Citat:
Du hittar ju bara på. De här nya lagarna är riktade mot innehåll på ryska som producerats av ryssar.Du verkar inte begripa i vilken omfattning det gäller i Ukraina. Ryska är förbjudet att använda i myndighetssammanhang även för medborgarna och man har offentliga bokbål i Kiev och i Lvov.
Men även annat som i Litauen där det är förbjudet att fira Segerdagen och bära vissa symboler.
Om du inte förstår vad det har för konsekvenser kan jag inte hjälpa dig. Jag talar alltså inte om att det skulle vara rätt eller fel att införa sådana begränsningar utan jag pratar om trolig reaktion hos ryska diasporan som annars skulle kanske vara anti-Putin och på västs sida i motståndet.
Nu stärker man istället Putins ställning bland diasporan och det är kontraproduktivt. Man ger honom rätt i att väst vill Ryssland och ryska folket illa.
Men även annat som i Litauen där det är förbjudet att fira Segerdagen och bära vissa symboler.
Om du inte förstår vad det har för konsekvenser kan jag inte hjälpa dig. Jag talar alltså inte om att det skulle vara rätt eller fel att införa sådana begränsningar utan jag pratar om trolig reaktion hos ryska diasporan som annars skulle kanske vara anti-Putin och på västs sida i motståndet.
Nu stärker man istället Putins ställning bland diasporan och det är kontraproduktivt. Man ger honom rätt i att väst vill Ryssland och ryska folket illa.
Liknelse: ponera att Sverige har en minoritet med en miljon arabisktalande. En dag invaderar Saudiarabien och börjar sprida propaganda och lögner om Sverige på arabiska. Är det då inte helt naturligt att vi skulle vilja stävja detta genom att hindra Saudiaraber att trycka och distribuera böcker men tillåta svenska arabisktalande detsamma?
Så här ligger det till:
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Language_policy_in_Ukraine
Following the 2022 Russian invasion of Ukraine, on 19 June the Ukrainian parliament passed two laws which placed restrictions on Russian books and music. The new laws ban Russian citizens from printing books unless they take Ukrainian citizenship, prohibit the import of books printed in Russia, Belarus and the occupied Ukrainian territories, and prohibit the reproduction in the media and public transport of music performed or created by post-1991 Russian citizens, unless the musicians are included in a "white list" of artists who have publicly condemned Russian aggression against Ukraine.