIBI. DU SA: JAG HAR GJORT NÅGOT FRUKTANSVÄRT, DU TOG TAG I MIG OCH SA GÅNG PÅ GÅNG. LOVA MIG ATT DU INTYGAR ATT JAG PU HAR VARIT MED DIG HELA NATTEN, SEN SKRIVA ATT DIN SAMBO L. SKULLE VARA OTROGEN, LÅGVATTEN MÄRKE. DÅ HADE DU JU INTE BETT MIG VARA DITT VITTNE. DET HÄNDE ATT DU KOM UPP PÅ MORNARNA VILKET JAG TRÖTTNADE PÅ, DU LA DIG DÅ ALLTID I SOFFAN TILLS DIN SAMBO RINGDE, AV SKÄL SOM VAR AV DIN PERSONLIGA SAK. Du hade inte gjort inbrott, det var inte din grej precis, du hade inte varit ute och vänstrat, hade du, och om du nu hade gjort det, så hade jag vetat hur det hade gått till. hade du sopat till någon , vilket inte var så vanligt så hade du berättat det. DETTA VAR NÅGOT HELT ANNAT.. EN SÅDAN HÄNDELSE SÄGAR DU ALDRIG HAR SKETT.. DU SKA VETA VAD JAG TÄNKER . TVI FAN.. vad jag är upprörd över. Hallå, Vad tror du eller!!Vi diskuterar inte Rätt tipsrad här. det är lite värre än så! Mitt i detta så får du äntligen för dig att svara. och svaret blev exakt det jag trodde. Du säger att du inte hinner svara på allt. jag går ett steg längre än många andra. det har du visst det. Det gäller ett försvinnande. det är så viktigt att man kan plocka ut sin semester bara för att nu när man äntligen hittat till detta forum så vill man väl rentvå sig om man har blivit anklagad. då ser JAG iallafall inga hinder. Har man familj så är säkert dom införstådda med hela situationen. jag hälsar på mina barn i skåne. dom är införstådda. Sen till din fråga om varför jag inte tagit upp detta till polisen tidigare än 96 tror jag det var.. Det var så här.. EFTER DITT VÅLDGÄSTANDE DEN NATTEN. JAG VILL KALLA DET SÅ. EFTER ATT DU SKULLE LIGGA INNE PÅ SOFFAN FÖR ATT LUGNA NER DIG , OCH SEN BERÄTTA VAD DET VAR SÅ VAR DU BORTA PÅ MORGONEN.. JA- SEN VAR DU BORTA I MINST 14 DAGAR. JAG OCH D... LI...ST... A SKULLE GÅ TILL TO...BR...T .. DU STÅR DÅ PÅ PARKERINGEN UTE. jag frågar dig var fan har du varit, hemma säger du. jag säger att vi ska gå skallgång hela gänget och frågar om du ska med. NEJ SÄGER DU.. sen ser inte jag dig på ett bra tag. ca 3 mån.. Det gror i mitt huvud hela tiden vad det var du skulle sagt.. tiden går och den första jag får höra som är uppe hos dig. persiennerna var nerdragna hela tiden. detta jag talar om nu vet alla som var i våran omgivning. ska göra allt för att jaga rätt på våra gamla vänner så dom kan gå ut på tråden och verifiera detta. jag hörde att Å...var den första som träffade dig.. men sen var det efter många om och men andra kvinnor RA...LI......SEN VAR DET UL.....LI.... SEN VAR DET NAD....FH.....M Så alltså kunde jag inte få reda på vad det var. Och inte går jag och slänger ut mig till polisen något, bara så där.. idag skulle jag agerat annorlunda.. gjorde det inte då , men försök fan inte lägga det som en last på mig. lasten ligger PÅ DIG. DU LJUGER DIG BLÅ JUST NU.. FÖR MIG SÅ HAR DU INTE RENT MJÖL I PÅSEN. ÄNTLIGEN EFTER ALLA ÅR HAR JAG FÅTT STÄLLA FRÅGAN.. det blev liksom inte läge att tala med dig du vet . för det första var du inte kontaktbar. för det andra så levde vi ett liv som inte var avdenna planet. med olika substanser. eller förlåt. jag menar att jag gjorde det. sen blev vi ovänner. kanske 1 år senare eller drygt det. det vet du själv vad det handlade om.. du minns nog mig med för den delen. Ta dig samman och säg vad som tyngde dig den natten som du kom upp till oss. jag och mitt x låg inte och drömde.. sen alla vänner som märkte att inte allt stod rätt till . vi var väldigt många. hoppas att det finns några i gamla polare gänget som kan visa sin ryggrad och kliva in och fylla i det dom vet. sen betyder inte det att man vet vem som gjort vad den kvällen. menOKLARHETER FINNS. Sen är det ju inte säkert att dessa vet om dessa forum. men jag har kontakt med en del. får ringa dom..

