2023-04-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Sa han verkligen Elsa? Jag trodde namnet var utbytt. J kallas till exempel för Jennifer och M för Matilda i en del media.
Ja, jag har för mig att under rättegången sa han något i stil med att ”Hon sa hennes kompis sov, Elsa tror jag hon sa eller något”. Om någon har sparat eller orkar kolla igenom hans vittnesmål från media kan man nog hitta vad det var han sa.
Citera
2023-04-16, 20:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ja, jag har för mig att under rättegången sa han något i stil med att ”Hon sa hennes kompis sov, Elsa tror jag hon sa eller något”. Om någon har sparat eller orkar kolla igenom hans vittnesmål från media kan man nog hitta vad det var han sa.

Enligt SR gällde det kompisen som trillat, som omnämndes som Elsa vid vittnesförhöret under rättegången.

I förundersökningen framkommer att sonen nämnde att Johanna sa att hennes vännina slocknat.

Det gäller alltså två olika saker. Dels "Elsa" som orsakat dunsen, dels "vänningan" som slocknat.

Dunsen var ju något som Johanna behövde bortförklara, så där kan vilken lögn som helst kommit.
Att Maja somnat var å andra sidan förmodligen helt sant, så där fanns inget behov till omskrivning.
Men som jag nämnt tidigare tror inte jag att varken Johanna eller Lahajn skulle använda ordet "väninna". Det tror jag är en omskrivning som skett senare, antingen av någon synonym som kompis, eller av namnet Maja, även om jag tror att det senare är mindre sannolikt, för i så fall tror jag Majas namn hade hängt med in i FUP.
Citera
2023-04-16, 20:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förmodligen. Det jag reagerade på som kanske inte framgick var att hon säger att hon gick till sängen för att hämta mobilen innan hon gick till toa. Blir ju konstigt då eftersom hon låg ju i sängen från första början. Hon borde isåfall sagt, gick tillbaks till sängen för att hämta mobilen.

Oavsett så använde hon ju inte mobilen, så då undrar man ju varför det var så viktigt att ha med den till toan för att spy.
Det är väl en lite typisk pannkakslögn.

Jag är nyfiken på varför hon tog mobilen. Var befann den sig och vad skulle hon göra med den?
Låg den i jackfickan i hallen och hon hämtade den till sängen/fåtöljen för att kunna svara J? Eller låg den kanske i köket sedan förra vändan?
Det är i o f s helt oväsentligt, men ytterligare något som hänger i luften.
Citera
2023-04-16, 20:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Sitter och läser M s tidiga förhör igen. Det är tydligt att hennes advokat väcker ideen om sömn och coachar in henne lite försiktigt på den banan.

I förhöret 3 Nov så ber M s advokat om en paus så han och M kan prata själva några min. Efter pausen på 11 min så öppnar M upp för första gången, att hon kanske var med på bilresan vid dumpningen men hon måste isåfall sovit.

Minuter efter så frågar M s advokat om det är möjligt att vid deras samtal vid Illharjen pratar J om kvällen tidigare för att ta reda på vad M kommer ihåg och inte. Hon svarar att det är möjligt ovh lägger även till själv att J kanske ville testa mig vad jag kom ihåg.

Det var inte mycket sanning i det inlägget. Varför håller du på så?

Är du av en annan åsikt så går det utmärkt att hänvisa till sida.

Citat:
”I förhöret 3 Nov så ber M s advokat om en paus så han och M kan prata själva några min. Efter pausen på 11 min så öppnar M upp för första gången, att hon kanske var med på bilresan vid dumpningen men hon måste i så fall sovit.”

Fabulerar du?
Citera
2023-04-16, 20:39
Medlem
Gissar på livstid för båda, kommer ut nån gång på 40-talet, de skriver en bok & får vara med i poddar och "berätta sin historia".
Citera
2023-04-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte alls, men jag tror inte Johanna talar sanning. Jag tror att hon uppfann historien om att T försökte strypa henne för att hennes egen strypning skulle förminskas. Det är mer logiskt om Johanna satt på bröstet på T och ströp henne medan M satt bakom hennes rygg och höll fast Ts händer. I det scenariot så har alltså Johanna sina ben på yttersidan om Ts armar, så Ts armar pekar neråt.

