Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det låter som ett rimligt scenario. Frågan är ju bara var mannen bakom LOP som NF ser tar vägen i det här scenariot.

Enligt NF är den mannen Anders Björkman.
Citera
2023-04-16, 16:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har aldrig påstått eller stött att IM ser Dekorimamannen i 6 minuter. Här kan han ju absolut ha misstagit sig, vilket han ofta säger senare att det inte stämmer. Det räcker med att Dekorimamannen stått där i 30 sekunder till en minut. Antingen kommit gående från söder till norr på Sveavägen, kommit dit med bil, kommit ner från Apelbergsgatan eller kommit från själva Tunnelgatan. Hur som helst, en GM, som kom gåendes norrifrån hade behövt passera AB för att dennes vittnesmål ska stämma och att detta måste ha skett ännu längre norrut mellan ABs gångväg från bankomaten på Sveavägen till Dekorimas ingång där han gömde sig. AB har alltid hävdat att han bara såg en person försvinna in på Tunnelgatan.

Du menar alltså att den officiella tiden för första skottet, 23.21:20, plus/minus 10 sekunder, inte stämmer? Den skulle alltså vara nästan 3 minuter fel. Hur vet man att den bankomatens klocka verkligen gick rätt? När jag tar ut kontanter (i olika bankomater), än idag, så får jag ibland ett kvitto, som visar fel tid jämfört med mobilens tid.

Det är bankomatens klocka som går fel. Men loggarna i den visar hur lång tid IMs närvaro är.
Citera
2023-04-16, 16:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som sagt, jag cherrypickar ingenting. Det inte vittnen jag refererar till. Som du vet finns det mer än vittnesuppgifter i en utredning.

När det gäller IM och bankomaterna runt mordplatsen så finns ju uttagsloggarna i automaterna och tider för dem. Det är rätt tydligt hur lång tid IMs kamraters uttag tar, när de börjar i förhållande till den som tog ut pengar före dem och att det före honom inte gjordes några uttag i absolut närtid till mordet. Det behövs inga vittnen att ge högre tilltro än andra vittnen.
IMs minnesbild är att han stod där i upptill 6 minuter och pga av att det var lång kö till bankomaten.
Loggarna, tillsammans med vad alla i sällskapet och mannen som tog ut pengar uppger, ger en helt annan bild.
Fakta visar att det inte var någon kö, det var bara Glenn som stod där. När hans uttag nästan är klart kommer det en bil och parkerar precis bakom honom och släpper av 3 personer. Susannes uttag påbörjas enligt loggen 4 sekunder efter att Glenns uttag avslutas 23.16.53, vill jag minnas.
Sedan visar loggen att Helenas uttag avslutas 23.18.56, och att hon uppger att skotten hördes ungefär mitt i hennes uttag som pågick mellan 23.18.13-23.18.56, dvs ca 23.18.40 enligt bankomatens klocka. Dvs att hela händelsen med IM på platsen tar ganska exakt 2 minuter och då kör IM runt och parkerar. Det behövs inga vittnen för att se att de ca 6 minuter IM tycker sig stå parkerad I själva verket är lite drygt 90-100 sekunder. Den långa kön IM ser var bara Glenn som nästan var klar.

Jag säger inte att han ljuger, det tror jag inte alls. Men hans upplevelser stämmer inte med vad fakta säger.

Citat:
Jag har aldrig påstått eller stött att IM ser Dekorimamannen i 6 minuter. Här kan han ju absolut ha misstagit sig, vilket han ofta säger senare att det inte stämmer. Det räcker med att Dekorimamannen stått där i 30 sekunder till en minut. Antingen kommit gående från söder till norr på Sveavägen, kommit dit med bil, kommit ner från Apelbergsgatan eller kommit från själva Tunnelgatan. Hur som helst, en GM, som kom gåendes norrifrån hade behövt passera AB för att dennes vittnesmål ska stämma och att detta måste ha skett ännu längre norrut mellan ABs gångväg från bankomaten på Sveavägen till Dekorimas ingång där han gömde sig. AB har alltid hävdat att han bara såg en person försvinna in på Tunnelgatan.

Du menar alltså att den officiella tiden för första skottet, 23.21:20, plus/minus 10 sekunder, inte stämmer? Den skulle alltså vara nästan 3 minuter fel. Hur vet man att den bankomatens klocka verkligen gick rätt? När jag tar ut kontanter (i olika bankomater), än idag, så får jag ibland ett kvitto, som visar fel tid jämfört med mobilens tid.

