2023-04-16, 22:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Pro-rysk källa (Rybar) som är hyfsat trovärdig går ut och varnar för ökad truppaktivitiet från UAF vid Kherson. Kan ju vara en fint för att avleda uppmärksamheten från andra platser.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1647692130108993536
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-04-16 kl. 23:01.
Citera
2023-04-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej du har helt fel. Jag tycker tvärtom att västra Ukraina bör närma sig EU/Väst. Utan sin östra ballast. Dock bör vi påverka dem så att de går bort från etnonationalistisk extremism.

Det är inget konstigt med att analysera kriget från Putins synvinkel som är primärt (men inte enbart) Nato-antipati. Och att samtidigt ur humanistisk synvinkel vara orolig för etnisk rensning, framför allt att vi stöttar etnisk rensning. Mänskliga konflikter är motiverade av flera saker, och det finns flera aktörer. Du glömde även risken för kärnvapenkrig. Som tur är så är den minskande, men det är fortfarande mitt största bekymmer med kriget.

Jag har aldrig haft något kapital i Ryssland. Jag ägde Black Earth Farming för några hundra tusen runt 2015-16 (Ukraina) men sålde av igen, har även haft en del investeringar som gjort kliniska försök i östeuropa men inget skin in the game nu, nej. Jag känner lite folk på bägge sidor i konflikten men inga nära relationer. Jag är bara intresserad av samhällsvetenskap och mänsklig utvecklingspolitik. Själv då?

jävla idiot, hur kan du tycka att Ukraina skall avstå sitt suveräna territorium?
Gäller inte ett lands territoriella integritet längre menar du?

Skall man belöna Putin för hans anfallskrig?
Citera
2023-04-16, 23:04
Medlem
Citat:
Jo det spelar roll, för ett krig kan föregås av spänningar. T ex massmord på ryska minoriteter, massmord på finska/ukrainska minoriteter på ryska sidan, gränstvister, eller andra tvister, politisk oro där ryssar blir anklagade (rätteligen eller falskeligen) för att ligga bakom.

Den risken är större i Ukraina än i Finland. Men så klart är det ändå ett bakslag för Ryssland och en negativ konsekvens av Ukrainakriget för dem. På lång sikt sägs det ju också att Arktis kan bli en ny konfliktyta. Där kommer Finlands Natomedlemskap vara en större nackdel.

Din förbannade pajas, de enda som förföljt och mördat ryska minoriteter sedan 1945 är ju för fan ryssarna själva.

Du lindar då in dig i de mest vansinniga resonemang och ignorerar helt 80 år av sovjetisk och rysk terror.
Citera
2023-04-16, 23:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nä dra på trissor...hur sjutton gick det till ?
Ingen Bradley inom Ukrainas gränser ändå lyckas de ryska svinen slå ut den.
Finns det ingen som kan berätta i vilket land den blev utslagen och vem som gjorde det?

Nån rysk knähund här i tråden får gärna lägga fram verifierat bevismaterial att detta hänt!

Jag väntar med spänning på bevisen
Det går rykten på Telegram att Bradley har anlänt till Ukraina. Jäklar vad klen bössa Bradley har alltså. De kommer att behöva understöd av några CV90 helt klart!!

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1647661939651227649
Citera
2023-04-16, 23:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Forbes igen, om hur det ukrainska flygvapnet — och ukrainskt pansar — lämnade sina hembaser för att undkomma riktade ryska robotanfall.

Forbes: To Dodge Russian Missiles, The Ukrainian Air Force Hit The Road. Literally.
Anticipating Russian missile strikes, and goaded by U.S. intelligence, Ukrainian fighter brigades spread out their jets, crews and maintainers.

They weren’t alone. The entire Ukrainian military—and its supporting industry—dispersed in the hope of dodging bombardment. So when, for example, Russian ballistic missiles struck the home base of the Ukrainian army’s elite 1st Tank Brigade, in the city of Chernihiv just outside of Kyiv, the brigade itself wasn’t there.
/.../
In the case of the 1st Tank Brigade, Ukrainian T-64 tanks were hiding in the forests around Chernihiv, waiting for Russian battalions to roll past so they could open fire. The brigade ultimately won a decisive victory.

