Citat:
Ursprungligen postat av
Allasmeknamn
Ja, jag har för mig att under rättegången sa han något i stil med att ”Hon sa hennes kompis sov, Elsa tror jag hon sa eller något”. Om någon har sparat eller orkar kolla igenom hans vittnesmål från media kan man nog hitta vad det var han sa.
Enligt SR gällde det kompisen som trillat, som omnämndes som Elsa vid vittnesförhöret under rättegången.
I förundersökningen framkommer att sonen nämnde att Johanna sa att hennes vännina slocknat.
Det gäller alltså två olika saker. Dels "Elsa" som orsakat dunsen, dels "vänningan" som slocknat.
Dunsen var ju något som Johanna behövde bortförklara, så där kan vilken lögn som helst kommit.
Att Maja somnat var å andra sidan förmodligen helt sant, så där fanns inget behov till omskrivning.
Men som jag nämnt tidigare tror inte jag att varken Johanna eller Lahajn skulle använda ordet "väninna". Det tror jag är en omskrivning som skett senare, antingen av någon synonym som kompis, eller av namnet Maja, även om jag tror att det senare är mindre sannolikt, för i så fall tror jag Majas namn hade hängt med in i FUP.