Bankomattiderna kan gå fel 2 minuter utan att något fel registreras. Så det kan röra sig om 23:16-23:20https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EG10019-03

Sedan har ju fler pratat om att 23:21:30 inte stämmer. LL hävdar ju bestämt att det borde ha varit runt 23:18 eftersom han kollade på klockan 23:15 https://www.youtube.com/watch?v=GTei4jaUezk&ab_channel=ThomasGjutaren%C3%A 4fveFilmetablissemanget

Matte, om man ska tro honom, påstår ju att fröken ur är tillagd efteråt på LAC-bandet. Så vem vet, kanske är den antagna tiden fel. Inte för att jag kan förstå vad någon skulle kunna vinna eller dölja genom att flytta fram mordet några minuter.
Citera
2023-04-16, 17:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag citerade ju en stycke som direkt motsade att han var konsekvent med något sådant påstående.

Om han uppfattade rätt eller inte är en annan historia. Men att han är konsekvent med några sekunder är felaktigt.

Sedan håller jag också med om att det är tunn soppa, men det är de flesta soppor i MOP-sammanhang. Jag tror inte heller på att det skedde något direkt möte där i hörnan. Det hade fler uppfattat. Frågan är mer om de gick tillsammans och samtalade ett tag, kanske bara några meter, innan mordet eller inte.

Det är så alla som tittade ditåt uppfattade det. IM tittade bort under den delen, så han kan inte veta.

Läs citatet igen. Det motsäger inte vad jag säger.

Nej de gick inte och samtalade,finns inget som tyder på det. Ingen har vittnat om att mannen talat.

Gick tillsammans sekunderna innan mordet är uppernbart
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt NF är den mannen Anders Björkman.

Det stämmer. Men jag får inte det riktigt att gå ihop med ABs egen historia. AB har ju inte varit sådär långt norrut. Men å andra sidan så borde väl NF ha sett AB vid götabanken, men det säger han sig inte ha gjort.

Det kan ju tänkas att NF har fel med var någonstans han gjort observationen. Att det faktiskt utspelar sig vid götabanken, för då går ju allt ihop tror jag.

Sedan kan ju NF omöjligt vara helt säker på det avståndet. Han känner ju bara igen AB på jackan. Och gm och AB hade ju liknande jackor, så det är rätt lätt att ta fel.
Citera
Medlem
Citat:
Bankomattiderna kan gå fel 2 minuter utan att något fel registreras. Så det kan röra sig om 23:16-23:20https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EG10019-03

Sedan har ju fler pratat om att 23:21:30 inte stämmer. LL hävdar ju bestämt att det borde ha varit runt 23:18 eftersom han kollade på klockan 23:15 https://www.youtube.com/watch?v=GTei4jaUezk&ab_channel=ThomasGjutaren%C3%A 4fveFilmetablissemanget

Matte, om man ska tro honom, påstår ju att fröken ur är tillagd efteråt på LAC-bandet. Så vem vet, kanske är den antagna tiden fel. Inte för att jag kan förstå vad någon skulle kunna vinna eller dölja genom att flytta fram mordet några minuter.

Vad det skulle kunna handla om är att LOP går från bokhandeln söder om Grand 23:15 och det tar dom "lång tid" att komma till Dekorima vid 23:21:30. Därmed blir det nödvändigt att fixa sammanfattningen av unge och snabbgående NF:s förhör och matcha deras gånghastighet med LOP:s genomsnittliga hastighet. (Its a mess)

Någonting händer under denna tid som polis & åklagare inte vill skall komma till allmänhetens och domstolens kännedom.
Citera
2023-04-16, 17:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det låter som ett rimligt scenario. Frågan är ju bara var mannen bakom LOP som NF ser tar vägen i det här scenariot.

Jag är övertygad om att NF avser AB. Placerar honom lite fel bara. Jag tror det är en efterhandskonstruktion att mannen är 10m bakom. Tror inte han hade tänkt alls på en man bakom, hans hjärna borde vara upptagen med att han precis känt igen landets statsminister. Jag tror Tensonmannen kan vara framför.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-04-16 kl. 17:10.
Citera
2023-04-16, 17:08
Medlem
Citat:
Det stämmer. Men jag får inte det riktigt att gå ihop med ABs egen historia. AB har ju inte varit sådär långt norrut. Men å andra sidan så borde väl NF ha sett AB vid götabanken, men det säger han sig inte ha gjort.

