2023-04-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag ser inte dig diskutera sakfrågan. Och det är inte så intressant för mig att diskutera hur jag skiljer mig från vad som står i ryska tidningar.

Jag har heller inte sagt att de västra oblasten ska gå ur Ukraina.
Du ville ha en översättning!

Oleg Tsarev, en kollaboratör från Dnipro, gjorde en sensationell bekännelse om hur Regionpartiet skulle förstöra Ukraina. Det rapporteras av Vidkritii med hänvisning till den ukrainske journalisten Denis Kazansky.
Tsarev sa att Janukovitj och Regionpartiet, när de fortfarande hade makten, hade en plan för Ukrainas kollaps. Janukovitj ville skriva om konstitutionen för att för alltid förbli president i landet. Detta skulle provocera de västliga regionerna till separatism. Det antogs att de skulle göra uppror efter ett sådant maktövergrepp, och Janukovitj skulle inte störa deras separation. Tsarev medgav faktiskt att den tidigare presidenten och ledningen för Regionpartiet verkligen var ryska agenter och skulle förstöra vårt land.
Med detta motiverade Tsarev helt behovet av Maidan och bekräftade att ukrainarna inte hade något annat sätt än ett revolutionärt sätt att skydda landet från de förrädare som skulle riva det sönder.

https://opentv.media/kollaborant-iz-dnepra-oleg-tsarev-rasskazal-kak-sobiralis-razvalivat-ukrainu
Citera
2023-04-16, 23:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Pro-rysk källa (Rybar) som är hyfsat trovärdig går ut och varnar för ökad truppaktivitiet från UAF vid Kherson. Kan ju vara en fint för att avleda uppmärksamheten från andra platser.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1647692130108993536

Kommer nog att vara många, många finter innan det hela kör igång. Men..om offensiven skulle köra igång inom den närmaste veckorna (vilket jag inte tror på) så borde den södra fronten (dvs inklusive Kherson) vara mest aktuell. Helt enkelt för att våren och det varma vädret kommit längst där..

Lika intressant finner jag även hur ryssarna har förberett sig. Men man läser inget om det ,...vid varje frontavsnitt bör de även ha vissa reserver lite längre bak (men satelliter spanar säkert, och så är det ju radiotrafik). För att reagera vid en Ukrainsk "push".

Tippar dock att dessa ryska reserver, befinner sig på rysk jord.
Citera
2023-04-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Dom är världens rikaste land när det kommer till naturtillgångar. Vår rikedom är ju bara ettor och nollor på bankkonton.

Nej. Naturtillgångar som ligger i marken gör ingen rik. Det är upptagande och förädlande av dem som ger värde. Du blir inte rik för att du har världens största oljekälla under din trädgård.
Citera
2023-04-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, ett land har inte obegränsat ansvar för medborgare som frivilligt befinner sig utomlands. Det gör man till stor del på egen risk. Ansvaret det talades om i samband med tsunamin handlade om politiskt och moraliskt ansvar, inte folkrättsligt ansvar. Ett land har skyldighet av bistå medborgare utomlands, men det ansvaret ska ske med respekt för det andra landet. Om en svensk begår brott utomlands ska Sverige ge konsulärt stöd och i möjligaste mån bistå med juridisk hjälp, inte skicka en kommandostyrka för att frita svensken från den hemska fängelsemiljön i landet.

Ditt resonemang i andra stycket innebär alltså att Somalia kan annektera delar av Sverige om 50 år? Tycker du att det låter folkrättsligt stabilt att länder kan överta andra länder genom "frivillig migration"? Själv tycker jag mest att det låter som att dubbla medborgarskap borde vara förbjudna för alla som inte vistas tidsbegränsat utomlands.

Staters upplösningar sker sällan på ett konstitutionellt korrekt sätt. Det kan man knappast heller förvänta sig i en diktatur/enpartistat. För ett sådant land saknar både lagar som reglerar statens upplösning såväl som formerna för upplösning. Det gör ofta även demokratiska stater, men i ett demokratiskt system finns möjligheter att hantera situationen. Men det är knappast något land som har en struktur för sin egen upplösning. Men om du tycker att upplösningen ska upphävas för att den var icke-konstitutionell, har du någon idé om hur man gör med den icke-konstitutionella militärkuppen som föregick upplösningen? Och apropå icke-konstitutionellt så kanske du kan förklara hur den ryska revolutionen för drygt hundra år sedan förhåller sig till den ryska konstitutionen före 1917? Kanske man kan upptäcka att hela Sovjetunionen var en illegal statsbildning?