Detta inlägg av PK slår an en nerv hos mig. Den fetade frågeställning av PK är ju mycket intressant. PU var ju ingen skör korgosse direkt vid denna tid så , det måste varit något alldeles extraordinärt som PU fick sån ångest över uppe i i denna lägenhet, som PK och hans sambo SuEk skall ha bevittnat.

Går vi då vidare med PU skall han växt upp i ett ordentligt hem i villan på Torsögatan 26, Snuggen. Medelsvensson, modern skall ha jobbat på Sjukhuset. Föräldrarna bodde ihop ända tills 1998. En äldre syster född 1966, som bodde i Töreboda redan 1990, och en yngre bror född i senare delen av 70-talet. PU hamnade då lite snett sedan med kriminalitet och droger, men ändå verkar hela tiden haft jobb, som han säger som bl a fönstermontör. Han kan aldrig vid denna tid gett intryck av en "knarkare" som man får en bild av: sliten och ovårdad. Nej. Raka motsatsen skall han varit mycket noga med sitt utseende ,enligt PK. Tränat mycket hårt på gymmet med hjälp av anabola steroider. Samma gym (Mickes) som Helena gick på, som PU (Återvändsgränd4) själv säger. Han skall enligt tråden gjort intryck som en "kalifornisk bad/surf-kille" och även vunnit bodybuildertävlingar. Kanske en lokal, i alla fall , enligt tråden. Han skall även varit sambo och haft ett litet barn med samma sambo, vid tidpunkten för försvinnandet.

Han med hjälp också av sitt utseende verkar ha haft stor dragningskraft på tjejer och själv då enligt tråden (i alla fall enligt PK) varit ständigt intresserad av andra tjejer. Detta kanske inte är så jättekonstigt ändå när han binder sig och får barn redan som nittonåring. Inte alls konstigt, när även så unga föräldrapar inte brukar, rent generellt heller kunna hålla ihop ett förhållande alltför länge. Det här med otrohet och sådana saker är nog då inte heller jättefrämmande att tänka sig då beträffande denne PU, vid denna tid. PU säger beträffande intresse han haft(Återvändsgränd4 # 5812, s. 485) att han hade åkt mycket vattenskidor när han bodde hemma, Torsögatan 26, ligger ju nära vattnet och föräldrarna och kanske även han då, bör ha haft båt då.

Det finns en koppling till Helena och det är då gymmet. De finns även indikationer på att han kan även ha varit förtjust i Helena, haft intresse. Det PK berättar när de har varit nere och badat på Ekudden och och får syn på Helena på gamla Ekudden med sin vita hund och PU skulle sagt till PK att: "en sådan tjej skulle man ha"( Rednecksvedala #5802, s.484).

PU säger att han var på Stadt och morsade på Helena i baren kvällen för försvinnandet (Återvändsgränd4#5296, s.442). Han säger att sedan "minglade" på stan efter stängning, han har lite oklara minnesbilder, sedan säger han att ställer sig i taxikön, där bör vara ett stort "glapp" i tid. Minneslucka. Beträffande bilden av detta taxiåkande och kön, är mycket oklar skulle jag vilja säga.

Tar vi då frågan om vem PU kan ha åkt med hem o s v , så kommer JF upp som en het kandidat. Han skulle ju ha hämtat upp PK och SuEk efter Stadt enligt PK, men dök aldrig upp, enligt PK. SuEk skulle fått åkt taxi hem, PK gick vidare till Stadsparken. Vart tog då JF vägen ? PK hävdar senare att han åkte hem till JF senare till föräldrahemmet på Södra Kolarestigen, en tid efter och fann honom i ett närmast apatiskt tillstånd. JF skulle enligt PK haft en ovanligare Opel som skall varit åt det orange hållet. PU vill endast i tråden hävda att JF känner han till men det skall mest varit PKs kompis. Hm. Dessa tre skall ha tränat kampsport ihop med JF som tränare i en lokal i samma område där JF bodde.
Senast redigerad av IB03 2023-04-17 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in