The Ukrainian air force pulled more or less the same trick. The air force began Russia’s wider war on Ukraine with around 125 combat aircraft. It seems the Russians destroyed just one of these warplanes—an Su-27—on the ground at its base.

It’s possible the other 124 or so fighters weren’t even at their home airfields as Russian rockets rained down. They were tucked into treelines alongside stretches of highway in central or western Ukraine.
Citera
2023-04-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Ja ryssar blir väl en ny grupp invandrade inom några år, med somalier, afghaner, syrier osv.

Nej för fan, släpp inte ut ryssarna ur Ryssland, dom kan hålla sig där.
Inget land vill ha en rysk diaspora som härjar, och sen kan ge Putain incitament till anfall för det är "synd om ryssar i andra länder"!
Citera
2023-04-16, 23:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Misstänkt attack från UAF mot ryskt territorium i Belgorod.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1647707792516476930
Citera
2023-04-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja men nu är det ju så att ryssland är fattiga

Dom är världens rikaste land när det kommer till naturtillgångar. Vår rikedom är ju bara ettor och nollor på bankkonton.
Citera
2023-04-16, 23:20
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Din jävla pajas, hört talas om internationel rätt, nationell territoriell integritet och allt det där.

Det enda väst bör göra som dom också gör är att spöa ap-skiten ur Ryssland.

Jo, jag har läst en hel del om det. Det hade varit fint om det fanns på riktigt och inte användes helt korrupt.

Kanske vi kunde bunta ihop en hel rad konflikter och lösa dem efter internationell rätt samtidigt.
Citera
2023-04-16, 23:24
Medlem
Citat:
Nej du har helt fel. Jag tycker tvärtom att västra Ukraina bör närma sig EU/Väst. Utan sin östra ballast. Dock bör vi påverka dem så att de går bort från etnonationalistisk extremism.

Det är inget konstigt med att analysera kriget från Putins synvinkel som är primärt (men inte enbart) Nato-antipati. Och att samtidigt ur humanistisk synvinkel vara orolig för etnisk rensning, framför allt att vi stöttar etnisk rensning. Mänskliga konflikter är motiverade av flera saker, och det finns flera aktörer. Du glömde även risken för kärnvapenkrig. Som tur är så är den minskande, men det är fortfarande mitt största bekymmer med kriget.

Jag har aldrig haft något kapital i Ryssland. Jag ägde Black Earth Farming för några hundra tusen runt 2015-16 (Ukraina) men sålde av igen, har även haft en del investeringar som gjort kliniska försök i östeuropa men inget skin in the game nu, nej. Jag känner lite folk på bägge sidor i konflikten men inga nära relationer. Jag är bara intresserad av samhällsvetenskap och mänsklig utvecklingspolitik. Själv då?
Är du ryss? Eller är du påverkade av deras propaganda.
Du skriver exakt som alla andra rysstidningar.
Sedan 2013 har jag hört samma skit, de västra oblasten får gå ur Ukraina eller ingå i Polen.
Är det för erat samvete eller för att blidka Väst som de västra oblasten inte behöver ingå i Ryssland.
Citera
2023-04-16, 23:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Är du ryss? Eller är du påverkade av deras propaganda.
Du skriver exakt som alla andra rysstidningar.
Sedan 2013 har jag hört samma skit, de västra oblasten får gå ur Ukraina eller ingå i Polen.
Är det för erat samvete eller för att blidka Väst som de västra oblasten inte behöver ingå i Ryssland.

Jag ser inte dig diskutera sakfrågan. Och det är inte särskilt intressant för mig att diskutera hur jag skiljer mig från vad som står i ryska tidningar.

Jag har heller inte sagt att de västra oblasten ska gå ur Ukraina.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-04-16 kl. 23:41.
Citera
2023-04-16, 23:35
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Nej för fan, släpp inte ut ryssarna ur Ryssland, dom kan hålla sig där.
Inget land vill ha en rysk diaspora som härjar, och sen kan ge Putain incitament till anfall för det är "synd om ryssar i andra länder"!
Sant, misstänksamheten mot ryssar är numera ganska hög av förklarliga skäl.
Vem vill riskera 5e kolonnare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in