Det i sin tur hade även förklarat mjukdelsblödningarna på TT smalben.
Citera
2023-04-16, 20:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Förmodligen. Det jag reagerade på som kanske inte framgick var att hon säger att hon gick till sängen för att hämta mobilen innan hon gick till toa. Blir ju konstigt då eftersom hon låg ju i sängen från första början. Hon borde isåfall sagt, gick tillbaks till sängen för att hämta mobilen.

Oavsett så använde hon ju inte mobilen, så då undrar man ju varför det var så viktigt att ha med den till toan för att spy.
Hm!! Var befann hon sig då, om hon behövde gå till sängen för att hämta mobilen??
Hon skulle väl ha den för att kunna svara J, eller blandar jag ihop tillfällena?
Citera
2023-04-16, 20:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Så här står det i ett av förhören: M: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka."

Går nog inte svara på varför det var viktigt, om det ens var viktigt, att ha med sig mobilen till toan. Men liksom de flesta ungdomar lever hon antagligen med sin mobil och vill ha den nära inpå sig? Kalla det en vana.
Citera
2023-04-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Här har vi ytterligare en intressant passage i förhör med Johanna, ur FUP.

Johanna säger alltså att det kan vara så att Maja gick och la sig i sängen när de kom till lägenheten.

Johanna sa till Lahajn att hennes väninna hade slocknat.

Maja säger själv att hon gick och la sig på sängen och somnade.

Det är tre indicier som sammanfaller här.

Det här är inte "indicier", och det är svårt att se hur dom skulle "sammanfalla". JJ säger att hon inte tror att nån sov, med hennes "väninna" som har "slocknat" menar hon den vars fall lämnar en dov duns (alltså TT), och MHs egen berättelse om att hon sover genom alla bärande delar av mordförloppet men är vaken för att äta kräkas lite och äta en hamburgare är naturligtvis bara att ignorera, särskilt eftersom hon inte kommer på att det är så förrän efter flera långa förhör.
Citera
2023-04-16, 20:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det i sin tur hade även förklarat mjukdelsblödningarna på TT smalben.
Innan J lyckas sätta sig på T:s mage sparkar hon mot J. Hur göra? - Ta tag i T:s ben, trycka ner dem för att sätta sig och dra sig uppåt mot magen för att sätta sig grensle över.
J säger inget om att M hjälpte till här, det är bara hon och T där T uppges fortsätta sparka mot väggen i samband med att J har satt sig ovanpå.

Men, det är en spekulation om man förutsätter att det bara är de två och att J vill ta sig upp på magen.
Citera
2023-04-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så här står det i ett av förhören: M: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka."

Går nog inte svara på varför det var viktigt, om det ens var viktigt, att ha med sig mobilen till toan. Men liksom de flesta ungdomar lever hon antagligen med sin mobil och vill ha den nära inpå sig? Kalla det en vana.

Det är viktigt för henne att ha telefonen på sig för att hon precis har varit med och mördat en människa, och den person hon mördat tillsammans med är tvungen att dra till mcd med en granne för att han skulle kunna avslöja dom annars, och telefon är det enda tekniska hjälpmedlet förutom en faxmaskin som funkar för att dom ska kunna hålla kontakten under den här ganska stressade tidpunkten i deras liv. Och fax är hemskt opraktiskt.
Citera
2023-04-16, 21:00
Medlem
Citat:
I dom inledande förhören sov hon ingenting. Hon satt i vardagsrummet och pillade med mobilen medans T och J redde ut bråket i köket. Det var väl så den överenskomna planen såg ut. Man kan undra varför dom inte kom överens om att M sov.

Är det sant som M säger i dom senare förhören, att hon sov och blev väckt för att hjälpa till att bära kroppen. Varför skulle dom ljuga om att M var vaken istället för att sova tro? I lögnen säger ju M att hon inte såg T lämna lägenheten, så det är ju ingen vinning att säga att hon var vaken.

Men om hon satt i vardagsrummet och pillade på telefonen borde det väl varit aktivitet på telefonen. Det är konstaterat att det inte fanns någon aktivitet på telefonen. Så även starten är en lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in