Ryska "National liberation movement"? Extremhögerorganisationen som anser att Putin är tillsatt av USA? Du menar att USA nu genom Ukraina bedriver krig mot det USA-kontrollerade Ryssland? Detta krig blir bara alltmer obegripligt.

staters upplösande av gränser sker oftast genom krig, väldigt få fall genom processer genom konstitutioner.

ang usa's och väst inblandning i ryssland är väl uppenbart, med alla oligarker och liknande. putins roll är att tillse att rysslands konstitution följs, som är skriven av USAID mfl.
om putin råkar säga fel så blir han avsatt, om han inte håller oligarkerna på armlängds avstånd så tar de över.

geopolitik är milt sagt omtumlande.
Citera
2023-04-16, 23:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Du ville ha en översättning!

Oleg Tsarev, en kollaboratör från Dnipro, gjorde en sensationell bekännelse om hur Regionpartiet skulle förstöra Ukraina. Det rapporteras av Vidkritii med hänvisning till den ukrainske journalisten Denis Kazansky.
Tsarev sa att Janukovitj och Regionpartiet, när de fortfarande hade makten, hade en plan för Ukrainas kollaps. Janukovitj ville skriva om konstitutionen för att för alltid förbli president i landet. Detta skulle provocera de västliga regionerna till separatism. Det antogs att de skulle göra uppror efter ett sådant maktövergrepp, och Janukovitj skulle inte störa deras separation. Tsarev medgav faktiskt att den tidigare presidenten och ledningen för Regionpartiet verkligen var ryska agenter och skulle förstöra vårt land.
Med detta motiverade Tsarev helt behovet av Maidan och bekräftade att ukrainarna inte hade något annat sätt än ett revolutionärt sätt att skydda landet från de förrädare som skulle riva det sönder.

https://opentv.media/kollaborant-iz-dnepra-oleg-tsarev-rasskazal-kak-sobiralis-razvalivat-ukrainu

Du är lite osammanhängande. Du taggade ett helt annat svar från mig. Diskuterar vi Tsarev nu igen helt plötsligt? Det är däremot mer intressant.

Vad är dokumentet mitt i sidan? Är det dokumentet där Tsarev medger att Yanukovich var en rysk agent som skulle förstöra Ukraina?

edit: jag körde dokumentet i mitten i Google Translate via image translation. Det är bara skit, ointressant att diskutera. Där är ingen logik mellan vad texten påstår (behovet av Maidan, m.m) och vad som står i bilden. Eller så är där, men det blir lost in translation. Du får diskutera det med dina ukrainska landsmän på era egna språk.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-04-17 kl. 00:15.
Citera
2023-04-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Tycker det verkar solklart att det är ryssland som är anstiftare då om man bortser ifrån invationen 2022 och 2014 dessutom förde ett proxy krig mot ukraina via LPR och DPR.
du menar såklart att det fördes ett proxy krig mot Ryssland i offentligheten sedan 2014?

återigen, vilka sändebud var på plats, vilka överenskommelser fanns och vad hände?
Citera
2023-04-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast nu snackar jag om stridsvagnar man erövrat från Ryssland när de lämnat fordon bakom sig.

Sedan så har Ukraina uppdaterat sina stridsvagnar också, vilket vi ser resultatet av då Ryssland har förlorat överlägset många gånger fler.

Fast nä den ukrainska har varit mycket bättre då man återigen tagit över ryska och fixat till dessa.
Du är medveten om att man reparerar även i Ukraina och att järnvägen används va?

Vart har du fått för dig att underhållslinjerna är ansträngda för Ukraina?

Vidare så är elen tillbaka i stort sett hela Ukraina, man har rent av börjat exportera el igen.
Nu har man även fått ett enormt paket av diverse fordon från USA med tankbilar för terräng, bärgningsfordon för stridsvagnar osv.
Detta för att kunna genomföra en offensiv med västliga stridsvagnar, svenska archer, bradly, stridsfordon 90 osv.

Vad kommer du säga när Ukraina tar tillbaka ytterligare ett stort område och skär av krim?
En del av den ryska planen?

ang krim, kolla en topografisk karta så förstår du varför. kolla även satelitfoton över rysslands försvar i de linjerna som de byggt.

ukrainas underhållslinjer och järnvägar har varit ansträngda minst sagt sedan våren 2022. bristande elförsörjning, brora som inte finns längre.

ang underhåller och bärgningssystem mm för varje vapensystem, detta kräver utbildning, och om det kommer upp reparationsverkstäder på ukrainsk territorium så slås det nog ganska kvickt, de måste trolige underhållas och repareras utomlands... dvs fraktas.

du nämner bradley, cv90 och archer, jag slänger in tyska stridsvagnar, engelska och amerikanska, i den mån de nu kommer.

varje en av dessa är separata system, med tekniker och underhåll, olika system för sikten och eldledning. allt låter fint men sedan skall det underhållas oxå.. men kanske framförallt skötas och opereras av någon... som skall utbildas och tränas. det är ju inte så att döda ukrainska soldater re-spawnar... eller ens att en besättning på något av deras system kan från en dag till en annan bara hoppa in i ett helt nytt system från tex sverige.
Citera
2023-04-17, 00:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kommer nog att vara många, många finter innan det hela kör igång. Men..om offensiven skulle köra igång inom den närmaste veckorna (vilket jag inte tror på) så borde den södra fronten (dvs inklusive Kherson) vara mest aktuell. Helt enkelt för att våren och det varma vädret kommit längst där..

