Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
I dom inledande förhören sov hon ingenting. Hon satt i vardagsrummet och pillade med mobilen medans T och J redde ut bråket i köket. Det var väl så den överenskomna planen såg ut. Man kan undra varför dom inte kom överens om att M sov.
Är det sant som M säger i dom senare förhören, att hon sov och blev väckt för att hjälpa till att bära kroppen. Varför skulle dom ljuga om att M var vaken istället för att sova tro? I lögnen säger ju M att hon inte såg T lämna lägenheten, så det är ju ingen vinning att säga att hon var vaken.
Jag med har uppmärksammat det. Nu har vi ju olika uppfattning om M:s medverkan så jag lämnar bara den förklaring som jag finner mest trovärdig.
När de kommer överens om vad som ska sägas till polisen så är det J som talar om för M vad som gäller, utifrån mötet med grannen i trappan. M lyssnar och gör vad J säger åt henne att göra.
"Ingen får veta" och
"det kommer att gå illa för oss båda" är vad J tutar i henne. Dessutom har hon sagt att hon kommer att ta livet av sig om hon får fängelse. Vilket också det är ett märkligt uttalande, de var väl ändå två om mordet?
De är samstämmiga i de första förhören; J och T sätter sig i köket, M i vardagsrummet, efter en stund går M upp för att hon mår illa med T fortfarande kvar i köket, M trillar på sidan i badrummet intill duschstängerna, sparkar i väggen för att ta sig till toaletten, kräks på golvet så att J får ta av sig sina strumpor och torka upp med hushållspapper. - Kräktes T på golvet intill golvbrunnen där hon borde ha legat, efter fallet?
Det är påfallande tydligt hur J låter tjejerna byta plats med varandra.
Till en allra första början håller sig M till den gemensamma överenskommelsen. För att efter en tid säga att när hon går iväg till sängen efter första badrumsbesöket, så sitter T kvar i köket. Min egen tolkning är att hennes egna minnen framträder mer och mer allteftersom och ersätter det inövade.