Det kan ju tänkas att NF har fel med var någonstans han gjort observationen. Att det faktiskt utspelar sig vid götabanken, för då går ju allt ihop tror jag.

Sedan kan ju NF omöjligt vara helt säker på det avståndet. Han känner ju bara igen AB på jackan. Och gm och AB hade ju liknande jackor, så det är rätt lätt att ta fel.

Det är frågan om var Götabankens bankomat låg. Det är orimligt att passa ihop NF:s möte med LOP 25 meter från mordplatsen vid Sveavägen 42.

Rekonstruktion visar att NF mötte LOP ett antal meter norr om Sveavägen 44, dvs Skandias entré.

Se bilder https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-E

Jag känner personer som varit där den dagen och bekräftar att bankomaten 1986-02-28 var placerad där och då är det rimligt att Anders Björkman var där.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-16 kl. 17:15.
Citera
2023-04-16, 17:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läs citatet igen. Det motsäger inte vad jag säger.

Nej de gick inte och samtalade,finns inget som tyder på det. Ingen har vittnat om att mannen talat.

Gick tillsammans sekunderna innan mordet är uppernbart

Det gör det ju visst. Han säger att han har uppfattningen att mannen stod där redan när han kom med bilen. Det motsäger att han är konsekvent med "några sekunder". Sedan försöker jag inte säga att du har fel angående att han säger några sekunder eller att det är troligt att gm väntade en längre tid. Det enda jag motsäger att han är konsekvent, för det är han inte.

Men det finns visst saker som tyder på det. AB och AD säger ju att de uppfattade de tre i ett samtal. Det tyder på att de var i ett samtal. Sedan är det såklart vagt och ska inte förstoras upp till att det är troligt, de kan lätt ha uppfattat fel. Men att det finns saker som tyder på det går inte att komma ifrån.
Citera
2023-04-16, 17:09
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är bankomatens klocka som går fel. Men loggarna i den visar hur lång tid IMs närvaro är.

Citat:

Hur som helst, om man inte aldrig kommer till en korrekt slutsats om den exakta kronologin i MOP så kommer aldrig helt och hållet kunna rekonstruera det korrekta händelseförloppet. Det blir en omöjlighet att placera in alla personer på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

För övrigt, så här står det i ABs tredje förhör 87-03-25.

"Hans iakttagelse av mannen skedde under bara några sekunder. Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit gå i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan. Björkman har inget minne av att han sett någon av dessa tre personer förrän - ögonblicket innan det smäller 2 gånger".
Citera
2023-04-16, 17:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det gör det ju visst. Han säger att han har uppfattningen att mannen stod där redan när han kom med bilen. Det motsäger att han är konsekvent med "några sekunder". Sedan försöker jag inte säga att du har fel angående att han säger några sekunder eller att det är troligt att gm väntade en längre tid. Det enda jag motsäger att han är konsekvent, för det är han inte.

Men det finns visst saker som tyder på det. AB och AD säger ju att de uppfattade de tre i ett samtal. Det tyder på att de var i ett samtal. Sedan är det såklart vagt och ska inte förstoras upp till att det är troligt, de kan lätt ha uppfattat fel. Men att det finns saker som tyder på det går inte att komma ifrån.

Fast nu säger inte citatet att mannen stod där när han kom med bilen. Faktiskt inte. Det han säger motsäger inte några få sekunder.
Citera
2023-04-16, 17:13
Medlem
Citat:
Hur som helst, om man inte aldrig kommer till en korrekt slutsats om den exakta kronologin i MOP så kommer aldrig helt och hållet kunna rekonstruera det korrekta händelseförloppet. Det blir en omöjlighet att placera in alla personer på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

För övrigt, så här står det i ABs tredje förhör 87-03-25.

"Hans iakttagelse av mannen skedde under bara några sekunder. Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit gå i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan. Björkman har inget minne av att han sett någon av dessa tre personer förrän - ögonblicket innan det smäller 2 gånger".

Och när Hans Holmér utnämner honom till "riksfyllo" så blir det ytterligare en spik i kistan på hans trovärdighet och utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in