Lika intressant finner jag även hur ryssarna har förberett sig. Men man läser inget om det ,...vid varje frontavsnitt bör de även ha vissa reserver lite längre bak (men satelliter spanar säkert, och så är det ju radiotrafik). För att reagera vid en Ukrainsk "push".

Tippar dock att dessa ryska reserver, befinner sig på rysk jord.
Det finns en hel del rapporter och rätt mycket skrivet om de försvarslinjer som ryssarna förberett.

Vad gäller reserverna bör man nog räkna med att i alla fall en del av de inkallade som avsatts för den avstannade vinteroffensiven finns i beredskap bakom fronten. Vet dock att jag läste i en ISW-rapport tidigare i år att man upptäckt endast ett mindre antal förband som inte deltog aktivt i strid. På satellitbilder, alltså. Det kan finnas fler. Siffror finns på hur många ryska soldater som befinner sig på olika frontavsnitt, på ett ungefär. Befinner sig reserven i Ryssland blir det ju meckigt när Ukraina slår till.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-04-17 kl. 00:12. Anledning: Massa fel.
Citera
2023-04-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Misstänkt attack från UAF mot ryskt territorium i Belgorod.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1647707792516476930
Finns tecken att Prigozjin ligger bakom några av dessa misstänkta sabotage i ryska närliggande områden till Ukraina.
Man har försnillat öronmärkta medel som skulle gå till försvarslinjer på ryska sidan.
Prigozjin utför sabotage och han har ett nätverk av teve stationer som ljuger om dessa sabotage för att få överstora medel av Kreml
Citera
2023-04-17, 00:14
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Härligt att vi är överens. Låt Krim och Donbass skiljas från resten av Ukraina. Det fungerar inte. De eldar upp varandra, artilleribombar varandra, våldtar varandra. Ukraina-staten som skapades 1991 visade sig vara en konstruktion som inte fungerar.

Felet är att Ryssland invaderat och förstärkt motsättningar som lett till krig och konflikt
Inget annat
Citera
2023-04-17, 00:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns en hel del rapporter och rätt mycket skrivet om de försvarslinjer som ryssarna förberett. Vad gäller reserverna bör man nog räkna med att en del av de inkallade som avsatts för den avstannade vinteroffensiven finns i beredskap bakom fronten. Vet dock att jag läste i en ISW-rapport tidigare i år att man upptäckt endast ett mindre antal förband som inte deltog aktivt i strid. Siffror finns på hur många ryska soldater som befinner sig på olika frontavsnitt, på ett ungefär. Befinner sig reserven i Ryssland blir det ju meckigt när Ukraina slår till.

Mm-m..

Vid detta laget så tror jag att ryssarna respekterar ukrainas förmåga i kriget till 100 %. Man undervärderar inte de längre, och sedan länge. Sedan tror jag att ryssarna själva anser att de står tryggare på rysk jord mot allehanda flygande grejer via luften.

Som jag ser det, så tror jag (återigen ) att ryssarna mera vet/misstänker.., att de inte kan stoppa den inledande ukrainska offensiven. Man vad sker sedan, och hur långt har Ukraina kommit ? (dvs efter 48-72 timmar)

Det är där ryssarna hoppas att börja stoppa upp Ukraina, och det är där de ryska reserverna kan börja göra sitt inträde. Dvs om man då har reserver nära den ukrainska gränsen. För som jag ser, med alla ryska trupper framme vid fronten.., så blir det mera tomt där bak + man kan inte reagera på det oförutsägbara.

Sist och slutligen : Allt ovanstående är ju givetvis min syn som "armchair general"..
Senast redigerad av Snapcount 2023-04-17 kl. 00:27.
Citera
2023-04-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns en hel del rapporter och rätt mycket skrivet om de försvarslinjer som ryssarna förberett.

Vad gäller reserverna bör man nog räkna med att i alla fall en del av de inkallade som avsatts för den avstannade vinteroffensiven finns i beredskap bakom fronten. Vet dock att jag läste i en ISW-rapport tidigare i år att man upptäckt endast ett mindre antal förband som inte deltog aktivt i strid. På satellitbilder, alltså. Det kan finnas fler. Siffror finns på hur många ryska soldater som befinner sig på olika frontavsnitt, på ett ungefär. Befinner sig reserven i Ryssland blir det ju meckigt när Ukraina slår till.
Ryssarna har ca 50000 man på varje av de tre försvarslinjerna
https://telegra.ph/Ostavim-zaslon-otojdem-i-budem-reagirovat-po-udaram-Rossijskie-voennye-o-planah-po-otrazheniyu-ukrai nskogo-nastupleniya-04-13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in